|
| Flysikkerhed Fra : Ukendt |
Dato : 28-10-07 10:44 |
|
Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
| |
Pernille (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Pernille |
Dato : 28-10-07 11:07 |
|
"Morten" <-> skrev i en meddelelse
news:472459c9$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
>
Aner det ikke, - men man kunne forestille sig at det er forrest. Der sidder
alle dem, der ønsker mere, end alle os andre. Altså 1. klasse.
| |
Herluf Holdt, 3140 (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 28-10-07 11:17 |
|
Morten skrev:
> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
I cockpittet. Og da jeg ikke har noget at gøre dér,
vil jeg foretrække den forreste plads ved vinduet i
venstre side.
--
Herluf :·)
| |
-= JF =- (28-10-2007)
| Kommentar Fra : -= JF =- |
Dato : 28-10-07 11:18 |
|
Morten skrev:
> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
>
>
Det har altid heddet sig at, at jo længere bagud i flyet, jo sikrere er
man... Men om der er bevis for sagen ved jeg ikke.
--
Mvh. John
The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.
| |
Bjarne (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 28-10-07 11:38 |
|
Morten skrev:
> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
>
Jeg ville foretrække at sidde tæt på en nødudgang, da der er trængsel om
at komme ud, hvis flyet brænder.
Jeg ville også foretrække at sidde langt fra propellerne i et propelfly.
Og da starter og landinger (sidstnævnte specielt hos SAS) er farlige, må
forbindelser uden skift være at foretrække.
Om muligt tager jeg toget, og hvis jeg alligevel flyver, trøster jeg mig
med, at det er mange gange mere sikkert at flyve end at køre i bil.
Bjarne
| |
Pernille (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Pernille |
Dato : 28-10-07 12:18 |
|
"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
news:4724669c$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Morten skrev:
>> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
> Jeg ville foretrække at sidde tæt på en nødudgang, da der er trængsel om
> at komme ud, hvis flyet brænder.
> Jeg ville også foretrække at sidde langt fra propellerne i et propelfly.
> Og da starter og landinger (sidstnævnte specielt hos SAS) er farlige, må
> forbindelser uden skift være at foretrække.
> Om muligt tager jeg toget, og hvis jeg alligevel flyver, trøster jeg mig
> med, at det er mange gange mere sikkert at flyve end at køre i bil.
>
> Bjarne
>
Ja, hvor mange danskere er det, der mister livet, ved at flyve, i forhold
til dem, der mister livet, på de danske veje...? Pr. år.
| |
Bjarne (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 28-10-07 12:54 |
|
Pernille skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> news:4724669c$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Morten skrev:
>>> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
>> Jeg ville foretrække at sidde tæt på en nødudgang, da der er trængsel om
>> at komme ud, hvis flyet brænder.
>> Jeg ville også foretrække at sidde langt fra propellerne i et propelfly.
>> Og da starter og landinger (sidstnævnte specielt hos SAS) er farlige, må
>> forbindelser uden skift være at foretrække.
>> Om muligt tager jeg toget, og hvis jeg alligevel flyver, trøster jeg mig
>> med, at det er mange gange mere sikkert at flyve end at køre i bil.
>>
>> Bjarne
>>
> Ja, hvor mange danskere er det, der mister livet, ved at flyve, i forhold
> til dem, der mister livet, på de danske veje...? Pr. år.
>
Der dør groft sagt knap 2 mennesker dagligt i vejtrafikken. Vistnok lidt
stigende.
Hvis man ser bort fra ulykker med småbitte fly, er der stort set aldrig
danskere der dør ved flyulykker.
Det samme gælder togulykker.
Tal fra 2005: http://www.trafiksikkerhed.dk/draebte2005.asp
Så vidt jeg husker er ingen togpassagerer døde ved toguheld eller
flypassagerer i større fly ved flyuheld de seneste år.
Bjarne
| |
Anders (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 28-10-07 14:36 |
|
"Bjarne" skrev :
> Så vidt jeg husker er ingen togpassagerer døde ved toguheld eller
> flypassagerer i større fly ved flyuheld de seneste år.
>
De eneste jeg kan komme i tanke om er de to danskere der døde ved flyulykken
i italien for 5-8 år siden.
Mvh
Anders
| |
Jørgen Rasmussen (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen Rasmussen |
Dato : 28-10-07 15:04 |
|
Pernille wrote:
>
> Ja, hvor mange danskere er det, der mister livet, ved at flyve, i forhold
> til dem, der mister livet, på de danske veje...? Pr. år.
Akkurat. Men sammenlign med antal personer der befordres.
Men generelt er kendskabet til statistik ikke særligt stort.
At man forventer at vinde x millioner i lotto, hver lørdag, contra at
man aldrig vil komme ud for at blive dræbt i trafikken, uanset hvor
tåbeligt man kører, siger bare lidt om hvor selektive vi er, når det
drejer sig om sandsynlighed for det ene og det andet.
Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/
| |
mogens.amd64@gmail.c~ (28-10-2007)
| Kommentar Fra : mogens.amd64@gmail.c~ |
Dato : 28-10-07 11:56 |
|
On Sun, 28 Oct 2007 10:43:39 +0100, "Morten" <-> wrote:
>Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
---------------------------
På bagerste række - da de i mange tilfælde er halepartiet, der
knælkker af og er mest "helt" - men skulle uheldet være ude fra stor
højde og ned i jorden, ja så tror jeg det kan være ligemeget. Men
uheld i forbindelse med start og landing - her har det altid heddet
sig så langt bagud som muligt - men der er jo ingen faste regler i
forbindelse med den slags hændelser.
Mogen
>
| |
Kurt Friis Hansen (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Kurt Friis Hansen |
Dato : 28-10-07 13:44 |
|
On Sun, 28 Oct 2007 10:43:39 +0100, "Morten" <-> wrote:
>Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
Andre fly?
Venlig hilsen og smil
| |
-= JF =- (28-10-2007)
| Kommentar Fra : -= JF =- |
Dato : 28-10-07 15:36 |
|
Kurt Friis Hansen skrev:
>> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
>
> Andre fly?
Det var vist dagens 13'ner ))
--
Mvh. John
The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.
| |
Kent Oldhøj (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 28-10-07 16:11 |
|
"Morten" <-> wrote in news:472459c9$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:
> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
Bagerst.
Siden først i 70'erne har amerikanerne lavet statistik på alle flycrash med
dødelig udgang, hvor der har været brugbare seatingplaner.
Chancen for overlevelse ser ud som følger:
Businessclass: 49%
Foran vingen: 56%
Over vingen: 56%
Bag vingespidserne: 69%
Altså en markant større chance for overlevelse bagerst i flyet.
--
essport.dk
| |
Ulvir (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Ulvir |
Dato : 28-10-07 18:51 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
news:Xns99D7A48535B80kentoldhoj@oldhoj.dk...
> Businessclass: 49%
> Foran vingen: 56%
> Over vingen: 56%
> Bag vingespidserne: 69%
Alt i alt overlever 230% i et styrt, så. Det kan jeg leve med.
| |
mogens.amd64@gmail.c~ (28-10-2007)
| Kommentar Fra : mogens.amd64@gmail.c~ |
Dato : 28-10-07 18:57 |
|
On Sun, 28 Oct 2007 18:50:43 +0100, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:
>
>"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
>news:Xns99D7A48535B80kentoldhoj@oldhoj.dk...
>
>> Businessclass: 49%
>> Foran vingen: 56%
>> Over vingen: 56%
>> Bag vingespidserne: 69%
>
>Alt i alt overlever 230% i et styrt, så. Det kan jeg leve med.
----------------
Godt regnet ud - er du så stor og tyk, at du kan sidde på alle pladser
???? NÆ du ! - gem din hovedregning og sæt dig bagerst.
Mogens
| |
-= JF =- (28-10-2007)
| Kommentar Fra : -= JF =- |
Dato : 28-10-07 20:09 |
|
mogens.amd64@gmail.com skrev:
> Godt regnet ud - er du så stor og tyk, at du kan sidde på alle pladser
> ???? NÆ du ! - gem din hovedregning og sæt dig bagerst.
Så - Kom nu frem! Du ved godt selv hvem du er, dig der har malet
overskæg på Mogens' dukke!
--
Mvh. John
The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.
| |
mogens.amd64@gmail.c~ (28-10-2007)
| Kommentar Fra : mogens.amd64@gmail.c~ |
Dato : 28-10-07 20:35 |
|
On Sun, 28 Oct 2007 20:09:21 +0100, -= JF =- <null@null.null> wrote:
>mogens.amd64@gmail.com skrev:
>
>> Godt regnet ud - er du så stor og tyk, at du kan sidde på alle pladser
>> ???? NÆ du ! - gem din hovedregning og sæt dig bagerst.
>
>Så - Kom nu frem! Du ved godt selv hvem du er, dig der har malet
>overskæg på Mogens' dukke!
-------------
øhhhh...... ?
| |
Kent Oldhøj (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 28-10-07 21:32 |
|
"Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote in news:4724cbfd$0$2108
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>> Businessclass: 49%
>> Foran vingen: 56%
>> Over vingen: 56%
>> Bag vingespidserne: 69%
>
> Alt i alt overlever 230% i et styrt, så. Det kan jeg leve med.
Med din logik kan man osse sige at 180% dør...
--
essport.dk
| |
Bjarne (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 28-10-07 21:48 |
|
Kent Oldhøj skrev:
> "Morten" <-> wrote in news:472459c9$0$90266$14726298@news.sunsite.dk:
>
>> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
>
> Bagerst.
>
> Siden først i 70'erne har amerikanerne lavet statistik på alle flycrash med
> dødelig udgang, hvor der har været brugbare seatingplaner.
>
> Chancen for overlevelse ser ud som følger:
>
> Businessclass: 49%
> Foran vingen: 56%
> Over vingen: 56%
> Bag vingespidserne: 69%
>
> Altså en markant større chance for overlevelse bagerst i flyet.
>
Mon det ville være acceptabelt, om man til en flyvetur mødte op i
varmebeskyttende dragt og røgdykkerudstyr?
Mon det ikke også kunne forbedre chancerne?
Bjarne
| |
Kent Oldhøj (29-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 29-10-07 11:02 |
|
Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
news:4724f59c$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Mon det ville være acceptabelt, om man til en flyvetur mødte op i
> varmebeskyttende dragt og røgdykkerudstyr?
> Mon det ikke også kunne forbedre chancerne?
Nu skal man lige huske at sætte alting i perspektiv før man gør noget
drastisk. De præcise tal husker jeg ikke, men pointen er god nok:
Risikoen for at dø ved en 1 times flyvning, svarer til risikoen for at dø
ved at gå 20 meter på fortorvet i en storby.
Så spørgsmålet er vel nærmere hvor du havde tænkt dig at skifte fra
fullbody airbagsuit til røgdykkerdragt?
--
essport.dk
| |
Bjarne (29-10-2007)
| Kommentar Fra : Bjarne |
Dato : 29-10-07 11:30 |
|
Kent Oldhøj skrev:
> Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote in
> news:4724f59c$0$2111$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
>
>> Mon det ville være acceptabelt, om man til en flyvetur mødte op i
>> varmebeskyttende dragt og røgdykkerudstyr?
>> Mon det ikke også kunne forbedre chancerne?
>
> Nu skal man lige huske at sætte alting i perspektiv før man gør noget
> drastisk. De præcise tal husker jeg ikke, men pointen er god nok:
>
> Risikoen for at dø ved en 1 times flyvning, svarer til risikoen for at dø
> ved at gå 20 meter på fortorvet i en storby.
>
> Så spørgsmålet er vel nærmere hvor du havde tænkt dig at skifte fra
> fullbody airbagsuit til røgdykkerdragt?
>
Det er alt sammen noget man oplever subjektivt, men i et fly er
oplevelsen, at man ikke selv kan gøre noget for at afværge en ulykke.
Når jeg går på fortovet, har jeg en oplevelse af, at der er noget jeg
kan gøre.
Objektivt set har du naturligvis ret.
Bjarne
| |
Mogens (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 28-10-07 22:25 |
|
"Morten" <-> skrev i en meddelelse
news:472459c9$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
Afhænger af ulykkens karakter. Generelt skal man vælge en
gangplads max. 7 sæderækker fra en nødudgang. Så slipper
man ud i tilfælde af brand mm. Sidder man længere væk, dør
man grundet trængsel ved dørene og røgforgiftning.
Der har været en udsendelse på Discovery om flyulykker og
forebyggelser...
| |
Mogens (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 28-10-07 22:30 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
news:J67Vi.12431$ZA.7990@newsb.telia.net...
> Afhænger af ulykkens karakter. Generelt skal man vælge en
> gangplads max. 7 sæderækker fra en nødudgang. Så slipper
> man ud i tilfælde af brand mm. Sidder man længere væk, dør
> man grundet trængsel ved dørene og røgforgiftning.
>
> Der har været en udsendelse på Discovery om flyulykker og
> forebyggelser...
Fandt lige lidt om det her: http://epn.dk/international/article9910.ece
"Meget god" den med redningsvesten, hvor man kan drukne inde i
nødlandet fly (vand), hvis man puster vesten op, inden man forlader flyet...
Herefter er der en række generelle sikkerhedsforskrifter:
a.. 1) Sid aldrig længere væk fra en nødudgang end syv sæderækker.
b.. 2) Tæl rækkerne til nærmeste nødudgang, og planlæg hvordan du kommer
derhen. Kabinen kan være fyldt med røg.
c.. 3) Øv dig på at tage sikkerhedsbæltet af. Selv piloter kan gå i panik
og fumle med bæltelukningen.
d.. 4) Læs de fortrykte sikkerhedsforskrifter.
e.. 5) Indtag ikke sovemedicin og drik ikke for meget. Du har i snit 90
sekunder til at komme ud.
f.. 6) Efter et styrt: Forsøg ikke at finde familie eller venner. Kom ud
af flyet sammen med de nærmeste omrking dig.
g.. 7) Hvis flyet styrter eller nødlander i vand, så pust ikke
redningsvesten op, før du forlader flyet. Ellers kan det være svært at komme
ud.
| |
BA (28-10-2007)
| Kommentar Fra : BA |
Dato : 28-10-07 23:39 |
|
Min nu afdøde farfar, der var militærpilot (det hed militærflyver) i
slutningen af 1920-erne rådede os altid til at sidde bagest i flyet. Med
hensyn til 'crash' passer det stadig, og i hans dobbeltdækker var der nok
heller ikke så stor risiko for røgforgiftning.
--
Venlig hilsen
BA
OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....
| |
Kent Oldhøj (29-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 29-10-07 11:23 |
|
"Mogens" <no@reply.nu> wrote in news:J67Vi.12431$ZA.7990@newsb.telia.net:
>> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
> Afhænger af ulykkens karakter.
"Kom vi sætter os ned bagi." "NEEEEJ er du tosset mand? De siger at den
forestående ulykke er en røggaseksplosion på de bagerste toiletter og så
tror jeg vi er mere sikre heroppe foran." (man kender næppe ulykkens
karakter på forhånd).
> Generelt skal man vælge en
> gangplads max. 7 sæderækker fra en nødudgang. Så slipper
> man ud i tilfælde af brand mm. Sidder man længere væk, dør
> man grundet trængsel ved dørene og røgforgiftning.
Jamen så kan man jo roligt vælge et hvilketsomhelst sæde, for det bliver
godtnok svært at finde en flytype hvor der er mere end 14 sæderækker
mellem 2 nødudgange. Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om de største
Boing 737-800, hvor der kan være (men ikke nødvendigvis er) 15-16
sæderækker mellem de bagerste nødudgange.
Hvis man er den nervøse type, så kommer her et par brugbare generelle
råd:
- sid bagerst ud mod gangen,
- læs sikkerhedsinstruktionerne,
- hav altid selen på når du sidder i sædet,
- sker der noget unormalt, så bøj hovedet ned mellem dine knæ,
- hav altid tjek på hvormange sæderækker der er til alle de nærmeste
nødudgange,
- rejser du med andre, så aftal på forhånd hvad i gør hvis uheldet er
ude.
--
essport.dk
| |
Kent Oldhøj (29-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 29-10-07 11:48 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> wrote in
news:Xns99D873C9AA795kentoldhoj@oldhoj.dk:
> Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om de største
> Boeing 737-800, hvor der kan være (men ikke nødvendigvis er) 15-16
> sæderækker mellem de bagerste nødudgange.
Og når jeg så får tjekket op på det, finder jeg naturligvis et par
eksempler mere, bl.a visse udgaver af MD80 og Boeing 757.
--
essport.dk
| |
Mogens (29-10-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 29-10-07 18:28 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99D877F92DCC6kentoldhoj@oldhoj.dk...
> Og når jeg så får tjekket op på det, finder jeg naturligvis et par
> eksempler mere, bl.a visse udgaver af MD80 og Boeing 757.
Ja, du skuffede lige et sekund
| |
Pernille (29-10-2007)
| Kommentar Fra : Pernille |
Dato : 29-10-07 22:02 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99D873C9AA795kentoldhoj@oldhoj.dk...
> "Mogens" <no@reply.nu> wrote in news:J67Vi.12431$ZA.7990@newsb.telia.net:
>
>>> Hvor er det egentlig sikrest at sidde i et fly i tilfælde af uheld?
>> Afhænger af ulykkens karakter.
>
>> - sker der noget unormalt, så bøj hovedet ned mellem dine knæ,
>
Når de siger det, inden afgang, så tænker jeg altid på, at det er jeg for
stor til.
Jeg er for lang til, at det kan lade sig gøre. Sædet foran, kommer i
vejen...
| |
|
|