Højre og venstre hjernehalvdel
Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-07 19:05

Jeg har modtaget et nyhedsbrev fra BullGuard, hvori der bl.a. var et
link til følgende site:

<http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,22556281-661,00.html>

hvor man kan se en danser der drejer rundt - med eller mod uret?

Hvilken vej man ser danseren dreje skulle vise, hvilken hjernehalvdel
man fortrisvist bruger. Jeg, der er cand.scient. med hovedfag i
datalogi, skulle overraskende især bruge den højre hjernehalvdel, der
går på følgende:

RIGHT BRAIN FUNCTIONS
uses feeling
"big picture" oriented
imagination rules
symbols and images
present and future
philosophy & religion
can "get it" (i.e. meaning)
believes
appreciates
spatial perception
knows object function
fantasy based
presents possibilities
impetuous
risk taking

Og så må man vel gå ud fra at kunstnere især bruger den venstre
hjernehalvdel:

LEFT BRAIN FUNCTIONS
uses logic
detail oriented
facts rule
words and language
present and past
math and science
can comprehend
knowing
acknowledges
order/pattern perception
knows object name
reality based
forms strategies
practical
safe

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 26-10-07 19:37

Per Rønne skrev:

> [...]
> man fortrisvist bruger. Jeg, der er cand.scient. med hovedfag i
> datalogi, skulle overraskende især bruge den højre hjernehalvdel, der

For mig snurrer hun mest med uret, hun dog kan vende,
men bare jeg blinker, er hun tilbage med uret.

Jeg er nok ikke selv overrasket over at være
højrehjerneorienteret.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-10-07 21:51

Vidal wrote:

> For mig snurrer hun mest med uret, hun dog kan vende,
> men bare jeg blinker, er hun tilbage med uret.

Nu har jeg forgæves forsøgt at få hende til at snurre mod uret. ...
Hvordan er det overhovedet muligt?

Fra : Malte Runz

Dato : 26-10-07 22:45

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg forgæves forsøgt at få hende til at snurre mod uret. ...
> Hvordan er det overhovedet muligt?

Jeg lukker øjnene og forestiller mig figuren dreje den ene eller den anden
vej, og når jeg åbner øjnene igen, så ser jeg figuren dreje i samme retning.
Det virker ni ud af ti gange.

--
Malte Runz

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-10-07 22:58

Malte Runz wrote:

> Jeg lukker øjnene og forestiller mig figuren dreje den ene eller den anden
> vej, og når jeg åbner øjnene igen, så ser jeg figuren dreje i samme retning.
> Det virker ni ud af ti gange.

Jeg prøvede det fra starten, men nope - uden held.
D.v.s. jeg kan se hvorfor figuren kan ses dreje begge veje, men jeg tror
jeg på en eller anden måde har fået overbevist mig selv om at skyggen
kun kan give mening hvis den ses _med_ uret. - og hver gang jeg åbner
øjenen bestemmer skyggen hvilken ved jeg opfatter det.

peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-10-07 23:08

Peter Mogensen wrote:
> [...]
> kun kan give mening hvis den ses _med_ uret. - og hver gang jeg åbner
> øjenen bestemmer skyggen hvilken ved jeg opfatter det.

Ok.. min kæreste svarede med en helt 3. forklaring:

"kameraet drejer mod uret omkring hende"

.... og hun har sådanset ret, hvis man antager at belysningen følger
kamera'et :)

Peter

Fra : Andreas Falck

Dato : 26-10-07 21:55

"Per Rønne" skrev i 1i6lx1h.1gjx4qylm073mN%per@RQNNE.invalid:

> Jeg har modtaget et nyhedsbrev fra BullGuard, hvori der bl.a. var et
> link til følgende site:
>
> <http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,22556281-661,00.html>

Når billedet står længe nok skiftes der da retning med jævne mellemrum.

http://bibeltro.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://RUI.ravsted.dk - den lokale ungdoms- & idrætsforening
http://ravsted.dk/ - nok Danmarks mest besøgte landsby-webside

Fra : Michael og Carina

Dato : 02-11-07 21:59

min kæreste og jeg prøvede samtidig og jeg så hende dreje til venstre og hun
til højre.

michael

Fra : Lyrik

Dato : 26-10-07 23:46

On Fri, 26 Oct 2007 20:04:37 +0200, "Per Rønne" <per@rqnne.invalid> wrote:

> [...]
> man fortrisvist bruger. Jeg, der er cand.scient. med hovedfag i
> datalogi, skulle overraskende især bruge den højre hjernehalvdel, der
Held for dig)

Ordspr. 10:2; da. aut. 1949;

Den vise har sin Forstand til højre,
Taaben har sin til venstre.

Ja skriften er forud for sin tid.

--
Hilsen fra jens "Lyrik" Bech

Fra : struer

Dato : 27-10-07 03:13

On 27 Okt., 01:04, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:
> [...]
> man fortrisvist bruger. Jeg, der er cand.scient. med hovedfag i
> datalogi, skulle overraskende især bruge den højre hjernehalvdel, der

Jeg, der er Cand.Alt vil sige at danse-trinnene i Tango/vals ligger
fast om man er venstre eller højer orinteret

Erik

Fra : struer

Dato : 27-10-07 03:16

On 27 Okt., 03:51, Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot...@nospam.no>
wrote:

> Nu har jeg forgæves forsøgt at få hende til at snurre mod uret. ...
> Hvordan er det overhovedet muligt?

Er du syd for ækvator vil du dreje den anden vej

Erik

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-07 01:16

""Per Rønne"" skrev i en meddelelse:

> Hvilken vej man ser danseren dreje skulle vise, hvilken hjernehalvdel
> man fortrisvist bruger.

Hun danser først mod uret og dernæst med uret (set oppefra).
Og hva så?
Svaret kan da højst sige noget om, hvor tålmodig man er!

Mht. hjernehalvdele: Det er jo ikke ligefrem nogen nyhed.
Listen over egenskaber for de to halvdele kan i høj grad
diskuteres. Fordi folks biologiske anlæg er én ting, deres
evne til at udmønte dem i praksis noget helt andet.

Her spiller hjernebjælken, der skaber forbindelse mellem
de to halvdele, den største rolle. Og den er målt til at være
af meget forskellig tykkelse hos forskellige individer.
Kommunikation, også internt i hovedet, af enhver art (sprog,
musik, matematik, filosofi, sikkert også religion) medfører
en stærk aktivitet i hjernebjælken. Så det lykkes nok, uanset
fag, at blande ingredienser fra begge sider af hovedet.
(Med mindre man har en kæp i begge ører .

V.h. -- Ib

Fra : Per Rønne

Dato : 29-10-07 05:47

Ib Baagøe <ib-baagoeSNABELprivat.dk> wrote:

> [...]
> fag, at blande ingredienser fra begge sider af hovedet.
> (Med mindre man har en kæp i begge ører .

Det hvide snit kan nu også klare den.

<http://www.netpsych.dk/artikler.asp?vis=artikel&artikelid=62&side=1>

<http://en.wikipedia.org/wiki/Lobotomy>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-07 08:37

"Ib Baagøe" <ib-baagoeSNABELprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fag, at blande ingredienser fra begge sider af hovedet.
> (Med mindre man har en kæp i begge ører .

Når højrevenstresnakken endnu ikke har gavnet nogen patient, bør den
ignoreres som overtroisk