Mormonisme...
Fra : Dybbøl

Dato : 09-11-07 13:27

Jeg hørte i radioprogrammet "Orientering" om den republikanske
præsidentkandidat Mitt Romney. Han er mormon.

Som evangelisk-luthersk kristen undrer det mig at man kan være mormon,
når man tænker på hvordan mormonismen har ændret lære mht. flerkoneri.
Joseph Smiths åbenbaringer virker absurde og korrumperes da fuldstændigt
af denne lære - også selv om mormonerne flest idag distancerer sig fra
fænomenet.

Så mit spørgsmål:
Hvordan skelner mormoner mellem hvilke af Joseph Smiths åbenbaringer der
var sande og hvilke der var falske?

Mvh
Dybbøl

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-11-07 14:07

In article <473451f1$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Dybbøl <dybboel@hotmail.com> wrote:

> Så mit spørgsmål:
> Hvordan skelner mormoner mellem hvilke af Joseph Smiths åbenbaringer der
> var sande og hvilke der var falske?

Det gør de ikke. De bliver alle betragtet som Guds åbenbaringer og som
sande allesammen.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? =>
http://www.nytestamente.org
.... Christ died for our sins, so let's not disappoint him.

Fra : Dybbøl

Dato : 09-11-07 14:17

Cyril Malka wrote:

> Det gør de ikke. De bliver alle betragtet som Guds åbenbaringer og som
> sande allesammen.

Det er jo ikke rigtigt hvad du hævder! Mitt Romney tager klart og
utvetydigt afstand fra flerkoneri!

Mvh
Dybbøl

Fra : Cyril Malka

Dato : 09-11-07 16:06

In article <47345dc8$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Dybbøl <dybboel@hotmail.com> wrote:

> Det er jo ikke rigtigt hvad du hævder! Mitt Romney tager klart og
> utvetydigt afstand fra flerkoneri!

Der er stor forskel imellem at nogle tager (officielt) afstand fra
flerkoneri og

1) det at tage syner som sande eller falske, hvilket var dit spørgsmål og
2) Det der sker uofficielt.

Kort sagt: det at nogen tager afstand fra det (officielt) betyder ikke
at Smiths syner var falske. _Alle_ hans syner betragtes som sande.

Og længere er den ikke.

--
Venligst,

Cyril

Det nye testamente - Fortæller man dig alt? => www.nytestamente.org
.... Den, der ikke nyder livet får ingen desssert.

Fra : Dybbøl

Dato : 09-11-07 16:18

Cyril Malka wrote:

> [...]
>

> Kort sagt: det at nogen tager afstand fra det (officielt) betyder ikke
> at Smiths syner var falske. _Alle_ hans syner betragtes som sande.

Hallo, har *du* en speciel esoterisk åbenbaring at henholde dig til?
Når manden siger at han tager afstand fra flerkoneri og når det ikke
praktiseres (undtagen i en lille ekstrem kreds) så kan du ikke påstå
dette sludder! (jo, det kan du selvfølgelig godt, men så er du useriøs)

Er der ikke en mormon i dette forum? mon ikke hun vil give en forklaring?

Dybbøl

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-11-07 20:57

In article <47347a0b$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
Dybbøl <dybboel@hotmail.com> wrote:

> Hallo, har *du* en speciel esoterisk åbenbaring at henholde dig til?

Mit navn er Cyril, og ikke "Hallo".

Nej, ingen esoterisk åbenbaring, det er ikke mig, der tror på et
spøgelse naglet på et kors. Det, jeg holder mig til er et begreb, der
hedder "dokumentation".

Mitt Romney kommer fra en polygamist familie og selv om han tager
"officielt" afstand fra polygami så spøger han jævnligt om at mænd skal
have en kone, og en kone, og en kone. Du ville måske have haft bedre af
lige at lave en lille kildetjek først.

Tror man på den med at "polygami er det værste forbrydelse i verden" er
lige som at tro at at næste statsminister vil få skatten ned.

> Når manden siger at han tager afstand fra flerkoneri og når det ikke
> praktiseres (undtagen i en lille ekstrem kreds)

Du er dårlig dokumenteret. Igen.

Men før du stiller et spørgsmål må du overveje hvorvidt du vil have et
svar på det spørgsmål eller "et svar der passer dig". I det andet
tilfælde, kan jeg ikke hjælpe dig.

> så kan du ikke påstå
> dette sludder! (jo, det kan du selvfølgelig godt, men så er du useriøs)

Foreløbigt, er det mere dig, der forekommer ganske useriøs.

For igen at svare til dit spørgsmål: Nej, alt det Smith har sagt
betragtes som sandt, stadig væk. Det har Anders i øvrigt også
viderefortalt. Så lader mormonerne som om det ikke er sagt, men ingen af
profetierne betragtes som falske.

Og her igen: Længere er den ikke, uanset om du kan lide udtrykket eller
ej. Det er sådan mormonerne ser på det og det kan jeg ikke gøre for.

Fra : Dybbøl

Dato : 11-11-07 13:39

Cyril Malka wrote:

> Mit navn er Cyril, og ikke "Hallo".
>
> Nej, ingen esoterisk åbenbaring, det er ikke mig, der tror på et
> spøgelse naglet på et kors. Det, jeg holder mig til er et begreb, der
> hedder "dokumentation".

Hallooo! Nu blander du vist nogle ting sammen!

> [...]
> "officielt" afstand fra polygami så spøger han jævnligt om at mænd skal
> have en kone, og en kone, og en kone. Du ville måske have haft bedre af

Godt du ikke har noget spec. at skulle have sagt retspolitisk! Man er nu
engang nødt til at forholde sig til det sagt ord og praksis. Dine
11.-sans-fornemmelser er intet værd.

> [...]
>
> Men før du stiller et spørgsmål må du overveje hvorvidt du vil have et
> svar på det spørgsmål eller "et svar der passer dig". I det andet

Hjælp? Hvem i alverden har bedt dig om hjælp?

Fra : Poul Nielsen

Dato : 09-11-07 15:35

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Det gør de ikke. De bliver alle betragtet som Guds åbenbaringer og som
> sande allesammen.
>
> --
> Venligst,
>
> Cyril

Jaeh jeg ved nu ikke, eksemplevis påstanden om at indianerne nedstammer
fra.jøderne er vist blevet tilbagevist ret grundigt med DNA analysens
fremkomst. Efter sigende ønsker Mormonerne ikke at debatere dette emne.

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-11-07 14:37

Dybbøl wrote:
> [...]
> fænomenet.
>
> Så mit spørgsmål:
> Hvordan skelner mormoner mellem hvilke af Joseph Smiths åbenbaringer der

For det første, så bør du være oppmerksom på det generellt lave
kunskapsnivået i USA; omtrent halve befolkningen mangler det vi kaller
"folkeskolen".

De "kristne" i USA har like store vansker som de "kristne" i Europa med
å skjønne hvilke deler av bibelen som gjelder; mormonene har sine
paradokser, og du har dine.

HM

Fra : Dybbøl

Dato : 09-11-07 14:43

Harald Mossige wrote:

> [...]
>
> De "kristne" i USA har like store vansker som de "kristne" i Europa med
> å skjønne hvilke deler av bibelen som gjelder; mormonene har sine

Der er vist noget du har misforstået! Tror du ikke du skulle tale med en
præst? Lad mig foreslå Børre Knudsen?

Fra : Harald Mossige

Dato : 09-11-07 15:19

Dybbøl wrote:

> Der er vist noget du har misforstået! Tror du ikke du skulle tale med en
> præst? Lad mig foreslå Børre Knudsen?

Den var god den. "Bibelen" hans er svært liten.

HM

Fra : Dybbøl

Dato : 09-11-07 15:23

Harald Mossige wrote:

> Den var god den. "Bibelen" hans er svært liten.
>
> HM

Det ved jeg såmænd ikke! Det tyder på at din er endnu mindre

Faktisk respekterer jeg B. K. for hans mod og kompromisløshed - også
selv om jeg ikke er enig med ham. Du og jeg er nok mere mainstream,
sådan almindelig sammenkogt ærtesuppe, ik?

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-11-07 01:09

Dybbøl wrote:

> Det ved jeg såmænd ikke! Det tyder på at din er endnu mindre
>
> Faktisk respekterer jeg B. K. for hans mod og kompromisløshed - også
> selv om jeg ikke er enig med ham.

BK er en fanatisk abortmotstander.

BK mangler også evne til tanker om det livet andre mennesker skal leve.

BK er en feig usling som angriper de svakeste fordi de nekter å bære de
byrdene BK og hans like legger på seg og sine.

BK begår forbrytelser for å gjennomføre hevnen sin.

BK har en oppførsel og et tankesett som, garantert, fører til at han
"ikke kommer til å stifte familie".

Joda. BK har gitt seg til kjenne med /hele/ personligheten i et par
dybdeintervieu på NRK.

Det er å håpe at du skjønner det jeg egentelig skriver.

> Du og jeg er nok mere mainstream,
> sådan almindelig sammenkogt ærtesuppe, ik?

Snakk for dem selv. Jeg deler ikke dine idealer.

HM

Fra : Poul Nielsen

Dato : 11-11-07 00:38

"Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De "kristne" i USA har like store vansker som de "kristne" i Europa med å
> skjønne hvilke deler av bibelen som gjelder; mormonene har sine

Det mener jeg ikke at du har kompetance til at udtale dig om!.

Fra : Harald Mossige

Dato : 11-11-07 01:57

Poul Nielsen wrote:
> "Harald Mossige" <haraldm@hkabel.net> skrev i en meddelelse

> Det mener jeg ikke at du har kompetance til at udtale dig om!.

Tanken er fri!

Jeg har til hensikt å ikke utfordre deg; Det er en problem stilling som
ikke berører mitt dagligliv.

HM

Fra : Andreas Jensen

Dato : 09-11-07 18:07

"Dybbøl" <dybboel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Så mit spørgsmål:
> Hvordan skelner mormoner mellem hvilke af Joseph Smiths åbenbaringer der
> var sande og hvilke der var falske?

De åbenbaringer, som fortsat er i overensstemmelse med kirkens lærdom - som
den defineres af profitten Gordon B. Hinckley - er sande. Resten vælger man
at glemme. Skulle man indrømme at han fik falske åbenbaringer, er det jo det
samme som at sige han var en falsk profet.

Andreas

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 11-11-07 12:54

Andreas Jensen skrev i <47349351$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk> den
Fredag den 9. november 2007 18:06 i gruppen dk.livssyn.kristendom:
> [...]
> vælger man at glemme. Skulle man indrømme at han fik falske åbenbaringer,
> er det jo det samme som at sige han var en falsk profet.

Så Gordon er ligefrem kendt som "profitten"...?? Den var blandt de
bedre....

Henrik, Dianalund
www.adsense-success.co.nr - www.tjenfritid.dk/blog

Fra : Andreas Jensen

Dato : 14-11-07 22:08

"Henrik Vestergaard" <vestergaard_henr@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Så Gordon er ligefrem kendt som "profitten"...?? Den var blandt de
> bedre....

Hovsa. Det er en stavefejl som exmormoner tit laver (og udtaler).

Andreas

Fra : Mr. D

Dato : 10-11-07 17:28

> [...]
>
> Som evangelisk-luthersk kristen undrer det mig at man kan være mormon, når
> man tænker på hvordan mormonismen har ændret lære mht. flerkoneri.

Hvordan kan du som evangelisk-luthersk spørge til, hvordan nogen kan tage
sin tro alvorligt, når nu ens kirke har ændret i opfattelse og lære. Hvordan
kan du som evangelisk-luthersk kristen stille det spørgsmål, når nu mange i
din egen kirke ikke længere deler den gamle lutherske lære om f.eks.
brødsbrydelsen og det udøbte barns helvedsfaren osv. For slet ikke at tale
om, at man kan være evangelisk-luthersk uden at dele Luthersk lære og
holdning til jøder, Guds eksistens, Kristi guddommelighed, skrifternes ægte
gudsinspiration osv. osv.

simon

Fra : Dybbøl

Dato : 11-11-07 00:38

Mr. D wrote:

> [...]
> om, at man kan være evangelisk-luthersk uden at dele Luthersk lære og
> holdning til jøder, Guds eksistens, Kristi guddommelighed, skrifternes ægte

Det er da enkelt, thi Luther havde ikke nogen *ny* åbenbaring i form af
fund af guldplader o. lign. Luthers indsats var en reformation - ikke en
ny åbenbaring.

Endvidere er jeg ikke medlem i den danske folkekirke. Du ved jo ikke
noget om *min* kirke, som du kalder det!!! Og jeg skal ikke stå til
ansvar for hvad "mange i din egen kirke ikke længere deler af den gamle
lutherske lære", som ev-lu skal jeg stå til ansvar for mig selv over for
Gud.

Fra : Mr. D

Dato : 11-11-07 21:13

> Det er da enkelt, thi Luther havde ikke nogen *ny* åbenbaring i form af
> fund af guldplader o. lign. Luthers indsats var en reformation - ikke en
> ny åbenbaring.

Din indvending mod mormonerne var ikke, at de havde nye åbenbaringer eller
at de fandt guldplader, men at de har ændret lære i forhold til flerkoneri,
og det var det, jeg reagerede på.

> Endvidere er jeg ikke medlem i den danske folkekirke. Du ved jo ikke noget
> om *min* kirke, som du kalder det!!!

Well, du kaldte dig jo evangelisk-luthersk kristen, og jeg er selv vant til,
at folk er det, de siger sig at være. Hvis én herinde siger, at han er
baptist, så går jeg da ud fra, at han er baptist og ikke bare sympatisør. Er
du evangelisk-luthersk kristen, eller har du bare sympati for deres
holdninger?

> Og jeg skal ikke stå til ansvar for hvad "mange i din egen kirke ikke
> længere deler af den gamle lutherske lære",

Ja, det er jo letkøbt.

> som ev-lu skal jeg stå til ansvar for mig selv over for Gud.

Hvorfor forlanger du mere af mormoner, end du forlanger af dig selv?

simon

Fra : Dybbøl

Dato : 11-11-07 22:43

Mr. D wrote:
> [...]
> at de fandt guldplader, men at de har ændret lære i forhold til flerkoneri,

Mormonismen er baseret på nogle guldplader som Joseph Smith fandt. Disse
indeholdt åbenbaringer som iøvrigt er helt ukendte for den øvrige
kristenhed. I forhold til kristendom er disse nye. Skulle dette være
ukendt for dig?

I forhold til J.S. har mormonerne ændret opfattelse således at
flerkoneriet er droppet. Hvordan kan de det uden at droppe hele
molevitten - det er mit sp., og det er det der undrer.

> [...]
> baptist, så går jeg da ud fra, at han er baptist og ikke bare sympatisør. Er
> du evangelisk-luthersk kristen, eller har du bare sympati for deres

Man kan da godt være evangelisk-luthersk kristen uden at være medlem af
folkekirken. Folkekirken har ikke patent på denne betegnelse.

> Ja, det er jo letkøbt.

Den må du uddybe. Jeg forstår ikke hvad du mener.

> Hvorfor forlanger du mere af mormoner, end du forlanger af dig selv?

Det gør jeg bestemt heller ikke. Jeg lufter min undren, og da en mormon
netop har efterlyst liv i gruppen er det jo nærliggende at stille et sp.
ang. mormonismen.

Faktisk har jeg baggr. i en pinse-agtig kirke hvor ændring af
grundliggende lære netop førte til at jeg helt forkastede pågældende
kirke og dens lære. Alternativt er jeg nu ev-luth. af observans, med den
undtagelse at jeg opfatter voksendåb som skriftmæssig.

Fra : Mr. D

Dato : 11-11-07 23:38

> [...]

> indeholdt åbenbaringer som iøvrigt er helt ukendte for den øvrige
> kristenhed. I forhold til kristendom er disse nye. Skulle dette være

Nej, det er det ikke. Det var blot ikke den del af mormonismen, du lagde ud
med at kritisere.

> I forhold til J.S. har mormonerne ændret opfattelse således at
> flerkoneriet er droppet. Hvordan kan de det uden at droppe hele
> molevitten - det er mit sp., og det er det der undrer.

Det ser ikke ud til at volde dem problemer. Mon ikke de mener, at
åbenbarelser kan være til en bestemt tid og ikke til en anden? Lidt ligesom
at vi accepterer at Gud gav Moses åbenbaring om at slagte og ofre okser, ude
at vi dog selv i dag brænder kød i baghaven (undtagen på grillen
selvfølgelig)

> Man kan da godt være evangelisk-luthersk kristen uden at være medlem af
> folkekirken. Folkekirken har ikke patent på denne betegnelse.

Okay

> Den må du uddybe. Jeg forstår ikke hvad du mener.

For mig at se er troen en holdsport. Ønsker du kun at stå til ansvar for dig
selv, er det min overbevisning, at du kommer til at stå til ansvar for ikke
at have deltaget i at opbygge Kristi legeme. Du kan påstå, at du er
Arsenalspiller, ligesåvel som du kan påstå at du er evangelisk-lutheraner.
Spiller du reelt ikke på nogen af holdene er du vel ikke andet end fan,
eller hva?

> [...]
> og dens lære. Alternativt er jeg nu ev-luth. af observans, med den
> undtagelse at jeg opfatter voksendåb som skriftmæssig.

"Pinse-agtig"? Så du er altså også pinsekristen uden rigtig at være
pinsekristen, eller hva? Hvorfor ikke finde en pinse-agtig kirke, der stadig
står for traditionel pinsekristendom? Er det helt umuligt i Danmark i dag?

simon

Fra : Dybbøl

Dato : 12-11-07 00:21

Mr. D wrote:

> Nej, det er det ikke. Det var blot ikke den del af mormonismen, du lagde ud
> med at kritisere.

Jo det var det faktisk. Jeg spurgte hvordan mormoner skelner ml. falske
og sande åbenbaringer - underforstået at jeg ville personligt opfatte
J.S.'s guldpladeåbenbaringerne som en "pakkeløsning". (Måske skulle jeg
have tydeliggjort dette mere?!)

> [...]
> at vi accepterer at Gud gav Moses åbenbaring om at slagte og ofre okser, ude
> at vi dog selv i dag brænder kød i baghaven (undtagen på grillen

Næ hov! Moselovens ofringer er i NT helt erstattet af Jesu offer på
Golgata. Det fremgår klart af Hebræerbrevet. Man kan således ikke tale
om at kristendommen har ændret sig i samme forstand som mormonismen.

> [...]
> Spiller du reelt ikke på nogen af holdene er du vel ikke andet end fan,

Jeg har rigtignok fællesskab i troen med andre kristne - blot ikke i en
menigheds-klub (læs: organiseret kirkesamfund) Disse menighedsklubber er
der alt for mange af, de fleste er sekteriske og hierarkiske og mange
tjener dybest set mest lederens interesse.

> "Pinse-agtig"? Så du er altså også pinsekristen uden rigtig at være
> pinsekristen, eller hva?

Nej det er jeg netop ikke! Jeg har jo lagt det bag mig og taget afstand
fra det.

> Hvorfor ikke finde en pinse-agtig kirke, der stadig
> står for traditionel pinsekristendom? Er det helt umuligt i Danmark i dag?

Det pinse-agtige har jeg netop lagt bag mig.

Dybboel

Fra : Andreas Falck

Dato : 12-11-07 00:28

Dybbøl skrev i 47378e55$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

[ ... ]
> Det pinse-agtige har jeg netop lagt bag mig.

Så er du jo kommet et meget stort skridt i den rigtige retning!

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Mr. D

Dato : 13-11-07 22:24

> [...]
> sande åbenbaringer - underforstået at jeg ville personligt opfatte J.S.'s
> guldpladeåbenbaringerne som en "pakkeløsning". (Måske skulle jeg have

Well, måske er jeg den eneste, men jeg har ihvertfald ikke evne til at læse,
hvad du mener underforstået, når det ikke står sort på hvidt. Jeg havde
ingen chanche for at opfatte, at du mente guldplader, når du skrev
flerkoneri.

> Næ hov! Moselovens ofringer er i NT helt erstattet af Jesu offer på
> Golgata. Det fremgår klart af Hebræerbrevet. Man kan således ikke tale om
> at kristendommen har ændret sig i samme forstand som mormonismen.

Fint nok

> [...]
> der alt for mange af, de fleste er sekteriske og hierarkiske og mange
> tjener dybest set mest lederens interesse.

Jeg er på bar bund omkring det, du skriver her. Jeg kender ikke selv så
mange menigheder, der kun tjener lederens interesse og er sekteriske og
hierakiske. Jeg bryder mig heller ikke om betegnelsen "menighedsklub", og
kender heller ikke her så mange kirker, jeg synes kan gå ind under sådan en
betegnelse.

> Det pinse-agtige har jeg netop lagt bag mig.

Okay, lad mig se om jeg har forstået det rigtigt? Du var engang del af noget
pinseagtigt, men fordi der kom noget fremmed lære ind, så har du ikke bare
forladt det nye fremmede, men også den traditionelle pinselære. Er det ikke
at smide barnet ud med badevandet?

simon

Fra : Dybbøl

Dato : 13-11-07 23:05

Mr. D wrote:

> [...]
> hvad du mener underforstået, når det ikke står sort på hvidt. Jeg havde
> ingen chanche for at opfatte, at du mente guldplader, når du skrev

Mormonernes lære har baggr. i nogle åbenbaringer som J.S. fik via nogle
guldplader han angiveligt fandt - sådan hænger det sammen. Beklager at
jeg ikke klargjorde dette. (Jeg regnede det faktisk som kendt viden i
dette forum.)

> [...]
> kender heller ikke her så mange kirker, jeg synes kan gå ind under sådan en

At du er på bar bund, og at jeg ikke er det har nok noget med
forskellige erfaringer at gøre. Betegnelsen 'menighedsklub' er
velovervejet og den står jeg ved!

> [...]
> forladt det nye fremmede, men også den traditionelle pinselære. Er det ikke

Jo, det kan man godt sige - lige som David i Salmen metaforisk taler om
at knuse de spæde mod klippen. Udtrykket 'ikke at smide barnet ud med
badevandet' er jeg blevet mødt med før; jeg opfatter det som ammestuesnak.

Dybbøl

Fra : Harald Mossige

Dato : 12-11-07 02:46

Mr. D wrote:

> [...]
> selv, er det min overbevisning, at du kommer til at stå til ansvar for ikke
> at have deltaget i at opbygge Kristi legeme.

Og så litt passende personangrep når gode argumenter er mangelvare.
Etter min vurdering: en "god" kristen." ._8

HM

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 12-11-07 00:25

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og holdning til jøder, Guds eksistens, Kristi guddommelighed, skrifternes

God pointe, Simon.

Iøvrigt må I undskylde min manglende deltagelse -
men momsafregning og influenza kan tage pippet
fra de fleste - også mig.

Hyg jer i mudderkastningens dybe grav...

Mvh:Bodil.

Fra : Dybbøl

Dato : 12-11-07 09:43

Bodil Grove Christensen wrote:
> [...]
> men momsafregning og influenza kan tage pippet
> fra de fleste - også mig.
>
> Hyg jer i mudderkastningens dybe grav...

Nææ, Bodil! Netop dit svar ville være interessant, og ikke at du blot
skjuler dig under denne kommentar. Jeg har jo svaret Simon!

Jeg respekterer da Mitt Romney, såvel som den meget sympatiske
amerikanske ambassadør der var i DK for nogle år siden og som også var
mormon, men jeg undrer mig faktisk over at mormoner kan regne J.S. som
en autoritet og samtidig så at sige sortere i han åbenbaringer. Den som
sorterer er vel større end den der fik de oprindelige åbenbaringer -
eller hva?

Dybboel