Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af modlysblænde til 24-105L på EF-s 1~
Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 17:42

Hej Gruppe

Jeg har ingen modlysblænde til min EF-s 17-55'er, men modlysblænden til min
EF 24-105L passer glimrende på min EF-s 17-55. Jeg har testet at billedet
ikke bliver ramt af modlysblændens kanter ved 17mm og F2.8. (på et 1.6x
croppet kamera selvfølgelig).

Når crop factor regnes ind så bliver 17-55mm * 1,6 = 27-88mm. Dermed skulle
der vel ikke være grundlag for at købe den modlysblænde som i virkeligheden
passer til 17-55'eren, da 24-105 dækker området (og da den alligevel ikke er
effektiv når man zoomer i retning af mere tele.)

Det er vel i praksis ligegyldigt om jeg bruger den korrekte modlysblænde,
eller om jeg bruger den som egentlig i virkeligheden er beregnet til 24-105L

Der anvendes som sagt 1.6x croppet kamera og en EF-s 17-55.

Mvh.
Anja

Fra : Leif Langgaard

Dato : 30-10-07 19:33

"Truntes Mor" <skriv email adressen her> skrev i en meddelelse
> [...]
> min EF 24-105L passer glimrende på min EF-s 17-55. Jeg har testet at
> billedet ikke bliver ramt af modlysblændens kanter ved 17mm og F2.8. (på

Hej

Prøv på F16 eller 22, og på nærgrænsen og indstillet på uendelig, dette kan
give en forskel, jeg kender ikke din optik, så prøv dig frem!

Langgaard

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 19:42

> Prøv på F16 eller 22, og på nærgrænsen og indstillet på uendelig, dette
> kan give en forskel, jeg kender ikke din optik, så prøv dig frem!

Tak for tippet. Jeg prøver liger dette...

/Anja