Fuldspartel, hvorfor filt eller tapet?
Fra : estinamaria@hotmail.~

Dato : 21-10-07 11:53

Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, men jeg er ved at sætte
hus i stand og vil selvfølgelig gerne billigst og nemmest frem til et
flot og holdbart resultat. Jeg har rykket tapetet ned og vaskede kalk
af loftet og er nu i gang med at fuld spartel, og mit spørgsmål er nu
hvorfor sætter man tapet eller filt op? Kan man godt springe over det
og bare male oven på spartel arbejdet? Ved ikke om jeg griber det helt
forkert an? Men hvordan får jeg nemmeste det bedste resultat når jeg
står med et helt råt rum? Håber i kan hjælpe så jeg ikke spilder en
masse penge og tid på forkert arbejde.
Væggene der står nu er nogenlunde plan og består af rå puds, med lidt
lapninger her og der, loftet er et pudsede loft, hvor der er nogle
revner der skal lappes. I det ene rum har jeg vaskede al kalk af
loftet, er der en nemmer måde at få flot loft på i de andre rum eller
skal forsætte mit vaske arbejde?
Kh Stine

Fra : Max

Dato : 21-10-07 12:09

Hej

> af loftet og er nu i gang med at fuld spartel, og mit spørgsmål er nu
> hvorfor sætter man tapet eller filt op? Kan man godt springe over det

Du kan sagtens lade være med at sætte tapet eller filt op, før
hen i tiden brugte man jo ikke tapet, der malede man med
limfarve direkte på vægen.

> revner der skal lappes. I det ene rum har jeg vaskede al kalk af
> loftet, er der en nemmer måde at få flot loft på i de andre rum eller

Du skal fortsætte med dit vaskearbejde, eller også skal du kalke
lofterne, du får ikke andet til at binde på kalk.

--
Mvh Max

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-10-07 12:22

estinamaria@hotmail.com skrev:

> hvordan får jeg nemmeste det bedste resultat når jeg
> står med et helt råt rum?

Købte i sin tid et hus på 104m2 fra -66 - rev alt tapet ned, spartlede div.
huller så de blev plane og malede hele skidtet hvidt med en stor malerrulle
med billig loftsmaling (farvehandlerens anbefaling) - synes selv det blev
rigtig flot.

Lofterne bestod af gipsplader - de fik samme behandling.

Alt i alt brugte jeg 60 l. maling.

Kun til badeværelset købte jeg noget dyr maling til væggene.
Hans

Fra : Kasper

Dato : 21-10-07 13:06

hvorfor sætter man tapet eller filt op? Kan man godt springe over det

Hej

Filt bliver brugt for at undgå mange af de små revner i loftet som der
normalt kommer...

Det samme kan gøre sig gældene på vægge

Kasper

Fra : Kåre

Dato : 21-10-07 19:58

<estinamaria@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]
Filten har en evne til at gøre samlinger mere robuste, og undgå at spartlede
samlinger revner.
Hvis ikke din vægkonstruktion er 100% stabil og stiv, så vil væggen arbejde,
og den porøse spartlel vil revne.
Jeg foretrækker altid at sætte filt op. Det er nemt at arbejde med, og giver
et rigtig pænt resultat.
Husk bare på ikke at lave filt-samlinger der hvor der er
pladesamlinger/spartlede områder.

Tapet har næppe den samme virkning. Tapet er mere hvis du vil have famcy
mømstre eller struktur i din væg.

mvh
Kåre

Fra : Kasper

Dato : 21-10-07 21:06

"Kåre" <kaare@raffish.dk> wrote in message

> [...]
> giver et rigtig pænt resultat.
> Husk bare på ikke at lave filt-samlinger der hvor der er

Og hvis det er et sugende underlag, så HUSK at bruge forakrings grunder
(tror det er stavet nogen lunde :)

Ellers suger loftet alt limen og filten falder ned

Kasper

Fra : marlene

Dato : 21-10-07 20:02

[...]

-er du forberedt på at der kan komme små revner på sigt i loft og evt. væg,
så behøves filt ikke,
jeg har selv spartlet, grundet med microdispers, givet det kridering - for
lidt struktur - derefter malet, det ser pænt ud.

Fra : Gainsbourg

Dato : 23-10-07 01:18

Man bruger filt under malingen, for at armere overfladen så det ikke revner
og skaller.

Men det billigste og bedste er da at reparere revnerne og så enten kalke
over eller hvidte dem igen. Det koster ikke ret meget, bliver dødflot,
rummene bliver meget lysere (fordi kalken indeholder millioner af små
"prismer" der reflekterer lyset selvom overfladen ser mat ud), overfladen
kan ånde og kalken indeholder ingen giftige stoffer der står og afdanper
over de næste 25 år og giver allergi og dårligt indeklima. Den vil også
efterlade stuk og krummelurer intakte, da den bare kan vaskes over og kalkes
igen når der skal vedligeholdes mange år ud i fremtiden.

25 liter Rødvig kulekalk af fineste kvalitet koster 470 kr - og så har du
nok til hele huset og vedligeholdelse mange år ud i fremtiden Og kalken
er et fortræffeligt produkt til alle mulige andre ting - fx. til at lave
rigtig kalkmørtel til reparationer ude og inde på ældre huse, til at kalke
overflader udendørs og til at ludbehandle trægulve. Alternativt kan du
hvidte dem rigtigt med mosfarve - det er heller ikke særlig dyrt eller
svært.

Mange af de prodkter du kan købe hos byggemarkedet er både uegnede til ældre
huse og har en dårligere holdbarhed, en vanskeligere vedligeholdelse og er
dyrere end mange af de gammeldags kvalitetsprodukter, der desværre næsten
helt er gået i glemmebogen.

Du kan få Rødvig Kulekalk her:
http://www.linolie123.dk/shop/laesket-kalk-vaadlaesket-6542p.html eller det
kan bestilles direkte hos Skandinavisk Jurakalk A/S 56 50 30 00.

I øvrigt kan du måske have glæde af at låne nogle af Raadvad Centrets
anvisningsblade eller Søren Vadstrups bog "Huse med sjæl" på biblioteket,
der giver præcise anvisninger på hvordan man billigst og bedst istandsætter
og vedligeholder ældre byggeri af forskellige typer. Når man er nybegynder
kan man let komme til at begå nogle fejl i forbindelse med istandsættelse og
og vedligeholdelse, som man fortryder fordi de, i bedste fald, kan være
grimme og give et uønsket resultat på sigt - og som i værste fald kan være
skadelige for huset og være meget svære og dyre at udbedre igen.

Prøv evt. at kigge her:
http://www.bygningskultur.dk/default.aspx?id=7&ai=204
http://www.bygningskultur.dk/default.aspx?id=63
http://www.kulturarv.dk/tjenester/publikationer/emneopdelt/bygninger/byggeblade/11_overfladebehandling/03_limfarve_til_vaegge_og_lofter/index.jsp#hvidtning

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 23-10-07 08:38

Gainsbourg wrote:

> [...]
> dårligt indeklima. Den vil også efterlade stuk og krummelurer
> intakte, da den bare kan vaskes over og kalkes igen når der skal
og så er det så dejligt hvis man tilfældigvis stejfer en kalket væg med sit
ny-rensede sorte jakkesæt...
ja gæt engang hvad der sker...

kalk er da ekstremt upraktisk indendøre...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-10-07 14:40

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote in message
> og så er det så dejligt hvis man tilfældigvis stejfer en kalket væg med
> sit ny-rensede sorte jakkesæt...
> ja gæt engang hvad der sker...
>
> kalk er da ekstremt upraktisk indendøre...

Nu var der jo tale om lofter her, man skal da vist være mere end almindeligt
klodset for at strejfe dem med jakkesættet

Keller