Indbygget Skærm/TV i køkken
Fra : Karsten Krambs

Dato : 21-10-07 18:56

jeg påtænker at indbygge en skærm+computer i mit køkken til radio / TV
/ musik etc.

Jeg vil gerne have råd / ideer til projektet.
På billedet kan man se at jeg blænder et dumt hjørne i køkkenet af med
multiplader. Jeg vil montere mutiplader fra gulv til loft i dette
hjørne, og fastmontere en openframe skærm med touch. Bag væggen skal
der sidde et mindre ITX board, med trådløst netværk.

Ind til videre har jeg fundet følgende openframe skærm;
http://shortlink.dk/4de4a049
Den er dog lidt dyr, er der andre muligheder?

Hvordan får jeg både et lækkert look, og kan servicere computeren?
Jeg vil gerne have en usb stik ud på væggen, så man sætte sin iPOD
eller keyboard til. Hvordan gøres det? Findes der en lille aluplade
med usb stik i?

Link til foto af multiplade væg;
http://www.citron.dk/pic/IMAGE_277.jpg
http://www.citron.dk/pic/IMAGE_276.jpg

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-10-07 21:48

Karsten Krambs wrote:
> jeg påtænker at indbygge en skærm+computer i mit køkken til radio / TV
> / musik etc.

Det lyder som en sjov ide. Du skal bare sørge for, at din skærm kan komme af
med varmen fra bagsiden - ellers holder den ikke længe.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Keld Nygaard

Dato : 22-10-07 08:58

> jeg påtænker at indbygge en skærm+computer i mit køkken til radio / TV
> / musik etc.
>
> Jeg vil gerne have råd / ideer til projektet.

Det er jo en must-have installation i ethvert køkken, så selvfølgelig skal
du da have sådan en.

Lige gyldigt hvor godt du forbereder og tester, så får du - i hvert fald i
starten - behov for at tilgå elektronikken nogle gange. Sørg derfor for at
adgangen ikke er alt for besværlig, enten ved at montere det hele på en låge
du kan åbne, eller ved at flytte PC'en ned i et nærtstående skab. Selv om du
laver noget der er sat op med 10 fine maskinskruer, bliver du træt af at stå
og skrue i dem...

Displayet du har fundet er lavet til at blive monteret fra bagsiden. Det
kræver at du selv skal lave en pæn front, der gr. tykkelsen nødvendigvis må
være i metal. Et alternativ kunne være et display der monteres forfra,
hvorved du kan sætte den direkte på din multiplade:
http://www.lauer-systeme.net/sides/vpc/vpc_touch.htm (De her er til
industiel brug, og koster derfor en bondegård).

At displayet skal være med touch-interface virker det ikke som om du er i
tvivl om ...
Istedet for at have et USB stik til tastaturet, så ville jeg vælge et
trådløst tastatur.

USB stikket til iPOD etc. skal du lave et sted hvor din enhed kan ligge
(måske skal der også være strøm til enheden). Monter evt. kabelrør i væggen,
og sæt stikket over ved vinduet

Med det store hulrum du har bag pladerne tror jeg ikke det er nødvendigt at
træffe nogle foranstaltninger til udluftning (De kan i alle fald nemt bores
senere hvis det viser sig nødvendigt), men tænk på hvordan du vil få strøm
der ind, hvis der ikke er et stik i forvejen.

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Karsten Krambs

Dato : 23-10-07 15:26

On Mon, 22 Oct 2007 09:57:57 +0200, "Keld Nygaard" <no@spam.dk> wrote:

>Lige gyldigt hvor godt du forbereder og tester, så får du - i hvert fald i
>starten
Jeg har netop udtænkt at jeg de sidste 30 cm til loftet, vil lave en
ramme hængslet i top (loft) og betrække den med hvidt højtalerstof.
Bag den kan computer og aktive højttaler så står
- nem tilgang
- højtaleren er skjult og spiller 'gennem' højttalerstoffet.

Men jeg kan ikke lige finde et sted på nettet med hvidt højttaler
stof.

>Displayet du har fundet er lavet til at blive monteret fra bagsiden. Det
>kræver at du selv skal lave en pæn front, der gr. tykkelsen nødvendigvis må
>være i metal.
Jeg har fundet følgene link, og påtænker nu at købe en med chassis og
pille den fra hinanden...

http://shortlink.dk/b5949410

Jeg har set på følgende skærm med touch;
Mon ikke man kan skille den af - og få noget godt ud af det.

>USB stikket til iPOD etc. skal du lave et sted hvor din enhed kan ligge
>(måske skal der også være strøm til enheden). Monter evt. kabelrør i væggen,
>og sæt stikket over ved vinduet
....men hvordan får jeg et usb stik til at sidde i en multiplade, mig
bekendt findes der ikke en usb front i LK FUGA.

> men tænk på hvordan du vil få strøm
>der ind, hvis der ikke er et stik i forvejen.
Det er måske ikke så tydelige, men på billedet kan du se et 5leder
kabel, med nul, fase og mellem ledning.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : SB

Dato : 23-10-07 19:58

har gået lidt med samme ide nu vi skal til at lave køkken om
tror jeg er blevet enig med mig selv om at der kommer en PC op på kontoret
installeret med Media center, TV kort og et lille trådløs keyboard á la det
her
http://www.bilpc.dk/butik/_101.htm

Ville vel ikke være så besværligt a lave en låge der kunne klappe ned til
vandret, som det sad fast på, når man nu alligevel skal lave hul til en PC
skærm

på den måde kan jeg på en nem og billig måde få radio/TV der ud, kan oprette
en kalender som man kan skrive hvad man nu lyster i
og div noter osv.
Alt det konen ellers hænger op på køleskabet.
(det nye bliver med rustfri front, glæder mig til at se hende forsøge at få
magneterne til at hænge fast )

Tænd og sluk knappen til PC'n bliver flyttet ud ved siden af skærmen, men en
god ide med at lave en indbygget usb indgang ved siden af. havde jeg ikke
tænkt over

Tror at touchscreens bliver lidt besværlige at bruge når man skal skrive
noter, indføre aftaler i kalender, surfe opskrifter på nettet osv.
billigste jeg har fundet er

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=610714

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 23-10-07 20:22

> http://www.bilpc.dk/butik/_101.htm

Overvej også om du kunne lave noget smart med
http://www.virtual-laser-keyboard.com/

Så får du et rengøringsvenligt tastatur

Fra : SB

Dato : 23-10-07 20:32

> Overvej også om du kunne lave noget smart med
> http://www.virtual-laser-keyboard.com/
>
> Så får du et rengøringsvenligt tastatur

ret smart, men 2 minuser ved det - prisen og den manglende mus

Men alt bliver jo billigere, så kan da være en dag at det også er til at
komme til for penge

Søren

Fra : Karsten Krambs

Dato : 23-10-07 20:48

On Tue, 23 Oct 2007 20:58:05 +0200, "SB" <sobo@SLETTESofir.dk> wrote:

>Tænd og sluk knappen til PC'n bliver flyttet ud ved siden af skærmen, men en
>god ide med at lave en indbygget usb indgang ved siden af. havde jeg ikke
>tænkt over
Har du et forslag til hvordan du monterer power eller USB?

>Tror at touchscreens bliver lidt besværlige at bruge når man skal skrive
>noter, indføre aftaler i kalender, surfe opskrifter på nettet osv.
>billigste jeg har fundet er
Jeg har ikke tænkt at den skal bruges til den slags.... ihvertfald
ikke mere end at man kan klare det på osk.exe
- eller et usb keyboard man hiver op af skuffen.

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : SB

Dato : 23-10-07 22:54

"Karsten Krambs" <snabelulrich@DONTSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke mere end at man kan klare det på osk.exe
> - eller et usb keyboard man hiver op af skuffen.

Power kan man formodentlig køre over et relæ, ellers er det jo bare at sætte
et ekstra sæt på motherboard hvor de oprindelige sidder og føre dem ud til
en trykknap i køkkenet, kan også pille dem helt af knappen på PC'n men tror
jeg vil foretrække den kan tændes hvor den står også.

USB'n, der havde jeg tænkt mig at købe en af de der mini USB hub med op til
flere stik i, og så lave så den på en eller anden måde kan sidde på en plade
og skrues ind i væggen. Har ikke spekuleret så meget over det endnu, men
virker som en logisk og nem løsinng

Min plan er at tænd og sluk knappen skal sidde på en lille plasticplade ved
siden af skærmen, på en eller anden måde må man kunne skrue USB fast også,
den mini USB hub jeg har kostede vist 50 kr. så har nok råd til den går i
stykker under forsøget så for at skrue en lille vinkelplade på den og
gøre den fast på bagfsiden af samme plastic burde ikke være ret svært, nok
svære at lave et hul der passer 100% præsis så det ikke ser tosset ud fra
forsiden af

Søren

Fra : SB

Dato : 23-10-07 22:58

> [...]
> den og gøre den fast på bagfsiden af samme plastic burde ikke være ret
> svært, nok svære at lave et hul der passer 100% præsis så det ikke ser

ps.

vil du gå helt amok, findes der jo den her ting

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=425171

/S

Fra : Keld Nygaard

Dato : 24-10-07 08:03

> Har du et forslag til hvordan du monterer power eller USB?

Hvad med at få lavet et lampeudtag til strømforsyning af grejet, og så sæt
BIOS'en til at boote ved power on. Så kan du tænde og slukke på en kontakt
ved døren?
I min bil har jeg en PC med ITX board, og den er sat til at gå i dvale når
jeg slukker bilen. Fordelen er at du ikke skal være bange for at systemet
crasher når du tager strømmen, samt at den er klar 20 sek efter du har
startet den (endnu mindre hvis du vælger standby).

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Keld Nygaard

Dato : 24-10-07 07:50

> Tror at touchscreens bliver lidt besværlige at bruge når man skal skrive
> noter, indføre aftaler i kalender, surfe opskrifter på nettet osv.

Brug et softwarekeyboard - der er faktisk et indbygget i XP (Ikke verdens
bedste, men det virker da).

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : SB

Dato : 24-10-07 22:49

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Brug et softwarekeyboard - der er faktisk et indbygget i XP (Ikke verdens
> [...]

Hvordan finder man lige det frem?

Søren

Fra : Karsten Krambs

Dato : 25-10-07 09:11

On Wed, 24 Oct 2007 23:49:19 +0200, "SB" <sobo@SLETTESofir.dk> wrote:

>Hvordan finder man lige det frem?
>
>Søren

osk.exe

--
Karsten Ulrich Krambs
Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

Fra : SB

Dato : 25-10-07 16:14

> osk.exe
>

> --
> Karsten Ulrich Krambs
> Ba.Sc.Eng (hons) & Stud.Theol

ja okay, hvis man kan bruge det med trykfølsom skærm er det da en mulighed,
så er det kun en mus man skal have og den fylder jo langt mindre end et
tastatur

overvejer lige muligheden nok engang, også lidt dyrt at betale 3000 kr. for
en skærm hvis den så ikke kan bruges alligevel

Søren