Færdselstavler tydning
Fra : AB

Dato : 27-10-07 18:53

Jeg har et spørgsmål omkring betydningen af en færdselstavle

Der stå et skilt (C61)
(http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8671) med
standsning forbudt, med en undertavle UC 61,C
(http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=8771) der med sorte
tal angiver 7 - 9 15 - 17

Spørgsmålet er så, om det er tilladt at parker der. Min konklusion er, at
der kun er standsning (og parkeringsforbud) på alle hverdag i tidsrummet 7
til 9 og igen fra 15 - 17.

I øvrigt bliver stedet anvende til en bus, som på hverdage afhenter børn i
en børnehavne

Er det mig der har tolket skiltet forkert.

/AB

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-10-07 19:01

"AB" <AB@ab.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kun er standsning (og parkeringsforbud) på alle hverdag i tidsrummet 7

Det må være rigtigt.

> I øvrigt bliver stedet anvende til en bus, som på hverdage afhenter børn i
> en børnehavne

På Niels Ebbesensvej, Frederiksberg måske?
For så er det det samme skilt, vi har set

> Er det mig der har tolket skiltet forkert.

Det tror jeg ikke. Som sagt har jeg set et skilt magen til (måske det
samme), og efter nogen undren over skiltets udformning kommet til samme
konklusion.

/Per

Fra : claus b. p.

Dato : 29-10-07 20:24

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det tror jeg ikke. Som sagt har jeg set et skilt magen til (måske det
> samme), og efter nogen undren over skiltets udformning kommet til samme

Hvorfor undren? Der er ikke noget at være i tvivl om. Skiltet står mange
steder i København, for at undgå hindringer i myldretiden på hverdage. I
samme side på andet link er eksempler på hvordan undertavlen ser ud hvis der
også er andre begrænsninger, fx. P-forbud på visse tidspunkter. Er det uden
for de nævnte tidsrum er der ingen begrænsninger. (Ud over de generelle)
Det er godt at kende disse skilte og steder, for folk der ikke er sikre på
skiltenes betydning tør ofte ikke parkere der, så det giver os andre en
ekstra chance.

/Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-10-07 09:00

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor undren?

Fordi skiltningen er pudsig og jeg ikke har set den slags før.
Normalt (hvor jeg ser det ihvertfald) vil der være skiltet med parkering og
en undertavle, der angiver standsningsforbud i de angivne tidsrum.
Det passer også bedre til min stringente hjerne: fortæl først hvad
hovedreglen er, og derefter de få undtagelser.

Men det er ikke fordi jeg mener tavlen er forkert.

/Per

Fra : claus b. p.

Dato : 30-10-07 12:07

> [...]
> hovedreglen er, og derefter de få undtagelser.
>
> Men det er ikke fordi jeg mener tavlen er forkert.

Nej det tror jeg på, men man er jo også efterhånden vænnet til at der er
parkeringsrestriktioner overalt. Reglen for skiltning er altså ikke at nævne
hovedreglen først, men at nævne stærkeste forbud først, altså
standsningsforbudet. Undertavlen kan dog godt forstærke forbuddet, men også,
som her, begrænse det til et bestemt tidsrum. Hvis hovedreglen var "intet
forbud" hvordan ville du så skilte det?
Bortset fra det, så er det værste ikke skiltene, men de steder hvor der
ingen skilte er. (Eller anden markering) Det burde være forbudt. Det kan
ikke være rimeligt at man skal på rådhuset hver gang man kommer til en ny by
for at orientere sig om hvilke særregler de nu har fundet på her. Hvor stor
er det lige Danmark er? Jeg tænker på fx. forbud mod parkering med hjulpar
på fortovskant, generelle parkeringstidsbegrænsninger mm. Klart de lokale
ved det, men hvad med alle dem der kommer andetsteds fra. Og så den dejlige
regel med 10m fra hjørner i kryds. Gu'hjælpemig om ikke Københavns Kommune
argumenterer med at grunden til at man ikke kan male hjørnerne op med gult
er, at "det kunne blive juridisk bindende", så man ikke ville være i stand
til at give folk afgifter hvis de holdt steder uden gule streger!!! Hvis
ikke det er klaphat....

/Claus

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-10-07 14:12

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> writes:

> [...]
> til at give folk afgifter hvis de holdt steder uden gule streger!!! Hvis

Det ville godt nok også være grimt ad h. til med gule kantsten over
det hele, men i mit lokalområde er der faktisk adskillige steder hvor
folk smider dytten til rimelig stor gene for de kørende. Den flade
side i T-kryds mellem smalle villaveje, stor kassevogn ved indkørsel
hen over cykelsti, osv.

Fra : claus b. p.

Dato : 30-10-07 20:58

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message

> [...]
> folk smider dytten til rimelig stor gene for de kørende. Den flade
> side i T-kryds mellem smalle villaveje, stor kassevogn ved indkørsel

At der er nogen der ikke viser nogen form for hensyn, er jo ikke nogen grund
til at drive klapjagt på folk, der prøver at overholde og vise respekt for
loven. Det er tit meget svært at bestemme nøjagtigt hvor man skal regne et
hjørne fra, og endnu sværere at måle 10 meter op uden at have et målebånd
med. Øjemålet kan nemt snyde med et par meter. P-vagterne ville da have lige
så meget glæde af faste markeringer. Om det er grimt er da sekundært, men
man behøver jo ikke gule kanter hele vejen, bare et kryds 10m fra hjørnet.
Dette kunne passende kombineres med en faglig vurdering af om man rent
faktisk burde have P forbudet 15 meter eller måske 5 meter fra krydset. Men
det ville jo kræve en form for selvstændig stillingtagen fra nogle
embedsmænds side, så det er nok for meget forlangt.

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 21:59

> [...]
> en børnehavne
>
> Er det mig der har tolket skiltet forkert.

Skiltets gyldighed er begrænset til de tidsrum der er angivet på
undertavlen. Uden for disse tidsrum kan du frit parkere/standse der.
Mvh Tommy

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 18:06

> Skiltets gyldighed er begrænset til de tidsrum der er angivet på
> undertavlen. Uden for disse tidsrum kan du frit parkere/standse der.

Indenfor de begrænsninger der gælder for parkeringszonen (hvis der er sådan
en)

Mvh. Per