volvo opdaterings dvd til navigation
Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 23-10-07 20:16

Hej i gruppen.

Er der andre af jer der har haft brug for at køre jeres volvoer til
reparatør for at den kunne modtage de seneste navigations dvd'er .

Min volvo V70 fra 2003 - en 2004 model, kan ikke læse dvdskiver fra nyere
årstal.

Bliver spændende at se om det kan opdateres, eller om læseren skal
udskiftes.

Med venlig hilsen
Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : Mogens

Dato : 24-10-07 18:00

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er der andre af jer der har haft brug for at køre jeres volvoer til
> reparatør for at den kunne modtage de seneste navigations dvd'er .

Jeg vil tro, det handler om, at DVD'en er blevet ændret ab model '04.
Sådan var det på min bil - og jeg købte blot nogle skiver hos følgende,
der ved ALT om navi ift. bilmodel. De havde '07 udgaven, hvor andre
måtte give op: www.navicd24.de

Fra : BJ

Dato : 24-10-07 18:04

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Sådan var det på min bil - og jeg købte blot nogle skiver hos følgende,
> der ved ALT om navi ift. bilmodel. De havde '07 udgaven, hvor andre

Fint link og den første biks, jeg har set, der har originale Volvo RTI
DVD/CD.

http://www.navicd24.de/shop/catalog/advanced_search_result.php?keywords=volvo&x=7&y=12

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 24-10-07 18:14

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fint link og den første biks, jeg har set, der har originale Volvo RTI
> DVD/CD.

Jeg tror aldrig, jeg har fået bedre behandling ifm. en nethandel som
hos www.navicd24.de - det var til ren UG hele vejen igennem inkl.
den tilbageførsel af et mindre beløb, der viste sig nødvendigt. Dybt
imponerende :)

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 24-10-07 18:34

Nu var det faktisk selve systemet der skulle opdateres i min volvo, og det
blev det med en særlig dvd.

Systemet gik tilbage til tysk sprog, da bilen oprindeligt blev leveret i
tyskland, men resultatet var stadigt at min volvo fra 2003 ikke kan læse
nyere navigationsdvder fra f.eks. 2006 og frem.

Jeg fik den besked fra volvomekanikeren at der kun var et at gøre: at
udskifte dvd-læseren. Pris ca 4000 kr. plus opdatering.

Synes godtnok det er noget angribeligt at en bil til disse penge er ude af
trit med opdateringer til navigation allerede 2-3 år efter den er født.

Jeg er på nuværende fastlåst på brug af en 2003 europa dvd.

Mvh.
Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : BJ

Dato : 24-10-07 18:53

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Hmmm ...elektriske komponenter og mekanikkere.

Jeg fik samme forklaring, da jeg for nogle år siden købte et nyt sæt
(CD-versionen).

Lortet kunne ikke læse og derfor skulle CD-enheden udskiftes.

Tjaee .. den troede jeg nu ikke på.

> Jeg er på nuværende fastlåst på brug af en 2003 europa dvd.

Jeg løste mit problem ved at kopiere CD-erne via Nero på langsomste
hastighed (rå kopi).

Således var jeg sikker på alle data var lagt på skiverne med nænsom "hånd".

Vupti, lortet virkede igen og startede op som altid med en opdatering af
anlæggets firmware.

Det ser noget voldsomt ud, når skærmen går i sort og nogle små firkanter
langsomt bygges op.

Når systemet re-booter og viser RTI-skærmen udvises en lettere lettelse..

PS: Mit system er fabriksmonteret i 1998.

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 24-10-07 19:00

> [...]

> tyskland, men resultatet var stadigt at min volvo fra 2003 ikke kan læse
> nyere navigationsdvder fra f.eks. 2006 og frem.

Hvad mener du med "systemet"... navigationssystemet eller audiosystemet?

På navigationssystemet skifter du blot sprog i opsætningen.

Hvilken audiosystem har du.?

mvh
Bjørn J.

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 24-10-07 20:32

Det er kun navigationssystemet jeg roder med for øjeblikket. Intet med
audio.

Jeg kan sagtens skifte sproget, men det ændrer ikke ved at jeg ikke kan få
en navigations dvd fra slutningen af 2005 til at køre i drevet.

Radio er en 803 med fire cd'er i.

Jeg tager det roligt, men tror kun der er muligheden med udskift af dvd
drevet.

Har klaget til volvo danmark, og kræver en forklaring af dem.

Mvh.
Nicolai

Fra : BJ

Dato : 24-10-07 20:38

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er kun navigationssystemet jeg roder med for øjeblikket. Intet med
> audio.

O.k.

Jeg måtte også makke lidt med min kones RTI i hendes S40(n) fra 2004 som er
DVD-baseret, da jeg byttede til nye skiver.

Men lidt lirken og ekstrem rengøring af skiven tog den pludselig imod.

Hver gang der laves en opdatering af kortene, bliver der samtidig lagt ny
firmware på skiven(erne).

Så hvis der er ny firmware, så starter systemet op med sort skærm og
foretager indlæsning af denne nye firmware.

Det giver som sagt aldeles sort skræm, varer i flere minutter og det kan
dårligt anes på skærmen, hvad der egentlig foregår.

Hvilken meddelelse får du.. eks. DVD ulæselig eller hyr..?

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 24-10-07 20:44

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Du har vel forsøgt at køre rense-DVD´en flere gange igennem.?

Den er den 4. DVD i det originale sæt.

mvh
Bjørn J.

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 24-10-07 21:03

Ja, jeg har prøvet med rense dvd'en, men det giver ingen forskel, desværre.

Mekanikeren som jeg talte med oplyste jo desværre også, at jeg havde den 4
bil importeret fra tyskland, han ikke kunne redde.

Kan se på det svenske forum der blev anbefalet mig jegrullar.se at der er
flere svenskere der makker med samme problem.

Det er noget forbandet svineri fra volvo's side.

Mvh.
Nicolai

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 24-10-07 21:01

Den bare kører og kører uden at kunne læse på dvd'en. den når frem til
resultatet efter 1,5 minut hvor den skriver at dvd'en ikke kan læses, hvis
problemet fortsætter kontakt volvo.

Mvh.
Nicolai

Fra : BJ

Dato : 24-10-07 21:15

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den bare kører og kører uden at kunne læse på dvd'en. den når frem til
> resultatet efter 1,5 minut hvor den skriver at dvd'en ikke kan læses, hvis
> problemet fortsætter kontakt volvo.

Du kan prøve at taste dig ind i diagnoseprogrammet på RTI:

1) Nøgle i og strøm på bilen (radio spiller).

2) På rattet sidder din RTI-betjening - find "back" og "enter" knapperne.

3) Tryk skiftevis på "back" og "enter" knapper - begynd med "back" flere
gange eller som jeg, til skærmen kommer op.

4) Du er nu inde i systemets diagnose.

5) Der findes et menupunkt med "fejl".

6) Se om der står noget i disse "mapper".

PS: Min S80 er importeret fra Tyskland, min kones S40 er dansk. Du kan
sagtens have forståelsesproblemer fra mekanikerens side, når han ved/finder
ud af din potter er oprindelig tysk. Volvocars DK vil ikke røre fejl med en
ildtang, når potten ikke er solgt gennem dem. Så meget for Volvos world wide
service and warrenty!!!!

mvh
Bjørn J.

mvh