Ang alder på dæk
Fra : Jakob

Dato : 01-11-07 17:26

Hej

Har fundet 4 vinterdæk på stålfælge. De er fra 2002-2003, men har kun kørt
1½ vinter. Men er blevet i tvivl om de er for gamle? Som sagt har de kun
kørt 1½ vinter så der er stadigvæk 6mm tilbage, men kan selve gummiet have
taget skade af alderen?

Hilsen Jakob

Fra : Ivan sparvath

Dato : 01-11-07 17:56

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kørt 1½ vinter så der er stadigvæk 6mm tilbage, men kan selve gummiet have

Njoh, der er ihvertfald kun 1 vinter tilbage i dem. Dæk skal helst skiftes
efter 5-6 år.
Men det afspejler prisen vel.

Ivan, Århus

Fra : Jakob

Dato : 01-11-07 18:15

"Ivan sparvath" <bakkehegnetSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> Njoh, der er ihvertfald kun 1 vinter tilbage i dem. Dæk skal helst skiftes
> [...]

Skal give 800kr. For 4 stk michelin alpin pilot med stålfælge. Det er
195*65*15 .
Som fattig studerende er det min eneste mulighed for at få vinterdæk på den
gamle bil, altså ved at købe brugt.
Men rent omkostningsmæssigt ville det være en fordel jeg også kunne bruge
dem næste år.

Fra : Mogens

Dato : 01-11-07 18:36

> [...]
> den gamle bil, altså ved at købe brugt.
> Men rent omkostningsmæssigt ville det være en fordel jeg også kunne bruge

Så hvis vi holder fast i teorien om, at gummiet er for hårdt efter
7 år, holder det vel også for dig?

Fra : Jakob

Dato : 01-11-07 18:41

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> "Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> Så hvis vi holder fast i teorien om, at gummiet er for hårdt efter
> 7 år, holder det vel også for dig?

Hvilken teori? Der er ikke blevet nævnt 7år. Men hvis du ligger inde med
noget information så kom da med det!

Fra : TDN

Dato : 01-11-07 18:52

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i meddelelsen

> "Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

> Hvilken teori? Der er ikke blevet nævnt 7år. Men hvis du ligger inde med
> noget information så kom da med det!

Følgende er sakset fra SuperDæks hjemmeside:

Holdbarhed på dæk
De fleste bilister tror at dæk kun bliver slidt ved at man kører på dem.
Sandheden er, at de også bliver ældet af vind og vejr, og her er det primært
solen, der er den afgørende faktor. Det er derfor afgørende, hvor meget
bilen, campingvognen eller traileren står parkeret ude under åben himmel.
Solen mørner gummiet, som så på et tidspunkt begynder at slå revner. Bliver
revnerne for dybe, trænger der vand ind til dækket's karkasse, som bl.a.
består af lærred. Lærredet vil dermed begynde at rådne, hvilket giver stor
risiko for en dækeksplosion, som jo selvfølgelig er meget farlig.
Det er meget svært et opsætte en præcis grænse for, hvornår et dæk bliver
for gammelt, da det afhænger af, hvor mange påvirkninger det har fået.
Normalt regner man med 5 - 10 år. I den forbindelse skal man huske, at i
dette henseende begynder tiden at tælle fra den dag dækket bliver monteret,
og ikke fra den dag dækket blev produceret. I den mellemliggende periode
bliver dækket nemlig ikke udsat for sollys, og ældes derfor meget langsomt.
Problemet er mest udbredt på campingvogne, idet dækket her har alle odds
imod sig. Det bliver udsat for meget sollys, står stille på samme sted i
lang tid af gangen og når det endelig kører, bliver dets bæreevne brugt til
det yderste, og nogle gange lidt mere. Kører man derudover med for lavt
lufttryk, har man givet dækket de værst tænkelige betingelser og der er stor
risiko for en dækeksplosion. Derfor skal dæk på campingvogne skiftes hvert
5. år, hvis man skal være på den sikre side.

Mvh
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 01-11-07 18:56

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i meddelelsen

> Følgende er sakset fra SuperDæks hjemmeside:
>
> Holdbarhed på dæk
(forkortet)

> Mvh
> Thomas

Tusind tak. Lige hvad jeg havde brug for..

Fra : Mogens

Dato : 01-11-07 19:30

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> Tusind tak. Lige hvad jeg havde brug for..

Selv tak :)

Fra : Møller

Dato : 01-11-07 19:43

Jakob skrev:
KLIP

KLIP

> Tusind tak. Lige hvad jeg havde brug for..

Var det? det er jo en forhandler!

jeg ville nu se her:

http://www.vti.se/templates/Report____2796.aspx?reportid=2047

http://www.vv.se/templates/page3____2733.aspx

Men der er jo nok stadig nogle der holder på: "hvis det er fakta, så
benægter jeg fakta"

Du behøver ikke at takke, blot huske, at du skal søge oplysninger hos
uafhængige instanser.

Møller

Fra : alexbo

Dato : 01-11-07 19:28

"TDN" skrev

> Solen mørner gummiet, som så på et tidspunkt begynder at slå revner.

Det er de revner man skal se efter, de er tydelige at se på siden af dækket,
de starter som en streg og åbner sig så lidt efter lidt, en streg betyder
ingenting, men når de åbner sig er det ud.

> Kører man derudover med for lavt lufttryk.
Det er selvfølgelig skidt at køre med for lavt dæktryk, skrabe langs
kantstene, eller alt muligt andet der kan skade et dæk, men det har intet
med alderen at gøre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 01-11-07 18:38

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> writes:

> [...]
> gamle bil, altså ved at købe brugt.
> Men rent omkostningsmæssigt ville det være en fordel jeg også kunne bruge

Det er ca. halvdelen af nyprisen på fælgene alene, så det kan vel ikke gå
helt galt... (Du har vel checket boltcirkel og rust?)