I begyndelsen af 1990'erne vakte Renault Twingo opsigt. Afløseren er
mere almindelig.
Det begyndte i de tidlige 1990'ere, da Renault Twingo sprang ud som
det nye, franske vidunder af en kæk lille bybil. I hjemlandet blev
modellen en stor succes med en million solgte biler af de 2,5 mio.,
der blev produceret.
Herhjemme nåede Twingo aldrig salgstal, der var værd at skrive hjem om
- trods dens umiskendeligt parisiske charme og ret gode rummelighed.
Måske var den første Twingo for speciel for danskerne, men det er
Twingo II næppe. Borte er det specielle tegneserie-look og de kokette
Betty Boob-forlygter. Kun i de runde dørhåndtag med indvendigt greb er
der en hilsen til designer Patrick Le
Quéments ret unikke og originale Twingo.
Men som moderne mini betragtet er Twingo II velskabt - bare lidt
ordinær at se på.
Bilen er vokset 17 cm til 3,60 m, fordi den er baseret på samme
platform som den syv år gamle Clio II, der også produceres i
Slovenien.
Twingo fås som hidtil kun i en tredørs version med to meget brede
sidedøre og en stor bagklap. Indstigningsforholdene er gode foran, og
kabinen er overraskende rummelig og lys. Der er god plads fortil og
store glasflader. Et særligt plus er de langt nedskårne forreste
sideruder, der giver ekstra godt udsyn til siderne.
Instrumenteringen er som i originalen præget af lidt sære indfald (som
f.eks. indbygget sminkedåse!), og materialevalget og finishen på de
indre flader imponerer ikke så meget som pladsudnyttelsen.
Sæderne er bløde på fransk manér, og bagsæderne kan som ekstraudstyr
fås enkeltvis justerbare i længderetningen.
Motorudvalget bliver bredere, så man ikke må nøjes med en traditionel
Gordini-maskine. Der lanceres bl.a. en ny 1,2-liters turbomotor med
100 hk, og den bidrager gevaldigt til køreglæden i Twingo "GT", der
rykker til 100 km/t på under 10 sek.
Ved præsentationen var der også mulighed for at prøve Twingo 1.5 dCi
med 65-hestes dieselmotor. Med et snit-forbrug på 23,3 km/l ser den
rigtig ud gennem danske afgiftsbriller. Men selv om den har turbo, er
den ikke sportslig som GT-modellen.
Dieselen kræver 14,9 sek. til de første 100, og her er det også mere
momentet på 160 Nm ved 1.900 o/min., der skal udnyttes.
Ud over GT/100 hk og diesel/65 hk kommer der i første omgang også to
benzinmotorer mere: en 1,2'er med 60 hk og en 16-ventilet 1,2'er med
75 hk.
Der ventes dansk præsentation til april, og vi savner endnu mange
facts om specifikationer og - ikke mindst - priser.
|