Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Jeg gør det alligevel!
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-07 21:45

Jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at poste billederne fra Høje Tåstrup
med Nikon D3.

Jeg har opdaget at de nævnte plamager er meget sværere at se via Internet
Explorer eller Windows Billed og faxfremviser.
Tag venligst selv stilling.

Nuvel, jeg bil bede jer om kun at hente de billeder, I mener at ha behov for
at se.
Er du ligeglad med et Nikon D3, så lad helt være. Hvert billede fylder
mellem 3,5 Mb og 6 Mb afhængig af kompression.

Billederne er alle JPEGs direkte ud af kameraet. Der skulle ikke være
hverken Noise reduction eller sharpen slået til.
Billederne er helt og aldeles uredigeret fra min side.
Bær over med den "store" fotokunst. Jeg var en smule hæmmet af, at kameraet
var fastgjort til disken med en 120 cm lang stålwire.

Papirhunde på Canon papkasse

ISO 100:
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0951.JPG

ISO 200
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0952.JPG

ISO 400
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0953.JPG

ISO 800
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0954.JPG

ISO 1600
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0955.JPG

ISO 3200 - fokus på bagerste hund - opdagede ikke fejlen
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0956.JPG

ISO 6400
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0957.JPG

ISO 12800 - High1
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0958.JPG

ISO 25600 High 2
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0959.JPG

Tilfældig dame og mand ISO 1600
http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0967.JPG

Billederne vil blive fjernet igen mandag d. 5 november af hensyn til mit
site og udbyders båndbredde.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-07 21:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at poste billederne fra Høje
> Tåstrup med Nikon D3.

BTW, hvis nogen har fundet et link til download af Nikons Capture NX med
understøttelse af D3 RAW-filer, så vil jeg gerne ha det, og så konvertere
RAWfilerne til gennemsyn.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : HKJ

Dato : 03-11-07 22:11

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> understøttelse af D3 RAW-filer, så vil jeg gerne ha det, og så konvertere

dcRaw understøtte allerede D3, så der er en muliged der (Men det kan
godt være at du selv skal compilere den).

http://www.cybercom.net/%7Edcoffin/dcraw/

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-07 22:18

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> dcRaw understøtte allerede D3, så der er en muliged der (Men det kan godt
> være at du selv skal compilere den).
>
> http://www.cybercom.net/%7Edcoffin/dcraw/

Det er jo noget llinux hejs
Min spand er Windowsbaseret.
Der ligger vist ikkenogen stor fremtid i at mikse de to ting

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : HKJ

Dato : 03-11-07 22:23

Frodo Nifinger wrote:
> "HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo noget llinux hejs
> Min spand er Windowsbaseret.
> Der ligger vist ikkenogen stor fremtid i at mikse de to ting

dcRaw er ikke baseret på noget OS, den kan compileres til mange
forskellige OS.
Der ligger nogle compilere udgaver her, men jeg ved ikke op de er helt
up to date:
http://www.insflug.org/raw/

For dem der ikke kan lide kommandolinier findes der også grafiske frontends.

Selve koden fra dcRaw bliver faktisk brugt i rigtig mange raw convertere.

Fra : Børge T. Andersen

Dato : 04-11-07 15:11

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
>>
> BTW, hvis nogen har fundet et link til download af Nikons Capture NX
> med understøttelse af D3 RAW-filer, så vil jeg gerne ha det, og så

Kan du ikke konvertere RAW-filerne til Adobes DNG-format, og så bruge ARC på
disse?
Hilsen ...\børge

Fra : KsK

Dato : 03-11-07 22:17

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Er du ligeglad med et Nikon D3, så lad helt være. Hvert billede fylder
> mellem 3,5 Mb og 6 Mb afhængig af kompression.

her på min 6 mb linije røg de ned hurtigt en jeg kunne nå at sige "skrue
lige ned "

VI/Jeg takker

KsK

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-11-07 22:47

hey

tak for synet...
det er da et så ringe en da :0)

mvh torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-11-07 22:51

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg havde egentlig bestemt mig for ikke at poste billederne fra Høje
> Tåstrup med Nikon D3.

Godt initiativ.

Hvad var ellers dit indtryk af D3 ?

Ifølge EXIF har du angivet for lav ISO på linkene, hvilket også passer med
ISO 200 er laveste normale hastighed på D3:
ISO 200: _DSC0951.JPG
ISO 400: _DSC0952.JPG
ISO 800: _DSC0953.JPG
ISO 1600: _DSC0954.JPG
ISO 3200: _DSC0955.JPG
ISO 4000: _DSC0956.JPG
ISO 6400: _DSC0957.JPG
ISO 12800: _DSC0958.JPG
ISO 25600: _DSC0959.JPG

Man kan se af EXIF at det er firmware V0.36 - altså formodentlig
pre-release. Så man skal være lidt overbærende.

Hvis man sammenligner ISO 200 med ISO 800 er der klart forskel.
Ved ISO 1600 er der tydeligt støj. Ikke meget, men ikke desto mindre
tydeligt. Og naturligvis endnu mere ved ISO 3200.
Det er bestemt ikke dårligt - men heller ikke revolutionerende, som det
eller fremføres.

Ved ISO 4000 sker der noget underligt, hvor der ser ud til at være meget
mindre støj end ved ISO 3200 - bliver der skruet gevaldigt op for støj
reduktion ? F.eks. forsvinder strukturen i papkassen fuldstændigt
forsvundet, selvom den var tydelig ved ISO 200.
At fjerne støj er ikke svært, men at bevare detaljer samtidig er.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michaelbs

Dato : 03-11-07 23:38

"Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> tydeligt. Og naturligvis endnu mere ved ISO 3200.
> Det er bestemt ikke dårligt - men heller ikke revolutionerende, som det

Jeg synes det ser rigtigt flot ud.

Men jeg har et aber dabei:
er det ikke sådan at høj ISO er noget, man bruger når lyset er
utilstrækkeligt? Og når man tager billeder i utilstrækkelig belysning er der
mere støj, da histogrammet ikke er så "højreorienteret"?
Det er ikke så vigtigt, hvordan et kamera performer høj ISO ved almindelige
lysforhold (medmindre man skal fastfryse meget hurtige bevægelser,
naturligvis) men i lavt lys.
Det er så ikke Frodo's skyld at lyset var som det var. Syntes bare lide det
skulle sparkes på banen.

Mit 5D tager da også næsten støjfrie billeder på ISO 1600 i fuldt solskin,
hvor jeg så ikke har brug for ISO 1600. Om aftenen ved stearinlysbelysning
er der derimod en del støj.

mvh Michael

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-07 23:46

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i en
meddelelse news:472cf86e$0$90271$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> hvor jeg så ikke har brug for ISO 1600. Om aftenen ved stearinlysbelysning

Det er korrekt. Desværre var der forholdvist meget lys i centeret pga store
skylights.
Og stålwiren var ikke lang nok itl at snige mig et mere dunkelt sted hen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-11-07 23:44

> [...]
> forsvundet, selvom den var tydelig ved ISO 200.
> At fjerne støj er ikke svært, men at bevare detaljer samtidig er.

Jeg må indrømme at jeg har det fint med støjen på D3'eren. Den lever fint op
til mine forventninger på det plan.
Jeg er straks mere bekymret for de plamager, den laver i alle
ISOindstillinger.
JEg har opdaget at de er næsten usynlige på billederne i IE og
WB&Ffremviseren. Meni Photoshop skærer de mig direkte i synet.
Jeg håber det er en glitch, der bliver udjævnet med ny firmware. Jpeg'erne
fik også Photoshop til at opføre sig irregulært.
Det er sandsynlig slet ikke tilstede i RAw-filerne - Håber ejg da

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-11-07 10:18

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg må indrømme at jeg har det fint med støjen på D3'eren. Den lever fint
> op til mine forventninger på det plan.

Det kan jeg godt forstå - den gør det rigtigt pænt. Formodentlig (noget af)
det bedste på markedet (når den altså kommer på markedet).

De omtaler man har hørt og set på nettet om "ingen støj på ISO 1600",
"revolutionerende" osv. er sat i perspektiv nu hvor vi har haft lejlighed
til at prøve det selv.

[8<8<8<]
> Jeg håber det er en glitch, der bliver udjævnet med ny firmware.

Mon dog ikke.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 04-11-07 10:52

> [...]
>
> De omtaler man har hørt og set på nettet om "ingen støj på ISO 1600",
> "revolutionerende" osv. er sat i perspektiv nu hvor vi har haft lejlighed

Ja, det er der jo så ikke alle der måtte, et Nikon kan åbenbart ikke holde
til, at blive testet for meget.......!

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-11-07 01:50

Mogens Hansen wrote:
> [...]
> fuldstændigt forsvundet, selvom den var tydelig ved ISO 200.
> At fjerne støj er ikke svært, men at bevare detaljer samtidig er.

Jeg var ret begejstret for D3'eren. Det ligger bedre i mine hænder, end jeg
havde forventet.
Nikon har også lært en lille detalje fra Canons 1D serie, nemlig at skyde
søgerokularet længere bagud, så der er bedre plads til vore europæiske
snydehorn.
Selve huset er en fryd oprindeligt designet af Giorgetto Giugiaro og
forfinet lidt i D3'eren. Lækkert lækkert!

Maskinen har en lækker lyd og er meget responsiv. Søgeren er lækker og der
er ryddet op i infomationerne i søgeren, så det fremstår mindre forvirrende.
AF er meget responsiv og sikker. Men for mig noget uvant.
Nikonrepræsentanten fortalte, at den færdige version af firmwaren vil
tillade fuldt valgfri funktion af funct.knappen på forsiden, dvs også som
ISOknap. Jeg har har længe harceleret over, at Nikon ikke har byttet rundt
på Modeknappen og ISOknappen - Både på D200 og på D2X.
Autohvidbalancen er meget god.

Med hensyn til ISO, så finder jeg, at den holder det, den lover. En yderst
brugbar ISO6400 og de sidste to til nød.
Det er et stop mere end 1D Mk III og dermed markedsledende. Det er dog ikke
længere væk end at Canon nok skal komme tilbage men det vil nødvendigvis
tage dem et par år, da 1D Mk III'eren er ny. Den skal jo lige tjene sig ind
igen. Uanset, Nikon er med i racet, og det er dejligt.

Jeg håber, at de plamager er et udslag af ufærdig firmware, og er væk ved
RAW's og i det hele taget ved en opdatering af firmwaren.
Desværre har jeg ikke umiddelbart mulighed for at konvertere RAW-filerne.
sjovt nok kan man se thumbs'ene i stifinderen på Windows XP.

Jeg glæder mig til at se, hvad kameraet kan i produktionsstand, men
personligt beholder jeg bukserne på og venter på, at Nikon kommer med en
firmwareopdatering. Der er næsten garanti for mangler i firmwaren fra
starten af.
Efter at ha klappet dyret har jeg fået lidt ro på. Jeg glæder mig til at
dyrke lowlightfotografi en mass, men nu kan jeg bedre holde ventetiden ud.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-07 09:08

Mogens Hansen wrote:

> Man kan se af EXIF at det er firmware V0.36 - altså formodentlig
> pre-release. Så man skal være lidt overbærende.

Tja, nu kender jeg ikke den eksakte pris, men den skulle ende omkring
$5000 for hus uden glas, ifølge de steder jeg kunne finde. I den
pris/kvalitets-klasse vil jeg forvente man har færdigudviklet produktet
før man sender det på markedet. Tænk hvis man købte biler på samme måde
"det er en helt ny Mercedes-model, så vi må bære over med at den bremser
lidt skævt, det bliver nok opdateret i næste firmware".

--
Don't waste space

Fra : MW

Dato : 04-11-07 09:24

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "det er en helt ny Mercedes-model, så vi må bære over med at den bremser
> lidt skævt, det bliver nok opdateret i næste firmware".

Du er tættere på virkeligheden end du sikkert bryder dig om

MW

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-11-07 09:32

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> skrev i en meddelelse
det bliver nok opdateret i næste firmware".

Var det ikke sådan man sagde om canon 1d3?..
mon ikke nikon har luret lidt på canon´s problemer med deres 1d3 og fundet
ud af at det skal virke 100% for end det sendes påmarkedet..

Tror på at canon har mistet terræn, med deres problemer på 1d3, samt den
måde canon.dk har forsøgt at tie problemmet væk..

Vh Torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-11-07 10:19

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in
message news:472d838a$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> mon ikke nikon har luret lidt på canon´s problemer med deres 1d3 og fundet
> ud af at det skal virke 100% for end det sendes påmarkedet..

Tror du Canon var klar over problemet med autofokus da de sendte 1D mkIII på
markedet ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-07 10:41

Mogens Hansen wrote:
> "Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in

> Tror du Canon var klar over problemet med autofokus da de sendte 1D mkIII på
> markedet ?

Uden at kende det omtalte problem i detaljer... Er det rimeligt at
Canon's produkt-test er så overfladisk, at det ikke fangede fejlen inden
produktet blev lanceret ? Dagens forbrugere siger sikkert "jamen det må
man leve med". For mig er et kvalitetsprodukt kendetegnet ved at det er
gennemtestet, inden det sendes på markedet, uanset prisklasse.

--
Don't waste space

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-11-07 11:02

For mig er et kvalitetsprodukt kendetegnet ved at det er
> gennemtestet, inden det sendes på markedet, uanset prisklasse.

Fuld stændig ening!!!!...
Min lukker på mit 1Ds2 stod af allerede ved 28,000 eksponeringer, jeg
henvendte mig til canon og spurgte hvad deres holdning var til at deres top
model ikke holdt til flere eksponeringer.
deres svar:

Lukkeren er en slidt del, så det er hvad der kan forventes..

ordet forventes, fik mig op af stolen, de praler jo ellers med at den er
testet til 200,000 eksponeringer..
Også er det jo ikke et enestående eksemplar, der e rvidst efter hvad jeg har
læst et generalt problem..

mit problem blev løst flot og hurtigt af CAV, men jeg har mistet noget for
canon!..

mvh torben

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-11-07 10:18

"Thomas Corell" <nospamplease@corell.dk> wrote in message

> [...]
> $5000 for hus uden glas, ifølge de steder jeg kunne finde. I den
> pris/kvalitets-klasse vil jeg forvente man har færdigudviklet produktet

Nikon D3 er _ikke_ på markedet.
Første leverance i Danmark kommer 20. november. Firmwaren er formodentlig
ikke V0.36 til den tid. Jeg syntes det er modigt og pænt af Nikon at vise en
pre-release model og lade os gemme billeder på egne kort. Da jeg prøvede det
samme med Canon 1D mkIII fik jeg læst og påskrevet - kortet blev slettet
selvom kameraet var blokkeret for skrivning.
Hvis man bestiller nu, kan man håbe på levering i marts-april 2008.
Der er forudbestilt 300-400 stk. i Danmark.

Vil det være mere acceptabelt at der er en design fejl i f.eks Nikon D40
bare fordi den er billigere ?

> Tænk hvis man købte biler på samme måde
> "det er en helt ny Mercedes-model, så vi må bære over med at den bremser
> lidt skævt, det bliver nok opdateret i næste firmware".

Sådan er den virkelige verden.
Lige præcis Mercedes har de senere år kæmpet med kvalitetsproblemer.
Jeg har fået fjernet et motorproblem i min bil (ikke Mercedes) med en
firmware opdatering
Hvornår har du sidst hentet en sikkerhed patch til din computer ?

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-07 10:34

Mogens Hansen wrote:

> Vil det være mere acceptabelt at der er en design fejl i f.eks Nikon D40
> bare fordi den er billigere ?

Nej det er ikke acceptabelt med fejl i produkter, især ikke dem som
producenten selv kunne have fundet inden de sender produktet på
markedet.

> [...]
> firmware opdatering
> Hvornår har du sidst hentet en sikkerhed patch til din computer ?

Software er lige så defekt. Men man må give dem, at de har fået os
forbrugere til at acceptere at købe fejlbehæftede produkter. Grunden til
jeg reagerede i denne tråd var udsagnet om "det er et helt nyt produkt,
så der er nok et par fejl, det må man acceptere".

--
Don't waste space

Fra : Thomas Sass Pedersen

Dato : 04-11-07 10:53

> [...]
> "det er en helt ny Mercedes-model, så vi må bære over med at den bremser
> lidt skævt, det bliver nok opdateret i næste firmware".

Der er sikkert en del ejere af Mercedes E-klasse der synes at verden er
sådan lige nu

MVH
Thomas

Fra : Robert Piil

Dato : 04-11-07 13:32

Thomas Corell skrev:
> [...]
> "det er en helt ny Mercedes-model, så vi må bære over med at den bremser
> lidt skævt, det bliver nok opdateret i næste firmware".

Hov Thomas, smuttede der lige en analogi igennem selvcensuren der - og
så endda en bilanalogi

Robert Piil

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-07 13:34

Robert Piil wrote:

> Hov Thomas, smuttede der lige en analogi igennem selvcensuren der - og
> så endda en bilanalogi

Det var nu ikke en analogi, men en sammenligning af hvad man som
forbruger vil finde sig i, alt efter produkt.

--
Don't waste space

Fra : Robert Piil

Dato : 04-11-07 13:36

Thomas Corell skrev:

> Det var nu ikke en analogi, men en sammenligning af hvad man som
> forbruger vil finde sig i, alt efter produkt.

Er det ikke en forskel i nuancerne?
(Jeg er iøvrigt enig i din pointe)

Robert Piil

Fra : Thomas Corell

Dato : 04-11-07 13:37

Robert Piil wrote:

> Er det ikke en forskel i nuancerne?

Jow, vi nok ude i 18% området.

--
Don't waste space

Fra : Soren Pedersen

Dato : 05-11-07 14:49

Thomas Corell wrote:

> [...]
> "det er en helt ny Mercedes-model, så vi må bære over med at den bremser
> lidt skævt, det bliver nok opdateret i næste firmware".

Den er jo ikke på markedet ?????
Og hvis du tror at de nye ikke-markedsførte biler du finder på diverse
biludstillinger er køreklare tager du fejl.....Meget fejl!

Mvh
Søren

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-11-07 19:25

"Soren Pedersen" <soren@munchweb.dk> wrote in message

> [...]
> Og hvis du tror at de nye ikke-markedsførte biler du finder på diverse biludstillinger
> er køreklare tager du fejl.....Meget fejl!

Uhm - Thomas kommer med en go' pointe, set fra forbrugers side,
og du kommer med en go' pointe set fra producents side. Den ene
af jer fremstår som en oplyst kritisk forbruger og den anden som en
fundamentalistisk idiot, frit valg på 2 hylder, men jeg tager nok fejl,
uuh nej jeg tager meget fejl.. -max-

Fra : Soren Pedersen

Dato : 15-11-07 14:42

> uuh nej jeg tager meget fejl.. -max-

Spot on !

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-11-07 16:19

> [...]
> forsvundet, selvom den var tydelig ved ISO 200.
> At fjerne støj er ikke svært, men at bevare detaljer samtidig er.

I må undskylde, at jeg har taget fejl af ISO-værdierne.
JEg havde travlt med det, og mente jeg var startet fra ISO 100 og havde
glemt, at jeg lige sskulle ha ISO 4000 med

Mogens! Du akn ikke sammneligne billedet fra ISO 200 med ISO 4000 billedet.
Fokus er smuttet på ISO 4000 - Den fangede den bagerste hund i stedet, og
jeg opdagede det ikke.
Derfor er der kun et område bagerst på papkassen, der er skarpt. og ikke
forkanten.
Der er simpelthen tale om "Out of Focus" uskarphed.
Men naturligvis er der da omkostninger ved at gå helt op i ISO 4000 og ISO
6400.

MEn det er faktis bedre at sammenligne ISO 200 og ISO 6400.

Ved ISO 6400 rammer fokus på forsiden af kassen omtrent ved tapen.

Men ellers prøv at sammenligne ISO 200 og 3200. Det er sq meget spiseligt.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-11-07 17:32

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> I må undskylde, at jeg har taget fejl af ISO-værdierne.
> JEg havde travlt med det, og mente jeg var startet fra ISO 100 og havde
> glemt, at jeg lige sskulle ha ISO 4000 med

Pyt med det - bare vi er enige om hvad vi snakker om
Det er godt at du lagde serien op.

> Mogens! Du akn ikke sammneligne billedet fra ISO 200 med ISO 4000
> billedet.
> Fokus er smuttet på ISO 4000 - Den fangede den bagerste hund i stedet, og
> jeg opdagede det ikke.

Jeg er helt med på at fokus er flyttet lidt - pyt med det.

Jeg har nok været lidt uklar med hvad jeg mente - så jeg prøver lige en gang
mere:

Kig på den blålige ende af printer kassen, hvor der er et billede af
printeren. Kig på den ensartede flade.
På ISO 200 billedet kan man tydeligt se lidt "bølger" i fokusplanet fordi
kassen er lavet af bølgepap. I den ensfarvede flade er der også lidt støj.
Efterhånden som ISO skrues op kommer der naturligvis lidt mere støj i den
ensfarvede flade. På ISO 3200 kan man stadig ane "bølgerne" i fokusplanet,
og der er naturligvis kommet en del mere støj.
Hvis du så kigger på ISO 4000 er den ensartede flade stort set renset for
støj, og blevet "plastik-agtig" og der er ikke antydning af "bølger" i
fokusplanet (hvor der står skrevet "ChromaLife100").
Det er helt tydeligt at fra ISO 3200 til ISO 4000 er der blevet skruet
gevaldigt op for støjreduktion. Det er ikke svært at fjerne støj - det svære
er at gengive deltaljer samtidig

[8<8<8<]
> MEn det er faktis bedre at sammenligne ISO 200 og ISO 6400..

Nej slet ikke - der er for stor forskel på støjreduktion.
De bør sendes gennem en RAW konverter med samme støjreduktion for at være
sammenlignelige, og gerne på et motiv med finere detaljer.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : AON

Dato : 03-11-07 23:34

> [...]
> http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0967.JPG
>
> Billederne vil blive fjernet igen mandag d. 5 november af hensyn til mit

De kommer fint hurtigt ind,
200 f/2, fra 200 til 1600 kan jeg se tydelig forskel og
fra 3200-4000 synes jeg at 4000 ser bedre ud ??
Impornerende at der findes 25400 , det viser at der bliver arbejdet med høj
iso hos fabrikankterne !
Tak for føsrtehånds indtryk af D3 !

aon

Fra : Jesper Juul

Dato : 04-11-07 00:01

Frodo Nifinger skrev:
> [...]
>
> Jeg har opdaget at de nævnte plamager er meget sværere at se via Internet
> Explorer eller Windows Billed og faxfremviser.

Ja jeg skal da love for at der er jpeg plamager på billederne, men det
må helt sikkert være en fejl på det eksemplar, et kamera med den fejl
kan jeg ikke forestille mig at de sender på markedet. Derudover ser de
høje iso billeder meget gode, men jeg synes slet ikke de kommer i
nærheden af den hype som der har været en del af, eks. synes jeg at et
5D udviser nogenlunde den samme iso støj på iso 1600.

Men føj det var et lækkert kamera og sindsvagt hurtigt.

Jesper
Lidt fotos:
http://www.pbase.com/jesper_juul

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-11-07 19:24

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Jeg har forresten også lagt mærke til at eksponeringen tiltager i High 1 og
endnu mere i High 2
Dvs billedet bliver lysere. Jeg ændrede ikke på EV+/- undervejs. billederne
blev taget så hurtigt, jeg kunne skifte mellem ISOværdierne og fokusere.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KsK

Dato : 04-11-07 19:48

CUT
> [...]
> Dvs billedet bliver lysere. Jeg ændrede ikke på EV+/- undervejs.
> billederne blev taget så hurtigt, jeg kunne skifte mellem ISOværdierne og

gør den ikke det på alle kamera hvis tid og blænd er den sammen ???

KsK

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-11-07 23:46

KsK wrote:
> CUT
>

> gør den ikke det på alle kamera hvis tid og blænd er den sammen ???

Jo, men jeg havde valgt A(perture) på kameraet og blænde F:/4,0. Det vil
sige, at kameraet blot hævede lukkertiden, for hvert ISOtrin jeg gik op på.
Eksponeringen burde være identisk på alle billederne. Variationerne kunne
måske være i lukkeren, men da det er en highend lukker, der er specielt
designet til at være ret præcis, tror ejg mere det skyldes at ISO Hihg 1 og
High 2 ikke er default værdier og derfor ukalilbrerede.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : KsK

Dato : 04-11-07 23:48

> [...]
> og
> High 2 ikke er default værdier og derfor ukalilbrerede.

nå ja selvfølglig hvis lukke kan lukke hurtigt nok til en ISO
25.000

Fra : Bo Hellum

Dato : 04-11-07 19:33

> [...]
> http://www.frodonifinger.dk/D3/_DSC0967.JPG
>
> Billederne vil blive fjernet igen mandag d. 5 november af hensyn til mit

Hej Jesper

Tak fordi du gad dele din oplevelse med os andre. Jeg undre mig godtnok over
de mærkelige artifacts som du nævner. Hvis Nikon er klar over problemet, så
er det sku da stort af dem at lade dig skyde med dine egne mem kort, de må
da være klar over at du deler dine billeder med andre, ikke ligefrem en go
reklame for dem. Jeg håber de ikke dukker op på raw billederne, og at det
var en "enlig" svale, ellers har de godtnok et problem. Nåh, vi kan gisne
her fra og til det lander på skrivebordet.

Hygge

Bo

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-11-07 20:01

"Bo Hellum" <bo@hellums.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billederne, og at det var en "enlig" svale, ellers har de godtnok et
> problem. Nåh, vi kan gisne her fra og til det lander på skrivebordet.

Jeg antager, at det skyldes den ufærdige firmware.
Jeg har simpelthen ikke fantasi til at forestille mig, at det færdige
produkt vil ha samme fænomen.
Ellers kommer Nikon til at opleve en kundestorm, der vil få Canons problemer
med 1D Mk III til at ligne et par dråber spildt mælk.
Jeg tror ikke, man skal lægge så meget i det fænomen, ihvert fald ikke før
de produktionsklare modeller rammer butikkerne.
Jeg for min part vælger at sidde lidt på mine hænder og fløjte, indtil Nikon
smider den første firmwareopdatering på gaden.
Jeg har alligevel ikke pengene før
Nikonrepræsentanten argumenterede godt nok for, at jeg skulle bestille
alligevel fordi kameraet helt sikkert ville være i restordre frem til den
dato.
Jeg vælger at tage det lidt mere afslappet. Frenzy'en blir jo ikke ved. Så
jeg får nok mit kamera til den tid.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 04-11-07 20:55

> [...]
> dato.
> Jeg vælger at tage det lidt mere afslappet. Frenzy'en blir jo ikke ved. Så

Enig, og så sparer du nok også en 5-7k til den tid, hehe.

Hygge

Bo