Mærkværdigt variabelt serviceinterval p
Fra : Lars [6710]

Dato : 21-10-07 21:36

Hej

har lige haft min SKODA Roomster 1.9 TDI til det første service...
Og Ja Ja Ja jeg ved godt at nogen ikke kan li´ designet, men smag og
behag er som bekendt forskelligt

Trods at Longlife systemet iflg SKODA åbner for et teoretisk mulighed
for at maskinen kan løbe 30.000 mellem hvert service, var min bils
kåmpuder så elskværdig at den allerede kaldte bilen til service ved
24.000 km.
Nu skal det lige siges at småture, stort set, ikke er forkommende (kører
ca 2x100 km hver dag) og hverken bilen eller jeg er li´som typen på at
køre træk ved hvert lyskryds.
Derfor mener jeg jo at bilen har perfekte muligheder for at kunne køre
ret tæt på de 30.000 inden service.
Det skal også siges at i mine to forrige biler, SKODA Octi I 1.9 TDI,
hvor intervallerne max kunne blive 50.000 km, opnåede jeg ca 49.000 km
inden service, og mit kørselsmønster er stadig det samme.

Alt dette har jeg selvfølgelig nævnt for de kære folk hos SMC og har
også talt med SKODA Danmark om det, og gæt en gang ..... de synes at det
er meget normal opførsel for bilen
Havde jeg mon ventet et andet svar ?

Nu har jeg så konsekvent hver aften siden service checket hvor langt
vidunderet synes der er til næste service.
Indtil idag hvor jeg har rundet 1.000 km siden service har der ikke
kunnet beregnes noget nyt service tidspunkt...illusteret ved en række
streger i info displayet.

Meeen så her til aften hvor vi så rundede de 1.000 km viser displayet
pludselig 24.000 km til næste service !!!!!

Så er det jo at mine regneevner ikke slår til længere.
Kan nogen herinde forklare mig hvorledes den på 1.000 km kan brænde de
første 6.000 km af et 30.000 km interval af ?

Er det mon ikke fordi at den max kan løbe 25000 mellem service og at
SKODA dermed markedsfører lettere uvederhæftigt ? Eller er der en fejl
på min bil ?

Ville I ikke brokke Jer lidt igen

Er der andre med køretøjer fra Skoda med 1.9 TDI 105 HK motorer der har
lignende erfaringer ?

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 21-10-07 22:14

"Lars [6710]" skrev

> [...]
> køre træk ved hvert lyskryds.
> Derfor mener jeg jo at bilen har perfekte muligheder for at kunne køre ret

Perfekte synes jeg nu ikke der er tale om, med 2 koldstarter og "kun" 200 km
om dagen.
Perfekt ville nærmere være at starte om morgenen, køre hele dagen måske
5-600 km.

>Så er det jo at mine regneevner ikke slår til længere.
>Kan nogen herinde forklare mig hvorledes den på 1.000 km kan brænde de
>første 6.000 km af et 30.000 km interval af ?

Havde den gjort det, skulle du til service om 4.000 km.

På 1.000 km kan den se et kørselsmønster, og beregner det forventede
interval.

mvh
Alex Christensen

Fra : rune.larsen@gmail.co~

Dato : 22-10-07 09:35

On Oct 21, 11:14 pm, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> På 1.000 km kan den se et kørselsmønster, og beregner det forventede
> interval.

Nu ved jeg ikke hvordan bilen beregner serviceintervallerne, men hvis
det er ud fra brændstofforbruget som min bil gør det, så kan det tal
komme til at svinge helt vildt. Jeg tvivler kraftigt på at det kan
"beregnes" og projiceres ud i fremtiden på 1000 km.
Min tæller osse ned, men det er typisk i hak á 500 km, og det stemmer
egentligt meget godt med det som bilen startede med. Gir man over en
periode godt med gas tæller km'erne lidt hurtigere, og det gir vel
meget go mening.

Jeg holder lidt med OP i at det virker forkert at den tæller så
hurtigt. Er der rapporter fra nogen der rent faktisk har opnået de
30kkm mellem intervallerne på en 1.9 tdi i de nyere biler?

/Rune

Fra : alexbo

Dato : 22-10-07 10:02

<rune.larsen@gmail.com> skrev

>Jeg tvivler kraftigt på at det kan "beregnes" og projiceres ud i fremtiden
>på 1000 km.

Det er det forbrugsmåleren gør, den ser på det øjeblikkelige forbrug, og
regner sig frem til hvornår bilen løber tør, med den nuværende kørsel.
Det samme kan servicemåleren, den ser på hvordan bilen kører og regner sig
frem til hvornår det er tid til service, med den nuværende kørsel

Jeg synes netop at hvis 30.000 km mellem service er det bedst opnåelige,
ville det være mærkeligt hvis nogen overhovedet nåede det.
Ingen kan køre med optimale betingelser hele tiden.

Det kunne så være interessant at vide hvilke kriterier der bruges og hvordan
de vægtes.
Koldstart, lavgearskørsel, omdrej., hastighed, accelerationer.
Tid f.eks., hvor længe skal bilen stå for at skulle til service uden at køre
en meter.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 10:24

KLIP

> Det kunne så være interessant at vide hvilke kriterier der bruges og
> hvordan de vægtes.

Hvis eller systemet er lavet ordentligt, så måles der på antal kørte km,
antal måneder siden sidste service, motorens køretid og motorens påførte
kørestil.

Jeg har opnået at kunne køre op til ca. 500 km til maks. (20.000 km) og
bilen kalder sig selv til service, hvis den ikke har kørt en meter indenfor
2 år.

Det kræver naturligvis en back-up i strøm til computerens ur og det har en
hver ordentlig konstruktion.

mvh
Bjørn J.

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 10:41

<rune.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Jeg holder lidt med OP i at det virker forkert at den tæller så
>hurtigt. Er der rapporter fra nogen der rent faktisk har opnået de
>30kkm mellem intervallerne på en 1.9 tdi i de nyere biler?

Hvis din potte dropper 20% på en ganske normalt kørselsmønster, så lyder det
som en sag for FDM, hvis det standard for andre af samme type.

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-07 11:30

"BJ" skrev

> Hvis din potte dropper 20% på en ganske normalt kørselsmønster, så lyder
> det som en sag for FDM, hvis det standard for andre af samme type.

Det må afhænge af kriterierne.
For mig lyder det ganske pænt at man kører med 80% af det perfekte
kørselsmønster.

Hvis 30.000 km var "normalt" og intervallet kunne blive længere og kortere
ville det være noget andet.
Men med et maksimalt interval på 30.000 km for de absolut bedste
kørselsbetingelser, er 60-80% af det ikke særligt bekymrende.
10 min. i tomgang mens man venter på konen kan "koste" 100 km i
serviceinterval.

Det er heller ikke ret mange der konstant opnår den optimale kørselsøkonomi.
Så der er ingen grund til at forvente det optimale serviceinterval.

Jeg ville selv tvivle på værdien af beregningerne hvis de med en normal
kørsel endte på det optimale.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 12:31

KLIP

> Jeg ville selv tvivle på værdien af beregningerne hvis de med en normal
> kørsel endte på det optimale.

Hvad skulle egentlig gå galt med motoren (for Skoda måler ikke på gearkassen
som min Volvo gør, da den er adaptive).?

Mener du ikke en kvalitetsolie kan køre langt over (50.000 km mindst) mellem
skiftene og olie- og luftfilter ikke kan klare mere end 80% af det opgivne
interval?

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-07 15:10

"BJ" skrev

> Mener du ikke en kvalitetsolie kan køre langt over (50.000 km mindst)
> mellem skiftene og olie- og luftfilter ikke kan klare mere end 80% af det
> opgivne interval?

Jeg mener at hvis et interval har et max på 30.000 km, vil det undre mig at
det kan opnås med normal kørsel.
Om max skal være 20-30-50 eller 100.000 km er sådan set ligegyldigt.

Hvis Skoda havde skrevet at det normale er 20-25.000 km, men ved særlig gode
kørselsbetingelser vil man kunne køre 30.000 km, ville Lars ikke havde
undret sig.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 17:10

KLIP

> Hvis Skoda havde skrevet at det normale er 20-25.000 km, men ved særlig
> gode
> kørselsbetingelser vil man kunne køre 30.000 km, ville Lars ikke havde
> undret sig.

Det har de så ikke.

Kan du give en logisk forklaring på, hvorfor den samme motor i 2 forskellige
karrosserier giver forskelligt resultat med samme kørselsmønster.?

Den ene potte med samme motor regner 20% "forkert" og den anden 2%
"forkert". Det sku da højest besynderligt!

PS: Min kones Volvo S40(n) regner også ganske nøjagtig i servicehenseende.;)

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-07 17:28

"BJ" skrev
> [...]
> kørselsmønster.?
>
> Den ene potte med samme motor regner 20% "forkert" og den anden 2%
> "forkert". Det sku da højest besynderligt!

Tja, jeg synes det besynderlige er at nogen kan køre 98% perfekt.

Da Ford skulle introducere den nye V4 motor i Ford Taunus, kørte de en
strækning svarende til månen ca. 350.000 km i et stræk, kun afbrudt af skift
af olie, tændrør, platiner og chauffør, det må være det perfekte
kørselsmønster for olien.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 19:03

> "BJ" skrev

> Tja, jeg synes det besynderlige er at nogen kan køre 98% perfekt.

Man fristes til at finde, disse automatiske indkaldelsesintervaller er
opfundet for at værkstederne skal tjene unødigt meget på potternes
vedligehold.

mvh
Bjørn J.

Fra : alexbo

Dato : 22-10-07 20:39

"BJ" skrev

> Man fristes til at finde, disse automatiske indkaldelsesintervaller er
> opfundet for at værkstederne skal tjene unødigt meget på potternes
> vedligehold.

Jeg synes det er den rigtige løsning med et kørselsafhængigt interval.
Hvis man satte faste intervaller, kunne det med god grund bebrejdes at man
bruger samme interval for en by og landbil.

Jeg synes at Lars bil opfører sig som at nogen har taget tingene alvorligt
og virkelig ladet kørselsmønstret have betydning.
Hvis man kan køre den fulde strækning ved helt alm. kørsel, er det efter min
mening dårligt designet.

Men man kan da så nemt som ingenting fristes til at sætte spørgsmålstegn ved
andres metoder, det koster ingenting, man behøver ikke vide noget, man
behøver ikke begrunde, man kan bare sige at der er nok noget
fordækt.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 23:19

KLIP

> [...]
> andres metoder, det koster ingenting, man behøver ikke vide noget, man
> behøver ikke begrunde, man kan bare sige at der er nok noget

Jeg undrer mig svare over, du totalt overser at den samme motor er lagt i 2
forskellige karrosserier.

Det udløser 2 forskellige serviceintervaller på henholdsvis maks. 50.000 km
og 30.000 km.

Da jeg ikke er udlært mekanikker, skal jeg åbenbart være det for at se
logikken i galskaben.

(TDI 1.9 med 105 Hk)

Jeg opgiver og håber FDM tager fat på sagen, for der er virkelig en sag her
eller der skal virkelig være en plausibel undskyldning for at skære fra
20.000 til 24.000 km af serviceintervallerne.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 23:52

BJ wrote:
> Jeg undrer mig svare over, du totalt overser at den samme motor er
> lagt i 2 forskellige karrosserier.
>
> (TDI 1.9 med 105 Hk)

Roomster kan have en nyere motorelektronik? Ændret kontruktion af vitale
dele i motoren? Dieselpartikelfilter? Mindre oliekøler? Anden diameter i
slanger og rør? Osv osv.
Der er tale om 2 forskellige biler, og dermed kan de simpelthen ikke direkte
sammenlignes.

Men den type serviceindikator der her tales om (hvor bl.a. en sensor måler
oliens viskocitet), og et simpelt display, så forvent ikke NASA præcision.
Det koster vel ikke mere end en 10 kr.'s lommenregner at fabrikere.

MVH Morten

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 23:57

"Morten" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> oliens viskocitet), og et simpelt display, så forvent ikke NASA præcision.
> Det koster vel ikke mere end en 10 kr.'s lommenregner at fabrikere.

Der er ingen, der forventer NASA præcision og Skoda er altså ikke fremme i
skoen motorovervågning i al almindelighed.

Hvorfor i alverden skulle Skoda ændre noget i en motor til mindre
dimensioner når den er steget fra 90 til 105 Hk i samme opsætning.?

Jeg må gentage mig selv, Skoda bør komme med en forbandet god forklaring,
når de sætter maks. ned fra 50.000 til 30.000 km og så endda yderligere
skærer 6.000 km af det nye maks.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-07 00:11

BJ wrote:
> Jeg må gentage mig selv, Skoda bør komme med en forbandet god
> forklaring, når de sætter maks. ned fra 50.000 til 30.000 km og så
> endda yderligere skærer 6.000 km af det nye maks.

Der kan være masser af forklaringer. Men jeg vil da også gerne høre den
rigtige.
Måske er der nogle dele på en Roomster som skal serviceres oftere end på en
Octavia. Fordi en Octavia kan køre 50.000 km er det jo ikke sikkert en
Roomster kan. Og her snakker vi ikke kun om motoren. Der er også andre ting
på en bil der tjekkes ved service. Og slutteligt kan det jo være at Skoda
har overvurderet de 50.000 km, og nu er begyndt at sætte dem ned på de nye
modeller der kommer.
Hvis man pludselig satte serviceintervallet ned fra 50.000 km til 25.000 km
på en Roomster med samme motor, så ville jeg også blive skeptisk. Men ikke
på 2 forskellige bilmodeller. Det er alt for uigennemskueligt.

MVH Morten

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 00:13

"Morten" <-> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er alt for uigennemskueligt.

Nope, ikke når olie, filtre mv. skiftes ved hvert eneste automatiske
servicebesøg.

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-10-07 00:08

On Tue, 23 Oct 2007 00:18:50 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Jeg undrer mig svare over, du totalt overser at den samme motor er lagt i 2
>forskellige karrosserier.
Hvad får dig til at tro at det er samme motor ?
At de måtte hedde TDI 1,9 og har samme HK er ikke det samme som at det
er samme motor og selv om det i store træk var kunne de køre med hvert
sit motorstyrings SW.
TDI 1,9 74kW kan hedde ATD
TDI 1,9 74kW kan hedde AXR
TDI 1,9 74kW kan hedde AXS
TDI 1,9 74kW kan hedde AVQ
TDI 1,9 74kW kan hedde AZU
TDI 1,9 74kW kan hedde AZY
Bare for at nævne et par stykker.

>Det udløser 2 forskellige serviceintervaller på henholdsvis maks. 50.000 km
>og 30.000 km.
Den ene fabrikant siger max. 50000km, den anden fabrikant siger max.
30000km, det er begge kendte faktorer der er tilstede før købet, "take
it or leave it".

>Jeg opgiver og håber FDM tager fat på sagen, for der er virkelig en sag her
>eller der skal virkelig være en plausibel undskyldning for at skære fra
>20.000 til 24.000 km af serviceintervallerne.
Du sammenligner æbler og pærer.
Det er nu engang fabrikanten der sætter serviceintevallerne og ikke
køber. Og det er uden betydning at du som køber syntes at det er
mærkeligt/uforståligt.

/Hans

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 00:11

KLIP

> Det er nu engang fabrikanten der sætter serviceintevallerne og ikke
> køber. Og det er uden betydning at du som køber syntes at det er
> mærkeligt/uforståligt.

Helt på samme måde som det opgivne brændstofforbrug.

Jeg må således konkluder, man kan ikke stole en skid på opgivelser fra
Skoda, så sådan en potte skal jeg aldrig have.

mvh
Bjørn J.

Fra : Lars [6710]

Dato : 22-10-07 17:39

alexbo skrev:

> Hvis Skoda havde skrevet at det normale er 20-25.000 km, men ved særlig gode
> kørselsbetingelser vil man kunne køre 30.000 km, ville Lars ikke havde
> undret sig.

Det har du nok ret i

men jeg undrer mig stdig over at jeg kunne få de gamle motorer så højt
op med samme kørselsmønster

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : alexbo

Dato : 22-10-07 20:47

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev

> men jeg undrer mig stdig over at jeg kunne få de gamle motorer så højt op
> med samme kørselsmønster

Det er muligt at Skoda har strammet kravene, jeg ville nok selv stille store
krav til en turbodiesel der skulle køre så længe mellem olieskift.

Dieselsod sviner motorolien til meget hurtigt og en turbo gør det værre,
trykket i cylinderen er større så mere sod trænger ned i olien.

Du kan bare se din olie nu efter 1.000 km., den er kulsort, hvor en
bensinbil kan holde olien ren 10.000 km.
Træk oliepinden op tør den af på håndryggen og se hvor beskidt den bliver.

mvh
Alex Christensen

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 09:43

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> dermed markedsfører lettere uvederhæftigt ? Eller er der en fejl på min

Jeg synes det lyder som kåmpuderen er stillet til maks. 25.000 km.

Det kan ikke passe, der bare uden videre bliver skåret 20% af intervallet.

Min egen Volvo kører 20.000 km mellem intervallerne og jeg har aldrig
oplevet et fald i 20%.

Den kører typisk mellem 18.000 og 19.000 km før den indkalder sig selv.

Kan du ikke få lov til at se, hvad bilen er indstillet til på værkstedets
servicekåmpuder, da den sikkert kan stilles til forskellige intervaller?

mvh
Bjørn J.

Fra : Lars [6710]

Dato : 22-10-07 17:38

BJ skrev:
> "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Jeg synes det lyder som kåmpuderen er stillet til maks. 25.000 km.

Osse min tanke, men det afviste værkstedet idag
Men de kom også til at sige at de principielt ikke aner hvad der sker i
computeren
> Det kan ikke passe, der bare uden videre bliver skåret 20% af intervallet.

nej vel

> Kan du ikke få lov til at se, hvad bilen er indstillet til på værkstedets
> servicekåmpuder, da den sikkert kan stilles til forskellige intervaller?

Har en kammy der sælger testere. Måske vi lige skulle sætte den til

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 19:06

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men de kom også til at sige at de principielt ikke aner hvad der sker i
> computeren

Du kan som grundregel gå ud fra, intet autoriseret værksted aner en bønne om
deres mærkevares el-systemer mv.

Hvis ikke diagnosesystemet kan fortælle dem nøjagtig, hvad potten fejler, så
er de generelt på herrens mark..;)

De er ganske enkelt kun udlært som reservedelsudskiftere..

> Har en kammy der sælger testere. Måske vi lige skulle sætte den til

Hvis den kan udlæse indstillingerne, så ville det være fint..

mvh
Bjørn J.

Fra : Lars [6710]

Dato : 22-10-07 20:12

BJ skrev:
> "Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis den kan udlæse indstillingerne, så ville det være fint..

A' prøwer

mvh

Lars

Fra : Lars [6710]

Dato : 23-10-07 09:23

BJ skrev:

> Hvis den kan udlæse indstillingerne, så ville det være fint..

Har iøvrigt lige talt med SKODA DK igen, og de synes det lyder lidt
underligt, så den skal ind og checkes på mandag...

I hører nærmere

mvh

Lars

Fra : BJ

Dato : 23-10-07 10:12

"Lars [6710]" <lars@horXXXXlyck.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har iøvrigt lige talt med SKODA DK igen, og de synes det lyder lidt
> underligt, så den skal ind og checkes på mandag...

> I hører nærmere

Spændende.

mvh
Bjørn J.

Fra : rune.larsen@gmail.co~

Dato : 22-10-07 12:02

On Oct 22, 11:02 am, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:

> [...]
> Det samme kan servicemåleren, den ser på hvordan bilen kører og regner sig
> frem til hvornår det er tid til service, med den nuværende kørsel

Nu kunne det jo så være spændende hvis OP ville oplyse os om sit
brændstofforbrug sammenlignet med EU normen!?
Jeg kører marginalt længere på literen end min bils EUnorm, det er nok
osse derfor jeg rammer serviceintervallet på 25kkm ret godt.
Forøvrigt har jeg "hørt" - at skodaerne ikke kun kigger på forbruget
men også laver en form for måling på motoroliens tilstand. Kan dette
be- eller afkræftes?

/Rune

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 12:28

<rune.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

>Forøvrigt har jeg "hørt" - at skodaerne ikke kun kigger på forbruget
>men også laver en form for måling på motoroliens tilstand. Kan dette
>be- eller afkræftes?

En god kvalitetsolie som langt de fleste autoriserede værksteder benytter,
kan nemt køre 50.000 km i mellem skiftene.

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-10-07 12:34

On Mon, 22 Oct 2007 13:28:19 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>

>En god kvalitetsolie som langt de fleste autoriserede værksteder benytter,
>kan nemt køre 50.000 km i mellem skiftene.

Bedre endnu.

Bare "min" MAN får 40 liter ordentlig olie til service, så klarer den
100.000 km.

Det er jo trods alt lidt over et halvt år. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 12:36

KLIP

> Bare "min" MAN får 40 liter ordentlig olie til service, så klarer den
> 100.000 km.
>
> Det er jo trods alt lidt over et halvt år. )

Det er i øvrigt meget almindeligt på potter, der kører i USA.

Underligt nok bliver intervallerne meget kortere, når potterne sendes over
Atlanten per skib.

I wonder why.?..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-10-07 12:41

On Mon, 22 Oct 2007 13:36:04 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det er i øvrigt meget almindeligt på potter, der kører i USA.
>
>Underligt nok bliver intervallerne meget kortere, når potterne sendes over

Det her har kun noget at gøre med, at bilerne faktisk kører de 100.000
km. på godt et halvt år.

>--

>I wonder why.?..

>--

A trouwwer gåt de' ka' ha' nouwwe mæ pæng å gjøre.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 12:46

KLIP

> A trouwwer gåt de' ka' ha' nouwwe mæ pæng å gjøre.

Det tror jeg, du har ganske ret i.

Vi vil alle have løn som grever og baroner, men ikke betale en hujende fis
for noget som helst..))

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 22-10-07 12:56

On Mon, 22 Oct 2007 13:45:50 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>Det tror jeg, du har ganske ret i.
>
>Vi vil alle have løn som grever og baroner, men ikke betale en hujende fis

Meget menneskeligt, hvis du spørger mig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 12:59

KLIP

> Meget menneskeligt, hvis du spørger mig.

Jep, det sker jo på bekostning af nogen andres levevilkår som ikke lige bor
i vores andedam, så skidt pyt med det..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-10-07 15:40

BJ skriver:

> Underligt nok bliver intervallerne meget kortere, når potterne sendes over
> Atlanten per skib.
>
> I wonder why.?..

Du ved godt at det er noget sludder. Spørg selv Jørgen M. Rasmussen,
biler skal have skiftet olie for hver 10.000 km, resten er bare
reklamegas.

Klaus (bemærkede noget en sjat ironi her ?)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : BJ

Dato : 22-10-07 17:14

KLIP

> Du ved godt at det er noget sludder. Spørg selv Jørgen M. Rasmussen,
> biler skal have skiftet olie for hver 10.000 km, resten er bare
> reklamegas.

Hvis lortet smider om sig med metalspåner og hverken filter eller en evt
magnet på bundproppen kan holde dem væk fra kredsløbet, så er det sikkert
o.k. at skifte olie for hver 10.000 km.

Det er bare ikke olien, der trænger til udskiftning..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Lars [6710]

Dato : 23-10-07 09:23

rune.larsen@gmail.com skrev:
> [...]

> Forøvrigt har jeg "hørt" - at skodaerne ikke kun kigger på forbruget
> men også laver en form for måling på motoroliens tilstand. Kan dette

Jeg ligger med et forbrug på ca. 5,8 l/100
Og kører ret afdæmpet
(Nu er en Roomster jo ikke en bil der opfordrer til at man drifter ind
på BILKA's parkeringsplads..)

Og det er korrekt at SKODA'en kigger på olie kvaliteten også...