Skoda Fabia: Defekt sædevarme efter kun 3 ~
Fra : JD

Dato : 07-11-07 00:16

Kære Fabia-medejere

Mit Skoda-værksted konstaterede i dag, at varmelegemet(?) i førersædet i min
Fabia Combi 1,9 TDI skal udskiftes. Sædevarmen har ikke fungeret et stykke
tid.

Bilen er fra 09/2004, og selvom den har gået 83.000 km nu, synes jeg, at en
holdbarhed på lige godt 3 år er alt, alt for lidt.
Jeg har ganske vist ry for at være kold i r***n, men så meget har jeg heller
ikke brugt sædevarmen.

Er der andre, der har oplevet, at sædevarmen i deres Skoda er stået af efter
så kort tid? Og er der andre (læs: billigere) steder at få den repareret end
hos den autoriserede?
Skoda vil nok indvende, at det er bedst at holde sig til originale
reservedele, men hvis de alligevel ikke kan holde, hvad er så pointen?

På forhånd tak!

Mvh Jeff

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-07 00:42

> Bilen er fra 09/2004, og selvom den har gået 83.000 km nu, synes jeg, at en
> holdbarhed på lige godt 3 år er alt, alt for lidt.

Har du af og til sat et knæ i sædet fordi du liiige skulle nå noget inde
i kabinen?

> Jeg har ganske vist ry for at være kold i r***n, men så meget har jeg heller
> ikke brugt sædevarmen.

Samme her. Bruger det dog hver dag i den kolde tid.

Fra : JD

Dato : 07-11-07 01:37

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Har du af og til sat et knæ i sædet fordi du liiige skulle nå noget inde
> i kabinen?

Nej. Enten bukker jeg mig ned, mens jeg står udenfor, eller også sætter jeg
mig på et af sæderne. Netop for at undgå "knæproblemet" med følgende risiko
for beskadigelse af varmetråde mv.
Sjovt nok har jeg i dag - på vej hjem fra værkstedet, efter at Skoda havde
set på sæder - konstateret, at der nu kommer lidt varme i sædet, men slet
ikke så meget som der plejer, når der er skruet helt op på 5.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-11-07 01:45

> Nej. Enten bukker jeg mig ned, mens jeg står udenfor, eller også sætter jeg
> mig på et af sæderne. Netop for at undgå "knæproblemet" med følgende risiko
> for beskadigelse af varmetråde mv.

Ja nemlig.

Nå men så er det problem udelukket.

> Sjovt nok har jeg i dag - på vej hjem fra værkstedet, efter at Skoda havde
> set på sæder - konstateret, at der nu kommer lidt varme i sædet, men slet
> ikke så meget som der plejer, når der er skruet helt op på 5.

Det bør altså holde længere...

Fra : KimH

Dato : 07-11-07 06:14

Det kan være varmereguleringskontakten , der er stået af
Jeg vil tro Skoda kan kontrolere og skifte kontakten på et kvarter

Mvh. KimH

Fra : "Kim Christensen

Dato : 07-11-07 15:27

JD skrev:
> [...]
> Skoda vil nok indvende, at det er bedst at holde sig til originale
> reservedele, men hvis de alligevel ikke kan holde, hvad er så pointen?

Hej Jeff

Jeg solgte min Fabia for en måneds tid siden efter at have beholdt den i
to år og med 86.000 km bag sig. Jeg havde aldrig de helt store problemer
(fik dog skiftet fartpiloten under garantien), men jeg brugte også kun
det autoriserede værksted én gang. Jeg aftalte en pris men blev
faktureret en anden. Så jeg valgte at skifte til Bosch Car Service, som
bruger kvalitetsdele til en mindre pris. Desuden betaler jeg kun for den
tid, som mekanikeren bruger på bilen, og ikke en fast pris (her tænkes
på eftersyn). Ved 60.000 km eftersyn kom jeg af med 1700 kr.

Mht. sædevarmen kan jeg kun give Martin Johansen ret - den burde holde
længere. Men når du er uden for garantiperioden, vil Skoda sikkert mene,
at du selv skal betale den.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-11-07 22:37

On Wed, 7 Nov 2007 00:16:06 +0100, "JD"
<britonFJERN__D3TTE@hotmail.com> wrote:

>Er der andre, der har oplevet, at sædevarmen i deres Skoda er stået af efter
>så kort tid? Og er der andre (læs: billigere) steder at få den repareret end
>hos den autoriserede?

Jeg var ude for noget tilsvarende i min E39 BMW 530dA fra 2002 i 2005
og efter cirka 140.000 km. Dog købt 2nd-hand. Det var
temperaturføleren i sædet i mit tilfælde og gjorde, at den periodisk
slukkede helt for varmen.

Og ja, jeg syntes det er ringe det ikke holdt bedre. Og sådan nogen
lædersæder er kolde uden sædevarme om vinteren.. brrr..

Vores gamle Peugeot 406 coupe fra 1999 har også sædevarme, det
fungerer stadig uden problemer. Men det er jo også en fransk bil...

hilsen Lars

Fra : JD

Dato : 12-11-07 22:46

Tak for svarene! Det er endt med, at jeg har valgt at bide i det sure æble
og få udskiftet varmelegemet. Øv...