Benzinfyr - 2 spørgsmål
Fra : Peter C:

Dato : 02-11-07 16:59

Hej Gruppe

Jeg har jo købt denne hersens Volvo V40 fra 1997 med et Volvo Benzinfyr.

Idag ville jeg så prøve at starte fyret op for at se hvordan sådan noget
virker.

For der første stank der meget af benzin. Er det normalt. ?

Dernæst var der en bankelyd fra hvad jeg tror må være pumpen. Det kom fra
undersiden af bilen ca. ved venstre baghjul.
Først troede jeg det var konen der bankede på vinduet for at hidkalde sig
min opmærksomhed, men da jeg steg ud af bilen kunne jeg så høre at det var
det ikke.

Med både stank og bankelyd turde jeg ikke lade det være tændt, så jeg
skyndte mig at slukke for det igen. Jeg ved altså ikke om det er noget der
fortager sig efter et stykke tid.

Nogle der har erfaringer med lyde og lugte fra benzinfyr ?

MVH Peter C:

P.S. Der kom, nærmest med det samme, dejlig varm luft ud af alle dyserne på
instrumentbordet, så den side af sagen virker tilsyneladende efter hensigten

Fra : Preben Andersen

Dato : 02-11-07 18:52

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget virker.
>
> For der første stank der meget af benzin. Er det normalt. ?

Benzinlugten kan jeg ikke genkende på mit Eberspächer fyr, men larmen er
voldsom, nærmest som et jagerfly på vej til startbanen. Lyden bliver
lidt mere afdæmpet, når fyret er rigtig i gang. Hvis lugten bliver ved,
skal du nok have det efterset.

mvh/Preben

Fra : Peter C:

Dato : 02-11-07 20:17

> [...]
> mere afdæmpet, når fyret er rigtig i gang. Hvis lugten bliver ved, skal du

Selve blæserlyden (jagerfly-turbinelyden) ude fra motorrummet er meget
afdæmpet, og hverken generende eller "forkert". Det er en bankelyd fra
området omkring benzintanken, jeg ikke helt forstår mig på / er tryg ved.

MVH Peter C:

Fra : Flemming

Dato : 02-11-07 20:20

Peter C: wrote:

> [...]
> meget afdæmpet, og hverken generende eller "forkert". Det er en
> bankelyd fra området omkring benzintanken, jeg ikke helt forstår mig

Bankelyden er fra pumpen der pumper benzin i dit tilfælde frem til fyret.
Det er helt normalt.

Mvh. Flemming

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 02-11-07 22:08

> Bankelyden er fra pumpen der pumper benzin i dit tilfælde frem til fyret.
> Det er helt normalt.

ja.. det er normalt, for det er en stempel-pumpe og hvis den sidder monteret
unden gummi, så "banker" det i hele bilen
Men den skal IKKE lugte af benzin, noget kunne tyde på at du måske har en
defekt slange.

Og kommer der falsk luft i systemet, så får du aldrig liv i fyret.

Mvh
Leon

Fra : Peter C:

Dato : 02-11-07 23:33

> Og kommer der falsk luft i systemet, så får du aldrig liv i fyret.

Well .. liv i fyret var der ihvertfald. Der kom dejlig varm luft ind i
kabinen i løbet af nul-komma-vupti.
Men en defekt slange kunne garanteret godt være en mulighed. Der lugtede
ihvertfald tydeligt af benzin. Jeg må sgu nok hellere køre den på værksted
og få dem til at løbe det igennem. Det er vist ikke noget man spøger med !

MVH Peter C:

Fra : Flemming

Dato : 03-11-07 08:32

Peter C: wrote:

> [...]
> lugtede ihvertfald tydeligt af benzin. Jeg må sgu nok hellere køre
> den på værksted og få dem til at løbe det igennem. Det er vist ikke

Mit diesel fyr lugter også lidt af diesel, så jeg tror nu ikke der er noget
alvorligt galt, dog kunne en justering sikkert gavne miljøet.

Mvh. Flemming

Fra : Peter C:

Dato : 03-11-07 13:01

> Mit diesel fyr lugter også lidt af diesel, så jeg tror nu ikke der er
> noget alvorligt galt, dog kunne en justering sikkert gavne miljøet.

I det mindste må min mekaniker så lige prøve at lugte til det og vurdere om
det bare er en lidt for fed blanding .. eller noget værre

Tak til alle for inputs !

MVH Peter C: