/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Dagens høst af tåber
Fra : Kåre


Dato : 25-10-07 07:25

Engang imellem synes jeg at tåberne bliver sendt på vejene den samme dag.
Dagens høst af disse mennesker, på en 15 km strækning, i bælgragende mørke
og tæt tåge:

1. Et styk traktor på landevejen. Flinke mand: har placeret sig HELT ude i
hjre side så bilerne kan overhale. Hvilket altså betyder at han kører med en
halv traktor på cykelstien, som han fylder helt ud.

2. Et styk racerkører, som presser på konstant for at overhale på selvsamme
mørke og tågede vej. Det er normalt svært at komme til at overhale på denne
vej, og specielt i dag hvor man ikke kunne se fra den ene 100-meter pæl til
den anden.
Men han synes det skal prøves. Det lykkes ham at trække ud efter at have
ligget lige i røven på mig længe, men han må hurtigt trække ind bagved igen.
Jeg holder en hastighed af ca. 80-85 km/t.

3. På motorvejsstrækning med lang stejl stigning. Forankørende kører 95-100
km/t, og jeg holder passende afstand. Tåben bagved beslutter at det er for
langsomt. Han placerer sig ca. 3 meter fra min bagende, Ganske ubehageligt
idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten, men
indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer straks
med at køre 1 meter nærmere. Jeg kan ikke engang se hele hans forlygter for
min bagklap...
Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.


Alt dette skete indenfor 10 minutters kørsel..Man skal dælme godtnok have
øjnene med sig i trafikken!

God morgen!
Kåre



 
 
Robert Eriksen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Robert Eriksen


Dato : 25-10-07 08:25




Kåre wrote:
> Engang imellem synes jeg at tåberne bliver sendt på vejene den samme dag.
> Dagens høst af disse mennesker, på en 15 km strækning, i bælgragende mørke
> og tæt tåge:

Den kan jeg slå!
For en uges tid siden på vej fra Borups Alle til Tuborgvej. Klokken er
vel omkring 20:00.


1. På Bispeengbuen er der en gammel gut i en Volvo der lige skal tjekke
kortet så han holder stille i højre vognbane.

2. Ok... jeg trækker da bare ud i midterbanen og køre forbi ham. Må dog
pænt lige vente lidt med at trække tilbage da en ung fyr i en udkneppet
Fiat Uno åbenbart mener det er ok at zig-zagge sig ind mellem den
holdende Volvo og mig med 80-90km/t

3. Uno'en fortsætter lidt zig-zagget videre ud af byen og jeg drejer til
højre af Hulgårdsvej. Da jeg drejer ser jeg to cyklister ca 60meter nede
af vejen stå ved kantstenen. De holder sig dog ikke tilbage for at
begynde at liste sig ud på vejen, så jeg må pænt trække ud i 2. vognbane
for at komme forbi. Da jeg passerer dem er forhjul og styr ude i højre
vognbane hvor jeg ellers troede jeg skulle være.

4. Jeg når op til Frederikssundsvej og skal holde for rødt. En anden bil
kører op i banen ved siden af mig. I det lyset skifter til grønt er der
en cyklist fra højre (kørende i venstre side, uden lys på naturligvis)
der beslutter sig for at han da lige kan nå at komme over. Bilisten ved
siden af mig bliver (ligesom mig, indrømmet) irriteret og dytter af
cyklisten der kvitterer ved at give ham fingeren.

5. Lidt længere nede af Tomsgårdsvej (Hulgårdsvej bliver til
Tomsgårdsvej efter at have krydset Frederikssundsvej) ligger der en
Shell tank på venstre side. Der er stadig to vognbaner i hver retning.
En hvid Touareg kører ud fra en sidevej på højre side og skal ind på
Shell tanken på venstre side. Han præsterer på finurlig vis at få sin
Touareg til at spærre BEGGE vognbaner mens han venter på fri bane til
krydse vejen over til Shell tanken.

Og dette vel at mærke på en strækning væsentlig kortere end 15km.


Martin (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Martin


Dato : 25-10-07 08:46

Der er også dem som gør det til en personlig hetz. Nok mest forekommende i
provinsen hvor alle kender alle i de små byer, eller i al fald har set og
kan genkende ens ansigt.

Som med mig: holdt i et helt alm kryds i byen og har ikke travlt (det er en
lille by/vej så der var ingen bagved eller noget. Kammeraten ved min side
fortæller en vits som jeg beslutter at høre færdig inden vi tøffer videre.
Idet pointen falder og jeg griner smutter min fod af koblingspedalen og
bilen gir derfor et ryk (stod i 1.) Men ikke mere end måske 10 cm fremad. 1½
meter til venstre kom en fodgænger gående.

Madammen tolkede det åbenbart sådan at vi bevidst havde forsøgt at køre
hende ned, og hvad helvede vi bildte os ind endda at sidde og grine af det?

Siden den dag har hun bevidst chikaneret mig i trafikken når hun selv fører
motorkøretøj. (kører helt op i røven på en osv.)

Så det gælder sgu om at holde fusserne på koblingspedalen ;/


Møller (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 25-10-07 10:35

Martin skrev:
KLIP

Hvem er hvem?:

Idet pointen falder og jeg griner smutter min fod af
> koblingspedalen og bilen gir derfor et ryk (stod i 1.) Men ikke mere end
> måske 10 cm fremad. 1½ meter til venstre kom en fodgænger gående.
KLIP
>
> Så det gælder sgu om at holde fusserne på koblingspedalen ;/

Eller vente med at sætte i gear til du skal køre
Du mister ikke en mm på det

Mølle

Peter Lykkegaard (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 25-10-07 08:51

Robert Eriksen wrote:

> Den kan jeg slå!

Pjat

En gut kommer fra en motorsammenfletning med min 140 krydser 2 baner og
skærer ind mellem en tankvogn og vores bil
Der var ikke over en meter mellem kofangerne ...
Det er en af de få gange jeg har haft koldsved på panden :(

> Og dette vel at mærke på en strækning væsentlig kortere end 15km.

København er vel lidt speciel :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Finn Guldmann (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-10-07 00:50

Peter Lykkegaard skrev:
>> Den kan jeg slå!
> Pjat
> En gut kommer fra en motorsammenfletning med min 140 krydser 2 baner og
> skærer ind mellem en tankvogn og vores bil
> Der var ikke over en meter mellem kofangerne ...
> Det er en af de få gange jeg har haft koldsved på panden :(
>> Og dette vel at mærke på en strækning væsentlig kortere end 15km.
> København er vel lidt speciel :)
>
Lidt???????

--
MVH Finn
Jeg har overskud til at vise hensyn til dig i trafikken.
Har du overskud til at vise hensyn til mig?

Lars Kristensen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 25-10-07 08:59

Kåre wrote:

> idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten, men
> indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer straks


Undskyld, men hvem er mest en tåbe her?
Jeg ved godt han ikke skal ligge 3 m fra din bagende og jeg ville også
selv blive hamrende irriteret, men at træde kort varrigt (eller måske
længere) på bremsen er bestemt ikke løsningen da det kan udløse en række
uheldige reaktioner fra den bagvedkørende.
Den værste reaktion er at ham bagved påbegynder en katastrofeopbremsning
og måske mister herredømmet over bilen og rammer et vejtræ og bliver
slået ihjel. Selvom manden er en båtnakke har han og hans familie sgu
alligevel ikke fortjent det - for ikke at tale om dem der skal rydde op
og formidle budskabet til familien. Han kan måske endda tage nogle andre
trafikanter med i faldet. Vil du gerne have det på samvittigheden?

Nej vel? Løsningen er i stedet at slippe speederen og lade bilen trille
farten lidt af. Hvis den bagvedliggende bliver irriteret nok overhaler
han vel. Hvis ikke, har du mindsket den mængde af skader der vil ske
hvis i støder sammen.
Bremsen skal kun røres når der er en grund til at sænke hastigheden
hurtigere end hvad bilen kan med motorbremsen.

- Lars

Kåre (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 25-10-07 09:17

>> idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten,
>> men indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer
>> straks
>
>
> Undskyld, men hvem er mest en tåbe her?

Det er han.
Læs mit indlæg igen: Jeg holder hatsigheden oppe. Jeg bruger venstre fod til
at aktivere bremselyset uden at bremse, og holder stadig gassen oppe med
højre fod.
Om det er en godkendt manøvre med venstre fod ved jeg ikke, men jeg turde
ikke slippe gassen og komme endnu tættere på ham.
Men jeg ved dog at det var hvad jeg lærte i køreskolen: at indikere at man
bremser for at få bagvedkørende til også at sænke farten. Så helt tåbe er
jeg nok ikke.

mvh
Kåre



Lars Kristensen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 25-10-07 11:59

Kåre wrote:
>>> idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten,
>>> men indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer
>>> straks
>>
>> Undskyld, men hvem er mest en tåbe her?
>
> Det er han.
> Læs mit indlæg igen: Jeg holder hatsigheden oppe. Jeg bruger venstre fod til
> at aktivere bremselyset uden at bremse, og holder stadig gassen oppe med
> højre fod.

Hvad du gør og hvad den bagvedkørende opfatter du gør er to vidt
forskellige ting. Hvis han er en lille smule uopmærksom og ikke ser at
du kun blinker med lyset men blot registrerer det som at nu bremser du.
Så vil han formentlig trykke relativt hårdt på bremsen.

> Om det er en godkendt manøvre med venstre fod ved jeg ikke, men jeg turde
> ikke slippe gassen og komme endnu tættere på ham.
> Men jeg ved dog at det var hvad jeg lærte i køreskolen: at indikere at man
> bremser for at få bagvedkørende til også at sænke farten. Så helt tåbe er
> jeg nok ikke.

Du lærte vel også at man ikke bremser (lade som om man bremser) uden
grund hvis du har en bil liggende lige i røven?
Jeg er bestemt ikke enig med dig. Jeg mener du skaber, eller der er stor
risiko for at du skabe mere farlige situationer end du løser.

Jeg synes lige jeg vil gentage: Jeg er helt enig i at det er dybt
uansvarligt at ligge så tæt. Der er ikke noget der retfærdiggøre det.
Jeg ville også selv være hamrende irriteret. Havde jeg muligheden havde
jeg givet vedkommende en verbal overhaling der ikke kunne misforstås.
Men fordi manden bagved handler tåbeligt behøver man jo ikke slev at
gøre det. Der er rigeligt med tåbelige handlinger i trafikken i forvejen.

- Lars

Kåre (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 25-10-07 12:23

>> Det er han.
>> Læs mit indlæg igen: Jeg holder hatsigheden oppe. Jeg bruger venstre fod
>> til at aktivere bremselyset uden at bremse, og holder stadig gassen oppe
>> med højre fod.
>
> Hvad du gør og hvad den bagvedkørende opfatter du gør er to vidt
> forskellige ting. Hvis han er en lille smule uopmærksom og ikke ser at du
> kun blinker med lyset men blot registrerer det som at nu bremser du. Så
> vil han formentlig trykke relativt hårdt på bremsen.
>
>> Om det er en godkendt manøvre med venstre fod ved jeg ikke, men jeg turde
>> ikke slippe gassen og komme endnu tættere på ham.
>> Men jeg ved dog at det var hvad jeg lærte i køreskolen: at indikere at
>> man bremser for at få bagvedkørende til også at sænke farten. Så helt
>> tåbe er jeg nok ikke.
>
> Du lærte vel også at man ikke bremser (lade som om man bremser) uden grund
> hvis du har en bil liggende lige i røven?
> Jeg er bestemt ikke enig med dig. Jeg mener du skaber, eller der er stor
> risiko for at du skabe mere farlige situationer end du løser.

Du forstår ikke helt: Jeg kan ikke komme længere frem, pga at jeg jo skal
holde afstand til ham foran.
Jeg skal sandsynligvis til at lave en flette-manøvre med den lastbil jeg
ligger på siden af, da han kører i et krybespor som ender nogle hundrede
meter længere fremme.
Der køres forholdsvis langsomt, så jeg kan ikke være sikker på at kunne nå
at komme forbi ham.
I tilfælde af at jeg ikke kommer foran lastbilen, bliver jeg nødt til at
lade mig trække tilbage, så han kan komme ud igen foran mig.
Men jeg kan jo ikke lade mig falde tilbage når jeg har en bil 2 meter fra
min kofanger.
Det kalder jeg en farlig situation, som jeg prøver at løse ved at give
signal til tåben, som jeg stadig vil kalde ham, INDEN jeg bliver tvunget ud
i en hassarderet undvige manøvre.

Ville du selv bare have ventet, og håbet på det bedste?

Det skal siges at det er første gang jeg har brugt lys som advarsel i mine
15 år bag rattet. Så jeg er altså ikke typen der lader mig provokere...

mvh
Kåre



Finn Guldmann (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-10-07 01:08

Lars Kristensen skrev:
> Du lærte vel også at man ikke bremser (lade som om man bremser) uden
> grund hvis du har en bil liggende lige i røven?
> Jeg er bestemt ikke enig med dig. Jeg mener du skaber, eller der er stor
> risiko for at du skabe mere farlige situationer end du løser.
>
Hvem tænker man først på i trafikken?

Den (een selv) der aktuelt befinder sig i en farlig situation, eller den
(ham r*vslikkeren bagved) der, måske, kommer i en farlig situation?

> Jeg synes lige jeg vil gentage: Jeg er helt enig i at det er dybt
> uansvarligt at ligge så tæt. Der er ikke noget der retfærdiggøre det.
> Jeg ville også selv være hamrende irriteret. Havde jeg muligheden havde
> jeg givet vedkommende en verbal overhaling der ikke kunne misforstås.
> Men fordi manden bagved handler tåbeligt behøver man jo ikke slev at
> gøre det. Der er rigeligt med tåbelige handlinger i trafikken i forvejen.
>
Det er også en tåbelig handling at fortsætte sin kørsel hvis man ikke
kan blive fri for en der kører meget tæt bagved.

Den gængse opfattelse af hvor meget afstand man bør holde er ganske
enkelt farlig.

--
MVH Finn
Jeg har overskud til at vise hensyn til dig i trafikken.
Har du overskud til at vise hensyn til mig?

Ukendt (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-07 13:21

> Men jeg ved dog at det var hvad jeg lærte i køreskolen: at indikere at man
> bremser for at få bagvedkørende til også at sænke farten. Så helt tåbe er
> jeg nok ikke.

Jeg håber da ikke at det er du har lært i køreskolen, for så har den
køreskole et problem.

Der er tidligere faldet dom i sådanne sager. Det var også en der aktiveret
bremselyset for at indikerer at bagved kommende kørte for tæt. Han kom
desværre til at foretage en katastrofeopbremsning og totalskadet bilen. Ham
der kørte forrest fik skylden. Så du skal nok passe på med den opførelse.

VH
Per



Leonard (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 26-10-07 13:44

On Fri, 26 Oct 2007 14:21:26 +0200, PerW wrote:

> Der er tidligere faldet dom i sådanne sager. Det var også en der aktiveret
> bremselyset for at indikerer at bagved kommende kørte for tæt. Han kom
> desværre til at foretage en katastrofeopbremsning og totalskadet bilen. Ham
> der kørte forrest fik skylden. Så du skal nok passe på med den opførelse.

Og den dom kan du finde en henvisning til?
- bare for at være sikker på, at det ikke er en af utallige
vandrehistorier ...

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Ukendt (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-07 13:47

> Der er tidligere faldet dom i sådanne sager. Det var også en der aktiveret
> bremselyset for at indikerer at bagved kommende kørte for tæt. Han kom
> desværre til at foretage en katastrofeopbremsning og totalskadet bilen.
> Ham der kørte forrest fik skylden. Så du skal nok passe på med den
> opførelse.


Nu fandt jeg jo lige artiklen:

http://www.berlingske.dk/article/20030316/bil/103160561/

Der står ikke noget om skyld, men du risikerer en betinget frakendelse af
kørekortet!

VH
Per



jan@bygteknik.dk (26-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 26-10-07 16:33

"PerW" <internet_snabela_wolfsdorf.dk> skrev :

>Der står ikke noget om skyld, men du risikerer en betinget frakendelse af
>kørekortet!

Atter et typisk Kurt Mark svar ( i artiklen altså)


--
Jan_stevns

Fister Løgsovs (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 26-10-07 18:28

PerW frembragte:
>> Men jeg ved dog at det var hvad jeg lærte i køreskolen: at indikere at man
>> bremser for at få bagvedkørende til også at sænke farten. Så helt tåbe er
>> jeg nok ikke.
>
> Jeg håber da ikke at det er du har lært i køreskolen, for så har den
> køreskole et problem.
>
> Der er tidligere faldet dom i sådanne sager. Det var også en der aktiveret
> bremselyset for at indikerer at bagved kommende kørte for tæt. Han kom
> desværre til at foretage en katastrofeopbremsning og totalskadet bilen. Ham
> der kørte forrest fik skylden. Så du skal nok passe på med den opførelse.
>
> VH
> Per

Mærkeligt, det var også det jeg lærte.
Jeg har først haft brug for det efter at jeg blev ældre end 30
Kai



KASO (25-10-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 25-10-07 09:13


"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen
news:47204ce4$0$21925$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Kåre wrote:
>
>> idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten,
>> men indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer
>> straks
>
>
> Undskyld, men hvem er mest en tåbe her?
> Jeg ved godt han ikke skal ligge 3 m fra din bagende og jeg ville også
> selv blive hamrende irriteret, men at træde kort varrigt (eller måske
> længere) på bremsen er bestemt ikke løsningen da det kan udløse en række
> uheldige reaktioner fra den bagvedkørende.
> Den værste reaktion er at ham bagved påbegynder en katastrofeopbremsning
> og måske mister herredømmet over bilen og rammer et vejtræ og bliver slået
> ihjel. Selvom manden er en båtnakke har han og hans familie sgu alligevel
> ikke fortjent det - for ikke at tale om dem der skal rydde op og formidle
> budskabet til familien. Han kan måske endda tage nogle andre trafikanter
> med i faldet. Vil du gerne have det på samvittigheden?
>
> Nej vel? Løsningen er i stedet at slippe speederen og lade bilen trille
> farten lidt af. Hvis den bagvedliggende bliver irriteret nok overhaler han
> vel. Hvis ikke, har du mindsket den mængde af skader der vil ske hvis i
> støder sammen.
> Bremsen skal kun røres når der er en grund til at sænke hastigheden
> hurtigere end hvad bilen kan med motorbremsen.
>
> - Lars

Tjah - motorbremsning udløser ingen advarsel til bagvedkørende, der i
forvejen har meget kort reaktionslængde at gøre godt med. Dit forslag vil
derfor blot forværre situationen istedet for at advare ved brug af
bremselyset. Skulle han blive så forskrækket over sin egen tåbelighed, så
han kører sig selv af vejen - tjah - så er det altså ikke det store tab -
han ville i så fald have gjort det før eller siden alligevel - og i den
aktuelle situation sætter han flere menneskers liv i fare. Så er det da
bedre, hvis det kun er hans eget liv, det går ud over. Dermed ikke sagt, at
man må/bør foretage kraftige, ugrundede opbremsninger - men en advarsel er
definitivt på sin plads. Dit udbrud er derfor ikke særligt gennemtænkt....


Lars Kristensen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 25-10-07 12:19

KASO wrote:

>
> Tjah - motorbremsning udløser ingen advarsel til bagvedkørende, der i
> forvejen har meget kort reaktionslængde at gøre godt med.

Næh, men tilgengæld forgår det stille og roligt. Man kan jo også sagtens
sætte farten stille og roligt ned ved at lette en smule på speederen.
Det gør de fleste mennesker faktisk alligevel når de kører bil. Der er
ikke ret mange der kan holde en 100% konstant hastighed - og slet ikke
når terrænet ændre sig.

> Dit forslag
> vil derfor blot forværre situationen istedet for at advare ved brug af
> bremselyset.

Der er vi så uenige. Hvor mange gange ser man ikek på vej på arbejde
mens man sidder i kø at folk bliver overrasket over forankørende
"pludselig" bremser og så træder de ekstra hårdt på bremsen.

> Skulle han blive så forskrækket over sin egen tåbelighed,
> så han kører sig selv af vejen - tjah - så er det altså ikke det store
> tab - han ville i så fald have gjort det før eller siden alligevel - og
> i den aktuelle situation sætter han flere menneskers liv i fare. Så er
> det da bedre, hvis det kun er hans eget liv, det går ud over.

Hvis man kan vælge at det kun er ham eller flere, ja. Men når nu man har
mulighed for at signalere på en mindre "dramatisk" måde som f.eks. at
sætte hastigheden _langsomt_ ned og derved mindske sandsynligheden for
en panikreaktion fra den bagvedkørendes side, så mener jeg der ikke er
tvivl om hvad man skal vælge.

> Dermed
> ikke sagt, at man må/bør foretage kraftige, ugrundede opbremsninger -
> men en advarsel er definitivt på sin plads.

At tænde bremselygterne er en indikation af at nu bremser jeg. Intet
andet. Det siger ikke "Hold bedre afstand din båtnakke". Hvis du vil
advare manden bagved om at nu komemr han for tæt på, så er der andre
langt bedre og mindre farlige måder at gøre det på.


- Lars

KASO (25-10-2007)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 25-10-07 12:51


"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen
news:47207b90$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> KASO wrote:
>
>>
>> Tjah - motorbremsning udløser ingen advarsel til bagvedkørende, der i
>> forvejen har meget kort reaktionslængde at gøre godt med.
>
> Næh, men tilgengæld forgår det stille og roligt. Man kan jo også sagtens
> sætte farten stille og roligt ned ved at lette en smule på speederen. Det
> gør de fleste mennesker faktisk alligevel når de kører bil. Der er ikke
> ret mange der kan holde en 100% konstant hastighed - og slet ikke når
> terrænet ændre sig.
>
>> Dit forslag vil derfor blot forværre situationen istedet for at advare
>> ved brug af bremselyset.
>
> Der er vi så uenige. Hvor mange gange ser man ikek på vej på arbejde mens
> man sidder i kø at folk bliver overrasket over forankørende "pludselig"
> bremser og så træder de ekstra hårdt på bremsen.

Så forestil dig reaktionen, når bagvedkørende først vågner op, når afstanden
er indskrænket til ½ m eller mindre, hvilket meget vel kan blive resultatet,
når ingen lamper lyser....

>
>> Skulle han blive så forskrækket over sin egen tåbelighed, så han kører
>> sig selv af vejen - tjah - så er det altså ikke det store tab - han ville
>> i så fald have gjort det før eller siden alligevel - og i den aktuelle
>> situation sætter han flere menneskers liv i fare. Så er det da bedre,
>> hvis det kun er hans eget liv, det går ud over.
>
> Hvis man kan vælge at det kun er ham eller flere, ja. Men når nu man har
> mulighed for at signalere på en mindre "dramatisk" måde som f.eks. at
> sætte hastigheden _langsomt_ ned og derved mindske sandsynligheden for en
> panikreaktion fra den bagvedkørendes side, så mener jeg der ikke er tvivl
> om hvad man skal vælge.

Det er jeg heller ikke - og jeg foretrækker at bevare mit liv istedet for
hans - han udsætter jo mig for fare ved at køre så tæt!

>
>> Dermed ikke sagt, at man må/bør foretage kraftige, ugrundede
>> opbremsninger - men en advarsel er definitivt på sin plads.
>
> At tænde bremselygterne er en indikation af at nu bremser jeg. Intet
> andet. Det siger ikke "Hold bedre afstand din båtnakke". Hvis du vil
> advare manden bagved om at nu komemr han for tæt på, så er der andre langt
> bedre og mindre farlige måder at gøre det på.

Så angiv 1 - at slippe speederen er bestemt ikke bedre og mindre farlig
måde!


Møller (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 25-10-07 10:53

Lars Kristensen skrev:

Klip
Jeg holder
>> farten, men indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han
>> kvitterer straks
>
>
> Undskyld, men hvem er mest en tåbe her?

Ja hvem?

klip
> Den værste reaktion er at ham bagved påbegynder en katastrofeopbremsning
> og måske mister herredømmet over bilen og rammer et vejtræ og bliver
> slået ihjel.
klip

Hvad hvis der nu skulle foretages en katastrofeopbremsning?
Hvad hvis man har set at trafikken længere fremme er ved at gå i stå, vil en
signalering a la haveriblink ikke være på sin plads, visse biltyper har det
som standard ved en vis retardation, hvor er grænsen, kan du fastsætte den?
Jeg vil tul enhver tid forsvare nødvendig signalering med lyd eller lys,
hvis det er for at forhindre en ulykke eller nedsætte risiko herfor, og det
er sådan jeg opfatter det beskrevne fra trædstarter.

Jeg anser dine betragtninger for "jeg ved bedre" men uden konkret hold i
virkeligheden.

Hvis tailgateren reagerer uhensigtsmæssigt, så har han ikke fulgt med i
trafikken, og hvordan vil han reagere på en faktisk katastrofesituation, han
er for bliver et uønsket element i trafikken. Og han står til en bøde og dom.


> Nej vel? Løsningen er i stedet at slippe speederen og lade bilen trille
> farten lidt af.

Og du tror det hjælper?

> Bremsen skal kun røres når der er en grund til at sænke hastigheden
> hurtigere end hvad bilen kan med motorbremsen.
klip

Han bruger jo ikke bremsen, men bremselyset for at signalere: du har vist
brug for nye briller, hvis du skal så tæt på for at se mit kørelys,
jeg,Kåre, må nok lige forstærke det: Kåre bremser netop ikke.

Så jeg har ofte tænk på at montere to knapper på rattet:
-Tænd havariblink
- tænd bagtågelygter, nå nej den har jeg jo, og jeg bruger den i stedet for
at bruge bremselys til at signalere med.
Man skal jo bruge nødvendig lygteføring, og når der er en taligater kan det
jo skyldes, at mine baglygter svigter, og for at afhjælpe manglen kan jeg jo
bruge tågebaglys til jeg får udbedret skaden.

Jo jeg har to indbygget i de normale baglygtehuse, så de opfylder helt
detailforskrifter for køretøjer, og i klart dagslys generer de ikke!
Hvis de generer er du for tæt på.


Møller



Lars Kristensen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 25-10-07 12:47

Møller wrote:
> Lars Kristensen skrev:
>
> Klip
> Jeg holder
>>> farten, men indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han
>>> kvitterer straks
>>

> klip
>> Den værste reaktion er at ham bagved påbegynder en
>> katastrofeopbremsning og måske mister herredømmet over bilen og rammer
>> et vejtræ og bliver slået ihjel.
> klip
>
> Hvad hvis der nu skulle foretages en katastrofeopbremsning?

Så bremser man naturligvis alt det rammer og tøj kan holde og lader
kofanger være kofanger. Har jeg vist heller ikke antydet andet.
På 3m er det begrænset hvor stor hastighedsforskel du kan opnår og
dermed størrelsen af skaden ham bagfra kommende laver. Det største
problem er i den sammenhæng at din standselængde bliver forlænget fordi
du både skal bremse din egenbil og helt eller delvist den
bagvedkørendesbil ned.

> Hvad hvis man har set at trafikken længere fremme er ved at gå i stå,
> vil en signalering a la haveriblink ikke være på sin plads,

Men så er der jo netop også en rigtig god grund til det og formentlig
også det eneste du kan nå at gøre.
Signalering med havariblink finder jeg heller ikke så "voldsom" som at
træde på bremsen. Og det vil sikkert i langt de fleste tildfælde først
og fremmest udløse en undren hos vedkommende men også at han bliver
opmærksom på at nu sker der et eller andet. Det vil bremselyset
selvfølgelig også gøre, men det vil smatidig udløse en relativ kraftig
reaktion som at hamre foden på bremsen og evt. vil man tage en
beslutning om hvilken vej man skal undvige hvis ikke man kan nå at bremse.

visse
> biltyper har det som standard ved en vis retardation, hvor er grænsen,
> kan du fastsætte den? Jeg vil tul enhver tid forsvare nødvendig
> signalering med lyd eller lys, hvis det er for at forhindre en ulykke
> eller nedsætte risiko herfor, og det er sådan jeg opfatter det beskrevne
> fra trædstarter.

Det er muligt at hensigten er at forhindre en evt. ulykke, men ved at
træde umotiveret på bremsen uden grund ser jeg en større risiko for at
skabe en ulykke fordi du ikke ved hvor kraftigt den bagvedkørende
reagerer. Hvis det ikke er nødvendigt at bremse så hold foden fra
bremsepedalen - det er ikke et signalinstrument.

>
> Jeg anser dine betragtninger for "jeg ved bedre" men uden konkret hold i
> virkeligheden.

Det var da noget af en arrogant kommentar at fyre af. Hvorfra ved du
hvad jeg har oplevet i virkeligheden?
Hvis du ønsker en videre diskussion er det ikke møden at få den til at
køre på.

>
> Hvis tailgateren reagerer uhensigtsmæssigt, så har han ikke fulgt med i
> trafikken, og hvordan vil han reagere på en faktisk katastrofesituation,
> han er for bliver et uønsket element i trafikken. Og han står til en
> bøde og dom.

Jeg er ikke uenig i at den bagvedkørende er en tåbe der burde som
minimum have lov til at forsøge at erhverve pappet igen. Men fordi han
handler tåbeligt behøver m,an jo ikke slev gøre det.

>
>
>> Nej vel? Løsningen er i stedet at slippe speederen og lade bilen
>> trille farten lidt af.
>
> Og du tror det hjælper?

Jeg ved det hjælper. Er forsøgt med held flere gange. På et tidspunkt
holder man jo helt stille og så har man muligheden for at tage et
verbalt slagsmål med manden. Det er muligt han ikke er inden for
pedagoisk rækkevidde, men så har hans forsøg på at presse andre frem
haft lige modsat effekt for ham.

>
>> Bremsen skal kun røres når der er en grund til at sænke hastigheden
>> hurtigere end hvad bilen kan med motorbremsen.
> klip
>
> Han bruger jo ikke bremsen, men bremselyset for at signalere: du har
> vist brug for nye briller, hvis du skal så tæt på for at se mit kørelys,
> jeg,Kåre, må nok lige forstærke det: Kåre bremser netop ikke.

Det er jeg fuldt ud med på. Men det er jo ikke sikkert at manden i bilen
bagved opfatter det sådan.

>
> Så jeg har ofte tænk på at montere to knapper på rattet:
> -Tænd havariblink

Det ville jeg også bedre kunne forstå hvis du gør. Det signalerer for
mig, på en kørende bil, at nu sker der snart et eller andet. Nu er det
på tide at vågne op, holde afstand og se hvad det er han vil fortage
sig. En bremselygt signalerer at der sker et eller andet her og nu som
der skal reageres på lige med det samme.

> - tænd bagtågelygter, nå nej den har jeg jo, og jeg bruger den i stedet
> for at bruge bremselys til at signalere med.
> Man skal jo bruge nødvendig lygteføring, og når der er en taligater kan
> det jo skyldes, at mine baglygter svigter, og for at afhjælpe manglen
> kan jeg jo bruge tågebaglys til jeg får udbedret skaden.

Tågebaglygter er også en dårlig idé at signalere med fordi de kan
opfattes som en bremselygte - og især hvis de er monteret umiddelbart
ved siden af bremselygten.

>
> Jo jeg har to indbygget i de normale baglygtehuse, så de opfylder helt
> detailforskrifter for køretøjer, og i klart dagslys generer de ikke!
> Hvis de generer er du for tæt på.

Tåbelygter er noget fanden har skabt. Der er yderst sjældent de har sin
berettigelse og folk forstår ikke at bruge dem korrekt. Men det er en
helt anden diskussion

- Lars

Kåre (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 25-10-07 13:12

>>>
>
>> klip
>>> Den værste reaktion er at ham bagved påbegynder en katastrofeopbremsning
>>> og måske mister herredømmet over bilen og rammer et vejtræ og bliver
>>> slået ihjel.
>> klip
>>

Det er noget af et argument du hele tiden bruger: du antager at manden vil
foretage en katastrofeopbremsning.
Hvorfor skulle han dog gøre det? Og hvad er sandynligheden lige for at han
mister herredømmet? Med mindre han sover i bilen, så kan han nok træde på
bremsen som alle andre, hvilket blot resulterer i at han kommer ned i fart
og kommer væk fra mig.
Og det der med vejtræer på motorvejen, det bruger vi ikke i Jylland...

mvh
Kåre




Møller (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 25-10-07 19:19

Lars Kristensen skrev:

KLIP

> Det største problem er i den sammenhæng at din standselængde bliver forlænget fordi
> du både skal bremse din egenbil og helt eller delvist den
> bagvedkørendesbil ned.

og det tæller ikke med?

Hvis bæskubberen ikke bremser, så er det hele hans inerti der havner i
nakken på dig, 1,2t til 43t vælg selv, og det giver kun en forlænget
bremselængde at du sidder mellem to store biler uden plads overhovedet, da
du er skubbet ind under dem begge ;-(

>
>> Hvad hvis man har set at trafikken længere fremme er ved at gå i stå,
>> vil en signalering a la haveriblink ikke være på sin plads,

Hvordan f... er det du klipper her Jeg skriver, at haveriblink skal
bruges, du får det til at se ud som modsat. Er du politiker?



KLIP
Det vil bremselyset
> selvfølgelig også gøre, men det vil smatidig udløse en relativ kraftig
> reaktion som at hamre foden på bremsen og evt. vil man tage en
> beslutning om hvilken vej man skal undvige hvis ikke man kan nå at bremse.


NÅ, skal man så have kørekort.

KLIP
>
> Det er muligt at hensigten er at forhindre en evt. ulykke, men ved at
> træde umotiveret på bremsen uden grund ser jeg en større risiko for at
> skabe en ulykke fordi du ikke ved hvor kraftigt den bagvedkørende
> reagerer. Hvis det ikke er nødvendigt at bremse så hold foden fra
> bremsepedalen - det er ikke et signalinstrument.

>> Jeg anser dine betragtninger for "jeg ved bedre" men uden konkret hold
>> i virkeligheden.
>
> Det var da noget af en arrogant kommentar at fyre af. Hvorfra ved du
> hvad jeg har oplevet i virkeligheden?
> Hvis du ønsker en videre diskussion er det ikke møden at få den til at
> køre på.

Jeg ønsker ingen videre diskussion, da det er nok er omsonst, da du har
taget dit standpunkt.
Men tag lige og tyk på den med at du mener at hastighedsforskel mellem dig
og den efterfølgende ingen betydning har: kan du bremse dit eget køretøj ned
og f.sks. 2,5t uden at du bliver mast?

KLIP
>>
>>> Nej vel? Løsningen er i stedet at slippe speederen og lade bilen
>>> trille farten lidt af.
>>
>> Og du tror det hjælper?
>
> Jeg ved det hjælper. Er forsøgt med held flere gange. På et tidspunkt
> holder man jo helt stille og så har man muligheden for at tage et
> verbalt slagsmål med manden. Det er muligt han ikke er inden for
> pedagoisk rækkevidde, men så har hans forsøg på at presse andre frem
> haft lige modsat effekt for ham.
>

Tja det kostede mig en bil, og efterfølgende retssag. Det er ikke altid at
nævnte personer kun reagerer verbalt ;-(


>> Han bruger jo ikke bremsen, men bremselyset for at signalere: du har
>> vist brug for nye briller, hvis du skal så tæt på for at se mit
>> kørelys, jeg,Kåre, må nok lige forstærke det: Kåre bremser netop ikke.
>
> Det er jeg fuldt ud med på. Men det er jo ikke sikkert at manden i bilen
> bagved opfatter det sådan.
>
Så skullehan måske ikke have kørekort

>>
>> Så jeg har ofte tænk på at montere to knapper på rattet:
>> -Tænd havariblink
>
> Det ville jeg også bedre kunne forstå hvis du gør. Det signalerer for
> mig, på en kørende bil, at nu sker der snart et eller andet. Nu er det
> på tide at vågne op, holde afstand og se hvad det er han vil fortage
> sig. En bremselygt signalerer at der sker et eller andet her og nu som
> der skal reageres på lige med det samme.

Ja, og det var også det Kåre ønskede: "kan du humme dig længere væk, du
udgør en fare for mig ag andre trafikanter"
Det skulle da ikke være svært at forstå.

> Tågebaglygter er også en dårlig idé at signalere med fordi de kan
> opfattes som en bremselygte - og især hvis de er monteret umiddelbart
> ved siden af bremselygten.
>
og hvad så?


KLIP
>
> Tåbelygter er noget fanden har skabt. Der er yderst sjældent de har sin
> berettigelse og folk forstår ikke at bruge dem korrekt. Men det er en
> helt anden diskussion

Ja
Møller.

jan@bygteknik.dk (25-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 25-10-07 13:46

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev :

>Undskyld, men hvem er mest en tåbe her?

Kan du overhovedet være i tvivl, siden du spørger ?

Det er da åbentlyst - bæskubberen er kvajhovedet - at han eventuelt
reagerer åndssvagt på at en forankørende tænder sit bremselys - er
dælme hans egen skyld.

Havde en håndværkerbil i måsen forleden på vej ind gennem Køgebugt -
tæt trafik, og idioten, som hen over taget på min bil, kunne se tæt kø
hele vejen frem, mente han skulle ligge og tælle de små frække....

Lige indtil jeg trådte blødt på bremsen, fordi afstanden til bilen
foran mig blev for lille .. Så lød der en velkendt lyd af metal der
skraber mod et autoværn - Jep - idioten havde klodsbremset, og taget
et par meter langt autoværnet. Er du færdig jeg fik en griner - måske
han burde få sine bremser efterset, de trak vist meget mod venstre

Om jeg er den store stygge satan - Niks - jeg skal bruge bremsen for
at slække på farten !

Synd for ham.
--
Jan_stevns

Ukendt (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-07 13:56

>
> Lige indtil jeg trådte blødt på bremsen, fordi afstanden til bilen
> foran mig blev for lille .. Så lød der en velkendt lyd af metal der
> skraber mod et autoværn - Jep - idioten havde klodsbremset, og taget
> et par meter langt autoværnet. Er du færdig jeg fik en griner - måske
> han burde få sine bremser efterset, de trak vist meget mod venstre
>
> Om jeg er den store stygge satan - Niks - jeg skal bruge bremsen for
> at slække på farten !

Så kan det være du skulle læse dette:

http://www.berlingske.dk/article/20030316/bil/103160561/




Lars [6710] (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 26-10-07 14:12

PerW skrev:

> Jan skrev:
>> Lige indtil jeg trådte blødt på bremsen, fordi afstanden til bilen
>> foran mig blev for lille ..

> Så kan det være du skulle læse dette:
>
> http://www.berlingske.dk/article/20030316/bil/103160561/
>
>
>
øøøøøh

Jan skriver jo tydeligt i sit indlæg at han bremsede fordi afstanden til
den forankørende blev for lille.
Så er der en grund til at bremse.


--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

jan@bygteknik.dk (26-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 26-10-07 16:34

"PerW" <internet_snabela_wolfsdorf.dk> skrev :

>Så kan det være du skulle læse dette:

>http://www.berlingske.dk/article/20030316/bil/103160561/

Det ville ikke ændre en disse på min kørsel - og jeg har noteret mig,
at svargiveren er vor ven Kurt Mark.


--
Jan_stevns

Fister Løgsovs (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 26-10-07 18:32

jan@bygteknik.dk forklarede den 26-10-2007:
> "PerW" <internet_snabela_wolfsdorf.dk> skrev :
>
>> Så kan det være du skulle læse dette:
>
>> http://www.berlingske.dk/article/20030316/bil/103160561/
>
> Det ville ikke ændre en disse på min kørsel - og jeg har noteret mig,
> at svargiveren er vor ven Kurt Mark.

Ja, han er godt nok ikke specielt klog, han KM.
En typisk klog, ala TV2, der bare ikke er klog.
Kai



jan@bygteknik.dk (26-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 26-10-07 18:44

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.sletdette.co.za> skrev :

>Ja, han er godt nok ikke specielt klog, han KM.
>En typisk klog, ala TV2, der bare ikke er klog.


Jeg fatter ikke at man bruger en så fatsvag person til at give svar -
fatsvag på den måde at han vist ikke fatter trafikken


--
Jan_stevns

Claus Frørup (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 25-10-07 16:48

Isang tao pinangalanan, Lars Kristensen <spam@acdc.dk> nagsulat:

>Undskyld, men hvem er mest en tåbe her?

Spaden der ikke vil holde afstand.
Lamme bortforklaringer om eventuelle katastrofer af galaktiske
proportioner og alskens ulykke er fjollet.
Jeg bruger også bremselyset når jeg bliver presset.
Hjælper et blink ikke, bremser jeg hårdt ned.

Kald mig bare tåbe.. hvis det gør din dag bedre.
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Lars [6710] (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Lars [6710]


Dato : 26-10-07 14:15

Claus Frørup skrev:

> Jeg bruger også bremselyset når jeg bliver presset.
> Hjælper et blink ikke, bremser jeg hårdt ned.
>

Jeg starter med sprinklerne.... (Måske man skulle montere et ekstra
sprinkler anlæg med ildelugtende væske)

Hvis det ikke virker sænker jeg meeeeeget langsomt farten en 10 - 15
km/t og accellerer så op til min normale march hastighed igen.

Hvis tumpen så atter placerer sig for tæt får han eller hun (for det er
faktisk tit at det er små søde piger med en mobil klistret til øret der
er synderen) bremselyset

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Hr. Jensen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Hr. Jensen


Dato : 25-10-07 09:13

On Thu, 25 Oct 2007 08:25:09 +0200, "Kåre"
<kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

>3. På motorvejsstrækning med lang stejl stigning. Forankørende kører 95-100
>km/t, og jeg holder passende afstand. Tåben bagved beslutter at det er for
>langsomt. Han placerer sig ca. 3 meter fra min bagende, Ganske ubehageligt
>idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten, men
>indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer straks
>med at køre 1 meter nærmere. Jeg kan ikke engang se hele hans forlygter for
>min bagklap...
>Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.

Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
længe før den hastighed nåes.

Kåre (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 25-10-07 09:31

>>Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.
>
> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
> længe før den hastighed nåes.

Nej. Desværre ikke muligt. Der var MEGET få meter imellem os, og jeg turde
ikke sænke farten. Han blev ved med at ligge der selvom han kunne have
overhalet. Så han var ingen fartdjævel (vi kørte max 100 på motorvejen).
På vores højre side var der krybespor (80 km/t) pga. den stejle bakke, og
jeg var ved at overhale en lastbil der kørte derinde.
Nogle hundrede meter længere oppe kommer lastbilen ud igen, så derfor skal
jeg altså udenom. Og jeg turde ikke sænke farten.

mvh
Kåre



Leonard (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-10-07 09:46

On Thu, 25 Oct 2007 10:12:42 +0200, Hr. Jensen wrote:

> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
> længe før den hastighed nåes.

Det er der sgutte garanti for.
Kørte på den fynske motorvej mod Jylland, fartpiloten på lidt over 110
(det var grænsen dengang). En bil kommer stille og roligt nærmere og
klistrer sig til min bagende, Der er kun lidt trafik, så der er masser
af plads i 2. spor til at køre udenom. Efter lidt tid med denne bil helt
oppe ved min bagkofanger forsøger jeg først med et lille blink med
bremselyset. Det sker der intet ved. Slår fartpiloten fra og lader bilen
rulle farten af. Når helt ned på 40 km/t og der sker bare intet bagved,
bilen ligger stadig 2-3 meter fra min kofanger og trækker ikke ud til
overhaling. Det var lige godt satans, så jeg giver gas og trækker fra
bilen, holder farten oppe på 140 km/t et stykke tid og kommer vel et par
km foran. Sætter farten ned til de lidt over 110 og slår fartpiloten til
igen. Efter nogle minutter bliver jeg indhentet af den samme bil, som
igen placerer sig med samme korte afstand bag mig og bliver der hele
vejen til Lillebæltsbroen.
Jeg undres stadig over, hvor lidt der foregik i hjernen på den bilist.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Møller (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 25-10-07 11:00

Leonard skrev:
> On Thu, 25 Oct 2007 10:12:42 +0200, Hr. Jensen wrote:
>
>> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
>> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
>> længe før den hastighed nåes.
>
> Det er der sgutte garanti for.
> Kørte på den fynske motorvej mod Jylland, fartpiloten på lidt over 110
> (det var grænsen dengang). En bil kommer stille og roligt nærmere og
> klistrer sig til min bagende, Der er kun lidt trafik, så der er masser
> af plads i 2. spor til at køre udenom. Efter lidt tid med denne bil helt
> oppe ved min bagkofanger forsøger jeg først med et lille blink med
> bremselyset. Det sker der intet ved. Slår fartpiloten fra og lader bilen
> rulle farten af. Når helt ned på 40 km/t og der sker bare intet bagved,
> bilen ligger stadig 2-3 meter fra min kofanger og trækker ikke ud til
> overhaling. Det var lige godt satans, så jeg giver gas og trækker fra
> bilen, holder farten oppe på 140 km/t et stykke tid og kommer vel et par
> km foran. Sætter farten ned til de lidt over 110 og slår fartpiloten til
> igen. Efter nogle minutter bliver jeg indhentet af den samme bil, som
> igen placerer sig med samme korte afstand bag mig og bliver der hele
> vejen til Lillebæltsbroen.
> Jeg undres stadig over, hvor lidt der foregik i hjernen på den bilist.
>

Det skal du ikke undre dig over: begge brikker er slået på autopilot.
evt. eventuelle restkapacitet bruges på mobilen.


Mølle



Peter Dalgaard (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 25-10-07 13:49

Leonard <piper28a@gmail.invalid> writes:

> On Thu, 25 Oct 2007 10:12:42 +0200, Hr. Jensen wrote:
>
>> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
>> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
>> længe før den hastighed nåes.
>
> Det er der sgutte garanti for.
> Kørte på den fynske motorvej mod Jylland, fartpiloten på lidt over 110
> (det var grænsen dengang). En bil kommer stille og roligt nærmere og
> klistrer sig til min bagende, Der er kun lidt trafik, så der er masser
> af plads i 2. spor til at køre udenom. Efter lidt tid med denne bil helt
> oppe ved min bagkofanger forsøger jeg først med et lille blink med
> bremselyset. Det sker der intet ved. Slår fartpiloten fra og lader bilen
> rulle farten af. Når helt ned på 40 km/t og der sker bare intet bagved,
> bilen ligger stadig 2-3 meter fra min kofanger og trækker ikke ud til
> overhaling. Det var lige godt satans, så jeg giver gas og trækker fra
> bilen, holder farten oppe på 140 km/t et stykke tid og kommer vel et par
> km foran. Sætter farten ned til de lidt over 110 og slår fartpiloten til
> igen. Efter nogle minutter bliver jeg indhentet af den samme bil, som
> igen placerer sig med samme korte afstand bag mig og bliver der hele
> vejen til Lillebæltsbroen.
> Jeg undres stadig over, hvor lidt der foregik i hjernen på den bilist.

Hans seler hang fast i din bagkofanger?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Uffe Bærentsen (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 26-10-07 23:00


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:b30giuwqheh5.1ox3whyoledl3$.dlg@40tude.net...
> On Thu, 25 Oct 2007 10:12:42 +0200, Hr. Jensen wrote:
>
>> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
>> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
>> længe før den hastighed nåes.
>
> Det er der sgutte garanti for.
> Kørte på den fynske motorvej mod Jylland, fartpiloten på lidt over 110
> (det var grænsen dengang). En bil kommer stille og roligt nærmere og
> klistrer sig til min bagende, Der er kun lidt trafik, så der er masser
> af plads i 2. spor til at køre udenom. Efter lidt tid med denne bil helt
> oppe ved min bagkofanger forsøger jeg først med et lille blink med
> bremselyset. Det sker der intet ved. Slår fartpiloten fra og lader bilen
> rulle farten af. Når helt ned på 40 km/t og der sker bare intet bagved,
> bilen ligger stadig 2-3 meter fra min kofanger og trækker ikke ud til
> overhaling. Det var lige godt satans, så jeg giver gas og trækker fra
> bilen, holder farten oppe på 140 km/t et stykke tid og kommer vel et par
> km foran. Sætter farten ned til de lidt over 110 og slår fartpiloten til
> igen. Efter nogle minutter bliver jeg indhentet af den samme bil, som
> igen placerer sig med samme korte afstand bag mig og bliver der hele
> vejen til Lillebæltsbroen.
> Jeg undres stadig over, hvor lidt der foregik i hjernen på den bilist.

Ikke lidt, absolut intet


Måske var bilisten blot nærsynet og havde set lyset,
dit baglys...............


--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Finn Guldmann (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-10-07 00:57

Leonard skrev:
>> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
>> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
>> længe før den hastighed nåes.
> Det er der sgutte garanti for.
> Kørte på den fynske motorvej mod Jylland, fartpiloten på lidt over 110
> (det var grænsen dengang). En bil kommer stille og roligt nærmere og
> klistrer sig til min bagende, Der er kun lidt trafik, så der er masser
> af plads i 2. spor til at køre udenom. Efter lidt tid med denne bil helt
> oppe ved min bagkofanger forsøger jeg først med et lille blink med
> bremselyset. Det sker der intet ved. Slår fartpiloten fra og lader bilen
> rulle farten af. Når helt ned på 40 km/t og der sker bare intet bagved,
> bilen ligger stadig 2-3 meter fra min kofanger og trækker ikke ud til
> overhaling. Det var lige godt satans, så jeg giver gas og trækker fra
> bilen, holder farten oppe på 140 km/t et stykke tid og kommer vel et par
> km foran. Sætter farten ned til de lidt over 110 og slår fartpiloten til
> igen. Efter nogle minutter bliver jeg indhentet af den samme bil, som
> igen placerer sig med samme korte afstand bag mig og bliver der hele
> vejen til Lillebæltsbroen.
> Jeg undres stadig over, hvor lidt der foregik i hjernen på den bilist.
>
Hvilken hjerne?

Det der oplever jeg da dagligt. Er det små biler gør det mig ikke så
meget. Det er dem selv det går mest ud over.

Men 3-4 blink med alarmblinket plejer at have en virkning. Sommetider
dog kun kortvarigt.

--
MVH Finn
Jeg har overskud til at vise hensyn til dig i trafikken.
Har du overskud til at vise hensyn til mig?

Møller (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 25-10-07 10:55

Hr. Jensen skrev:


> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
> længe før den hastighed nåes.

Jeg tror dig ikke, jeg møder dem ofte i tæt trafik hvor de ikke kan
overhale, og han bliver sgu hængende selvom jeg har demonteret jydekrogen

Møller



Stefan Jacobsen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 25-10-07 09:55


> Alt dette skete indenfor 10 minutters kørsel..Man skal dælme godtnok have
> øjnene med sig i trafikken!
>
Tjoo, jeg oplevede en imorges, på løbstærkvejen, der åbenbart havde
problemer med det lange lys, det blinkede og blinkede helt vildt og til
sidst satte det sig åbenbart fast, så jeg trak ind og lod ham komme forbi og
blinkede et par gange med det lange lys, for at gøre ham opmærksom på der
var noget galt med hans lys, hvilket resulterede i at hans tågelygter bagpå
åbenbart også satte sig fast (eller også følte han sig generet af alle
dem der kørte med bagerste tågelygter tændt, til trods for det var tåget
)

Stef



Finn Guldmann (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Finn Guldmann


Dato : 27-10-07 00:58

Stefan Jacobsen skrev:
>> Alt dette skete indenfor 10 minutters kørsel..Man skal dælme godtnok have
>> øjnene med sig i trafikken!
> Tjoo, jeg oplevede en imorges, på løbstærkvejen, der åbenbart havde
> problemer med det lange lys, det blinkede og blinkede helt vildt og til
> sidst satte det sig åbenbart fast, så jeg trak ind og lod ham komme forbi og
> blinkede et par gange med det lange lys, for at gøre ham opmærksom på der
> var noget galt med hans lys, hvilket resulterede i at hans tågelygter bagpå
> åbenbart også satte sig fast (eller også følte han sig generet af alle
> dem der kørte med bagerste tågelygter tændt, til trods for det var tåget
> )
>
Du havde måske glemt at slukke dem da der kommer nogen op bag dig?
--
MVH Finn
Jeg har overskud til at vise hensyn til dig i trafikken.
Har du overskud til at vise hensyn til mig?

Peter K (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter K


Dato : 25-10-07 12:53

"Kåre" <kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote in
news:472035a2$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Engang imellem synes jeg at tåberne bliver sendt på vejene den samme
> dag. Dagens høst af disse mennesker, på en 15 km strækning, i
> bælgragende mørke og tæt tåge:
>
> 1. Et styk traktor på landevejen. Flinke mand: har placeret sig HELT
> ude i hjre side så bilerne kan overhale. Hvilket altså betyder at han
> kører med en halv traktor på cykelstien, som han fylder helt ud.

Må man køre på cykelstien?

Stefan Jacobsen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 25-10-07 13:02

> Må man køre på cykelstien?

Ja på cykel

Stef



Peter K (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter K


Dato : 25-10-07 13:02

"Stefan Jacobsen" <stefware@gmail.com> wrote in news:472084e9$0$15889
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

>> Må man køre på cykelstien?
>
> Ja på cykel

OK, tak. Bare den er på plads.

Mathias (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 25-10-07 17:20

>.... Forankørende kører 95-100 km/t, og jeg holder passende afstand. Tåben
>bagved beslutter at det er for langsomt. Han placerer sig ca. 3 meter fra
>min bagende, Ganske ubehageligt idet han er fast besluttet på at dette er
>helt fint. Jeg holder farten, men indikerer lige med bremselyset at han er
>uvelkommen. Han kvitterer straks med at køre 1 meter nærmere. Jeg kan ikke
>engang se hele hans forlygter for min bagklap...

Den kender jeg fra i morges! Ligger på landevejen med 80-90 km/t i ærtesuppe
med 3 lastbiler + et par personbiler foran. Har allerede passeret 2
havarerede biler, så jeg holder god afstand. Lastbilen bagved ligger
konstant 5 m fra mig - ganske ubehageligt at se den kolos gennem bagruden.
Har ikke lyst til at få 10 tons bagi hvis der skulle ske noget uventet. Et
par dap med bremselyset, og de 5m er blevet til 3. Hvad gør man??

-Mathias


Ukendt (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-10-07 17:34


"Mathias" <baggadap_FJERN-DETTE@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:4720c221$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >.... Forankørende kører 95-100 km/t, og jeg holder passende afstand.
> >Tåben bagved beslutter at det er for langsomt. Han placerer sig ca. 3
> >meter fra min bagende, Ganske ubehageligt idet han er fast besluttet på
> >at dette er helt fint. Jeg holder farten, men indikerer lige med
> >bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer straks med at køre 1
> >meter nærmere. Jeg kan ikke engang se hele hans forlygter for min
> >bagklap...
>
> Den kender jeg fra i morges! Ligger på landevejen med 80-90 km/t i
> ærtesuppe med 3 lastbiler + et par personbiler foran. Har allerede
> passeret 2 havarerede biler, så jeg holder god afstand. Lastbilen bagved
> ligger konstant 5 m fra mig - ganske ubehageligt at se den kolos gennem
> bagruden. Har ikke lyst til at få 10 tons bagi hvis der skulle ske noget
> uventet. Et par dap med bremselyset, og de 5m er blevet til 3. Hvad gør
> man??

Sænker farten lige så stille til et træls niveau.. Så acc igen - så kan han
lære det!

--
/HB


Leonard (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-10-07 17:35

On Thu, 25 Oct 2007 18:19:49 +0200, Mathias wrote:

> Et
> par dap med bremselyset, og de 5m er blevet til 3. Hvad gør man??

Så ville jeg nok vælge at holde ind til siden, altså blinke til højre og
sætte farten langsomt ned og hvis der byder sig en mulighed for at
trække helt væk fra vejbanen gøre det.
Hellere lade ratholderen komme forbi og selv komme sikkert frem ...
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Michael Willumsen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Willumsen


Dato : 25-10-07 18:55


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1dzq5yj51ogdw$.y7c4n43n6p6t$.dlg@40tude.net...
> On Thu, 25 Oct 2007 18:19:49 +0200, Mathias wrote:
>
>> Et
>> par dap med bremselyset, og de 5m er blevet til 3. Hvad gør man??
>

Ak ja kender også problemet på den fynske motorvej - den sidste idiot er
ikke født endnu -

når alt andet ikke virker så tøm skraldeposen ud af vinduet ups spøg til
side - jeg fandt løsningen ved et tilfælde - min ene sprinkler er en lille
smule højt justeret og sidst da jeg havde en tumpe liggende på min jydekrog
startede jeg sprinkleren og vaskede min egen frontrude og fik tumpens
frontrude godt slasket til det fik sq. paphodet til at glide 30m
bagud - samtidig med at han havde et større job med at rense sin frontrude
he he så kan han sq. lære det ku han.........
michael



ShutEye (25-10-2007)
Kommentar
Fra : ShutEye


Dato : 25-10-07 20:24

> når alt andet ikke virker så tøm skraldeposen ud af vinduet ups spøg
> til side - jeg fandt løsningen ved et tilfælde - min ene sprinkler er en
> lille smule højt justeret og sidst da jeg havde en tumpe liggende på min
> jydekrog startede jeg sprinkleren og vaskede min egen frontrude og fik
> tumpens frontrude godt slasket til det fik sq. paphodet til at glide
> 30m bagud - samtidig med at han havde et større job med at rense sin
> frontrude he he så kan han sq. lære det ku han.........
> michael

HAha :)
Har tit overvejet at pille lidt ved sprinkleren til bagruden af samme grund
:)
Måske hælde lidt madolie på i stedet også ...



Leonard (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 25-10-07 21:19

On Thu, 25 Oct 2007 21:23:39 +0200, ShutEye wrote:

> Har tit overvejet at pille lidt ved sprinkleren til bagruden af samme grund
> :)
> Måske hælde lidt madolie på i stedet også ...

Har overvejet om en sprinklerdyse i udstødningsrøret ikke kan lave en
fin hvid dampsky, som kan få folk til holde ekstra afstand

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Allan F (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 26-10-07 05:34


"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1vo17i3294z3a.15z38e5hyvjj.dlg@40tude.net...
> On Thu, 25 Oct 2007 21:23:39 +0200, ShutEye wrote:
>
>> Har tit overvejet at pille lidt ved sprinkleren til bagruden af samme
>> grund
>> :)
>> Måske hælde lidt madolie på i stedet også ...
>
> Har overvejet om en sprinklerdyse i udstødningsrøret ikke kan lave en
> fin hvid dampsky, som kan få folk til holde ekstra afstand
>
> --
> Leonard
> Mine biler: http://vw.leonard.dk/
>

Kølervæske i udstødningen giver en stor hvid sky. Set på Discovery - en
virksomhed, der laver pansrede biler installerer strøm i håndtagene, røg i
udstødningen og flammekastere under dørene.

Allan F



Torben Scheel (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 26-10-07 06:42

Allan F wrote:

> Kølervæske i udstødningen giver en stor hvid sky. Set på Discovery - en
> virksomhed, der laver pansrede biler installerer strøm i håndtagene, røg i
> udstødningen og flammekastere under dørene.
>
Vand er vel mere miljøvenligt hvis det endelig skulle være. 50/50 med
karburatorsprit i den kolde årstid burde også give flotte effekter

--
vh
Torben

Klaus D. Mikkelsen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-10-07 17:49

"Kåre" skriver:
>
> Alt dette skete indenfor 10 minutters kørsel..Man skal dælme godtnok have
> øjnene med sig i trafikken!

På vej hjem, kommer på Randersvej fra Ry mod Låsby.

Forrest kører en traktor (45-50km/t), herefter 2 kedlige biler,
efterfulgt af en Opel Corsa af spritny aftapning og en ældre japser.
Bagved japseren ligger jeg med 50-75 meter fri plads.

Bag mig liger en halvstor kassevogn (en af dem med kasse på) i maksimat
3 meters afstan, jeg slækker yderligere på farten for at komme til at
holde en nogenlunde sikker afstand til den bagvedliggende - hvilket
abolut _ikke_hjælper.

Der er en del modkørende trafik og lige inden det sidste lange bløde
højrekurve inden rundkørslen ved Låsby tager fanden ved ham i Corsaen.
Ud over den optrukne linje forbi de 2 foranliggende personbiler og ind
lige foran traktoren for ikek at støde sammen med den modkørende
varevogn, han ikke kunne se før i sidste øjeblik.

Traktoren drejer umiddelbart efter fra til venstre, jeg giver den gas og
kommer væk fra kassevognen og sammen med de 3 forankørende kommer jeg op
til rundkørslen lige bag ham i Corsaen.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Kim Petersen (25-10-2007)
Kommentar
Fra : Kim Petersen


Dato : 25-10-07 21:32

> God morgen!

Havde i dag fornøjelsen af at opleve en Altea-chauffør på egen krop

Kø på motorvejen mod nord lige efter Haderslev N til/frakørsel, inden
Christiansfeld. De fleste ligger med en 80-90 stykker i venstre vognbane
(der er to) for ikke at skulle sygne hen efter lastbilerne. Hvad kommer
susende på højre vognbane op til nærmeste lastbil? En Altea. Da han når
lastbilen mener han sig berettiget til at skære ind på venstre vognbane, et
par meter foran mig. Herefter ligger han konstant på midterstriberne så
længe han ikke overhaler nogen i højre vognbane. Ligger han og spejder efter
flere muligheder til at avancere i højre vognbane og så skære ind igen? Han
avancerede naturligvis ikke videre indtil vi nåede til opsplitning på flere
vognbaner.

Og jeg kører selv Altea men knap så råddent (forhåbentlig)



Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:00

On Oct 25, 8:25 am, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> Engang imellem synes jeg at tåberne bliver sendt på vejene den samme dag.
> Dagens høst af disse mennesker, på en 15 km strækning, i bælgragende mørke
> og tæt tåge:
>
> 1. Et styk traktor på landevejen. Flinke mand: har placeret sig HELT ude i
> hjre side så bilerne kan overhale. Hvilket altså betyder at han kører med en
> halv traktor på cykelstien, som han fylder helt ud.

Jeg synes ikke man kan kalde ham en tåbe.

> 2. Et styk racerkører, som presser på konstant for at overhale på selvsamme
> mørke og tågede vej. Det er normalt svært at komme til at overhale på denne
> vej, og specielt i dag hvor man ikke kunne se fra den ene 100-meter pæl til
> den anden.
> Men han synes det skal prøves. Det lykkes ham at trække ud efter at have
> ligget lige i røven på mig længe, men han må hurtigt trække ind bagved igen.
> Jeg holder en hastighed af ca. 80-85 km/t.

Darwin ordner det med tiden, man må bare håbe at det ikke får ud over
uskyldige.

> 3. På motorvejsstrækning med lang stejl stigning. Forankørende kører 95-100
> km/t, og jeg holder passende afstand. Tåben bagved beslutter at det er for
> langsomt. Han placerer sig ca. 3 meter fra min bagende, Ganske ubehageligt
> idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten, men
> indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer straks
> med at køre 1 meter nærmere. Jeg kan ikke engang se hele hans forlygter for
> min bagklap...
> Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.

Tågebaglygten tændes.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Stefan Jacobsen (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 26-10-07 09:07

> Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.

Tågebaglygten tændes.

Der kunne jeg godt lide den gamle Mazda's "hold lige lidt afstand" funktion,
man trådte bare speederen i bund, så røg den så meget folk helt automatisk
hold laaaang afstand

Stef



Kåre (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 26-10-07 09:58


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1193385591.894821.118240@57g2000hsv.googlegroups.com...
On Oct 25, 8:25 am, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> Engang imellem synes jeg at tåberne bliver sendt på vejene den samme dag.
> Dagens høst af disse mennesker, på en 15 km strækning, i bælgragende mørke
> og tæt tåge:
>
> 1. Et styk traktor på landevejen. Flinke mand: har placeret sig HELT ude i
> hjre side så bilerne kan overhale. Hvilket altså betyder at han kører med
> en
> halv traktor på cykelstien, som han fylder helt ud.

Jeg synes ikke man kan kalde ham en tåbe.
------------------------------------------------------------
What?
Ja jeg var squ glad for at jeg eller mine børn ikke var på cykel den dag!
Forestil dig at han (heldigvis) ser os på cykelstien. Men opdager så da han
skal trække ud, at der er en stribe biler der er ved at overhale ham. Han
kan altså ikke komme ud.
Han har absolut intet at gøre på en cykelsti!

Generelt HADER jeg når folk opfører sig misforstået venligt i trafikken.
2 eksempler:

1. Jeg HADER når jeg kommer på cykel og skal over en vej, og en (typisk
kvindelig) bilist vil være så skide flink og stopper for at jeg kan komme
over. Hun skal squ ikke stoppe midt i det hele. det er mig der har
hajtænder. Jeg bliver forvirret, og ved til at begynde med ikke rigtigt om
hun har tænkt sig at stoppe eller køre. Og hvis jeg beslutter at gå over, så
kan jeg da være sikker på at biler i den anden kørebane ikke forventer at
jeg pludslig render rundt derude. Jeg er begyndt bare at pege på
hajtænderne, og vinke den flinke dame videre.

2. Har en enkelt gang oplevet en mand som sænker farten på en stærkt
trafikkeret vej. Jeg holder mig bag ham, men trækker udenom da han begynder
at blinke til højre og køre ind til kantstenen, som om han er ved at parkere
bilen.
Det viser sig at han holder for en som skal over en fodgængerovergang, og
tilsyneladende blinker og kører ind til siden for at vise hende at hun gerne
må gå over.
Alt for flink mand. Han skulle jo bare have stoppet bilen, og ikke hverken
blinket eller holdt ind til siden.
Der blev heldigvis ikke nogen farlig situation ud af det pga den lave fart,
men alligevel.

mvh
Kåre



Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:08

On Oct 25, 1:18 pm, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:
> KASO wrote:
>
> > Tjah - motorbremsning udløser ingen advarsel til bagvedkørende, der i
> > forvejen har meget kort reaktionslængde at gøre godt med.
>
> Næh, men tilgengæld forgår det stille og roligt. Man kan jo også sagtens
> sætte farten stille og roligt ned ved at lette en smule på speederen.
> Det gør de fleste mennesker faktisk alligevel når de kører bil. Der er
> ikke ret mange der kan holde en 100% konstant hastighed - og slet ikke
> når terrænet ændre sig.

Fartpilot

> > Dit forslag
> > vil derfor blot forværre situationen istedet for at advare ved brug af
> > bremselyset.
>
> Der er vi så uenige. Hvor mange gange ser man ikek på vej på arbejde
> mens man sidder i kø at folk bliver overrasket over forankørende
> "pludselig" bremser og så træder de ekstra hårdt på bremsen.

Ved kø eller andre uforudsete hændelser på motorvej bremser jeg efter
devisen meget hårdt allerførst, så jeg har givet mig selv så god plads
fremad som muligt, jeg vil ikke banke op i nogen.
Dem bagved må holde afstand, jeg bremser ikke udfra hvordan de kører.

> > Skulle han blive så forskrækket over sin egen tåbelighed,
> > så han kører sig selv af vejen - tjah - så er det altså ikke det store
> > tab - han ville i så fald have gjort det før eller siden alligevel - og
> > i den aktuelle situation sætter han flere menneskers liv i fare. Så er
> > det da bedre, hvis det kun er hans eget liv, det går ud over.
>
> Hvis man kan vælge at det kun er ham eller flere, ja. Men når nu man har
> mulighed for at signalere på en mindre "dramatisk" måde som f.eks. at
> sætte hastigheden _langsomt_ ned og derved mindske sandsynligheden for
> en panikreaktion fra den bagvedkørendes side, så mener jeg der ikke er
> tvivl om hvad man skal vælge.

Hvis der er 2-3 m imellem, så vil selv en lille hastighedsændring
hurtig resulterer i en pålørsel, så jeg ville starte med
tågebaglygterne, dernæst bremselyset og derefter nedsættelse af
hastigheden.

> > Dermed
> > ikke sagt, at man må/bør foretage kraftige, ugrundede opbremsninger -
> > men en advarsel er definitivt på sin plads.
>
> At tænde bremselygterne er en indikation af at nu bremser jeg. Intet
> andet. Det siger ikke "Hold bedre afstand din båtnakke". Hvis du vil
> advare manden bagved om at nu komemr han for tæt på, så er der andre
> langt bedre og mindre farlige måder at gøre det på.

Udover tågebaglygter hvilke er der så ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Mathias (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 26-10-07 09:41

> Ved kø eller andre uforudsete hændelser på motorvej bremser jeg efter
> devisen meget hårdt allerførst, så jeg har givet mig selv så god plads
> fremad som muligt, jeg vil ikke banke op i nogen.

Sådan ville jeg ikke gøre - ham bagved bliver forskrækket og bremser endnu
hårdere, til sidst holder den bagerste i rækken helt stille. I værste fald
kunne det også resultere i et harmonikasammenstød. Jeg "læser" altid
trafikken langt frem og ændrer hastighed blødt og jævnt.

-Mathias


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:11

On Oct 25, 1:46 pm, Lars Kristensen <s...@acdc.dk> wrote:
> > Jo jeg har to indbygget i de normale baglygtehuse, så de opfylder helt
> > detailforskrifter for køretøjer, og i klart dagslys generer de ikke!
> > Hvis de generer er du for tæt på.
>
> Tåbelygter er noget fanden har skabt. Der er yderst sjældent de har sin
> berettigelse og folk forstår ikke at bruge dem korrekt. Men det er en
> helt anden diskussion

Enig, men i lige netop denn situation er det meget anvendelige.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:13

On Oct 25, 2:46 pm, j...@bygteknik.dk wrote:
> Om jeg er den store stygge satan - Niks - jeg skal bruge bremsen for
> at slække på farten !
>
> Synd for ham.

Enig, man kan aldrig få skyld for noget andre gør bevidst.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:15

On Oct 25, 10:12 am, Hr. Jensen <poman...@hotmail.com> wrote:
> On Thu, 25 Oct 2007 08:25:09 +0200, "Kåre"
>
> <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> >3. På motorvejsstrækning med lang stejl stigning. Forankørende kører 95-100
> >km/t, og jeg holder passende afstand. Tåben bagved beslutter at det er for
> >langsomt. Han placerer sig ca. 3 meter fra min bagende, Ganske ubehageligt
> >idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten, men
> >indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer straks
> >med at køre 1 meter nærmere. Jeg kan ikke engang se hele hans forlygter for
> >min bagklap...
> >Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.
>
> Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
> afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
> længe før den hastighed nåes.


Men 2-3 m i mellem er det ikke sikkret han når at reagere, og hvis,
kan det være han så reelt bliver nødt til at foretage en
katastrofeopbremsning fordi han ikke blev advaret i tide.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:16

On Oct 25, 10:30 am, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> >>Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.
>
> > Sådan én kurerer man ved at sænke farten stille og roligt indtil
> > afstanden passer til standselængden. Trust me, han er ræset forbi
> > længe før den hastighed nåes.
>
> Nej. Desværre ikke muligt. Der var MEGET få meter imellem os, og jeg turde
> ikke sænke farten. Han blev ved med at ligge der selvom han kunne have
> overhalet. Så han var ingen fartdjævel (vi kørte max 100 på motorvejen).
> På vores højre side var der krybespor (80 km/t) pga. den stejle bakke, og
> jeg var ved at overhale en lastbil der kørte derinde.
> Nogle hundrede meter længere oppe kommer lastbilen ud igen, så derfor skal
> jeg altså udenom. Og jeg turde ikke sænke farten.

Motorvejsbakken på E45 omkring Randers op fra Gudenårastepladsen ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:18

On Oct 25, 10:55 am, "Stefan Jacobsen" <stefw...@gmail.com> wrote:
> > Alt dette skete indenfor 10 minutters kørsel..Man skal dælme godtnok have
> > øjnene med sig i trafikken!
>
> Tjoo, jeg oplevede en imorges, på løbstærkvejen, der åbenbart havde
> problemer med det lange lys, det blinkede og blinkede helt vildt og til
> sidst satte det sig åbenbart fast, så jeg trak ind og lod ham komme forbi og
> blinkede et par gange med det lange lys, for at gøre ham opmærksom på der
> var noget galt med hans lys, hvilket resulterede i at hans tågelygter bagpå
> åbenbart også satte sig fast (eller også følte han sig generet af alle
> dem der kørte med bagerste tågelygter tændt, til trods for det var tåget
> )

En rigtig surstråler !!
Tæt på 10 på 1-10 skalaen.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:19

On Oct 25, 6:19 pm, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com>
wrote:
> >.... Forankørende kører 95-100 km/t, og jeg holder passende afstand. Tåben
> >bagved beslutter at det er for langsomt. Han placerer sig ca. 3 meter fra
> >min bagende, Ganske ubehageligt idet han er fast besluttet på at dette er
> >helt fint. Jeg holder farten, men indikerer lige med bremselyset at han er
> >uvelkommen. Han kvitterer straks med at køre 1 meter nærmere. Jeg kan ikke
> >engang se hele hans forlygter for min bagklap...
>
> Den kender jeg fra i morges! Ligger på landevejen med 80-90 km/t i ærtesuppe
> med 3 lastbiler + et par personbiler foran. Har allerede passeret 2
> havarerede biler, så jeg holder god afstand. Lastbilen bagved ligger
> konstant 5 m fra mig - ganske ubehageligt at se den kolos gennem bagruden.
> Har ikke lyst til at få 10 tons bagi hvis der skulle ske noget uventet. Et
> par dap med bremselyset, og de 5m er blevet til 3. Hvad gør man??

Tænder tågebaglygterne, blinker lidt med bremselyset og så sænker man
farten lige så stille ned til 30-40 km/t og så kører man bare væk lige
så stille.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 09:43

On Oct 26, 10:07 am, "Stefan Jacobsen" <stefw...@gmail.com> wrote:
> > Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.
>
> Tågebaglygten tændes.
>
> Der kunne jeg godt lide den gamle Mazda's "hold lige lidt afstand" funktion,
> man trådte bare speederen i bund, så røg den så meget folk helt automatisk
> hold laaaang afstand

LOL

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 10:22

On Oct 26, 10:40 am, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com>
wrote:
> > Ved kø eller andre uforudsete hændelser på motorvej bremser jeg efter
> > devisen meget hårdt allerførst, så jeg har givet mig selv så god plads
> > fremad som muligt, jeg vil ikke banke op i nogen.
>
> Sådan ville jeg ikke gøre - ham bagved bliver forskrækket og bremser endnu
> hårdere, til sidst holder den bagerste i rækken helt stille. I værste fald
> kunne det også resultere i et harmonikasammenstød.

Målet med ens opbremsning er vel at man selv ikke bliver ramt eller
rammer.
Hvad andre gør pga. deres manglende afstand er ikke ens skyld og kan
aldrig blive det.

> Jeg "læser" altid trafikken langt frem og ændrer hastighed blødt og jævnt.

Det gør jeg også ved normale nedbremseninger, det er ved situationer
hvor man skal bremse hårdt.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Mathias (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Mathias


Dato : 26-10-07 21:30


> Målet med ens opbremsning er vel at man selv ikke bliver ramt eller
> rammer.
> Hvad andre gør pga. deres manglende afstand er ikke ens skyld og kan
> aldrig blive det.

Hvad hvis ham bagved ikke reagerer/bremser ligeså hårdt? Så er det din nakke
det går ud over og så hjælper det jo ikke så meget at det ikke er din
skyld..

-Mathias


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 12:19

On Oct 26, 10:57 am, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> skrev i en meddelelsenews:1193385591.894821.118240@57g2000hsv.googlegroups.com...
> On Oct 25, 8:25 am, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
>
> > Engang imellem synes jeg at tåberne bliver sendt på vejene den samme dag.
> > Dagens høst af disse mennesker, på en 15 km strækning, i bælgragende mørke
> > og tæt tåge:
>
> > 1. Et styk traktor på landevejen. Flinke mand: har placeret sig HELT ude i
> > hjre side så bilerne kan overhale. Hvilket altså betyder at han kører med
> > en
> > halv traktor på cykelstien, som han fylder helt ud.
>
> Jeg synes ikke man kan kalde ham en tåbe.
> ------------------------------------------------------------
> What?
> Ja jeg var squ glad for at jeg eller mine børn ikke var på cykel den dag!
> Forestil dig at han (heldigvis) ser os på cykelstien. Men opdager så da han
> skal trække ud, at der er en stribe biler der er ved at overhale ham. Han
> kan altså ikke komme ud.
> Han har absolut intet at gøre på en cykelsti!

Nej, men kunne det tænkes at han midlertidigt var trukket ind så halen
af biler kunne komme forbi ?

> Generelt HADER jeg når folk opfører sig misforstået venligt i trafikken.
> 2 eksempler:

Jeg forstår dig 100 % i de 2 eksempler.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Kåre (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Kåre


Dato : 26-10-07 12:59

> > 1. Et styk traktor på landevejen. Flinke mand: har placeret sig HELT ude
> > i
> > hjre side så bilerne kan overhale. Hvilket altså betyder at han kører
> > med
> > en
> > halv traktor på cykelstien, som han fylder helt ud.
>
> Jeg synes ikke man kan kalde ham en tåbe.
> ------------------------------------------------------------
> What?
> Ja jeg var squ glad for at jeg eller mine børn ikke var på cykel den dag!
> Forestil dig at han (heldigvis) ser os på cykelstien. Men opdager så da
> han
> skal trække ud, at der er en stribe biler der er ved at overhale ham. Han
> kan altså ikke komme ud.
> Han har absolut intet at gøre på en cykelsti!

Nej, men kunne det tænkes at han midlertidigt var trukket ind så halen
af biler kunne komme forbi ?
-----------------------------------------------------
Jeg var sidste bil i halen, og han blev ved at køre derinde efter jeg var
forbi.
Og det er alligevel en rigtig skidt ide at bruge cykelstien til den slags.
Der er masser af rastepladser og busholdepladser han kunne have brugt til
formålet.

mvh
Kåre



Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 13:21

On Oct 26, 1:58 pm, "Kåre" <kaareSletindtilsnab...@raffish.dk> wrote:
> > > 1. Et styk traktor på landevejen. Flinke mand: har placeret sig HELT ude
> > > i
> > > hjre side så bilerne kan overhale. Hvilket altså betyder at han kører
> > > med
> > > en
> > > halv traktor på cykelstien, som han fylder helt ud.
>
> > Jeg synes ikke man kan kalde ham en tåbe.
> > ------------------------------------------------------------
> > What?
> > Ja jeg var squ glad for at jeg eller mine børn ikke var på cykel den dag!
> > Forestil dig at han (heldigvis) ser os på cykelstien. Men opdager så da
> > han
> > skal trække ud, at der er en stribe biler der er ved at overhale ham. Han
> > kan altså ikke komme ud.
> > Han har absolut intet at gøre på en cykelsti!
>
> Nej, men kunne det tænkes at han midlertidigt var trukket ind så halen
> af biler kunne komme forbi ?
> -----------------------------------------------------
> Jeg var sidste bil i halen, og han blev ved at køre derinde efter jeg var
> forbi.
> Og det er alligevel en rigtig skidt ide at bruge cykelstien til den slags.
> Der er masser af rastepladser og busholdepladser han kunne have brugt til
> formålet.

OK, nu kender jeg ikke området.

Men jeg synes nu tit man ser traktorer lige trække ind kortvarigt uden
problemer.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 14:22

On Oct 26, 3:15 pm, "Lars [6710]" <l...@hoerXXXXlyck.dk> wrote:
> Claus Frørup skrev:
>
> > Jeg bruger også bremselyset når jeg bliver presset.
> > Hjælper et blink ikke, bremser jeg hårdt ned.
>
> Jeg starter med sprinklerne.... (Måske man skulle montere et ekstra
> sprinkler anlæg med ildelugtende væske)

Spildolie ?

> Hvis det ikke virker sænker jeg meeeeeget langsomt farten en 10 - 15
> km/t og accellerer så op til min normale march hastighed igen.

Burde virke

> Hvis tumpen så atter placerer sig for tæt får han eller hun (for det er
> faktisk tit at det er små søde piger med en mobil klistret til øret der
> er synderen) bremselyset

Det synes jeg ikke, det er oftest gulpladebiler (50% Seat Altea, 50 %
andre) eller sælgere.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Fister Løgsovs (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 26-10-07 18:43

Efter mange tanker skrev Christian B. Andresen:
> On Oct 26, 3:15 pm, "Lars [6710]" <l...@hoerXXXXlyck.dk> wrote:
>> Claus Frørup skrev:
>>
>>> Jeg bruger også bremselyset når jeg bliver presset.
>>> Hjælper et blink ikke, bremser jeg hårdt ned.
>>
>> Jeg starter med sprinklerne.... (Måske man skulle montere et ekstra
>> sprinkler anlæg med ildelugtende væske)
>
> Spildolie ?
>
>> Hvis det ikke virker sænker jeg meeeeeget langsomt farten en 10 - 15
>> km/t og accellerer så op til min normale march hastighed igen.
>
> Burde virke
>
>> Hvis tumpen så atter placerer sig for tæt får han eller hun (for det er
>> faktisk tit at det er små søde piger med en mobil klistret til øret der
>> er synderen) bremselyset
>
> Det synes jeg ikke, det er oftest gulpladebiler (50% Seat Altea, 50 %
> andre) eller sælgere.

Dem jeg møder er _ALTID_ VW+discounterne, Mercedes eller Porsche
varevogn, alle med gule skilte.
Jeg har en sjov oplevelse, hver eneste morgen, uanset tidspunkt.
Fra Herlev til Islev er der ca. 3km, og i øjeblikket er der 2 små
chikaner, hvor vejen lige slår til højre, 50m lige ud, og så tilbage.
Det er _ALTID_ føromtalte køretøjer der ikke bemærker at der findes
andre mennesker i verden, og derfor ikke mener at, selvom de ligger i
yderbanen med 20-30 mere i timen end skiltet viser, at de skal forsøge
at blive i deres bane og ikke skære min bane af, for at følge vejen.
Jeg er opmærksom på det, kigger lige i spejlet inden jeg kommer til
chikanerne, ser om jeg bliver blændet af en Porsche varevogn eller om
jeg spotte nogen gule plader, og afpasser min hastighed, så jeg ikke
bliver klemt op af betonen.
Kai



Ukendt (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-07 21:34

On Thu, 25 Oct 2007 08:25:09 +0200, "Kåre"
<kaareSletindtilsnabela@raffish.dk> wrote:

<...>

>3. På motorvejsstrækning med lang stejl stigning. Forankørende kører 95-100
>km/t, og jeg holder passende afstand. Tåben bagved beslutter at det er for
>langsomt. Han placerer sig ca. 3 meter fra min bagende, Ganske ubehageligt
>idet han er fast besluttet på at dette er helt fint. Jeg holder farten, men
>indikerer lige med bremselyset at han er uvelkommen. Han kvitterer straks
>med at køre 1 meter nærmere. Jeg kan ikke engang se hele hans forlygter for
>min bagklap...
>Men idioten vælger ikke angang at overhale da der bliver mulighed for det.
>

Jeg mener at have set, at det kan give klip i pappet at gøre den slags
- ellers en meget anvendt manøvre.......men du kan jo bruge bremserne
til lige at tilpasse hastigheden til ham foran.........3 meter bagved
er vanvid......jeg var gået i nødsporet og havde ringet til en ven


>
>Alt dette skete indenfor 10 minutters kørsel..Man skal dælme godtnok have
>øjnene med sig i trafikken!
>
>God morgen!
>Kåre
>

--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (4L bilen )

Christian B. Andrese~ (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 30-10-07 10:48

On Oct 26, 9:29 pm, "Mathias" <baggadap_FJERN-DE...@hotmail.com>
wrote:
> > Målet med ens opbremsning er vel at man selv ikke bliver ramt eller
> > rammer.
> > Hvad andre gør pga. deres manglende afstand er ikke ens skyld og kan
> > aldrig blive det.
>
> Hvad hvis ham bagved ikke reagerer/bremser ligeså hårdt? Så er det din nakke
> det går ud over og så hjælper det jo ikke så meget at det ikke er din
> skyld..

OK, jeg kaster da et blik i spejlet inden, men som udgangspunkt
bremser jeg kraftigt fra start.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste