Mormons bog - en ændring
Fra : Andreas Jensen

Dato : 09-11-07 18:18

Mormonkirken har nu besluttet at indianernes forfædre ikke længere
udelukkende er lamanitter, kun delvis.

http://www.sltrib.com/faith/ci_7403990

Indenfor 5 års tid ser vi måske endnu en ændring, så Mormons Bog kun
betragtes som fiktion - også af mormonkirken. Det er kun et gæt.

Andreas

Fra : Poul Nielsen

Dato : 10-11-07 00:15

"Andreas Jensen" <mitfornavn@wincrash.org> skrev i en meddelelse
> Mormonkirken har nu besluttet at indianernes forfædre ikke længere
> udelukkende er lamanitter, kun delvis.

DNA forskning i Indianernes arvemasse måske ??

Fra : struer

Dato : 11-11-07 02:37

On 10 Nov., 00:17, "Andreas Jensen" <mitforn...@wincrash.org> wrote:
> [...]
>
> Indenfor 5 års tid ser vi måske endnu en ændring, så Mormons Bog kun
> betragtes som fiktion - også af mormonkirken. Det er kun et gæt.

Jeg troede mormonerne sagde at indianernes fædre er indvandret Jøder ?

Hvor har jeg fået denne dumme ide fra ?

Erik

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 11-11-07 21:18

Andreas Jensen wrote:
> [...]
>
> Indenfor 5 års tid ser vi måske endnu en ændring, så Mormons Bog kun
> betragtes som fiktion - også af mormonkirken. Det er kun et gæt.

Hvornår mon de kristne begynder at forstå deres hellige bog, også
indeholder en del fiktion ?

Noas Ark, skabelsen, moses, vandringen i ørken etc.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-11-07 21:27

Martin M. Pedersen skrev i 47376396$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[... ]
> Hvornår mon de kristne begynder at forstå deres hellige bog, også
> indeholder en del fiktion ?
>
> Noas Ark, skabelsen, moses, vandringen i ørken etc.

Hvornår mon Martin M. Pedersen har tænkt sig at begynde at forholde sig
seriøst og sagligt til denne gruppes emneområde?

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 12-11-07 13:50

Andreas Falck wrote:
> [...]
>
> Hvornår mon Martin M. Pedersen har tænkt sig at begynde at forholde sig
> seriøst og sagligt til denne gruppes emneområde?

Vel, hvordan er Mormonerne overhovedet blevet et emne for d.l.KRISTENDOM ?

/Martin

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-11-07 22:11

"Martin M. Pedersen" <traxplayer@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Vel, hvordan er Mormonerne overhovedet blevet et emne for d.l.KRISTENDOM
> ?

Vel nærmest fordi der er andre i gruppen,
der mener at have patent på kristendom...

Mvh.Bodil.

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-07 00:40

Martin M. Pedersen skrev i 47384c1f$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ ... ]
> Vel, hvordan er Mormonerne overhovedet blevet et emne for
> d.l.KRISTENDOM ?

Det har de været altid!

Men da du jo ikke er kristen har du næppe nogen kvalificeret forudsætning
for at kunne vurdere hvad der ligger inden for kristendommens rammer og hvad
der ikke gør.

Fra : Harald Mossige

Dato : 13-11-07 03:42

Andreas Falck wrote:
> [...]
> forudsætning for at kunne vurdere hvad der ligger inden for
> kristendommens rammer og hvad der ikke gør.

Nå er det jo slik at nøklene til himmelporten alerede er utlevert til
St.Peter. Jeg tviler på at der finnes flere nøkkelsett.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 13-11-07 09:13

Harald Mossige skrev i <47390c5d$0$3498$8404b019@news.wineasy.se> den
Tirsdag den 13. november 2007 03:42 i gruppen dk.livssyn.kristendom:

Fuldmagt?

Henrik, Dianalund
http://www.kortlink.com/free/kristendommens_mangler

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 13-11-07 10:53

Andreas Falck wrote:
> [...]
> forudsætning for at kunne vurdere hvad der ligger inden for
> kristendommens rammer og hvad der ikke gør.

Nå da, kan du så forklare hvorfor ? Mormonernes religion er ikke
anerkendt som en kristen religion.

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-07 11:18

Martin M. Pedersen skrev i 4739743b$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ ... ]
> Nå da, kan du så forklare hvorfor ? Mormonernes religion er ikke
> anerkendt som en kristen religion.

Og det skulle en skoledrengsateist have særlig gode kvalifikationer for at
vurdere.

Mormoner tror på Jesus og bekender sig endda meget stærkt til denne tro.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 13-11-07 14:06

Andreas Falck wrote:
> [...]
> forudsætning for at kunne vurdere hvad der ligger inden for
> kristendommens rammer og hvad der ikke gør.

Hehe. Den diskussion har du vist også kørende med katolikkerne, som
giver mig ret.

F.x.
http://forum.giraffen.dk/viewtopic.php?topic_view=threads&p=55912&t=18762

Mvh
Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-07 17:02

Martin M. Pedersen skrev i 4739a167$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ .. ]
> Hehe. Den diskussion har du vist også kørende med katolikkerne, som
> giver mig ret.

Katolikker er langt mindre kristne end mormoner - og ud fra dine udmeldinger
er der nok heller ikke megen kristendom i dig.

Men vil du debatere kristendom, er det da en forudsætning at du er villig
til at ville sætte dig ind i emnet. Det har du hidtil ikke vist vilje til.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-11-07 21:44

Martin M. Pedersen skrev i <47376396$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>
den Søndag den 11. november 2007 21:17 i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Hvornår mon de kristne begynder at forstå deres hellige bog, også
> indeholder en del fiktion ?
> Noas Ark, skabelsen, moses, vandringen i ørken etc.

Muligvis først den dag du erkender, at de kristne intet har med Noas Ark,
Skabelsen, Moses eller vandringen i ørkenen at gøre.

Henrik, Dianalund
www.adsense-success.co.nr - www.tjenfritid.dk/blog
www.tjenfritid.dk/recommends/wanna-earn-cash/

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 12-11-07 13:50

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Muligvis først den dag du erkender, at de kristne intet har med Noas Ark,
> Skabelsen, Moses eller vandringen i ørkenen at gøre.

Nå da, det står ellers i deres hellige bog, første del.

/Martin

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-11-07 14:50

Martin M. Pedersen skrev i <47384c3d$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>
den Mandag den 12. november 2007 13:50 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> Nå da, det står ellers i deres hellige bog, første del.
> /Martin

Hint: Første del har ikke ret meget med kristendommen at gøre.

Henrik, Dianalund
www.adsense-success.co.nr

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-11-07 15:06

Henrik Vestergaard wrote:
> Martin M. Pedersen skrev i <47384c3d$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>
> den Mandag den 12. november 2007 13:50 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
>
> Hint: Første del har ikke ret meget med kristendommen at gøre.

Men like fullt, det /er/ en del av kristendommen. Jeg akal akseptere
påstanden din viss de delene av bibelen som ikke gjelder, blir tatt ut
fra boksamlingen.

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-11-07 15:17

Harald Mossige skrev i <47385DC7.5030305@hkabel.net> den Mandag den 12.
november 2007 15:05 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
[...]
> Men like fullt, det /er/ en del av kristendommen. Jeg akal akseptere
> påstanden din viss de delene av bibelen som ikke gjelder, blir tatt ut
> fra boksamlingen.

Det er ingen påstand. De kristne har på flere forlag udgivet det de kalder
"det nye testamente" som helt isoleret værk.

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-11-07 15:29

Henrik Vestergaard wrote:
> [...]
>
> Det er ingen påstand. De kristne har på flere forlag udgivet det de kalder
> "det nye testamente" som helt isoleret værk.

Så? Og dermed ar alle "kristne" henvisninger til GT vranglære? Også
"arvesynden" som forutsetter at skapelseberettningen er en historisk
korekt fortelling?

HM

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 12-11-07 15:33

Harald Mossige skrev i <473860b1$0$3493$8404b019@news.wineasy.se> den Mandag
den 12. november 2007 15:29 i gruppen dk.livssyn.kristendom:

> Så? Og dermed ar alle "kristne" henvisninger til GT vranglære? Også
> "arvesynden" som forutsetter at skapelseberettningen er en historisk
> korekt fortelling?

Det skal jeg ikke kunne afgøre. De kristne finder på mange lystige
forklaringer. Tanken om en "arvesynd" er blot en af dem....

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-07 00:42

Henrik Vestergaard skrev i 4738603b$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[ ... ]
> Det er ingen påstand. De kristne har på flere forlag udgivet det de
> kalder "det nye testamente" som helt isoleret værk.

Ja, og hvad så!!

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-07 00:41

Henrik Vestergaard skrev i 473859eb$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

[... ]
> Hint: Første del har ikke ret meget med kristendommen at gøre.

Hint: da du er en frafalden kristen burde du undlade at udtale dig *IMOD*
bedre vidende.

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 13-11-07 10:54

Andreas Falck wrote:
> Henrik Vestergaard skrev i 473859eb$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
> [... ]
>
> Hint: da du er en frafalden kristen burde du undlade at udtale dig
> *IMOD* bedre vidende.

Så du er enig med mig at hele biblen er del af de kristnes religion ?

/Martin

Fra : Andreas Falck

Dato : 13-11-07 11:22

Martin M. Pedersen skrev i 4739748a$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ ... ]
> Så du er enig med mig at hele biblen er del af de kristnes religion ?

Det kommer så sandelig i høj grad an på om du dermed vil missionere det
sædvanlige ateistiske bavl om en overdreven bogstavstro, men fra konteksten
løsrevet overdreven fundamentalistisk læsning af teksterne. Og det er jo nok
denne specielle læsningsform du nu ville have buset frem med om stening af
diverse grupper m.v.

Men inden du il begynde på eksegesen så sæt dig lige ind i tingene først.