Er nutidens dæk mere modtagelig overfor pu~
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-07 11:09

Hej guruer,

Kort og godt, er moderne dæk mere modtagelige overfor punkteringer end dem
vi rullede rundt på for en 15-20 år siden ?
Grunden til spørgsmålet er at jeg nu indenfor de sidste 3-4 år er punkteret
3 gange, alle gange på et Continental dæk af forskellige typer, og hver gang
har det været et enormt søm eller en stor skrue som er gået direkte ind i
dækflanken.
Siden jeg fik kørekort i 79 har jeg kørt en 15-20 tusinde om året i et bredt
udvalg af biler med varierende dækmærker - og de tre punkteringer er som
sagt alle forekommet indenfor de sidste 3-4 år...
Den sidste punktering blev opdaget i går, da jeg benyttede det gode vejr til
at vaske og efterse sommerdækkene inden de blev hægt op i garagen - på det
venstre baghjul sad der er middelstort søm, da jeg trak det ud med fingrene,
så sagde det pfffttttt....

:-\

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-07 11:14

"Andreas M. Hansen" skriver:

> Kort og godt, er moderne dæk mere modtagelige overfor punkteringer end dem
> vi rullede rundt på for en 15-20 år siden ?

Næppe

> [...]
> har det været et enormt søm eller en stor skrue som er gået direkte ind i

Hvor i alverden samler du dem op henne ?

> Siden jeg fik kørekort i 79 har jeg kørt en 15-20 tusinde om året i et bredt
> udvalg af biler med varierende dækmærker - og de tre punkteringer er som
> sagt alle forekommet indenfor de sidste 3-4 år...

Efter jeg fik kørekort i 1990 havde jeg punkteringer med mine første 2
biler. I de sidste 12 år har jeg haft en utæt ventil som værste
punktering.

Bor du på en byggeplads ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-07 14:56

> Hvor i alverden samler du dem op henne ?
>

> Bor du på en byggeplads ?

Næhh - dem hovedmistænkte er dem lokale genbrugsplads, hvor man jo skal køre
en runde en gang om måneden for at komme af med al det storskrald som man af
besynderlige årsager får slæbt til huse...

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Niels Pein

Dato : 28-10-07 11:45

"Andreas M. Hansen" skrev ...
> [...]
> og hver gang har det været et enormt søm eller en stor skrue som er gået

Der er nok flyttet en sjusket tømrer ind et sted i nærheden af hvor du bor.

--
Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-07 14:57

> Der er nok flyttet en sjusket tømrer ind et sted i nærheden af hvor du
> bor.

næh, som nævnt ovenfor så er det genbrugspladsen som er hovedmistænkte.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-10-07 13:46

Andreas M. Hansen wrote:
> Hej guruer,
>
> Kort og godt, er moderne dæk mere modtagelige overfor punkteringer end dem
> vi rullede rundt på for en 15-20 år siden ?

Næh, tror jeg nu ikke. Men tilgengæld tror jeg vi, danskerne, generelt
er blevet nogle større svin/mere hensynsløse og kaster massere af affald
og er mere ligeglade om vi taber et søm eller skrue hvor andre færdes.

- Lars

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-07 14:58

> Næh, tror jeg nu ikke. Men tilgengæld tror jeg vi, danskerne, generelt er
> blevet nogle større svin/mere hensynsløse og kaster massere af affald og
> er mere ligeglade om vi taber et søm eller skrue hvor andre færdes.

Det tror jeg du har ret i.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : CR

Dato : 28-10-07 14:09

Jeg havde for nogle måneder siden en punktering på et næsten helt nyt
Continental EcoContact... Dækket havde kun rullet 400 km. Det var en stor
flintesten, som jeg stadig har liggende. 8000 km senere har jeg ingen
punkteringer haft, men dengang var jeg godt nok træt af det.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-07 15:00

"CR" <cr@notreal.dk> wrote in message
> [...]
> flintesten, som jeg stadig har liggende. 8000 km senere har jeg ingen
> punkteringer haft, men dengang var jeg godt nok træt af det.

Det er også mine erfaringer - altid i næsten spritnye dæk...
Forrige gang var det i helt nye vinterdæk som havde rundet under 1000 km.
Den sidste gang her var det atypisk nok et sæt sommerdæk som har rullet 2
some.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Bruno

Dato : 28-10-07 14:38

Andreas M. Hansen wrote:
> Hej guruer,
>
> Kort og godt, er moderne dæk mere modtagelige overfor punkteringer end dem
> vi rullede rundt på for en 15-20 år siden ?

På sin vis er de nok. Dæk er blevet bredere og der er derfor en større
flade til at fange noget uheldigt og samtidig er bilerne blevet tungere,
så de fleste biler træder hårdere hvilket betyder en genstand vil udøve
et større tryk på dækket.

Overordnet set er risikoen for punktering dog stadig så lille, at mange
sikkert aldrig kommer til at opleve en.

Mvh
Bruno (der har overvejet at pille reservehjulet ud af bilen)

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-07 15:06

> Bruno (der har overvejet at pille reservehjulet ud af bilen)

Hvis du løber ind i en stime som min, så kan jeg ikke anbefale dette...

De tre gange det er sket, har jeg nu klaret det uden reservehjul -
kompressoren frem, godt med luft i, og så afsted til den lokale dækpusher,
som heldigvis er flink til at lappe akut selvom klokken er 10 minutter i
fyraften..
I går var det endnu lettere, da hjulene jo lå i taileren.

mvh

Andreas M. Hansen