Vinterdæk til 4x4???
Fra : Rasmus (2600)

Dato : 22-10-07 08:45

Hejsa.

Jeg skal have nogle vinterdæk til min Patrol, eller skal jeg?

Kan sådan nogle standard 4x4 dæk bruges om vinteren hvis der står All
Terrain på? De er sikkert godt til at køre i sne med, men kan de
bremse på glat vej?

Hvad kører i andre 4x4 folk på om vinteren?

Mvh Rasmus

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-10-07 13:32

> [...]
>Terrain på? De er sikkert godt til at køre i sne med, men kan de
>bremse på glat vej?
>
>Hvad kører i andre 4x4 folk på om vinteren?

Hej Rasmus.

Ja du bør, efter min mening, have rigtige vinterdæk, med mindre du ikke er
nød til at kører ud når det er glat, og så heller ikke gør det.
De dæk der sad på min landcruiser fra ny af, var der også m+s bogstaver på
men da det blev frostvejr og en smule sne kunne den slet ikke stå fast.

I dag har jeg sommerdæk, terrængdæk og vinterdæk. Vinterdækkene er
bridgestone vinter blizzard i størrelsen 265-65-17, det er noget der
fungere.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Rasmus (2600)

Dato : 22-10-07 20:09

On 22 Okt., 14:31, "Jørgen L." <noem...@nomail.noemail> wrote:

> [...]
>
> I dag har jeg sommerdæk, terrængdæk og vinterdæk. Vinterdækkene er
> bridgestone vinter blizzard i størrelsen 265-65-17, det er noget der

Tak.

Nåmen så må jeg vist have muldvarpen op og købe et sæt ekstra fælge
med vinterdæk. Jeg kan desværre ikke nøjes med de billige 15" Jeg
tror ikke bremserne kan være der.

Jeg havde håbet at et sæt AT eller MT ville kunne gøre det helårs.

Rasmus

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 22-10-07 21:55

On Mon, 22 Oct 2007 07:44:34 -0000, "Rasmus (2600)"
<friis.vestergaard@gmail.com> wrote:

>Kan sådan nogle standard 4x4 dæk bruges om vinteren hvis der står All
>Terrain på? De er sikkert godt til at køre i sne med, men kan de
>bremse på glat vej?
>
>Hvad kører i andre 4x4 folk på om vinteren?

Jeg kører på BF Goodrich All Terrain dæk, de er både M+S og "Bjerg med
snefnug" mærket. Jeg synes at de står rigtigt godt fast på glat vej,
men jeg har ikke prøvet deciderede vinterdæk.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : René Løweneck

Dato : 22-10-07 23:18

Hej Rasmus !

> Hvad kører i andre 4x4 folk på om vinteren?

Jeg kører vinteren i møde på 275/75 R16 Yokohama Geolandar M/T og jeg regner
bestemt med at de kan holde godt fast i underlaget ))

Du kan se hvordan de ser ud, hvis du klikker på linket i min signatur.

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-10-07 17:26

René Løweneck wrote:

> Jeg kører vinteren i møde på 275/75 R16 Yokohama Geolandar M/T og jeg
> regner bestemt med at de kan holde godt fast i underlaget ))
>
> Du kan se hvordan de ser ud, hvis du klikker på linket i min signatur.

Hej René

Jeg vil godt udfordre dig til en tovtrækningskonkurrence når der kommer
noget sne på vejene - du på dine MT, jeg på mine standard Goodyear
wrangler HP. Jeg tror ikke dine MT's er særligt velegnede til
vinterkørsel - i hvert fald ikke på sammenkørt sne og is. Du har ikke
"lamellerne" som "rigtige" vinterdæk har. Jeg har en idé om at de vil
gribe bedre på glatte underlag.
Men mon ikke der er nogen der har erfaringer med det på LandRoverforumet?

Rasmus: Hvad er det for en bil de skal sidde på?

- Lars, der er lidt spænd på hvordan hans Disco opfører sig i sneen.

Fra : René Løweneck

Dato : 23-10-07 20:23

Hej Lars !

> [...]
> wrangler HP. Jeg tror ikke dine MT's er særligt velegnede til
> vinterkørsel - i hvert fald ikke på sammenkørt sne og is.

På ren is, er det kun pigdæk der virker. Men hvis jeg så sætter mine andre
dæk på (dem der var på, da jeg købte bilen), så må jeg jo have en edge. Det
er nemlig Wrangler på baghjulene og Pirelly Scorpion snow på forhjulene )

> Du har ikke "lamellerne" som "rigtige" vinterdæk har. Jeg har en idé om at
> de vil gribe bedre på glatte underlag.

Mine lameller er bare lidt bredere (ca. 5 cm) ))

Men ud over det, så kunne det da være sjovt med sådan en trækprøve. Det
ville da give syn for sagen, især med 2 ens biler hvor bare dækmonteringen
er forskellig

> Men mon ikke der er nogen der har erfaringer med det på LandRoverforumet?

Jo, man skulle måske lige lægge en føler ud.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-10-07 22:09

René Løweneck wrote:
> [...]
>
> Men ud over det, så kunne det da være sjovt med sådan en trækprøve. Det
> ville da give syn for sagen, især med 2 ens biler hvor bare

Nu kan jeg ikke huske om du har nævnt det, men er din med tomatkasse
eller suppegryde? Min er naturligvis med tomatkasse.

Hvis jeg skulle vælge lidt terrænprægede dæk at køre med om vinteren,
tror jeg jeg ville foretrække nogle AT'ere . De har lidt lameller og
lidt flere kanter end MT'erne har - i hvert fald BFG's. Men det skal
blive spændende at se når sneen forhåbentlig snart kommer.

I øvrigt er sneen sjovere at lege i. Der kommer ikke så meget mudder på
og i bilen så den skal vaskes...

- Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 24-10-07 07:26

Hej Lars !

> Nu kan jeg ikke huske om du har nævnt det, men er din med tomatkasse eller
> suppegryde? Min er naturligvis med tomatkasse.

<italiensk> Soupe Minestrone </italiensk> )

Jeg skal ellers lige et smut over på dine kanter idag. Kl. 14:30 er jeg i
Hvidovre og så skal jeg lige omkring Hedehusene på vej hjem igen. Og det er
naturligvis med en stor lukket trailer på krogen ))

> [...]
> kanter end MT'erne har - i hvert fald BFG's. Men det skal blive spændende
> at se når sneen forhåbentlig snart kommer.

Jeg glæder mig også helt vildt

> I øvrigt er sneen sjovere at lege i. Der kommer ikke så meget mudder på og
> i bilen så den skal vaskes...

Ye )

Fra : Rasmus (2600)

Dato : 23-10-07 13:46

On 22 Okt., 22:55, Morten From Søndergaard <f...@nospam.dk> wrote:

> [...]
> snefnug" mærket. Jeg synes at de står rigtigt godt fast på glat vej,
> men jeg har ikke prøvet deciderede vinterdæk.

Det var faktisk sådan nogle jeg havde tænkt mig at få på i håb om at
de kunne fungere som helårsdæk. Jeg har altid kørt med vinterdæk på
mine personbiler (om vinteren), men var ikke så meget inde i disse
terrændæk.

Rasmus

Fra : Rasmus (2600)

Dato : 23-10-07 14:02

On 23 Okt., 00:17, René Løweneck <r...@loweneck.dk> wrote:
> [...]
> Med venlig hilsen
>
> René Løweneckhttp://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
> Land Rover Discovery II TD5 - The best 4x4xfar

De ser sq stride ud. Jeg er ikke i tvivl om at de er gode til sne, men
det jeg tænker på, er manglen på de her lameller, som der normalt ses
i vinterdæk. Jeg ved ikke om det er dem der holder bilen fast på
isen???

Rasmus

Fra : René Løweneck

Dato : 23-10-07 18:39

Hej Rasmus !

> [...]
> det jeg tænker på, er manglen på de her lameller, som der normalt ses
> i vinterdæk. Jeg ved ikke om det er dem der holder bilen fast på

Ja, jeg håber de kan tygge sig igennem noget sne

http://www.youtube.com/watch?v=wVwGC7H22DE

Scenariet på videoen, minder meget om det vi plejer at have heroppe.

Men om de holder fast på isglat vej, ved jeg ikke noget om. Men jeg tror
ikke de holder meget bedre fast end andre dæk uden pigge. For når det gælder
isglatte veje, er det kun pigdæk, der kan holde fast i noget som helst. På
den anden side, holder pigdæk ikke særlig godt fast i underlaget (asfalt),
når der ikke er ren is på.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 23-10-07 21:32

On Tue, 23 Oct 2007 19:39:20 +0200, René Løweneck <rene@loweneck.dk>
wrote:

> [...]
>den anden side, holder pigdæk ikke særlig godt fast i underlaget (asfalt),

Jeg kender ikke lige dine dæk, men jeg ved at en af de andre rødder,
der ofte møder kl kvart i kvalme, var temlig træt af han i frostvejr
skulle ha' låst centerspæret for at komme op af de bakker saltbilen
ikke havde nået inden han kørte på arbejde. Det var med BFG MT dæk på
en 110", han fik så dækkene sipet og det har hjulpet en hel del, der
er simpelt hen ikke kanter nok på et MT-dæk til at det kan stå fast. D

Det er det samme som en traktor på en typisk sneglat vej, det er også
rent bambi på glatis, men når der så først ligger 20 cm sne, så kan
traktordækkene (og MT-dæk) stå fast.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TD '87

Fra : Rasmus (2600)

Dato : 23-10-07 17:58

> Rasmus: Hvad er det for en bil de skal sidde på?

Det er en Nissan Patrol 3.0 aut. kort model fra 2001, jeg mener den
hedder Y61?

Standard dækmontering er 265/70R16.

Hvis nogen har et link til hvor disse dæk evt kan købes til en god
pris, er jeg meget interesseret.

Mvh Rasmus

Fra : Leonard

Dato : 23-10-07 18:00