Grande Punto 1.3 JTD
Fra : Ukendt

Dato : 03-11-07 08:49

Hvem har prøvet Fiats' mindste diesel ?
Gerne i Grande Punto'en ?

150.xxx for en ny diesel er vel billig, og
gearkassen går faktisk ret perfekt.

Hvilke mærker har tilsvarende størrelse
både karosseri og motor til de penge ?

Hvis det skal være diesel, hvad bør
man så vælge, når det IKKE skal være
Pumpedûser.:)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-11-07 11:03

> Hvem har prøvet Fiats' mindste diesel ?

Hep!

> Gerne i Grande Punto'en ?

Hep!

> 150.xxx for en ny diesel er vel billig, og
> gearkassen går faktisk ret perfekt.

Jep :)

> Hvilke mærker har tilsvarende størrelse
> både karosseri og motor til de penge ?

Opel Corsa..

> Hvis det skal være diesel, hvad bør
> man så vælge,

Kia )

>når det IKKE skal være
> Pumpedûser.:)

Fornuftigt valg

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-07 19:46

On Sat, 3 Nov 2007 08:49:16 +0100, "Eque" <-> wrote:

>Hvem har prøvet Fiats' mindste diesel ?
>Gerne i Grande Punto'en ?
>
>150.xxx for en ny diesel er vel billig, og
> [...]

Jeg har kørt sådan en Grande Punto ganske få km efter start i -5
grader. Den var blød, meget blød at håndtere maskinmæssigt - noget
blidere end den relativt grove 1.9 JTD, jeg starter dagligt. Den var
nem at håndtere, men 5 km i en svensk skov er jo ikke alverdens
erfaringsgrundlag.
Ejeren er glad for den, rimeligt kraftoverskud, 20+km/l med en del
bykørsel.
Tilsvarende findes i Opel Corsa - andre muligheder er vel Hyundai med
1.5 CRDi.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 09:36

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Jeg har kørt sådan en Grande Punto ganske få km efter start i -5
> grader. Den var blød, meget blød at håndtere maskinmæssigt - noget
> blidere end den relativt grove 1.9 JTD, jeg starter dagligt.

Multijet og T-jet..eller hvad de kaldes Fiats' to serier
af diesler. Hvad er forskellen ?
Hvor ny er 1.3 multijetten ??
Hvad betyder JTD, har kun set det på
de dyrere Alfa'er...

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 09:45

On Sun, 4 Nov 2007 09:36:01 +0100, "Eque" <-> wrote:

><Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

>Multijet og T-jet..eller hvad de kaldes Fiats' to serier
> [...]

JTD'en er vel 1. generation CR fra Fiat, 1.3'eren er en noget nyere
generation, så vidt jeg ved med 16V og diverse turbo-fixfaxerier - men
detaljerne kender jeg ikke og orker ikke at søge efter det nu.
1.9 JTD er brugt i forskellige varianter fra 80 til 115/130 HK rundt
omkring i Fiat og Alfas modelprogram - der findes også en 2.4 JTD.

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Specks6812

Dato : 04-11-07 15:22

Ivan Madsen <> said in news:ic1ri3pllh7dpo6dato26imcmm317dnsf2@4ax.com:

> [...]
> 1.9 JTD er brugt i forskellige varianter fra 80 til 115/130 HK rundt
> omkring i Fiat og Alfas modelprogram - der findes også en 2.4 JTD.

JTD _var_ måske engang 1. generation af CR teknikken men er det så ganske
sikkert ikke mere.

Fiat koncernen opfandt CR og udviklede teknikken sammen med Bosch i sin tid
og er det bilfabrikat (medsamt søstermærker) der er kommet længst i
udviklingen af den.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 11-11-07 22:00

"Eque" <-> wrote in news:472d8467$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Multijet og T-jet..eller hvad de kaldes Fiats' to serier

T-jet er benzin turbo'er, multijet er diesel.

> Hvor ny er 1.3 multijetten ??

Relativ ny, det er seneste generation. Jf. Wikipedia
(http://en.wikipedia.org/wiki/JTD) blev den valgt til årets motor i 2005 i
1,0 - 1,4L kategorien

> Hvad betyder JTD, har kun set det på

JTD er Fiat gruppens betegnelse for deres commonrail diesel. JTD står for
uniJet Turbo Diesel. De "nyeste" hedder JTDm hvor M'et står for multijet.
Maskinen bruges hos Fiat/Alfa, Opel, Saab, Suzuki, Cadilac.

/Erik
- Alfa Romeo 159SW 1,9JTDm (150hk/320nm)

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-07 21:52

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uniJet Turbo Diesel. De "nyeste" hedder JTDm hvor M'et står for multijet.
> Maskinen bruges hos Fiat/Alfa, Opel, Saab, Suzuki, Cadilac.

Takker, men nu er GP'en steget 10.000 så nu
afventes helt sikkert den nye Fiesta.)
Håber de kommer af med skidtet alligevel:,o)

Fra : Dahl

Dato : 14-11-07 22:57

> Takker, men nu er GP'en steget 10.000 så nu
> afventes helt sikkert den nye Fiesta.)

Nej! Ikke iflg. den prisliste
http://www.fiatpresse.dk/pdf/fiat/prisliste_fiat.pdf som ligger på nettet
den 15. nov då.

Tag cyklen eller bussen i stedet for, for nu stiger brændstofprisen
heldigvis snart. Hu Ra Hu Ra.

Mvh RD

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-07 23:19

"Dahl" <rasmus@dahl.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tag cyklen eller bussen i stedet for, for nu stiger brændstofprisen
> heldigvis snart. Hu Ra Hu Ra.

Jep.
Faktisk endnu en grund til at beholde den gamle selvom
en diesel kører 2.5 gange så langt på literen ca.
Man overvejer jo helt at holde op med at køre bil.
Tænk sig, ca. 15 kr. for en liter benzin. 15 kroner !
Dvs. for hver 1000 meter jeg tilbagelægger koster
det over en krone...alene i benzin.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 04-11-07 00:26

"Eque" <-> wrote in message
> Hvem har prøvet Fiats' mindste diesel ?
> Gerne i Grande Punto'en ?

Det virker nu lidt "pussigt" at kalde en bil med en 1.3 motor for "Grande"

/Jasper

Fra : Dahl

Dato : 04-11-07 01:22

"Jasper Norman Ahrensbach">
> "Eque" <

> Det virker nu lidt "pussigt" at kalde en bil med en 1.3 motor for "Grande"
> /Jasper

Den har tilstrækkeligt med kræfter. Kører fint. "Grande" går vel på kabinens
størrelse som er pænt rummelig.
Der er et bedre og billigere alternativ, pump cyklen eller tag bussen.

Mvh RD

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 09:35

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:472d038a$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Eque" <-> wrote in message
>
> Det virker nu lidt "pussigt" at kalde en bil med en 1.3 motor for "Grande"

En Thunderbird kan heller ikke flyve..,o)
Der findes helt sikkert en del minusser ved en Golf Plus.
En Lada EverGreen er vel ikke den grønneste model..

-find selv på fler':,o)

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 04-11-07 23:44

> En Thunderbird kan heller ikke flyve..,o)
> Der findes helt sikkert en del minusser ved en Golf Plus.
> En Lada EverGreen er vel ikke den grønneste model..

LOL

/Jasper

Fra : TDN

Dato : 04-11-07 16:06

"Eque" <-> skrev i meddelelsen
> Hvem har prøvet Fiats' mindste diesel ?
> Gerne i Grande Punto'en ?
>
> 150.xxx for en ny diesel er vel billig, og
> [...]

En bekendt har købt sådan en 75 hk diesel som erstatning for en 110 hk TDI
Passat fra ca. 94-95. Den går et par km/l længere på literen end TDI'en men
han bandede noget over den da de var sydover med familien og han skulle
over/igennem et eller andet pas hvor Passat'en bare plejede at drøne igennem
uden probs, her var der bare ikke kræfter nok i lille motor og han måtte ned
i gear og kravle. Ellers tror jeg han er godt nok tilfreds, den bruges til
pendler kørsel med en person normalt og det kan motoren vel slæbe

Mvh
Thomas

Fra : Dahl

Dato : 04-11-07 18:16

"TDN"

> [...]
> i gear og kravle. Ellers tror jeg han er godt nok tilfreds, den bruges til
> pendler kørsel med en person normalt og det kan motoren vel slæbe

75 hk er nok lige i underkanten til alpekørsel især, hvis familien hører til
de overvægtige. Han ville nu nok bande endnu mere, hvis de skulle tage turen
på cykel.
Mvh RD

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 20:42

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og han måtte ned i gear og kravle. Ellers tror jeg han er godt nok
> tilfreds, den bruges til pendler kørsel med en person normalt og det kan

Ned i gear og kravle ?
Det lyder lidt drastiskt, men nuvel,
110 HK er jo mere end 75 HK og
han burde måske ha' valgt den kraftigere
Fiat-diesel hvis han kører i alperne dagligt
og passet gir' ham problemer..
Men OK, et par km. længere på literen
er heller ikke at kimse ad.
Er der andet han er træt af på Fiat'en ?
I mine øjne er FIAT biler idag af en
anden karat en for blot få år siden.
Eks. Stilo'en som floppede stort.
Idag er designet godt, teknikken
måske på plads, og de fleste
'hovsa' er vel til at overse.
MEN hvorfor kun 8 år mod
gennemtæring ? De fleste
kører vel med 12 ???

Fra : Dahl

Dato : 05-11-07 00:13

"Eque" > "TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk>

> [...]
> Men OK, et par km. længere på literen
> er heller ikke at kimse ad.
> Er der andet han er træt af på Fiat'en ?

Man må håbe det med teknikken er blevet bedre, det har haltet en del især i
elektronikken men også omkring motorer hos Fiat. En Opel sælger har fortalt
mig at Corsaen har samme diselmotor og undervogn som Grande Punto.
Om der er 8 eller 12 års gennemtæring tror jeg ikke gør den store forskel i
praksis. - Hvis man sørger for en fuld rustbehandling på sin fiat og ellers
sørger for at få repareret lakskader straks så tror jeg man skal være meget
uheldig, hvis der er gennemtæringer de første 12 år, også selvom bilen står
ude altid.

Mvh RD