Slitage af o-ringe
Fra : Thomas Makro

Dato : 12-07-01 21:25

Jeg har på min kæde konstateret at to af o-ringene så småt er på vej
væk. De er revnet. Er det normalt? For det har jeg ikke oplevet før.

I går gjorde jeg noget ved det. Jeg forsøgte at trykke en af
samle-palerne (eller hvad de nu hedder) lidt ind, for at kunne isætte
en ny o-ring, vha det kæde-adskillelsesværktøj jeg købte sidste år fra
M&P. Derefter var planen at trykke palen tilbage på plads igen, og så
nitte den til sidst. Men så langt kom jeg ikke. Kæden er så stærk at
værktøjet bøjede!! Så det lykkedes ikke. Istedet forsøger jeg nu at
skaffe et par nye led, af samme mærke og type.

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Henry

Dato : 12-07-01 23:42

> Jeg har på min kæde konstateret at to af o-ringene så småt er på vej
> væk. De er revnet. Er det normalt? For det har jeg ikke oplevet før.
Ja det er normalt hvis kæden ikke er blevet passet rigtigt??? Forkert eller
ingen smørremiddle kan medvirke. Hvor lang har den kørt? Er der ikke noget
med garanti på de "gode" kæder?

> [...]
> samle-palerne (eller hvad de nu hedder) lidt ind, for at kunne isætte
> en ny o-ring, vha det kæde-adskillelsesværktøj jeg købte sidste år fra
Det er vel til en knallertkæde??

> [...]
> værktøjet bøjede!! Så det lykkedes ikke. Istedet forsøger jeg nu at
> skaffe et par nye led, af samme mærke og type.
Skift den, skift den, skift den, er kæden død så skift den og tandhjulene!
Det er ikke rart at "tabe" en kæde.

mvh
Henry

Fra : Thomas Makro

Dato : 15-07-01 20:13

On Fri, 13 Jul 2001 00:42:21 +0200, "Henry" <henry@mail.removethis.dk>
wrotE:

>Det er vel til en knallertkæde??
Nej, den er netop til en MC. Den hedder en "Heavy duty chain
splitter". Og den er da også kraftig. Jeg brugte den i vinters til at
skille den gamle kæde ad, en Regina-kæde, og det klarede den fint. Der
gled palen næsten ud... Men sådan skulle det altså ikke gå med
Reginaens efterfølger.

>Skift den, skift den, skift den, er kæden død så skift den og tandhjulene!
>Det er ikke rart at "tabe" en kæde.
Den tanke har da også strejfet mig, men jeg synes bare det er for
tidligt. Så hellere skifte et par led, og dermed lade den leve lidt
endnu.

Fra : Armand

Dato : 13-07-01 00:37

Thomas Makro <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> skrev i en
> [...]
> Kæden er så stærk at værktøjet bøjede!! Så det lykkedes ikke.
> Istedet forsøger jeg nu at skaffe et par nye led, af samme mærke og

Kæden er færdig på grund af manglende smøring => indtørring af det
fedtede snavs der ligger omkring O-ringens ydre, samt evt. decideret
rust på laskerne, som trækker O-ringene med sig så de "krøller" og eller
rives over!!
Skaden er en typisk forårsskade efter en dårlig konservering af kæden
igennem vinteropstaldningen

Får du lavet disse led kommer der givetvis endnu nogle stykker næste
uge :-/
Èt eller andet sted skal kæden jo også starte sin nedtur, så tag det som
tegn på at du skal til at spare sammen til en nyt kit, og smør rigeligt
i den mellemliggende tid!

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-07-01 08:39

On Fri, 13 Jul 2001 01:36:48 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrotE:

> [...]
>rives over!!
>Skaden er en typisk forårsskade efter en dårlig konservering af kæden

Rooolig nu.

Kæden kom på i foråret, og den har kørt 6000 km. Den er blevet smurt
efter hver tankning, i rigelige mængder, så det er ikke manglende
smøring. Kæden viser da heller ikke andre tegn på slitage, den er
således ikke strammere nogen steder end andre - endnu. Skulle kæden så
være slidt ned allerede nu? Så skulle den holde kortere tid end
Reginaen? Næppe.
Der er intet synligt rust på kæden.

>Får du lavet disse led kommer der givetvis endnu nogle stykker næste
>uge :-/
Det er muligt, men hellere det end skifte hele kædekittet allerede nu.
Så hellere vente til kæden er helt færdig. Det jeg undrede mig over er
jo netop at to af o-ringene er flækket, uden andre symptomer på
slitage.

Fra : Carsten

Dato : 13-07-01 08:44

"Thomas Makro" <Makro@CyberFJERNjunkie.dk> wrote in
message news:ir8tkt8bl9i1i38slc8jst490ok35h9j98@4ax.com...
> [...]
> smøring. Kæden viser da heller ikke andre tegn på slitage, den er
> således ikke strammere nogen steder end andre - endnu. Skulle kæden så

Hvis du har fået et værksted til at montere den, så har du måske her en
chance for at reklamere. 6tkm er absolut ikke nok for et kædekit. Måske
skaderne ligefrem stammer fra dårlig montering (siger jeg med fare for
at det er dig selv som har monteret den .

Under alle omstændigheder - kør forsigtigt...

Carsten
CBR 600 F'4 (F2 og '94 er blot trukket sammen

Fra : Henry

Dato : 13-07-01 09:57

>Det jeg undrede mig over er
> jo netop at to af o-ringene er flækket, uden andre symptomer på
> slitage.

Netop to af ringene..... hvilke to, dem ved samleledet/nitteledet?

mvh
Henry

Fra : Thomas Makro

Dato : 15-07-01 20:07

On Fri, 13 Jul 2001 10:56:38 +0200, "Henry" <no@mail.com> wrotE:

>Netop to af ringene..... hvilke to, dem ved samleledet/nitteledet?

Nej, en på hver side af samleledet (nitteledet). Selve det nittede led
har det fint.

Fra : Armand

Dato : 15-07-01 22:34

> Nej, en på hver side af samleledet (nitteledet). Selve det nittede led
> har det fint.

Hmmmn. Spookey! :-/

Tyder på en art fejl-belastning/skade fra tidligere
adskillese/afkortning af
kæden - Varme måske?? :-/
Er skidtet monteret på et værksted, vil jeg foreslå dig at konfrontere
dem med dette!

Samleled er "yder.-led", der findes ikke løse "inder-led"; men måske du
påregner at benytte dem der bliver tilovers ved adskillesen??

Selvom at alderen på din kæde er begrænset, så er min uforbeholdne
mening at en kæde er en sliddel, som man skifter ubetinget når den af
hvilkensomhelst årsag udviser slid/fejl
I gamle dage (hvilket i denne sammenhæng omhandler tiden før
O-ringskædens indførelse på den første GS 750 i '78,) var 10.000 km
forøvrigt
langt for en kæde!

--
Armand.

Fra : Henry

Dato : 16-07-01 08:41

> Hmmmn. Spookey! :-/
Det må være en forkert behandling under samling af ledet på en eller anden
vis, jeg kan heller ikke lige se hvordan de skulle kunne have gjort det.

> [...]
> adskillese/afkortning af
> kæden - Varme måske?? :-/
> Er skidtet monteret på et værksted, vil jeg foreslå dig at konfrontere
Fremragende idé, Thomas??? Har du selv smadret kæden eller er det et
værksted??
Hvis du selv har samlet kæden, kan du så beskrive præcist hvordan du gjorde?

> Samleled er "yder.-led", der findes ikke løse "inder-led"; men måske du
> påregner at benytte dem der bliver tilovers ved adskillesen??
= to nitteled+et par led, det har jeg prøvet engang, det virker fint, men er
vel en nødløsning.

> Selvom at alderen på din kæde er begrænset, så er min uforbeholdne
> mening at en kæde er en sliddel, som man skifter ubetinget når den af
> hvilkensomhelst årsag udviser slid/fejl
Jeps, enig og _specielt_ hvis det er en værkstedsfejl.

> I gamle dage (hvilket i denne sammenhæng omhandler tiden før
> O-ringskædens indførelse på den første GS 750 i '78,) var 10.000 km
> forøvrigt
> langt for en kæde!
Ak ja, den gang kogte man jo kæde "sammen" med kartoflerne jeg ville
lyve hvis jeg sagde at jeg ligefrem savnede det.

mvh
Henry

Fra : Armand

Dato : 16-07-01 12:01

Henry <no@mail.com> skrev i en

> = to nitteled+et par led, det har jeg prøvet engang, det virker fint,
> men er vel en nødløsning.

Og tre stk. (et til erstatning for det eksisterende og et til
udskiftning på hver side heraf!) samleled koster vel også en slat penge!
Hvis man forudser at de koster en 50'er/stk (?) svarer de 150 kr til ca.
20% af nyprisen (ca: 750,- ?) på kæden!
Hvis kæden med sine 6.000 km anses for at være imellem 1/3 og 1/4 slidt
vil dette svare til en afskrivning på 25 - 33% på nuværende tidspunkt -
Derved er det enkelt at vurdere rentabiliteten i udgiften i forhold til
afskrivningen
Er det alligevel svært overskueligt, så se sådan på det: At man får ca.
150 kr i rabat (=besparelsen af tre samleled) hvis man køber en ny kæde
til erstatning af den gamle (med kun 6.000 km på bagen burde tandhjulene
stadig være brugbare!)!

> Ak ja, den gang kogte man jo kæde "sammen" med kartoflerne jeg
> ville lyve hvis jeg sagde at jeg ligefrem savnede det.

Mnjaerh :-/
Kædespray'en fremkom nu et par år forinden - Ca. samtidigt med min
knallert i '74!

Forøvrigt: På min første mc kom jeg til så meget gratis maskinkæde at
jeg havde til to kæder, som jeg ugentligt vekslede imellem: imens den
ene kørte lå den anden i fedtbaljen - Ved skifte varmede jeg fedtet op,
optog kæden og lod den dryppe af imens at jeg gjorde de forberedende
øvelser til skiftet. Derefter skiftede jeg ved at trække den friske på
med den gamle. og rensede derefter den gamle i en petroleumsbakke jeg
havde til samme formål. Slutteligt fulgte afdrypning imens at den friske
kæde blev justeret og hjulet spændt, hvorefter den rensede kæde blev
lagt i det afkølende kædefedt iden at garagen blev forladt.
Jeg havde oprindeligt opmærket længden af de nye kæder på det brædt med
et søm, hvorpå jeg dryppede dem af for petroleum, og på de 20.000
km/10.000 km/stk, jeg kørte inden køb af min næste model, var der ingen
forlængelse at spore!
Ved første kædeskifte på min efterfølgende model, monterede jeg en
O-ringskæde, så jeg skal heller ikke påstå at jeg begræder O-ringskædens
fremkomst!

--
Armand.
(med ferie - Men ingen motorcykel )

Fra : Henry

Dato : 18-07-01 19:07

> Armand.
> (med ferie - Men ingen motorcykel )
???? Hvad skete der med hondaen?

mvh
Henry

Fra : Armand

Dato : 18-07-01 22:12

Henry <henry@mail.removethis.dk> skrev i en
> ???? Hvad skete der med hondaen?

CB4½'eren var i bund og grund et profit-projekt, og jeg blev budt en
pris på den, der ikke gjorde det værd at beholde den for hele sommeren!

På den anden side så kom jeg igennem denne handel endnu et skridt
nærmere en SV'er, omend at det ikke lige bliver i næste måned at den
bliver købt!

--
Armand.
(CB4½-stumper sælges/interessant motor til ilægning et cb4½-stel købes)

Fra : Adam Christensen

Dato : 19-07-01 11:30

> På den anden side så kom jeg igennem denne handel endnu et skridt
> nærmere en SV'er, omend at det ikke lige bliver i næste måned at den
> bliver købt!

Now you're talking

--
Adam
SV650S

Fra : Thomas Makro

Dato : 16-07-01 15:36

On Mon, 16 Jul 2001 09:40:44 +0200, "Henry" <no@mail.com> wrotE:

>Fremragende idé, Thomas??? Har du selv smadret kæden eller er det et
>værksted??
>Hvis du selv har samlet kæden, kan du så beskrive præcist hvordan du gjorde?

Det bliver noget af en opgave, men jeg prøver. Erstat mine egne ord
med de korrekte tekniske ord...

Der blev sat to nye tandhjul på, forreste og bagerste kædehjul.

Derefter blev kæden sat på. Det er en endeløs kæde - men ikke ved
leveringen, der skal den først samles og nittes.

Nå, men på med kæden, og de to ende-inderled blev ført sammen med
samleledet. Der kom naturligvis o-ringe i samleledet, imellem inderled
og yderled, på begge sider.
For nu at få samlet samle-ledet, brugte jeg en rørtang, som anvist af
den lokale MC-pusher. Med stuhr gefühle - og en del kraft - blev
samleledet samlet. Er I stadig med?
Nå, men for at få samleledets to paler til at stikke et par mm ud på
den ene side, satte jeg en 8 mm møtrik på kædens yderside (på den side
palerne skulle ud på), således at palerne kunne glide inde i
møtrikkens hul. Med andre ord rørte rørtangens ene greb nu ydersiden
af møtrikken, og rørtangens andet greb rørte den side af samleledet
der var nittet fra fabrikken. Ved at klemme med rørtangen kunne
samleledets to paler glide ud i møtrikkens hul. Da dette var gjort med
begge samleledets paler, var det tid til nitningen, som foregik med en
dorn og en hammer - igen med gefyle, for ikke at ramme ved siden af.

Så var kæden samlet og nittet, og et hurtigt check viste, at
samleledet ikke var blevet klemt for meget - kædens led kunne fint
bevæge sig i forhold til hinanden.

Til sidst kom hjulet på.

Fra : Armand

Dato : 17-07-01 00:39

> [...]
> Så var kæden samlet og nittet, og et hurtigt check viste, at
> samleledet ikke var blevet klemt for meget - kædens led kunne fint

Ganske forståeligt forklaret, og tilsyneladende korrekt udført!
Dog, omkring nitningen: Hvorledes klarede du at have modhold til slagene
fra hammer/dorn?

Vi er stadig enige om at det er O-ringe, som du ikke før har haft i
hånden, der er færdige, ikke?

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 19-07-01 11:17

On Tue, 17 Jul 2001 01:38:45 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Ganske forståeligt forklaret, og tilsyneladende korrekt udført!
Det glæder mig, jeg var nemlig ret spændt på om det var blevet helt
sort snak for andre, men det var det heldigvis ikke...

>Dog, omkring nitningen: Hvorledes klarede du at have modhold til slagene
>fra hammer/dorn?
Ved at ligge kæden op ad en metalplade, med tvær-palerne ind mod
metalpladen, således at jeg kunne banke på palernes anden ende.

>Vi er stadig enige om at det er O-ringe, som du ikke før har haft i
>hånden, der er færdige, ikke?
Jo, det er korrekt.
Jeg har siden sidst fået den lokale MC-pusher til lige at skifte det
ene led ud med et nyt. Den o-ring der var i det led, som var delvist
revnet, så ud til at have været klemt ved fabrikationen. Altså således
at o-ringen ikke _kunne_ dreje rundt, men sad klemt fast til den
tværpal der gik igennem den.

Jeg udelukker dog ikke muligheden for at jeg skulle have ødelagt den
ved mit adskillelsesforsøg, men jeg kan ikke umiddelbart se hvordan
det skulle være sket.

Fra : Armand

Dato : 19-07-01 12:34

Thomas Makro <makro@cyberjunkie.dk> skrev i en

> [...]
> revnet, så ud til at have været klemt ved fabrikationen. Altså således
> at o-ringen ikke _kunne_ dreje rundt, men sad klemt fast til den

Kun hjælpe/rep. mod betaling - Ingen snak om garanti??

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 21-07-01 12:09

On Thu, 19 Jul 2001 13:33:42 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrotE:

>Kun hjælpe/rep. mod betaling - Ingen snak om garanti??

Nej for jeg havde ikke købt kæden der. Den blev købt fra M&P i UK. Så
kunne jeg jo reklamere over for dem, men så ville jeg være nødt til at
afmontere kæden og sende den til dem, og så vil jeg jo ikke være mobil
et stykke tid.

Rent faktisk bestilte jeg en DID kæde, en 50 ZVM (den strækeste af DID
kæderne). Men jeg fik istedet en EK kæde, for i M&P kataloget står DID
og EK kæder ikke hver for sig, men som "DID/EK". Altså kan man
bestille en DID og få en EK - eller omvendt.
Det viste sig at være ret uheldigt for mig, for MC-pusheren kan få
ekstra samleled (både nitte og med clips) til alle Reginaer og alle
DIDere.

Min næste kæde _bliver_ en DID - så for at være sikker på det, bliver
den ikke købt samme sted! Det bliver vel Louis eller Polo eller lign.

Fra : Armand

Dato : 21-07-01 13:34

> [...]
> kunne jeg jo reklamere over for dem, men så ville jeg være nødt til at
> afmontere kæden og sende den til dem, og så vil jeg jo ikke være mobil

Som gældende for alle andre sliddele, er det ikke spild, men blot et for
tidligt køb at erhverve sig en anden kæde til erstatning for den du
måtte sende til UK!
Jeg mener bestemt at M&P burde have været flamet for kvaliteten!
Herefter er det jo for sent - Også at brokke sig i almindelighed :-/

> Min næste kæde _bliver_ en DID - så for at være sikker på det, bliver
> den ikke købt samme sted! Det bliver vel Louis eller Polo eller lign.

På den anden side: Netop en form for uretfærdighed imod M&P, som jo ikke
har haft lejlighed til at forsvare sig endsige feje dit krav af bordet
:-/

--
Armand.

Fra : Thomas Makro

Dato : 21-07-01 22:26

On Sat, 21 Jul 2001 14:33:52 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrotE:

>Jeg mener bestemt at M&P burde have været flamet for kvaliteten!
>Herefter er det jo for sent - Også at brokke sig i almindelighed :-/
Det burde jeg måske også gøre. Men det der holder mig tilbage er, at
det eneste jeg kan gøre, er at sende dem kæden, men så vil de bare
svare, at når jeg selv har monteret den (ikke kan dokumentere at et
værksted har gjort det), er det en monteringsfejl. Det er ihvertfald
et sandsynligt svar. Det sammenholdt med at jeg må undvære kæde (og
dermed kørsel) i en periode, gør, at jeg ikke reklamerer.

>På den anden side: Netop en form for uretfærdighed imod M&P, som jo ikke
>har haft lejlighed til at forsvare sig endsige feje dit krav af bordet
Når jeg vil købe kæden et andet sted, så er det ikke fordi jeg er sur
på M&P. Jeg har jo fået som skrevet i kataloget (altså fifty/fifty om
man får en EK eller en DID når man bestiller en DID).
Næh, når jeg vil købe kæden et andet sted, så er det fordi jeg hos M&P
ikke kan være sikker på at få en DID, når jeg bestiller en DID. Så vil
jeg hellere købe kæden et andet sted, hvor jeg kan være sikker på at
få det jeg bestiller.

Som nævnt, jeg er ikke sur på M&P - det varer ikke længe før jeg
handler hos dem igen. Alt andet end kæde vil jeg købe hos dem...

I øvrigt forstår jeg ikke deres kæde-politik med at blande DID og EK
kæder, som om det er ens kæder. Men det er jo deres beslutning, som
gør, at jeg ikke igen vil købe en kæde fra dem igen.