Flytter til Bruxelles - ny bil :)
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-10-07 21:21

Jeg har netop i dag indgået en aftale om en udstationering i Bruxelles,
startende fra januar 2008. Planen er at blive der i 2-5 år, men hvem ved?
Det betyder jo "desværre" også at jeg skal have ny bil ;)
Min umiddelbare plan er en BMW 7-serie fra '03-'05 med < 100.000kkm på
klokken. Tanken er at det kan holdes under ca. 35.000 euro - men det er ikke
super kritisk. Min nuværende bil er en 320d fra '07.
Men alle de valgmuligheder... det er jo ikke til at beslutte sig
Dels ved jeg ikke rigtigt om det skal være benzin eller diesel. Når det nu
er V8 eller V12 er benzin jo det mest rigtige - men rygterne vil vide at man
alligevel ikke kan høre dieselmotoren, og så kunne bundtrækket måske være
sjovt.

Det fornuftige valg er jo en 730d som denne:
http://kortlink.dk/4csn
Men mon ikke 220 hk bliver i underkanten? Mine nuværende 163 hk er da ikke
noget man bliver imponeret over - og en 730d'er vejer trods alt godt til.

Hvis man gik lidt over budget, kunne det så blive til en 745d - den er også
lidt nyere:
http://kortlink.dk/4csp
http://kortlink.dk/4css
299/319 hk burde nok kunne gøre det :)

Men man jo også bare vælge en 760i'er:
http://kortlink.dk/4cst
445hk og V12 - meget mere er der vel ikke at sige?

Sagen er nemlig at bilen, næsten udelukkende, skal bruges til at fragte mig
til og fra Danmark - ikke meget mere end en gang om måneden, formentligt
mindre.
Hvis vi nu antager at en 730d'er kan klare de 2000 km tur/retur med 12 km/l.
745d klarer 10 km/l og 760i kommer op på 7 km/l.
Så koster det hhv: 1.500kr, 1.800 kr og ca. 2.800 kr at komme frem og
tilbage. Der er selvfølgelig en forskel, men ikke noget der skræmmer mig.
Den vil stort set ikke blive brugt i det daglige, da trafikken i Bruxelles
formentligt vil betyde at det er hurtigere at gå på arbejde. Flybilletter
for 2 pers. på samme rute koste iøvrigt knap 4.000.

I samme prisleje som de nævnte BMW'er, finder man også VW Phaeton og Touareg
V10 TDI og W12, men jeg ved ikke rigtigt om jeg stoler på kvaliteten... Jeg
synes efterhånden jeg har hørt et par skræmmehistorier om gearkasser (V10
TDI) der ikke kunne klare mosten. Samtidig kender jeg ikke helt til VW's
reservedelspriser i de store klasser. BMW er til gengæld helt nede på
jorden. Mercedes S-klasse er også oplagt, men ærligt talt så siger de mig
ikke det store - og så er der det med rusten (den kommer til at holde ude).
Audi A8 er udelukket pga. serviceudgifterne. Men andre indspark og
argumenter for/imod alle omtalte modeller er selvfølgelig velkomne.

Når jeg engang vender tilbage til DK regner jeg selvfølgelig med at tage
bilen med tilbage. Til den tid har bilen kørt max 200.000, så gensalgsprisen
kan være et godt argument for diesel modellerne - selvom benzinmodellen nok
også skal være i fin form.

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 21:41

"Kasper Hansen [8270]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> noget man bliver imponeret over - og en 730d'er vejer trods alt godt til.
>
> Hvis man gik lidt over budget, kunne det så blive til en 745d - den er

Alternativt en 535d med alt i M udstyr:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lllf1naplp2r

> Men man jo også bare vælge en 760i'er:
> http://kortlink.dk/4cst
> 445hk og V12 - meget mere er der vel ikke at sige?

Nej!.. og dog - superbilen M5 eller den lækre og dyre M6'er

> [...]
> formentligt vil betyde at det er hurtigere at gå på arbejde. Flybilletter
> for 2 pers. på samme rute koste iøvrigt knap 4.000.

Benyt dig dog af muligheden og køb en V8, V10 eller V12 benz maskine... Tror
du vil kigge langt efter dem hvis du vælger andet, når nu bugettet ikke er
væsenligt.

> [...]
> kommer til at holde ude). Audi A8 er udelukket pga. serviceudgifterne. Men
> andre indspark og argumenter for/imod alle omtalte modeller er

En mulighed og et sporty alternativ:
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vvkpcwyhzgjg

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-10-07 22:17

> Alternativt en 535d med alt i M udstyr:
>
> http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lllf1naplp2r

Ja, det er også en mægtig fin bil - synes dog at lige dette eksemplar har
kørt lidt langt. Men som jeg også har skrevet til Mogens, er den helt
sikkert på listen over biler der skal prøves.

> Nej!.. og dog - superbilen M5 eller den lækre og dyre M6'er

M5 er helt klart også en mulighed - lidt til den dyre side, men den er nok
undskyldt. Ved ikke helt hvordan med service.
M6 er nok for dyr - men en 645'er kunne jeg nok godt nøjes med.

> Benyt dig dog af muligheden og køb en V8, V10 eller V12 benz maskine...
> Tror du vil kigge langt efter dem hvis du vælger andet, når nu bugettet
> ikke er væsenligt.

Det er også lidt min tanke... Kan bare så godt lide bundtrækket i diesel.
Men med > 400 hk, har jeg nok rigeligt med træk :)

> En mulighed og et sporty alternativ:
> http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vvkpcwyhzgjg

Tanken har strejfet mig... Men jeg ved ikke hvordan sådan en er at pendle i?
Jeg er ikke den store Porsche mand, men jeg har selvfølgelig heller ikke
prøvet at køre én.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens

Dato : 29-10-07 21:42

"Kasper Hansen [8270]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har netop i dag indgået en aftale om en udstationering i Bruxelles,
> startende fra januar 2008. Planen er at blive der i 2-5 år, men hvem ved?
> Det betyder jo "desværre" også at jeg skal have ny bil ;)

Lækkert - tilløk med det :)

> Min umiddelbare plan er en BMW 7-serie fra '03-'05 med < 100.000kkm på
> klokken.

Husk nu på, at i "udlandet" ere 100.000 km MANGE km. Dét har ind-
flydelse på købspris og lagertid...

> Tanken er at det kan holdes under ca. 35.000 euro - men det er ikke super
> kritisk.

Pling - så er sagen klar. Især når du tilsyneladende skal bruge den til
pendling på en tyske motorvej: BMW 535d mit Vollausstattung !!

> Min nuværende bil er en 320d fra '07.

Hvad gør du med den? - leasingbil?

> Men alle de valgmuligheder... det er jo ikke til at beslutte sig

Jep, det er jo helt umuligt. Skal man vælge en Porsche eller Ferrari
what ever. Alt er jo muligt udenfor DK...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 29-10-07 22:10

> Husk nu på, at i "udlandet" ere 100.000 km MANGE km. Dét har ind-
> flydelse på købspris og lagertid...

Helt sikkert - målet er også noget der ligger nærmere 60-70 kkm.

> Pling - så er sagen klar. Især når du tilsyneladende skal bruge den til
> pendling på en tyske motorvej: BMW 535d mit Vollausstattung !!

Ja, den har jeg helt klart også overvejet... Men hvorfor denne ift. 740d
f.eks.? Bedre økonomi selvfølgelig, men ellers kan jeg ikke se det? Men det
er klart at den skal prøves - det samme gælder 6-serien. En 645i ville ikke
være tosset.

> Hvad gør du med den? - leasingbil?

Det skal jeg lige have fundet ud af. Det er privatleasing, og i værste
konsekvens koster det 6x5.500 kr at opsige aftalen. Men det havde det jo
også kostet at købe og sælge en bil i den prisklasse inden for 8 md. Jeg
håber dog at kunne slå en handel af med BMW på den ene eller anden måde -
sidst jeg leasede, hos autolease.dk (erhverv), fik jeg lov at købe min bil
fri før tid - det var en god løsning for begge parter. Nu må vi se hvad de
siger - under alle omstændigheder har jeg tænkt mig at berette lidt om mine
privatleasing erfaringer her i gruppen, når jeg får afklaring på det.

> Jep, det er jo helt umuligt. Skal man vælge en Porsche eller Ferrari
> what ever. Alt er jo muligt udenfor DK...

Nej, det er skrækkeligt
Den nye M3'er har faktisk også været i tankerne - men den bliver nok for
dyr...

/Kasper Hansen

Fra : Mogens

Dato : 30-10-07 06:37

> Ja, den har jeg helt klart også overvejet... Men hvorfor denne ift. 740d
> f.eks.? Bedre økonomi selvfølgelig, men ellers kan jeg ikke se det?

535d er en langt nyere konstruktion, som desuden har en større køber-
kreds end 700-serien, der koster kassen atholde kørende. Du får mere
(og en nyere bil) for pengene.

> Det skal jeg lige have fundet ud af.

Vi krydser fingre

> Nej, det er skrækkeligt
> Den nye M3'er har faktisk også været i tankerne - men den bliver nok for
> dyr...

Hvis jeg var dig, ville jeg leve drømmen ud og købe den bil, jeg altid
har drømt om. Dét gjorde jeg, da jeg fik chancen...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-10-07 09:24

> 535d er en langt nyere konstruktion, som desuden har en større køber-
> kreds end 700-serien, der koster kassen atholde kørende. Du får mere
> (og en nyere bil) for pengene.

Den nye konstruktion er selvfølgelig et godt argument - og motoren er
lækker, uden tvivl.
Vedligeholdelsen på 7-serien ser dog ikke vældigt dyr ud. Et komplet sæt
originale bremser koster (så vidt jeg husker) i omegnen af 6.000 kr i dk.
Det er jo ikke meget værre end til en alm. Honda. Serviceaftalerne på dem er
heller ikke voldsomt dyre - men de er selvfølgelig lidt dyrere end til 3 og
5 serien.
Men helt klart - en 535d eller en 550i burde nok kunne stille behovet :)

> Vi krydser fingre

Ja, jeg er også lidt spændt... men det går nu nok, om jeg så skal slippe de
33.000 kr.

> Hvis jeg var dig, ville jeg leve drømmen ud og købe den bil, jeg altid
> har drømt om. Dét gjorde jeg, da jeg fik chancen...

Det er også min plan - det er bare svært når man har hundredevis af
drømmebiler
Men jeg må jo bare sætte et par dage af til at prøvekøre, så giver det nok
sig selv.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens

Dato : 30-10-07 17:22

> [...]
> 3 og 5 serien.
> Men helt klart - en 535d eller en 550i burde nok kunne stille behovet :)

Nu vil skæbnen, at jeg den sidste tid har surfet på de muligheder, du nævner
(535d, 740d, 760i og 745d). Jeg kom til den konklusion, at man får forban-
det meget for pengene i en 535d med det rette (!) udstyr.

Iøvrigt vil jeg angribe din situation på en helt anden måde -> ift. brugen.
Skal
du pendle 2 - 3 gange om måneden mellem Bruxelles og DK, ville jeg helt
klart vælge en bil med mange kræfter, stort moment og en stor tank således,
at jeg kunne holde en høj genemsnitshastighed (uden stop) gennem D. Det
matcher 535d, men ikke 760i !

En kammerat fik for 8-10 år siden job i Coburg og skulle ud at vælge bil.
Han
havde slet ikke de midler, som du har, og måtte ud på brugtvognsmarkedet.
Bilen skulle bruges til 3-4 pendlinger pr mdr D-DK-D - 2.000 km pr tur.

Vi så på et hav af teoretiske muligheder, og han endte op med at købe en
Honda Accord 2.2 EXRi md 150 hk og alt muligt udstyr. Jeg skreg af grin,
men måte efterfølgende bide i det sure æble - han kunne næppe have fundet
bedre bil til pendling. Lydløs, komfortabel (!), det rette udstyr, forbandet
god
km/l trods høj hastighed (!) og relativ hurtig på motorvejen.

Han har bilen endnu, fordi den fejlede aldrig noget...

> Det er også min plan - det er bare svært når man har hundredevis af
> drømmebiler

Nu tror jeg ikke, du har 100 drømmebiler som sådan - for en entusiast
vil der altid være et par stykker af særlig interesse og som er mulige at
opnå. Jeg finder ikke en 550i som værende en drøm på dén måde - så
hellere en M5, men stadig ikke en drømmebil som sådan.

En Porsche ville for mig være en drøm - i princippet uafhængig af model
og årgang. Skal man køre mange km, må modellen rettes ind efter det
(nyere, lav km, udstyr der matcher brugen) - f.eks. en Carrera m/300 hk.

Konklusion ift. at pandle:
Sæt nogle relevante parametre op og søg efterfølgende ift. dem - f.eks.:
Klimaanlæg (ikke airon), fartpilot, xenon, navi med TMC og TV...
Lydløs, komfortabel og ej hård, sportsstole...
7-800 km på en tankfuld (du bliver træt af at skulle tanke oftere)...
Ej korte serviceintervaller og et rimeligt prisniveau for samme - du kom-
mer jo til at anvende nogle stykker...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-10-07 22:36

> [...]
> (535d, 740d, 760i og 745d). Jeg kom til den konklusion, at man får forban-
> det meget for pengene i en 535d med det rette (!) udstyr.

Den skæbne, den skæbne :) 535d står som sagt også ret højt på listen, og er
helt sikkert meget mere fornuftig end en 7'er.

> [...]
> således,
> at jeg kunne holde en høj genemsnitshastighed (uden stop) gennem D. Det

Jeg kommer helt sikkert ikke til at køre 2-3 gange om måneden - knap 1 (i
snit) vil jeg tro, og allerhøjst 2 en gang i mellem.
Men defor er det selvfølgelig værd at tage med. 320d'eren kører ca. 900 på
en optankning ved motorvejskørsel, og det passer mig rigtigt fint - den skal
helst ikke ned på < 500 km.
Vi vil givetvis også komme til at køre på sommerferie en gang om året, og
der kan det selvfølgelig også godt betyde noget med brændstoføkonomien.

> [...]
> forbandet god
> km/l trods høj hastighed (!) og relativ hurtig på motorvejen.

Accorden er generelt meget overset herhjemme. Vi havde en del af dem på min
gamle arbejdsplads, og de er jo pålideligheden selv. Til gengæld koster de
en formue i service, så vidt jeg har forstået (gælder i hvert fald for CR-V
og Stream). Og jo, de er altid veludstyrede og komfortable.

> [...]
> opnå. Jeg finder ikke en 550i som værende en drøm på dén måde - så
> hellere en M5, men stadig ikke en drømmebil som sådan.

Drømmen er helt sikkert 8+ cylindre og 400+ hk - men der er utroligt mange
biler i den kategori.
En stor amerikaner (Corvette, Shelby Mustang eller den nye Charger) ville jo
være fantastisk - meen jeg tror jeg har forelsket mig lidt i den tyske
kvalitet. Jeg bliver simpelthen SÅ skuffet hver eneste gang jeg sætter mig
ind i en Chrysler.
Teoretisk kunne det også være sjovt med en Japansk 'tuner car' med
500-1000hk, men jeg tror hurtigt at jeg ville blive træt af den. Jeg er
trods alt ikke gør-det-selv typen, og gider heller ikke spendere formuer på
at holde bilen kørende / pimpe den. Når først bilen er købt, skal udgifterne
gerne være på et minimum.
Den helt store drøm er nok en Bentley Continental, men så langt rækker
økonomien alligevel ikke endnu :o/ - og i sidste ende vil jeg nok heller
ikke bruge 50.000 kr på et service eftersyn.
Porsche siger mig ikke det store. Ferrari og Lambo er for dyrt, både i
indkøb og i drift.
Og så er der tyskerne tilbage... Og jeg kan simpelthen ikke finde ud af om
jeg prioriterer sport eller komfort højest. En M5 er jo noget af det
ypperste, og jeg ville sidde med verdens største smil hver gang jeg trykkede
på speederen - uden tvivl. Den er dog lige i den dyre ende, men er nok ikke
uopnåelig. 535d ville være noget mere fornuftsbetonet - men 272 hk biturbo
diesel kunne fandme også være sjovt, både i hverdagen og på langture.

> En Porsche ville for mig være en drøm - i princippet uafhængig af model
> og årgang. Skal man køre mange km, må modellen rettes ind efter det
> (nyere, lav km, udstyr der matcher brugen) - f.eks. en Carrera m/300 hk.

Uden tvivl. Det skal siges at jeg er en ung mand (24 år), og at det ikke er
utænkeligt at der kommer børn på programmet inden for få år. Og i den
situation, er det rart at bilen også har, bare lidt, praktiske sider.

> [...]
> 7-800 km på en tankfuld (du bliver træt af at skulle tanke oftere)...
> Ej korte serviceintervaller og et rimeligt prisniveau for samme - du kom-

Det lyder rimeligt meget som de ting jeg selv ville foreslå - men det er
også mere eller mindre standarden for de biler jeg har set på... Det eneste
jeg ikke lige ved er rækkevidden på en tankfuld - det skal jeg lige
undersøge lidt.

/Kasper Hansen

Fra : Mogens

Dato : 31-10-07 19:37

> [...]
> at der kommer børn på programmet inden for få år. Og i den situation, er
> det rart at bilen også har, bare lidt, praktiske sider.

BMW M5 V10 ville være mit valg, når nu du ikke fænges af en Porsche,
men du får ikke en V10 for under 50.000 euro. Til 35-40.000 kan du
få en V8 - måske en AMG?

Fra : Mogens

Dato : 01-11-07 06:25

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

> BMW M5 V10 ville være mit valg, når nu du ikke fænges af en Porsche,
> men du får ikke en V10 for under 50.000 euro. Til 35-40.000 kan du
> få en V8 - måske en AMG?

Hvis entusiasmen til BMW er stor, må det være Alpina udgaven,
du vælger

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 22:31

"Kasper Hansen [8270]" <newsgroups@FJERNpostmand.com> skrev i meddelelsen

Glemte lige denne... Den har bare den mest "overlegne" bagende IMO

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lbcwlckbggy3

--
/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-10-07 22:51

HB skriver:

> Glemte lige denne... Den har bare den mest "overlegne" bagende IMO
>
> http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lbcwlckbggy3

For de penge kan man altså få meget "sjov"
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vlcy1twruceu
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=luyuhdmthc2b
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lbydmzznsnx3
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=t3hzs1dvxhs

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 29-10-07 23:01

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> For de penge kan man altså få meget "sjov"

Jep, f.eks. den umiddelbart nyeste bil som stadig har bladfjedre

> http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vlcy1twruceu

(Når det så er sagt skulle det ikke forhindre mig i at købe en...)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Leonard

Dato : 29-10-07 23:12

On Mon, 29 Oct 2007 22:50:38 +0100, Klaus D. Mikkelsen wrote:

> http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=t3hzs1dvxhs

Herligt ord:

Langstreckenfahrzeug

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 30-10-07 20:14

Hej

Kasper Hansen [8270] skrev:
> mig. Den vil stort set ikke blive brugt i det daglige, da trafikken i
> Bruxelles formentligt vil betyde at det er hurtigere at gå på arbejde.
> Flybilletter for 2 pers. på samme rute koste iøvrigt knap 4.000.

Når du skal bruge den så lidt som du antyder, så ville jeg på ingen måde
været bekymret for komforten på turen. Den skal du nok overleve den ene
gang om måneden. Ud fra det, så ville jeg uden tøven kigge i kategorien
"blærerøv" og fahrvergnügen.

Altså, står den på Porsche, Ferrari og lignende. En stor BMW, Audi,
Mercedes forsvinder bare i mængden på den tyske motorvej.

Fx Ferrari 348tb:
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=vbm4cs1pb2cb

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 30-10-07 21:31

> En Porsche ville for mig være en drøm - i princippet uafhængig af model
> og årgang. Skal man køre mange km, må modellen rettes ind efter det
> (nyere, lav km, udstyr der matcher brugen) - f.eks. en Carrera m/300 hk.

Da du ejer en Porsche selv, må du jo være den nærmeste til at vurdere
dens anvendelighed. Men efter at have været i besiddelse af en "ny"
Porsche Carrera 4 over et døgn i Hamburg og "omegn" vil jeg ikke
anbefale denne som en langturs pendlerbil - dertil synes jeg den er
for hidsig og ukomfortabel/støjende. Det var en fed oplevelse og bilen
er rigtig godt legetøj, men jeg ville til hver en tid hellere pendle i
en BMW af nyere årgang - endda min egen E90 med 150 hk, som har under
halvt så mange heste som Porschen, finder jeg mere passende til sådan
et formål. Så uden at have prøvet den nye model, vil jeg tilslutte mig
din tidligere anbefaling af en hurtig 5'er - jeg forventer, at den -
om ikke mere - er mindst ligeså komfortabel som 3'eren.

Men det er ellers noget af et luksusproblem, du har rodet dig ud i,
Kasper - jeg er slet ikke misundelig Hvad med at købe din
nuværende Bimmer fri og så tage den med til Bruxelles, få refunderet
85% af afgiften og købe dig en Porsche legetøjsbil dernede?

--
Jacob
(Som ikke ville have noget imod at have både en Bimmer og en Carrera -

Fra : Mogens

Dato : 30-10-07 22:02

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Porsche Carrera 4 over et døgn i Hamburg og "omegn" vil jeg ikke
> anbefale denne som en langturs pendlerbil - dertil synes jeg den er

Jeg ville nyde hvert et minut på vejen mellem Bruxelles og DK. Og jeg
ville sikkert køre mere end den ene gang pr måned, Kasper lægger op
til, alene af den grund. Bilen er som skabt til den tyske motorvej og jeg
har aldrig haft så store gennemsnitshastigheder, som jeg har med vores
nuværende. Den kører hélt forrygende, og vi finder den ikke støjende
og ukomfortabel...

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 30-10-07 22:37

> [...]
>nuværende Bimmer fri og så tage den med til Bruxelles, få refunderet
>85% af afgiften og købe dig en Porsche legetøjsbil dernede?

Hehe, det skal heller ikke forståes som brok :)
Jeg er i gang med at undersøge muligheden (eller rettere sagt, prisen) for
at købe bilen fri. Men i givet fald vil det være for at eksportere den, for
derefter at sælge den.
Udstyrsmæssigt er den alt for skrabet til at jeg gider beholde den i
udlandet...

/Kasper Hansen