Bil til ca. kr. 25.000
Fra : jakob@vernersen.dk

Dato : 22-10-07 17:33

Jeg er på udkig efter en bil til ca. kr. 25.000. Jeg er faldet over et
par Fiat Brava fra '95-'96 der har kørt mindre end 200.000 km og har
ligeledes udkig på Renault Megane samt Toyota Corolla (begge i de
"små" 3d/5d-udgaver).

Kan I komme med nogle anbefalinger, både til eventuelle andre biler,
og til hvad jeg bør være opmærksom på ved de modeller jeg kigger på
nu?

På forhånd tak.

Fra : mbk112@hotmail.com

Dato : 22-10-07 17:46

On 22 Okt., 18:33, ja...@vernersen.dk wrote:
> [...]
>
> Kan I komme med nogle anbefalinger, både til eventuelle andre biler,
> og til hvad jeg bør være opmærksom på ved de modeller jeg kigger på

Tag og lån brugtbils-revyen på biblioteket. Der er gennemgået postive/
negative ting ved de mest solgte modeller herhjemme, og hvad man skal
kigge efter ved køb.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Jens

Dato : 22-10-07 20:41

<jakob@vernersen.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Hvad med at kigge på Mazda 323 eller nissan sunny, der får du meget mere
japaner kvalitet for de samme penge som en corolla koster
de sydeuropæiske ville jeg nok holde mig fra med den alder
f.eks.
http://bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?source=1&adid=618700306
http://bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?source=1&adid=737600154

http://bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?source=1&adid=366100487
http://bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?source=2&adid=123829
mvh
jens

Fra : KASO

Dato : 25-10-07 08:07

"Jens" <jenswj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> japaner kvalitet for de samme penge som en corolla koster
> de sydeuropæiske ville jeg nok holde mig fra med den alder

Mazda og Nissan ruster hurtigere end du kan nå at finde dankortet frem - så
man skal være meget heldig for at finde et "helt" eksemplar - i så fald skal
den have været rustbeskyttet jævnligt - fra starten af. Så kan man til
gengæld også være heldig at finde en driftsikker bil.

Mégane er langt bedre end sit ry - og langt sikrere end nogen af de øvrige
nævnt i tråden. Men Renault reservedele er ikke de billigste (kan dog købes
billigere end hos Renault). Se efter rusten udstødning og evt. rust omkring
bagskærme. Fiat'en ville jeg være mere nervøs for - så hellere en Citroën ZX
eller en Peugeot 306.

Corolla har et godt ry - men derfor er prisen højere - dvs. at et eksemplar
til 25.000kr. er mere end almindeligt slidt, og du får nok for lidt for
pengene. Det samme gælder for Audi 80 nævnt længere nede i tråden. Vigtigst
af alt i denne prisklasse: Gå det enkelte eksemplar grundigt igennem -
standen/vedligeholdelsen er langt vigtigere end mærke og model.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-10-07 10:16

KASO wrote:

> [...]
> tråden. Vigtigst af alt i denne prisklasse: Gå det enkelte eksemplar
> grundigt igennem - standen/vedligeholdelsen er langt vigtigere end mærke

Audi : man kan nu komme langt "hvis man ikke er bange for lidt mekanisk
vedligehold" - brugte og uoriginale stumper findes i hobetal på ebay.de.
Fordelen er at det er ret let at checke for rustskader på en audi - er
undervognsstumper og skærmkanter fine, er alt ok.

Rådet om grundig gennemgang er jeg helt enig i.

--
vh
Torben

Fra : jakob@vernersen.dk

Dato : 23-10-07 17:59

On Oct 22, 9:41 pm, "Jens" <jen...@hotmail.com> wrote:

> Hvad med at kigge på Mazda 323 eller nissan sunny, der får du meget mere
> japaner kvalitet for de samme penge som en corolla koster
> de sydeuropæiske ville jeg nok holde mig fra med den alder

Mange tak for dine forslag. Jeg må indrømme, at modellernes udseende
ikke ligefrem tiltaler mig, sammenlignet med f.eks. Fiat Brava, men
der er selvfølgelig meget andet der spiller ind - særligt til den
pris.

Kan se, at der til prisen også findes en del Ford Mondeo og Citroen
Xantia. Måske de er værd at se på?

Fra : nono

Dato : 23-10-07 23:23

Hej Jakob

Med are for at blive buet ud af læsere med problemfrie vrag, så vil jeg lige
påpege, at du skal påregne betydelige driftsudgifter og begrænset levetid på
en bil til 25.000.
Og driftsbudgettet står oftest i et eller andet forhold til bilens nypris...

En mondeo eller xantia til 25.000 kan blive et meget kostbart bekendtskab...
jeg ved ikke hvordan du har det med mekanikerregninger i 10.000 kr og
opefter klassen?
Så hold du dig til en 323 eller sunny - der har du n chance for at få noget
at køre i til en billig penge.

Jeg ville se på en brugt vw polo eller opel astra .. måske skoda favorit.

/he

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-10-07 06:56

nono wrote:
> [...]
> at køre i til en billig penge.
>
> Jeg ville se på en brugt vw polo eller opel astra .. måske skoda favorit.

Helt enig. I den prisklasse kan man ikke være kræsen med farve,
motorstørrelse eller form - kun standen. En gammel helgalvaniseret Audi
80 1.8 (op til 1991) kunne være et alternativt bud hvis man ikke er
bange for lidt mekanisk vedligehold og har brug for 4 døre.

--
vh
Torben

Fra : jakob@vernersen.dk

Dato : 24-10-07 15:48

Værkstedsregninger spiller naturligvis en væsentlig rolle, så jeg vil
se hvad jeg kan finde indenfor de mærker I anbefaler.

Falder Mitsubishi Colt indenfor kategorien af anbefalede biler?

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-10-07 07:10

jakob@vernersen.dk wrote:
> Værkstedsregninger spiller naturligvis en væsentlig rolle, så jeg vil
> se hvad jeg kan finde indenfor de mærker I anbefaler.
>
> Falder Mitsubishi Colt indenfor kategorien af anbefalede biler?

Jeg kender den ikke nok. Umiddelbart - ikke Brians valg, så de er ikke
allesammen THansen tunede. Man kan finde et godt eksempler - men en
_grundig_ gennemgang er nødvendig i den prisklasse.

Som jeg husker det er reservedele _meget_ dyre til mitsu - meld dig ind
i FDM og se deres brugtbiltests - det er guld værd.

Audi anbefaling : http://www.scheel.net/a80.pdf

--
vh
Torben

Fra : jakob@vernersen.dk

Dato : 25-10-07 11:14

On Oct 25, 9:06 am, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> [...]
> bagskærme. Fiat'en ville jeg være mere nervøs for - så hellere en Citroën ZX

Det glæder mig da at høre, at Megane er ikke er så ringe endda. Jeg
har selv en Renault 19 på nuværende tidspunkt og er ikke som sådan
bange for at vælge Renault igen. Har fundet et pænt eksemplar her, som
jeg overvejer at se nærmere på:

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=52245114

Har netop læst FDMs brugtbilstest og der er en del ting, der skal ses
efter, men er de i orden, så er der efter min mening meget bil for
pengene.