Olietemperatur på Volvo V40 2,0
Fra : Peter C:

Dato : 05-11-07 11:04

Hej

Min 1997 Volvo V40 2,0 Aut. har et infocenter hvor jeg blandt mange andre
ting kan følge med i olietemperaturen.

Lørdag aften kl. lidt over 19 startede jeg fra Roskilde centrum, og kørte ad
motorvejen mod Holbæk. Efter mere end 25 km kørsel stod temperaturen stadig
på "Cold"
Ca. 500 meter før jeg var hjemme skiftede den fra "Cold" til 50 gr. og da
jeg holdt hjemme i indkørslen checkede jeg en sidste gang inden jeg afbrød
tændingen ... nu viste den 65 gr. !!!

Her til morgen skulle brormand + familie køres til lufthavnen. Fra Tølløse
til Lufthavnen og til Holbæk ... en tur på langt over 100km og da jeg
drejede fra motorvejen ved Vipperød var den lige på grænsen mellem "Cold" og
50 gr (hvilket åbenbart er der den starter med at måle) Da jeg ca. 1 km
senere var på arbejde var olietemperaturen steget til 62 grader.

Hvad hulen er det for noget ??? Kan det virkelig passe ?

Hvis det skal give nogen mening, må det være noget med at fartvinden køler
bundkaret ved motorvejskørsel, og først når jeg når ud på små veje og sætter
farten ned til og har flere start-stop begynder olien at tage varme fra
motoren.

Lyder sådanne olietemperaturer sandsynlige, eller er der noget galt et sted
?

Alternativet er at instrumentet, eller i det mindste føleren, er i stykker ?

MVH Peter C

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-11-07 11:14

Peter C: wrote:
> Lyder sådanne olietemperaturer sandsynlige, eller er der noget galt et sted
> ?

Det lyder som om der er noget galt. en Volvo skal da kunne varme
motorolien op. Hvad viser vandtemperaturen?

> Alternativet er at instrumentet, eller i det mindste føleren, er i stykker ?

Nærmere thermostaten.

--
vh
Torben

Fra : Peter C:

Dato : 05-11-07 11:52

> Det lyder som om der er noget galt. en Volvo skal da kunne varme
> motorolien op. Hvad viser vandtemperaturen?

Den er lynhurtigt oppe på 78 grader ... og der bliver den, plus minus et par
grader

> Nærmere thermostaten.

At den står åben hele tiden, og derfor ikke tillader motoren at blive
ordentlig varm ?
(skulle olien så ikke i det mindste blive samme temp. som vandet ?)

MVH Peter C: