|
| En O-ring??? Fra : Martin Bak |
Dato : 31-10-07 01:10 |
|
Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst kvalificerede til
at drøfte dette emne.
Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
"Da Havarikommissionen undersøgte det forulykkede Dash 8-fly i Kastrup,
opdagede den en O-ring, den ikke havde ventet at finde i landingsstellet.
O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at hjulet i
højre side kom helt ud"
Så er det, at jeg undrer mig. Med hvilket tryk opererer hydrauliksystemet på
sådan et fly? Skulle den der O-ring ikke bare være blevet klippet over hvis
den var i vejen? Vi har vel alle set billedet der er blevet taget med en
mobiltelefon indefra flyet, der viser at hjulet hverken kom halvt eller helt
ud. Jeg ville nødigt have mine fingre i vejen når det hydrauliske system
prøvede at folde landingsstellet ud. Hvordan kan en skide O-ring så lave al
den ballade? Det lugter da lidt...
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article353665.ece
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Tau (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Tau |
Dato : 31-10-07 07:46 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:fg8h4n$1b7d$1@newsbin.cybercity.dk...
> Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst kvalificerede
> til at drøfte dette emne.
>
> Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
>
> "Da Havarikommissionen undersøgte det forulykkede Dash 8-fly i Kastrup,
> opdagede den en O-ring, den ikke havde ventet at finde i landingsstellet.
> O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at hjulet
> i højre side kom helt ud"
>
> Så er det, at jeg undrer mig. Med hvilket tryk opererer hydrauliksystemet
> på sådan et fly? Skulle den der O-ring ikke bare være blevet klippet over
> hvis den var i vejen? Vi har vel alle set billedet der er blevet taget med
> en mobiltelefon indefra flyet, der viser at hjulet hverken kom halvt eller
> helt ud. Jeg ville nødigt have mine fingre i vejen når det hydrauliske
> system prøvede at folde landingsstellet ud. Hvordan kan en skide O-ring så
> lave al den ballade? Det lugter da lidt...
>
> http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article353665.ece
>
> --
> Martin
> www.martinbak.dk/
>
>
Nu kender jeg ikke den aktuelle sag men en o-ring i et stempel, er med til
at holde trykket på den rigtige side at stemplet. Hvis o-ringen er defekt,
fiser olien forbi og stemplet kører ikke ud.
vh
Poul
| |
Jacob Rungwald (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Jacob Rungwald |
Dato : 31-10-07 07:56 |
|
"Tau" <craner@craner.dk> wrote in message
news:472824b5$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Nu kender jeg ikke den aktuelle sag men en o-ring i et stempel, er med til
> at holde trykket på den rigtige side at stemplet. Hvis o-ringen er defekt,
> fiser olien forbi og stemplet kører ikke ud.
" O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at hjulet
i højre side kom helt ud"
Det tyder på at de mener at O-ringen faktisk kan foresage en blokering, og
ikke er medvirken til mistet hydrauliktryk.
Mvh
Jacob
| |
Brian Sørup (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 31-10-07 09:36 |
|
"Jacob Rungwald" <jacob*hest*@rungwald.dk> skrev i en meddelelse
news:472826c6$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tau" <craner@craner.dk> wrote in message
> news:472824b5$0$2085$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Nu kender jeg ikke den aktuelle sag men en o-ring i et stempel, er med
>> til at holde trykket på den rigtige side at stemplet. Hvis o-ringen er
>> defekt, fiser olien forbi og stemplet kører ikke ud.
>
> " O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at
> hjulet
> i højre side kom helt ud"
>
> Det tyder på at de mener at O-ringen faktisk kan foresage en blokering, og
> ikke er medvirken til mistet hydrauliktryk.
>
En O-ring kan forholdsvis let blokere en ventil, når det er sagt tror jeg
ikke på at der stadig bruges O-ringe til stempeltætninger på Fly-dele, jeg
har arbejdet med Hydraulik i snart 14 år, og har kun set O-ringe som
stempeltætninger i cylindere til gamle frontskovle og andet gammelt
landbrugsgrej. Idag bruger man tætningsringe, nogle typer er selvfortættende
(?) sådan forstået at de bliver mere tætte jo højere tryk de påvirkes med.
--
Venlig Hilsen
Brian Sørup Lang
| |
Kent Oldhøj (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 31-10-07 12:02 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
news:fg8h4n$1b7d$1@newsbin.cybercity.dk:
> Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst
> kvalificerede til at drøfte dette emne.
> Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
> http://ekstrabladet.dk
Elementær fejl: Brug aldrig EB som din primære kilde.
Som jeg har forstået det på kollegaer, så var O-ringen et fremmedlegme i
det hydrauliske system. Hvordan den er havnet dér, kan der kun gisnes om.
Men perspektiverne er skræmmende hvis der f.eks er tale om bevidst
anbringelse.
--
essport.dk
| |
Martin Bak (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 31-10-07 12:22 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99DA7A4AE64DBkentoldhoj@oldhoj.dk...
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in
> news:fg8h4n$1b7d$1@newsbin.cybercity.dk:
>
>> Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst
>> kvalificerede til at drøfte dette emne.
>
>> Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
>> http://ekstrabladet.dk
>
> Elementær fejl: Brug aldrig EB som din primære kilde.
>
> Som jeg har forstået det på kollegaer, så var O-ringen et fremmedlegme i
> det hydrauliske system. Hvordan den er havnet dér, kan der kun gisnes om.
> Men perspektiverne er skræmmende hvis der f.eks er tale om bevidst
> anbringelse.
>
>
Artiklen jeg henviste til var et telegram der var enslydende på alle
nyhedssider. At jeg lige klippede fra EB var et tilfælde. Jeg ved godt at
O-ringen var et fremmedlegeme, det er derfor jeg undrer mig over, at den
ikke bare er blevet mast over af mekanikken. Der må alligevel blive trykket
med nogle ton når hydraulikken skal have hjulet ud. Det må være en ekstremt
sej O-ring
Martin
| |
Brian Sørup (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 31-10-07 12:30 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:fg9og9$1tq2$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>>
>> Som jeg har forstået det på kollegaer, så var O-ringen et fremmedlegme i
>> det hydrauliske system. Hvordan den er havnet dér, kan der kun gisnes om.
>> Men perspektiverne er skræmmende hvis der f.eks er tale om bevidst
>> anbringelse.
>>
>>
> Artiklen jeg henviste til var et telegram der var enslydende på alle
> nyhedssider. At jeg lige klippede fra EB var et tilfælde. Jeg ved godt at
> O-ringen var et fremmedlegeme, det er derfor jeg undrer mig over, at den
> ikke bare er blevet mast over af mekanikken. Der må alligevel blive
> trykket med nogle ton når hydraulikken skal have hjulet ud. Det må være en
> ekstremt sej O-ring
>
O-ringe kan komme ind i det hydrauliske system på flere måder, en mest
almindeligt forekommende er en knækket O-ring i en ventil der smutter med
olien rundt og sætter sig og blokerer.
Hvis jeg skal forklare nærmere bliver det lidt teknisk, men bare sig til så
gør jeg det gerne.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.
| |
Møller (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 31-10-07 12:34 |
|
Martin Bak skrev:
> Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst kvalificerede til
> at drøfte dette emne.
>
> Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
>
> "Da Havarikommissionen undersøgte det forulykkede Dash 8-fly i Kastrup,
> opdagede den en O-ring, den ikke havde ventet at finde i landingsstellet.
> O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at hjulet i
> højre side kom helt ud"
Jeg ville nødigt have mine fingre i vejen når det hydrauliske system
prøvede at folde landingsstellet ud. Hvordan kan en skide O-ring så lave al
den ballade? Det lugter da lidt...
Det er ikke udvendigt, det er inde i systemet problemet efter sigende er.
Nu henviser du til Ekstrabledet, så troværdighed er ikke til stede:
Men hvis man foretager en uheldig samling, så kan en O-ring så let som
ingen ting få klippet en flig af, og er man rigtig sjusket, så så smutter
hele ringen ind i det hydrauliske system, og det skal altså være hysterisk
rent, for der findes et utal at ventiler og trykreduceringsanordninger i det.
Så vidt jeg er underrettet, så var det en stump ar en o ring der havde
blokeret en reduktionsventil, og med de tryk der normalt er i de systemer,
kan åbningen i rekuktionsventilen let være ende på 1 mm eller mindre. så
hvis Ekstrabladet og andre nyhedsmedier skriver 1n O-ring, kan det sagtens
være normal journalist misforståelse og overdrivelse.
Der bruges altid specielle filtre til at holde hydrauliksystemerne rene,
fremmedlegemer så som kgmmistumper fra O-ringe og andre pakninger er enhver
hydraulikmekanikers skræk.
O-ringer bruges i stor udstrækning i disse systemer. De er gode i stationære
samlinger og korrekt brugt er de uovertruffen i enkelthed.
Møller
| |
p.jarnbak (31-10-2007)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 31-10-07 15:19 |
|
"Møller" <M@g2net.dk> wrote in message
news:47286810$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Martin Bak skrev:
>> Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst kvalificerede
>> til at drøfte dette emne.
>>
>> Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
>>
>> "Da Havarikommissionen undersøgte det forulykkede Dash 8-fly i Kastrup,
>> opdagede den en O-ring, den ikke havde ventet at finde i landingsstellet.
>> O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at
>> hjulet i højre side kom helt ud"
>
>
>
> Jeg ville nødigt have mine fingre i vejen når det hydrauliske system
> prøvede at folde landingsstellet ud. Hvordan kan en skide O-ring så lave
> al
> den ballade? Det lugter da lidt...
> Det er ikke udvendigt, det er inde i systemet problemet efter sigende er.
>
>
> Nu henviser du til Ekstrabledet, så troværdighed er ikke til stede:
>
> Men hvis man foretager en uheldig samling, så kan en O-ring så let som
> ingen ting få klippet en flig af, og er man rigtig sjusket, så så smutter
> hele ringen ind i det hydrauliske system, og det skal altså være hysterisk
> rent, for der findes et utal at ventiler og trykreduceringsanordninger i
> det.
>
> Så vidt jeg er underrettet, så var det en stump ar en o ring der havde
> blokeret en reduktionsventil, og med de tryk der normalt er i de systemer,
> kan åbningen i rekuktionsventilen let være ende på 1 mm eller mindre. så
> hvis Ekstrabladet og andre nyhedsmedier skriver 1n O-ring, kan det sagtens
> være normal journalist misforståelse og overdrivelse.
Der er 3000 psi på systemet og man kan læse om sagen her
http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Forel%F8big%20rapport%20DK_30102007.pdf.
Hej Palle.
| |
Martin Bak (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 31-10-07 16:08 |
|
"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47288e46$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Møller" <M@g2net.dk> wrote in message
> news:47286810$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Martin Bak skrev:
>>> Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst kvalificerede
>>> til at drøfte dette emne.
>>>
>>> Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
>>>
>>> "Da Havarikommissionen undersøgte det forulykkede Dash 8-fly i Kastrup,
>>> opdagede den en O-ring, den ikke havde ventet at finde i
>>> landingsstellet.
>>> O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at
>>> hjulet i højre side kom helt ud"
>>
>>
>>
>> Jeg ville nødigt have mine fingre i vejen når det hydrauliske system
>> prøvede at folde landingsstellet ud. Hvordan kan en skide O-ring så lave
>> al
>> den ballade? Det lugter da lidt...
>> Det er ikke udvendigt, det er inde i systemet problemet efter sigende er.
>>
>>
>> Nu henviser du til Ekstrabledet, så troværdighed er ikke til stede:
>>
>> Men hvis man foretager en uheldig samling, så kan en O-ring så let som
>> ingen ting få klippet en flig af, og er man rigtig sjusket, så så smutter
>> hele ringen ind i det hydrauliske system, og det skal altså være
>> hysterisk rent, for der findes et utal at ventiler og
>> trykreduceringsanordninger i det.
>>
>> Så vidt jeg er underrettet, så var det en stump ar en o ring der havde
>> blokeret en reduktionsventil, og med de tryk der normalt er i de
>> systemer, kan åbningen i rekuktionsventilen let være ende på 1 mm eller
>> mindre. så hvis Ekstrabladet og andre nyhedsmedier skriver 1n O-ring, kan
>> det sagtens være normal journalist misforståelse og overdrivelse.
>
> Der er 3000 psi på systemet og man kan læse om sagen her
> http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Forel%F8big%20rapport%20DK_30102007.pdf.
> Hej Palle.
>
Tak for forklaringerne. Så er det hele meget mere forståeligt. På grund af
denne formulering i Ritzau-telegrammet: "O-ringen har tilsyneladende siddet
i klemme, så den forhindrede, at hjulet i højre side kom helt ud" havde jeg
fået den opfattelse, at O-ringen var udenfor det hydrauliske system og altså
skulle blokere noget mekanisk. Det var det jeg ikke kunne få til at passe.
Martin
| |
Møller (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 31-10-07 20:54 |
|
Martin Bak skrev:
>>
> Tak for forklaringerne. Så er det hele meget mere forståeligt. På grund af
> denne formulering i Ritzau-telegrammet: "O-ringen har tilsyneladende siddet
> i klemme, så den forhindrede, at hjulet i højre side kom helt ud" havde jeg
> fået den opfattelse, at O-ringen var udenfor det hydrauliske system og altså
> skulle blokere noget mekanisk. Det var det jeg ikke kunne få til at passe.
>
Hej, nu er jeg blevet citeret for meget jeg ikke har skrevet, men det har de
fleste forhåbentlig forstået.
Det korte og lange er Der har sgu været snavs i hydrauliksystemet, som har
blokeret for en reduktionsventil.
Billede kan ses her:
http://ing.dk/artikel/82766.
Møller
PS det jeg oprindeligt skrev var:
"Nu henviser du til Ekstrabledet, så troværdighed er ikke til stede:
Men hvis man foretager en uheldig samling, så kan en O-ring så let som
ingen ting få klippet en flig af, og er man rigtig sjusket, så så smutter
hele ringen ind i det hydrauliske system, og det skal altså være hysterisk
rent, for der findes et utal at ventiler og trykreduceringsanordninger i det.
Så vidt jeg er underrettet, så var det en stump ar en o ring der havde
blokeret en reduktionsventil, og med de tryk der normalt er i de systemer,
kan åbningen i reduktionsventilen let være ende på 1 mm eller mindre. så
hvis Ekstrabladet og andre nyhedsmedier skriver 1n O-ring, kan det sagtens
være normal journalist misforståelse og overdrivelse.
Der bruges altid specielle filtre til at holde hydrauliksystemerne rene,
fremmedlegemer så som kgmmistumper fra O-ringe og andre pakninger er enhver
hydraulikmekanikers skræk.
O-ringer bruges i stor udstrækning i disse systemer. De er gode i stationære
samlinger og korrekt brugt er de uovertruffen i enkelthed."
Det kan være mit mailsystem, der har sat replymærker forkert, men der er
ikke sket før
Møller
| |
Møller (31-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 31-10-07 20:47 |
|
p.jarnbak skrev:
> "Møller" <M@g2net.dk> wrote in message
> news:47286810$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Martin Bak skrev:
>>> Undskyld at jeg er helt OT, men det er vist Jer som bedst kvalificerede
>>> til at drøfte dette emne.
>>>
>>> Det drejer sig om DASH-flyet. Nu står der sørme:
>>>
>>> "Da Havarikommissionen undersøgte det forulykkede Dash 8-fly i Kastrup,
>>> opdagede den en O-ring, den ikke havde ventet at finde i landingsstellet.
>>> O-ringen har tilsyneladende siddet i klemme, så den forhindrede, at
>>> hjulet i højre side kom helt ud"
>>
>>
>> Jeg ville nødigt have mine fingre i vejen når det hydrauliske system
>> prøvede at folde landingsstellet ud. Hvordan kan en skide O-ring så lave
>> al
>> den ballade? Det lugter da lidt...
>> Det er ikke udvendigt, det er inde i systemet problemet efter sigende er.
>>
>>
>> Nu henviser du til Ekstrabledet, så troværdighed er ikke til stede:
>>
>> Men hvis man foretager en uheldig samling, så kan en O-ring så let som
>> ingen ting få klippet en flig af, og er man rigtig sjusket, så så smutter
>> hele ringen ind i det hydrauliske system, og det skal altså være hysterisk
>> rent, for der findes et utal at ventiler og trykreduceringsanordninger i
>> det.
>>
>> Så vidt jeg er underrettet, så var det en stump ar en o ring der havde
>> blokeret en reduktionsventil, og med de tryk der normalt er i de systemer,
>> kan åbningen i rekuktionsventilen let være ende på 1 mm eller mindre. så
>> hvis Ekstrabladet og andre nyhedsmedier skriver 1n O-ring, kan det sagtens
>> være normal journalist misforståelse og overdrivelse.
>
> Der er 3000 psi på systemet og man kan læse om sagen her
> http://www.hcl.dk/graphics/Synkron-Library/hcl/dokumenter/Redegorelser/2007/510-000449%20LN-RDI%20Forel%F8big%20rapport%20DK_30102007.pdf.
> Hej Palle.
>
>
Jeg ved ikke hvorfor jeg skal citeres for det meste af oventstående. Det jeg
skrev var:
"Det er ikke udvendigt, det er inde i systemet problemet efter sigende er.
Nu henviser du til Ekstrabledet, så troværdighed er ikke til stede:
Men hvis man foretager en uheldig samling, så kan en O-ring så let som
ingen ting få klippet en flig af, og er man rigtig sjusket, så så smutter
hele ringen ind i det hydrauliske system, og det skal altså være hysterisk
rent, for der findes et utal at ventiler og trykreduceringsanordninger i det.
Så vidt jeg er underrettet, så var det en stump ar en o ring der havde
blokeret en reduktionsventil, og med de tryk der normalt er i de systemer,
kan åbningen i rekuktionsventilen let være ende på 1 mm eller mindre. så
hvis Ekstrabladet og andre nyhedsmedier skriver 1n O-ring, kan det sagtens
være normal journalist misforståelse og overdrivelse.
Der bruges altid specielle filtre til at holde hydrauliksystemerne rene,
fremmedlegemer så som kgmmistumper fra O-ringe og andre pakninger er enhver
hydraulikmekanikers skræk.
O-ringer bruges i stor udstrækning i disse systemer. De er gode i stationære
samlinger og korrekt brugt er de uovertruffen i enkelthed."
Møller
| |
|
|