Motorlampe lyser på Vectra B 1.6 16V
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 21:31

Hej !

Jeg er helt ny her i gruppen så hvis det er et forkert sted at spørge
så må i gerne gelejde mig det rette sted hen.

Jeg har en Vectra B 1.6 16V fra 1997 som jeg ellers er
meget glad for, men den er begyndt at lyse i kontrollampen/motorlampe.

Jeg har været forbi det lokale værksted, og fejlkoden fra motorstyringen
siger det er " udstødnings tilbageførsels system" der er fejl på.
Javel ja, ny EGR ventil monteres, og fejlen slettes i boksen.
10min efter jeg er kørt derfra lyser den igen, samme fejl
Mekanikeren er ved at opgive den, da han ingen synlige fejl kan finde...

Hvordan virker dette system egentlig ?
Foran på motoren, ovenover udstødningen sidder der en ventil
som åbner vha vacum, som mekkeren siger er EGR ventilen
( den er styret af en lille magnetventil som sidder gemt under
indsugningsmanifolden )

Fra denne EGR ventil , går der er ret tyk slange over
til højre inderskærm hvor der sidder en sort rund "tingest" skruet fast.
Hvad er den tingest for en, og hvad gør den ?
Hvis jeg piller den den tykke slange af, når motoren er kold blæser den
luft ud... blæser den frisk luft ned i udstødningen eller hvad er det der
sker ?

Bær over med mig hvis det er dumme spørgsmål, jeg er ikke mekaniker
men til gengæld født nysgerrig :)

Mhv Kai

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-07 00:24

Slet ingen der tør komme med et bud, inden jeg piller pæren ud ?

Fra : Brian

Dato : 01-11-07 16:48

Kai wrote:
> Slet ingen der tør komme med et bud, inden jeg piller pæren ud ?

Hvis fejlen udlæses til at være EGR ventilen, men det ikke er den, er det jo
nok en anden komponent i forbindelse med, eller en løs forbindelse. Find dig
et andet værksted, end et der bare gør som computeren siger. Et bud kunne
være at det hele er kokset til i skidt og møg eller en utæthed i en slange.
De første Ecotec motorer var gode til at kokse lidt til

Den store tingest nede foran, suger luft ind i udstødningen lige når du
starter bilen - det er noget anti-forureningshalløj.

/Brian