Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
at tage foto af maleri
Fra : Ole Madsen

Dato : 07-11-07 21:30

Hvis jeg ønsker at have et foto af et maleri, og fotoet skal være 50x70,
hvor stort skal det være så med hensyn til pixels? og, kan et Canon 350d
klare det eller skal jeg købe et andet , og hvilket?

Mvh

Ole

Fra : ;o\)-max-

Dato : 07-11-07 21:57

"Ole Madsen"
> [...]
> det være så med hensyn til pixels? og, kan et Canon 350d klare det eller skal jeg købe

Hehe du har det rigtige kamera, faktisk kan det lave billeder der
er 20x 30 meter, så du er fint inden for hvad kameraet kan præstere.
Der vil måske komme indlæg der påstår at du kan få bedre resultat
med et kamera til 100 k kr. og de har ret. Her er min pointe -
Afrikanere har gennemsnitligt 50-200% større penisser end
Kinesere, alligevel er det den Kinesiske økonomi der stiger med
10-12% pa mens den afrikanske ligger nede i det næsten ubemærkelige.
Nu får jeg nok dumme kommentaer igen om at jeg sikkert er på lsd,
men hvis folk bare et øjeblik ville tænke uden for deres vandte ramme.
Put og pyt - tro mig du vil få mere end fremgragende resultater med
det kamera du har, dem der smiler lever måske ikke længere, men
det skader jo ikke.. ,o)-max-

Fra : Anders Otto Nielsen

Dato : 07-11-07 22:58

;o\\)-max- <max@bamarzone.dk> skrev:

> [...]
>Put og pyt - tro mig du vil få mere end
>fremgragende resultater med
>det kamera du har, dem der smiler lever måske

Ja til det foremål er 350D fremragende
--
aon

Fra : Kjeld

Dato : 11-11-07 04:12

"Anders Otto Nielsen (slet WLJUU)" <oz3aap@WLJUUlite.dk> wrote in message

> Ja til det foremål er 350D fremragende
> --
> aon

Bemærkede du max at din lallende kommentar blev ignoreret med rette !

/Kjeld

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-07 09:53

Kjeld klaphat wrote:

> Bemærkede du max at din lallende kommentar blev ignoreret med rette !

Hmm... når folk svarer på et indlæg, så er det som regel fordi de er
uenige, der også et gammelt ordsprog som siger, at dem som tier
samtykker, og det er iøvritgt kun et fåtal, som sender Re'er, hvor de
oplyser, at de er enige i et givent udsagn...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Robert Piil

Dato : 11-11-07 10:15

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
> samtykker, og det er iøvritgt kun et fåtal, som sender Re'er, hvor de
> oplyser, at de er enige i et givent udsagn...

En generel kommentar. En anden udbredt adfærd på usenet er "Don't feed
the troll's" (som jeg så netop har undladt at følge). Det er ret typisk
dig, at tage et forvrøvlet ordsprog til indtægt for at alle er enige med
dig.

Robert Piil
<http://piil.org/blog/archives/50-Dont-feed-the-trolls.html>

Fra : Thomas Corell

Dato : 11-11-07 10:18

Robert Piil wrote:

> [...]
> the troll's" (som jeg så netop har undladt at følge). Det er ret typisk
> dig, at tage et forvrøvlet ordsprog til indtægt for at alle er enige med

Man kan også sige "dem der tier hedder ikke Sisyfos" i denne sammenhæng ?

--
Don't waste space

Fra : Robert Piil

Dato : 11-11-07 13:04

Thomas Corell skrev:

> Man kan også sige "dem der tier hedder ikke Sisyfos" i denne sammenhæng ?

Ja, stenen triller sgu nok ned igen. Sådan er det!

Robert Piil

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-11-07 21:59

Robert Piil wrote:

> Ja, stenen triller sgu nok ned igen. Sådan er det!

- og vi kan også konstatere, at Robert Piil har anskaffet sig et digitalt
kamera, og derfor har han fået en ubændig trang til at være bedrevidende
i fotogruppen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-11-07 09:40

-max- skrev:
> [...]
> Put og pyt - tro mig du vil få mere end fremgragende resultater med
> det kamera du har, dem der smiler lever måske ikke længere, men

Tak for svaret, men hvad så med linse? jeg har bare en standard linse,
den der fulgte med, burde jeg købe en anden?

Ole

Fra : Bo Hellum

Dato : 08-11-07 09:51

"Ole Madsen" <ole@o-madsen.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret, men hvad så med linse? jeg har bare en standard linse, den
> der fulgte med, burde jeg købe en anden?
>
> Ole

Jeg har taget en hel del billeder for gallerier og i starten lavede jeg den
klassiske fejl, faktisk hele 2 fejl. Jeg skød med blitz, og jeg gik så tæt
på som muligt. Det giver for det første genskær i maleriet, og så giver det
buede hjørner.

Min løsning er kamera på stativ, trådudløser, brændevidde på 50+ og ingen
blitz.

Bo

Fra : Leif Langgaard

Dato : 08-11-07 10:32

> [...]
> hvor stort skal det være så med hensyn til pixels? og, kan et Canon 350d
> klare det eller skal jeg købe et andet , og hvilket?

Hej

I gamle dage, før man bare købte nyt kamera til den opgave man skulle løse,
brugte man det udstyr man havde, og det var som regel godt nok.
Du skal nok definere dine krav bedre, ud over "kan det klare det", for
selvfølgelig kan det klare det, men hvor godt kan altid diskuteres.
Lyset, ja, jeg ville stille billedet udenfor i et lyst gråvejr, det er det
fedeste lys der fåes, ganske uproblematisk og helt gratis, hvis du syntes
det er for nemt og ikke smart nok, så gå du bare i gang med blitz,
flashanlæg eller lamper, så skal du bare se hvilke problemer du løber ind i
mht. genskind og reflektioner.
Sørg for at rammen ikke skygger på billedet, hvis der da er en sådan på
billedet.
Brug blænde 8, der er din optik nok bedst.
Brug kort tele, så undgår du den svage "fortegning" der kan være ved
korteste brændvidde, det er jo bedst at kanterne er rette.
Tag billedet helt vinkelret ind på maleriet, så får du skarphedsplanet
nogenlunde i plan med maleriets overflade, det betyder skarphed over hele
maleriet.

Langgard

Fra : Jeroen

Dato : 08-11-07 20:37

Jeg vil nok anbefale at scanne maleriet, i faldet at du vil opnå det bedst
mulige resultat.

Mvh
Jeroen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-07 15:09

Jeroen wrote:
> Jeg vil nok anbefale at scanne maleriet, i faldet at du vil opnå det bedst
> mulige resultat.

Hvordan vil du scanne et maleri ?

Bo //

Fra : Jeroen

Dato : 11-11-07 21:31

Hm.. Med en scanner!?

Hvad mener du?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-07 21:45

Jeroen wrote:
> Hm.. Med en scanner!?
>
> Hvad mener du?

jeg har aldrig set en scanner, der kan tage et maleri med ramme og "det
hele". En del malerier er større end en husholdningsscanner til A4 kan tage.

Kan Du henvise til en maleriscanner ?

Bo //

Fra : Jeroen

Dato : 11-11-07 21:57

Tag det ud af rammen, scan flere deler af det med fx. A3 scanner, læg det
sammen i fx. Photoshop. Ikke så svært.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-07 23:30

Jeroen wrote:
> Tag det ud af rammen, scan flere deler af det med fx. A3 scanner, læg det
> sammen i fx. Photoshop. Ikke så svært.

De færreste har en A3 scanner, og ikke mange vil bare rive rammen af et
maleri. Jeg tror ikke det er en almindelig løsning.

Bo //

Fra : Jakob Sønder

Dato : 11-11-07 22:17

Bo Bjerre wrote:

> jeg har aldrig set en scanner, der kan tage et maleri med ramme og "det
> hele". En del malerier er større end en husholdningsscanner til A4 kan
> [...]

Drum scannere og storformat scannere, sidst nævnte især fra
http://www.crusedigital.com/ bruges af gallerier og auktionshuse til at
scanne malerier, men det er nok en lidt ambitiøs løsning for de fleste

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-11-07 23:34

Jakob Sønder wrote:

> Drum scannere og storformat scannere, sidst nævnte især fra
> http://www.crusedigital.com/ bruges af gallerier og auktionshuse til at
> scanne malerier, men det er nok en lidt ambitiøs løsning for de fleste

En tromlescanner kan man ikke bare sætte et maleri på, men jeg har ikke
set den scanner, Du henviser til. Så lærte jeg det, takker. Men det er
så vidt jeg kan se ikke noget der findes i almindelige husholdninger, så
mon ikke den oprindelige spørger har bedst gavn af et almindeligt
digitalt kamera og noget diffust dagslys ?

Bo //

Fra : Jakob Sønder

Dato : 12-11-07 20:10

Bo Bjerre wrote:

> En tromlescanner kan man ikke bare sætte et maleri

Nej man må endelig ikke sætte et almindeligt maleri på en tromle scanner

> [...]
> mon ikke den oprindelige spørger har bedst gavn af et almindeligt
> digitalt kamera og noget diffust dagslys ?

Uden tvivl. Som man jo nok kan fornemme er cruse scannerne ikke i den
billige ende