3 rep. forsøg
Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 06-11-07 11:29

Hej NG

Bilen: en Hyundai Getz fra 2002.

I et stykke tid har den haft et problem med at sætte ud på den 3 cylinder
når det var fugtigt i vejret. Det er blevet sådan at den nu også har
problemet også i godt vejr.

Værkstedet har for anden gang i bilens levetid skiftet tændrørskabler, dette
hjalp ikke denne gang, hvorefter de skiftede tændrør, uden at det hjalp. Nu
har jeg altså to gange betalt for løn og dele der ikke løste problemet. Nu
skal den afsted igen på torsdag, hvad skal jeg sige til dem? og hvad skal
jeg efterhånden betale for?

Mange hilsner

Charlotte-korsør

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-11-07 12:54

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:473041d9$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> problemet. Nu skal den afsted igen på torsdag, hvad skal jeg sige til dem?
> og hvad skal jeg efterhånden betale for?

Hejsa...

Går ud fra at du skal ud til Bilhuset med bilen ???

Hvis så, så sig til Carsten at det er en "om'er" og du kun vil betale for
delene vedr. de tidligere besøg. Han plejer at være til at handle med. Og
man får slet ikke noget hvis man ikke prøver.

Hvad fejlen nu er, kan jeg kun gætte om, for jeg kender ikke en Getz.

Men... det er måske på tide at den bliver tilsluttet computeren og evt. fejl
bliver læst ud.

Mit gæt kunne være:

rotor-dæksel
brændt ventil
hængende dyse
tændspole(r)
benzinfilter

Havde det været min egen bil, ville jeg have udskiftet det samme som
værkstedet + rotordæksel, rotor og evt. tændspole.
Der ud over, burde en årg. 02 ikke fejle noget med mindre den har kørt mange
kilometer.

Mvh
Leon

Fra : Charlotte P. Korsør

Dato : 06-11-07 13:23

> Går ud fra at du skal ud til Bilhuset med bilen ???

Normalt JA, men far og mor er sure på dem, efter at have købt mange biler
dér, syntes de at de blev dårligt behandlet efter en skade på en låne bil,
mens de ventede på en ny. Så familien bruger en forhandler i Slagelse indtil
Bilhuset bliver "taget til nåde" igen.

> Hvis så, så sig til Carsten at det er en "om'er" og du kun vil betale for
> delene vedr. de tidligere besøg. Han plejer at være til at handle med. Og
> man får slet ikke noget hvis man ikke prøver.

Men det vil jeg da prøve også i Slagelse, men hvordan ser lovgivningen mon
ud?

> Hvad fejlen nu er, kan jeg kun gætte om, for jeg kender ikke en Getz.

ØV

> Men... det er måske på tide at den bliver tilsluttet computeren og evt.
> fejl bliver læst ud.

Det er pga. computeren jeg ved at det er cylinder 3 der glipper. Men helt
hvorfor kan den åbenbart ikke sige.
> Mit gæt kunne være:
>
> rotor-dæksel
> brændt ventil
> hængende dyse
> tændspole(r)
> benzinfilter

Det var meget, men et tilstoppet benzilfilter ville da influere alle
cylindere, ikke?

Tak for indput

Charlotte

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 06-11-07 14:47

> [...]
> mens de ventede på en ny. Så familien bruger en forhandler i Slagelse
> indtil Bilhuset bliver "taget til nåde" igen.

*gggg* tja.. de serverede jer vel en regning på selvrisikoen ??

> Men det vil jeg da prøve også i Slagelse, men hvordan ser lovgivningen mon
> ud?

Er bilen nyindkøbt samme sted eller er det kun reparationen du tænker på ?
Problemet med de dele som de har skiftet, er at det er sliddele, så du skal
nok kun regne med at kunne hente noget på timeforbruget.
Og jo.. man kan da bruge tid på at kontroller om delene er defekte, men det
koster lige så meget som at skifte dem.

> Det er pga. computeren jeg ved at det er cylinder 3 der glipper. Men helt
> hvorfor kan den åbenbart ikke sige.

Nej.. den blinker bare eller giver et tal på skærmen, som mekanikeren så
skal fortolke.
Og så er der ellers forskel på om det er en mekanisk- eller en
elektro-mekaniker's øjne der ser på sagen.

> Det var meget, men et tilstoppet benzinfilter ville da influere alle
> cylindere, ikke?

Jo det skulle man mene og computeren burde vise manglende brændstof-tryk.

Mvh
Leon

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-11-07 22:43

Leon Hulstroem skrev:

> Nej.. den blinker bare eller giver et tal på skærmen, som mekanikeren så
> skal fortolke.
> Og så er der ellers forskel på om det er en mekanisk- eller en
> elektro-mekaniker's øjne der ser på sagen.

Den skriver typisk et nummer der kan slås op i værkstedshåndbogen og
"cylinder 3 misfire".

> Jo det skulle man mene og computeren burde vise manglende brændstof-tryk.

Nej, den giver ikke oplysninger om brændstoftryk. Der skal tilsluttes
externt manometer.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-11-07 22:40

Charlotte P. Korsør skrev:

> [...]

Så langt så godt

> Det er pga. computeren jeg ved at det er cylinder 3 der glipper. Men helt
> hvorfor kan den åbenbart ikke sige.

Næppe. For det findes ikke på bilen.

Næppe. Det er uhyre sjældent at ventiler brænder i vore dage. Og slet
ikke med hydrauliske løftere. Tør jeg godt udelukke.

Slet ikke. Så ville den gå i stå på grund af den taber trykket på alle
tre dyser.

Er set at de revner på Hyundai.

Nej, giver kun en sløv og tøvende bil.

> Det var meget, men et tilstoppet benzilfilter ville da influere alle
> cylindere, ikke?

Præcis.

Men generelt er bruger Hyundai Bogicourd kabler. Og det kan være noget
skrammel. Så kommer de med en ny type. Den plejer ikke at være en skid
bedre end den den afløser. Har bilen mange start kan tændrørene blive
gammeldags og kræver større spænding for at gnisten skal springe. Og er
kablerne så af lidt kedelig kvalitet, så dør kablerne. Derfor kan det
retfærdiggøres at man har skiftet både kabler og rør anden gang. Men var
tændrørene nogenlunde friske første gang kan det altid diskuteres om de
skulle skiftes ved næste besøg.

At problemet opstår første gang i fugtigt vejr under bygger min
vurdering. Og har et kabel en gang oplevet overslag, så er det dødt. Her
hjælper kun udskiftning. Med hensyn til garanti, så er tændrør en
sliddel og er kan være svære at dække under garantien. Men er kabler
skiftet inden for de seneste 2 år, skal de bare ombytte uden brok. Deres
leverandører skal bare have delene i nakken.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-11-07 23:21

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Næppe. Det er uhyre sjældent at ventiler brænder i vore dage. Og slet
ikke med hydrauliske løftere. Tør jeg godt udelukke.

Hvad forstår du ved 'vore dage' og hvorfor 'slet ikke med hydrauliske
løftere' ?

Hint: Ford's Zetec motorer spiste ventiler som de var betalt for det.
De havde hydrauliske løftere.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-11-07 19:42

Uffe Bærentsen skrev:

> Hvad forstår du ved 'vore dage' og hvorfor 'slet ikke med hydrauliske
> løftere' ?

Vore dage begyndte i sådan cirka i starten af 80'erne. Og fordi den
hypigste årsag til brændte ventiler var at de stod for stramt. Enten på
grund af fejljustering eller manglende service.

> Hint: Ford's Zetec motorer spiste ventiler som de var betalt for det.
> De havde hydrauliske løftere.

Ikke sagt at der ikke kan forekomme brændte ventiler i vore dage. De er
bar sjældne i nu til dags. Og dem du nævner må skyldes fejlproduktion.
De sidste 15 år har jeg kun set en brøkdel af hvad man så i 70'erne.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-11-07 21:01

Uffe Bærentsen skrev:

> [...]

bar sjældne i nu til dags. Og dem du nævner må skyldes fejlproduktion.
De sidste 15 år har jeg kun set en brøkdel af hvad man så i 70'erne.

Fejlkonstruktion.
Det kunne afhjælpes ved tit at køre med 4000+ omdrejninger,
eller ved en anden olie.
'Morfar' køremønster var dræbende for de(n) første version(er) af Zetec
motoren.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-11-07 23:20

Uffe Bærentsen skrev:

> Fejlkonstruktion.
> Det kunne afhjælpes ved tit at køre med 4000+ omdrejninger,
> eller ved en anden olie.

Noget kunne tyde på at løfterne får ventilerne til at stå for stramt.

> 'Morfar' køremønster var dræbende for de(n) første version(er) af Zetec
> motoren.

Var der ikke noget med at den var udviklet af Yamaha?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : .°o.O Thomas O.o°.

Dato : 06-11-07 14:30

"Charlotte P. Korsør" <Taarnborgvejfjerndette@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> problemet. Nu skal den afsted igen på torsdag, hvad skal jeg sige til dem?
> og hvad skal jeg efterhånden betale for?

Det lyder som samme problem vi har med en Kia Picanto, den har været på
værksted mange gange nu for at få det udbedret - den voldsomste udbedring
var ny motor (uden at problemet forsvandt).

Nu skal jeg bestille tid til den igen, da samme problem er kommet igen

Er spændt på, hvad de finder på denne gang ...

--
MVH Thomas
Mangler du inspiration til en fed gave?

Fra : Lund

Dato : 08-11-07 22:18

Hej

De har vel forhåbentligt også skiftet/afprøvet tændspolerne, de er også på
Getz hitliste.

Mvh. Torben