Tiptronic gearkasse....
Fra : Ulla

Dato : 30-10-07 11:27

Hej til alle

Er der mon nogen der har erfaring med en Tiptronic gearkasse ?
Min sidder i en Opel Corsa 1,2 årg. 2001, som kun har kørt 52 000 km og nu
skal rep.
Det er den elektroniske del der skal skiftes.
Det særlige ved den er at man kan vælge mellem automatisk eller manuelt
gaerskifte.

Gør det den meget sårbar ?
Er det ikke for tidligt den står af eller er der generelt problemer med den
type?
Er der nogen i gruppen der kender gode værksteder - priser o.s.v. i Århus
området ?

Venlig hilsen og
På forhånd Tak
Ulla

Fra : BJ

Dato : 30-10-07 11:31

"Ulla" <ubirch@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Er der mon nogen der har erfaring med en Tiptronic gearkasse ?

Du mener vel geartronic, for du har da ikke padler ved rattet vel.?

> Min sidder i en Opel Corsa 1,2 årg. 2001, som kun har kørt 52 000 km og
> nu skal rep.

Tjaee...det er vel en GM-gearkasse.?

Sådan en model GM sidder der også i Volvos gamle geartronic.

Der har også problemer med den elektriske del.

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Thorup

Dato : 30-10-07 17:15

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message

> "Ulla" <ubirch@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Du mener vel geartronic, for du har da ikke padler ved rattet vel.?

Jeg tror der er tale om Easytronic, som er en manuel gearkasse med
skifte-automatik.

> Tjaee...det er vel en GM-gearkasse.?

Vil du ikke godt være rar at uddybe?

> Sådan en model GM sidder der også i Volvos gamle geartronic.

Ok, jeg vidste ikke at GM og Volvo havde noget med hinanden at gøre. Ejes
Volvo ikke af Ford??
Forklar venligst.

> Der har også problemer med den elektriske del.

Ok. Men er du sikker på det elektriske er det samme?

Mvh
Anders

Fra : BJ

Dato : 30-10-07 17:26

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Vil du ikke godt være rar at uddybe?

Så går skidtet i stykker.

> Ok, jeg vidste ikke at GM og Volvo havde noget med hinanden at gøre. Ejes
> Volvo ikke af Ford??

Jow, og.???

> Forklar venligst.

Den geartronic gearkasse der sidder i min S80 er købt hos GM.

> Ok. Men er du sikker på det elektriske er det samme?

Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.

GM har sikkert købt noget billigt bras i hine tider og det kom
Volvo(-ejerne) i hvert fald til at lide under, da de købte billigt hos GM.

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Thorup

Dato : 30-10-07 17:35

<SNIP - ulykkelig historie>

Synes det er smart at Volvo får deres kunder til at blive sure på GM fordi
de bygger noget lort,, rofl
Ham hos Volvo der er kommet i tanker om at skyde skylden på
underleverandøren skal da have en medalje.
Volvo beholder sit gode navn, og kunderne køber gladeligt deres biler igen

Mvh
Anders

Fra : BJ

Dato : 30-10-07 18:31

"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Volvo beholder sit gode navn, og kunderne køber gladeligt deres biler igen

Det er nu en påstand med endog store modifikationer.;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Thore Jensen

Dato : 30-10-07 22:15

BJ skrev:

> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.

Citat, frit oversat..
"Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."

Hvad sker der nu?
Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
"kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider
uhyrlige regninger?

Thore

Fra : Møller

Dato : 30-10-07 22:25

Thore Jensen skrev:

> [...]
> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
> håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider

Fri kommentar:
solonoiderne og relæerne er ikke det samme.

Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

Møller

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-10-07 22:46

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

Ja eller magnetventil.

MVH Niels

Fra : Brian

Dato : 30-10-07 22:47

Møller wrote:

> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

I tilfældet en gearkasse skal solenoide vel forståes som kombinationen af
ventil og trækspole i en enhed ?

Sådan var det ihvertfald med de magnetventiler jeg arbejdede med i mit
forrige job.

/Brian

Fra : BJ

Dato : 30-10-07 22:53

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

Uanset hvad, så er en vejledende udsalgspris inkl.. montering på 45.000 kr.
en uhyrlighed for sådan en lille elektrisk dims.

Prisen for dimsen i elendig GM-kvalitet er vel 2$. Havde GM/Volvo ofret 6$
(x2), havde samtlige gearkasser kørt den dag i dag.

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 31-10-07 12:13

BJ skrev:

> Uanset hvad, så er en vejledende udsalgspris inkl.. montering på 45.000 kr.
> en uhyrlighed for sådan en lille elektrisk dims.

Prisen er vel korrekt: du betalte for den

> Prisen for dimsen i elendig GM-kvalitet er vel 2$.
Jeg troede, at Kineserne egnede i yuan (men de er vist glade for de
grønne sedler, har de ikke verdens største beholdning af dem?)

> Havde GM/Volvo ofret 6$ (x2), havde samtlige gearkasser kørt den dag i dag.
Måske havde en kvalitetskontrol været nok.

Jeg troede, at Kineserne egnede i yuan
Tja sådan er det så meget.

habitter: 200 kr i Kina, 2000 i Dk

Så du udsendelsen om vandhaner: pris i Kina max. 20 kr.

Materialer: forhåndenværende skrot,
Salgspris i DK fra 200,- og op.

og næsten alle får deres vandhaner, (ventiler), fremstillet i Kina, bl.a.
det velanskreven Grohe, det var ved at splitte hele familien Grohe, at det
skulle outsourses.

Danfoss, Kosan, mfl. Danske firmaer har problemer med, at deres produkter
kopieres og sælges under deres navn og garanti til en lavere pris. Det var,
ifølge forlydende tæt på direktionsgangen, ved at knække Kosan,

Der er et stort og uigennemskueligt markede for kopireservedele: bil- og
fly-flyindustrien er hårdt ramt, der er fundet mange bremsedele i meget
dårlig kvalitet, jeg tænker selvfølgelig ikke på Bombardier-8 Q400 ("-":
dash på engelsk )
Selv medicin: jeg vil ikke sige at alt kan kopieres, men alt kan sælges
under falsk navn og med tvivlsom virkning, vi har en pæn, måske mindre pæn,
flok af advokater beskæftiget med slig sager. Man skal ikke være sart i den
slags retssager

og måske er dine reservedele også fremstillet af en gammel oliekøle og et
stænk alu-topstykke.

Møller

Fra : BJ

Dato : 31-10-07 13:05

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Prisen er vel korrekt: du betalte for den

Jeg havde li´som ikke andet valg, hvis jeg da ikke i stedet havde besluttet
at anvende resten af potten som blomsterkasse..;)

Hele gearkassen skulle ombyttes med en fabriksrenoveret ... take it, or
leave it.

> Måske havde en kvalitetskontrol været nok.

Sikkert, eller et reperationskit til en anstændig pris, da selve gearkassen
var som ny inden i.

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 31-10-07 21:20

BJ skrev:
> [...]
> at anvende resten af potten som blomsterkasse..;)
>
> Hele gearkassen skulle ombyttes med en fabriksrenoveret ... take it, or

Tja der var jo ingen præsionsmidler

> Sikkert, eller et reperationskit til en anstændig pris, da selve gearkassen
> var som ny inden i.

Er du da helt vild "et reparationskit"!, tror du værksteder har
specialuddannet personale
Allerhøjst udannet personale.

Møller

Fra : Thore Jensen

Dato : 31-10-07 19:52

Møller skrev:

> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!
>
> Møller

Det er modtaget..

Jeg beklager, og bukker hovedet i skam..
Men hvad er det så lige med de amerikanere, de kalder et relæ for solonoid!

Thore

Fra : BJ

Dato : 31-10-07 19:59

"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men hvad er det så lige med de amerikanere, de kalder et relæ for
> solonoid!

Det er vel med udgangspunkt i, der ved hjælp af en spole og en kerne dannes
elektromagnetisme.

I begge tilfælde påvirkes noget ved hjælp af elektromagneten.

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 31-10-07 20:03

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel med udgangspunkt i, der ved hjælp af en spole og en kerne
> dannes elektromagnetisme.
> I begge tilfælde påvirkes noget ved hjælp af elektromagneten.

Jeg arbejdede engang en del med amerikanske styringer.
Solenoid = spole
Relay = relæ

http://en.wikipedia.org/wiki/Relay
http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid

Fra : BJ

Dato : 31-10-07 20:08

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg arbejdede engang en del med amerikanske styringer.
> Solenoid = spole
> Relay = relæ

Jeg er slet ikke uenig med dig.

Det basale er det samme, men ikke anvendelsen.

Vi skal vel for god ordens skyld også nævne Solid State også?

mvh
Bjørn

Fra : Claus Frørup

Dato : 31-10-07 23:51

Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:

>Fri kommentar:
>solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
>Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

Hvad er der nu galt med "dippedut" ?
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : BJ

Dato : 01-11-07 00:05

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvad er der nu galt med "dippedut" ?

Sådanne sidde ikke i mine potter.

De består udelukkende af dimmere og dutnaser.

mvh
Bjørn J.

Fra : Claus Frørup

Dato : 01-11-07 12:45

Isang tao pinangalanan, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> nagsulat:

>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Sådanne sidde ikke i mine potter.
>
>De består udelukkende af dimmere og dutnaser.

Ihhh, hvor kedeligt....

Himstregimser, tingenoter og dippedatter er eller sjove at rode med

Fra : BJ

Dato : 01-11-07 12:49

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ihhh, hvor kedeligt....
>
> Himstregimser, tingenoter og dippedatter er eller sjove at rode med

Alt over 2 slags skaber unødig frustration, så enten er der fejl på en
dimmer eller en dutnas eller sagt på en anden måde 50/50 chance for at find
fejlen...

mvh
Bjørn J.

Fra : Claus Frørup

Dato : 01-11-07 13:03

> [...]

>dimmer eller en dutnas eller sagt på en anden måde 50/50 chance for at find

Det kaldes "Hobby"

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-10-07 22:48

Thore Jensen skriver:

> Citat, frit oversat..
> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."

Nej, et relæ er med et kontaktsæt.

En solenoid er en spole der flytter en jernkerne, der kan påvirke noget
andet rent mekanisk. Eksempelvis trykke på en ventil.

Jeg har brugt læssevis af solenoids til at trække en kniv der perforerer
strækfilm.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 30-10-07 23:49

> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."

En solenoid er da en magnetventil snarere end et relæ?

Fra : Møller

Dato : 31-10-07 12:22

Martin Johansen [6000] skrev:

> En solenoid er da en magnetventil snarere end et relæ?

Jo du er tæt på.
Direkte oversat teknisk: solenoide: spole, slet og ret
http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid

På ældre startmotorer, sad der en frit tilgængelig trækspole udvendig som en
selvstændig enhed, der trak tandhjulet i indgreb med startkransen ( på
startkransen kunne man se indgrebsstederne 4 steder på en 4-cylindret motor)
Em sådan anordning: spole med kerne må ikke smøres, da kernes kan sætte sig
fast, enheden bliver normalt pænt varm, og olien bliver til beg!

Hovedværktøjet når kærnes satte sig fast i spolen: en hammer og et
velanbragt slag, så gik den tilbage, men motoren kunne hive den op i ret
høje omdrejninger på de gamle uden ordentlig friløb.

Maskotejere burde kende den!

Møller

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 31-10-07 18:47

> Gør det den meget sårbar ?
> Er det ikke for tidligt den står af eller er der generelt problemer med
> den type?

Typen af gearkasse fejler som sådan ikke noget. Jeg havde en lignende i min
Citroen C3 (de kalder det SensoDrive), og den klarede 140.000 km uden
problemer (så solgte jeg den).
Det er iøvrigt samme type gearkasse der bruges på mange busser (bybusserne i
Århus), så teknikken fejler intet.
Men det hjælper dig selvfølgelig ikke meget...

/Kasper Hansen