Filemaker problem
Fra : svs

Dato : 12-07-01 15:44

Hej

Jeg har brug for at lave noget i filemaker så skal fungere omtrændt
sådan her:

Jeg har et kategorifelt hvor man ud fra en valueliste vælger blandt 6
mulige kategorier. Nu vil jeg gerne have et nummerfelt for hver valgt
emne i kategorivalueliste, der stiger med værdien 1 når den pågældende
værdi bliver valgt.

Jeg kan godt lave felterne - ingen problemer - problemet er at når jeg
bruger auto-enter serial-number, så stiger alle nummerfelterne med
værdien 1, og ikke kun det aktuelle valgte felt på
kategoriværdilisten.

Hvorledes kan den kringles?

På forhånd tak

Søren

Fra : Arne Hansen

Dato : 12-07-01 20:17

In article <3b4db46b.9198227@news.stofanet.dk>, svs@danstud.dk (svs)
wrote:

> [...]
> mulige kategorier. Nu vil jeg gerne have et nummerfelt for hver valgt
> emne i kategorivalueliste, der stiger med værdien 1 når den pågældende

Dersom jeg forstår deg rett har du ett kategorifelt, som kan inneholde 6
forskjelige verdier. Så lager du 6 forskjelige felt (la oss kalle disse
for felt 1-6). Altså et felt for hver av de verdiene som finnes i
verdilisten.

Dersom Verdi 1 er valg i kategorifeltet skal det være et 1 tall i felt
1, dersom verdi 2 er valg skal det være et 1 tall i felt 2 osv....

Dersom det er dette du ønsker å fåtil gjør du felt 1-6 om til
calculation field. Her bruker du en if formel f.eks

If(kategorifelt = "valueliste 1 "; 1; 0)

der valuelist 1 = det som står i første linje på valuelisten din

Siden kan du lage nye 6 felt som summerer antal verdier i hvert av
feltene (bruk summary)

Håper dette hjelper
-arne

Fra : svs

Dato : 15-07-01 11:12

On Thu, 12 Jul 2001 19:16:57 GMT, Arne Hansen
<arnePUNKTUMhansen@runboxPUNKTUM.com> wrote:
Hej Arne

Tak for svaret, jeg har stadig problemer med at få det til at virke
> [...]
>forskjelige verdier. Så lager du 6 forskjelige felt (la oss kalle disse
>for felt 1-6). Altså et felt for hver av de verdiene som finnes i
Det er korrekt forstået
>Dersom Verdi 1 er valg i kategorifeltet skal det være et 1 tall i felt
>1, dersom verdi 2 er valg skal det være et 1 tall i felt 2 osv....
Ja men dersom værdien 1 er valgt i den 3. record skal værdien i felt 1
stige med værdien 1 dvs. den nye værdi skal være 2 osv.
>Dersom det er dette du ønsker å fåtil gjør du felt 1-6 om til
>calculation field. Her bruker du en if formel f.eks
Ja det har jeg gjort på følgende måde (navnet på min valueliste er
kat):
If(kategori = "kat 1 "; 1; 0), If(kategori = "kat 2 "; 1; 0) osv
> If(kategorifelt = "valueliste 1 "; 1; 0)

Jeg går ud fra at "valueliste" skal udskiftes med navnet på min
valueliste altså i dette "kat". Kan du forklare formlen - hvad gør
;1;0 ??
>der valuelist 1 = det som står i første linje på valuelisten din
>
>Siden kan du lage nye 6 felt som summerer antal verdier i hvert av
>feltene (bruk summary)

Lidt forklaring til hvad der er jeg forsøger at få hjælp til at lave.
Jeg har en billededatabase, hvor hvert billede skal have et
arkivnummer. Arkivnummeret skal bestå af navnet på kategorien samt et
fortløbende tal 1,2,3,4,5, osv. for hver kategori. f.eks. musik-1,
musik-2, perosn-1, person-2, natur-1, natur-2, osv.

>Håper dette hjelper
>-arne

Jeg tror vi er på rette vej - måske du kan hjælpe en smule mere

M.v.h. Søren