Er det keyboard ok?
Fra : -= JF =-

Dato : 13-11-07 21:51

Hej i gruppen.

Vores 11-årige søn går til keyboardspil, og har kun et legetøjskeyboard
at øve sig på herhjemme. Vi vil give ham et bedre keyboard i julegave,
men vil ikke ofre et "rigtigt" keyboard før vi mere sikre på at
interessen ikke kun er en grille.

Vil dette keyboard være OK til en lille nybegynder?
http://www.lidl.dk/dk/home.nsf/pages/c.o.20071112.p.Keyboard_YPT200

Det har 4 multi-pads. Hvad er det?

På forhånd tak!

--
Mvh. John

Fra : /Ole \(6000\)

Dato : 13-11-07 22:16

Jeg skal ikke lige g're mig klog på, hvordan det keyboard er, men har du
overvejet, at bruge de samme penge på et brugt? Du får nok en væsentlig
bedre kvalitet og, hvis knægten ikke gider mere, har det jo stort set samme
værdi igen.

/Ole

Fra : -= JF =-

Dato : 13-11-07 22:25

/Ole (6000) skrev:
> [...]
> bedre kvalitet og, hvis knægten ikke gider mere, har det jo stort set samme

Ja, det har jeg - men jeg har ikke rigtigt kunne finde nogen i ca det
prisleje her.
Det vil sige, der er masser af dem - men enten er de +10 år gamle eller
der omkring, eller også er det low-end keyboards i samme leje som det
jeg linker til som er sat en hund eller to ned.

--
Mvh. John

Fra : Max

Dato : 13-11-07 22:33

Hej

> Det vil sige, der er masser af dem - men enten er de +10 år gamle
> eller der omkring, eller også er det low-end keyboards i samme leje
> som det jeg linker til som er sat en hund eller to ned.

Ikke noget jeg har den store forstand på, men sidst jeg var i
http://www.shoppit.dk/ i Århus stod der et par keyboards der
så temlig seriøse ud, bl.a. et Yamaha, så måske var det
værd at checke.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 22:51

On Tue, 13 Nov 2007 22:33:09 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Ikke noget jeg har den store forstand på, men sidst jeg var i
>http://www.shoppit.dk/ i Århus stod der et par keyboards der
>så temlig seriøse ud, bl.a. et Yamaha, så måske var det
>værd at checke.

Det ser faktisk OK ud til prisen:
http://www.shoppit.dk/Default.asp?SektionGruppeId=4&KategoriId=0&Soegeord=&VareId=102686
Det du skal sikre dig er at keyboardet er anslagsfølsomt, og med en
ordenlig klaverlyd. Det ovenstående har tilmed vægtede tangenter, som
er et ekstra plus.
Uden dette bliver det hurtigt til en gang blip-båt fra BR-legetøj, som
knægten hurtigt bliver træt af.

/Alex

Fra : -= JF =-

Dato : 13-11-07 23:24

Alex Linaa skrev:

> Det ser faktisk OK ud til prisen:
> http://www.shoppit.dk/Default.asp?SektionGruppeId=4&KategoriId=0&Soegeord=&VareId=102686

Ja, det kiggede jeg også på, men jeg bor desværre for langt fra Shoppit
til at jeg kan tage hen og kigge nærmere på det.

> Det du skal sikre dig er at keyboardet er anslagsfølsomt, og med en
> ordenlig klaverlyd. Det ovenstående har tilmed vægtede tangenter, som
> er et ekstra plus.

Den med de anslagsfølsomme tangenter har jeg tænkt på.
Klaverlyden har jeg ikke rigtigt tænkt på - men er netop klaverlyden
ikke generelt OK i dagens keyboards - Bortset fra BR's blip-båt
keyboards
Jeg har set flere keyboards med vægtede tangenter, men ved ikke hvad det
betyder! Kan du hjælpe?
Og har du et bud på hvad de fire multi-pads er?

> Uden dette bliver det hurtigt til en gang blip-båt fra BR-legetøj, som
> knægten hurtigt bliver træt af.

Jamen, sjovt nok er han faktisk rigtigt godt tilfreds med det
BR-keyboard han fik 'for jov' for 4-5 år siden.
Vi har sendt prøvebalonner op om han ikke kunne tænke sig at skrive et
'rigtigt' keyboard på ønskelisten, og det vil han da gøre, men den
skingre BR-ting er go' nok

--
Mvh. John

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 23:31

On Tue, 13 Nov 2007 23:23:40 +0100, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> [...]
>Klaverlyden har jeg ikke rigtigt tænkt på - men er netop klaverlyden
>ikke generelt OK i dagens keyboards - Bortset fra BR's blip-båt

Ikke helt. Jeg har hørt mange rædsler som fabrikanten har kaldt
"klaver"

>Jeg har set flere keyboards med vægtede tangenter, men ved ikke hvad det
>betyder! Kan du hjælpe?

Vægtede tangenter betyder at det føles som et klaver, altså at der
skal anslås og ikke bare trykkes på en tangent.

> [...]
>Vi har sendt prøvebalonner op om han ikke kunne tænke sig at skrive et
>'rigtigt' keyboard på ønskelisten, og det vil han da gøre, men den

Hehe, jamen det er da også ok. Men hvis han skal rykke rent musikalsk,
skal der nok lidt mere til end opgraderet blip-båt.
Fra min egen søn kan jeg sige, at det var klaveret der fik fanget hans
totale interesse, og kickstartede hans musik for alvor.

/Alex

Fra : -= JF =-

Dato : 13-11-07 23:05

Max skrev:

> Ikke noget jeg har den store forstand på, men sidst jeg var i
> http://www.shoppit.dk/ i Århus stod der et par keyboards der
> så temlig seriøse ud, bl.a. et Yamaha, så måske var det
> værd at checke.
Det ser sgu spændende ud, det der Shoppit! Jeg kan forestille mig at der
er mange gode fund at gøre der!
Men jeg bor på jælland, så det er nok lidt langt at køre til Århus eller
Vejle for at checke - Men tak for tippet!

(Lidt ærgeligt at jeg ikke kendte til Shoppit da jeg var i Vejle for
nogle uger siden)

--
Mvh. John

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-11-07 07:32

-= JF =- wrote:
> [...]
> der omkring, eller også er det low-end keyboards i samme leje som det
> jeg linker til som er sat en hund eller to ned.

Du kan også risikere at sidde og prutte om prisen på noget hvor der ikke
følger brugervejledning med.

Det var jeg ude for, da jeg kiggede på brugt keyboard for vistnok 12 år
siden. Jeg endte med at købe et nyt, da jeg frygtede at det brugte var
en hælervare. Og det viste sig så i øvrigt at jeg ikke var så voldsomt
motiveret alligevel, så det er rigtig godt at du vil starte med noget
relativt billigt, for at se om interessen er reel og om den holder.

En ting synes jeg dog er værd at overveje, nemlig om keyboardet har
"anslag", dvs. om det registrerer hvor hårdt man trykket på tangenten.
Det forekommer mig at være ret væsentligt. Pedaler, 100 forskellige
instrumenter og rytmer og alt muligt mærkeligt MIDI-udgang, det er nok
mindre vigtigt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : ebbe

Dato : 14-11-07 18:06

"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse
..

> Vil dette keyboard være OK til en lille nybegynder?
> http://www.lidl.dk/dk/home.nsf/pages/c.o.20071112.p.Keyboard_YPT200

http://www.yamaha-keyboard-guide.com/yamaha-ypt200.html
Her er en seriøst udseende anmeldelse der anbefaler det til dit brug.

--
ebbe
***hvis du bruger vista kan jeg ikke hjælpe dig.***