Karsten Feddersen wrote:
> Det er meget simpelt. Når man eksporterer en bil så får man
> registreringsafgiften-15% retur. Altså hvis bilens værdi består af
> værdi + 30.000 i regafg, så får man 26500 retur. Bilens værdi sættes
> i øvrigt ud fra hvad en forhandler vil tage for bilen, så når du
> sælger bilen til måske 15.000 under forhandlerprisen, så er der
> masser af plads til at tjene 2-5.000 på eksport. Får sælger så måske
> bare 5-10000 for bilen i udlandet, så gør han hurtig en god
> forretning.
Åhja, det er klart. Jeg havde lige glemt at de sætter afgiften efter hvad en
tilsvarende koster hos en forhandler.
> Vi kan takke reklamationsretten og afgiftsnedsættelsen for den
> "fidus". Det er nemlig svært at komme af med en 10+ år gammel bil med
> mange km. Men en let måde at holde nogle penge hjemme på den på er at
> eksportere den. Bemærk også hvor relativ dyr en "gammel" bil er hos
> en forhandler. Jeg har lidt en mistanke om at det gøres for at holde
> eksportværdierne oppe i pris. Og skulle der endelig komme en forbi og
> købe den til den pris, så har forhandleren helt sikkert ikke tabt
> penge på den.
Det lyder meget plausibelt - bilsælgere plejer da gerne at kunne sno sig til
deres egen fordel
Det kan nu stadig undre mig, at indvandrene har fundet en lille niche i dén
slags forretninger - måske det er pga. de har familie spredt ud over en del
europæiske lande.
/Brian