Busser i nødsporet
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-07 19:45

Busselskabet Movia ønsker at indsætte luksusbusser, der må benytte
nødspor på motorveje og overhale bilkøer indenom.

Du sætter dig ind i luksusbussen i Ringsted i morgenmyldretiden. Læner
dig tilbage, mens du overvejer, om du vil læse avis, se TV, høre radio
eller gå på internettet. Og 30 minutter senere holder bussen ved
København H.

Og selv i den værste myldretid kan rejsetiden til og fra f.eks. Næstved
og Kalundborg holdes nede på 80 minutter. Det er cirka 40 minutter
hurtigere, end turene tager i dag.

Ifølge et foreløbigt skøn vil det koste 500-700 mio. kr. at forstærke
motorvejenes nødspor, så de kan holde til en intensiv buskørsel med
halvtimesdrift i myldretiden og timedrift den øvrige tid.

http://www.berlingske.dk/article/20071107/danmark/71107086/

Er det en god ide?

Jeg syns jeg ka se flere problemer i det - afkørsler vil f.eks. være
farlige fordi bussen der skal krydse trafikken med mindre den kører af på
hver eneste afkørsel. Derudover vil busserne jo også spærre nødsporet i
tilfælde af ulykker, præcis som alle andre.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-11-07 21:24

Henrik Stidsen wrote:

> [...]

> motorvejenes nødspor, så de kan holde til en intensiv buskørsel med
> halvtimesdrift i myldretiden og timedrift den øvrige tid.

Hvis Movia betaler for at få lagt et ekstra spor på, VED SIDEN af nødsporet,
er idéen brugbar, men dødfødt grundet økonomien.
Så kunne man lige så godt lave 2 ekstra spor på jernbanerne.

Men at lade busserne køre i selve nødsporet vil blive for farligt.
Der henstår hver dag mange biler i nødsporene.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-11-07 22:08

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in

> Hvis Movia betaler for at f† lagt et ekstra spor p†, VED SIDEN af
> S† kunne man lige s† godt lave 2 ekstra spor p† jernbanerne.

Eller bygge et ekstra spor til trafikken - men det er jo præcis det man har
gang i allerede ikke?

> Der henst†r hver dag mange biler i n›dsporene.

Enig, en enkelt havareret bil der venter en time på autohjælp vil give to
busser i kø...

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-07 08:16

> Busselskabet Movia ønsker at indsætte luksusbusser, der må benytte
> nødspor på motorveje og overhale bilkøer indenom.

Ja eller som i USA. Sidst jeg var i Seattle, så var overhalingsbanen kun for
personbiler med flere passagerer eller busser. Og det blev overholdt.

VH
Per

Fra : Per

Dato : 08-11-07 16:08

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> motorvejenes nødspor, så de kan holde til en intensiv buskørsel med
> halvtimesdrift i myldretiden og timedrift den øvrige tid.

Nej - buschauffører er slet slet ikke uddannede i at køre i nødsporet.

Det er kun redningsvæsen og politi, der er uddannet til den slags
ekstremkørsel - hvis alm. mennesker begynder at køre på den måde går det
helt galt.
Mange kan slet ikke overskue det at køre som dem der kører udrykning - det
kræver en hel del..

/Per