Din favorit-tunsalat?
Fra : Jens Bruun

Dato : 20-10-07 17:12

Jeg elsker tunsalat på et stykke ristet brød. Jeg har selvfølgelig min egen
opskrift, men vil gerne se, om jeg går glip af noget. Host derfor ud med DIN
opskrift.

Her er forresten min :

- Et par dåser tun i vand
- Fifty/fifty af mayonaise og creme fraise indtil passende konsistens
- Et halvt, finthakket løg
- En stor håndfuld kapers
- En stor håndfuld majs
- En god klat honning-dijon
- Tre-fire finthakkede ansjos-fileter

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 20-10-07 18:09

On 20 Okt., 18:11, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> opskrift, men vil gerne se, om jeg går glip af noget. Host derfor ud med DIN

1 ds. tun i vand
1 hakket, hårdkogt æg
Mayonnaise til det hænger sammen (Let mayo, Salatmesterens fra Netto,
den eneste "lette" jeg synes er spiselig)
Lidt citronsaft
Salt
Stærk, røget paprika efter smag.

Varieres af og til med kapers og/eller hakket løg.

Når der er dømt hygge, foretrækker jeg dog et glas (el. dåse) tun i
olivenolie på godt brød. Enkelt, men det smager så englene synger. Og
lad endelig være med at presse olien ud af tunen - en stor del af
smagen befinder sig i olien.

Fra : ASKF

Dato : 25-10-07 23:59

lonekjaer@hotmail.com ytrede sig i
<1192900154.068895.70990@z24g2000prh.googlegroups.com> med dette:

>1 ds. tun i vand
>1 hakket, hårdkogt æg
>Mayonnaise til det hænger sammen (Let mayo, Salatmesterens fra Netto,
>den eneste "lette" jeg synes er spiselig)

Hvorfor en "let"?

Jeg har endnu ikke smagt en "let mayo" der blot minder i smagen om en
ægte mayonnaise (at de færreste præfabrikerede normale mayonnaiser så
heller ikke er for gode, er så en anden sag).

> [...]
>olivenolie på godt brød. Enkelt, men det smager så englene synger. Og
>lad endelig være med at presse olien ud af tunen - en stor del af

Ristet brød og nogle dråber lemon til at fremhæve smagen, så er jeg også
klart med på den.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Kim Jensen

Dato : 21-10-07 14:16

Jens Bruun wrote:
> Jeg elsker tunsalat på et stykke ristet brød. Jeg har selvfølgelig min egen
> opskrift, men vil gerne se, om jeg går glip af noget. Host derfor ud med DIN
> opskrift.

-Tun i vand
-Hakket hårdkogt æg
-Agurk i fine tern
-Creme fraiche (18%)
-Et lille drys karrypulver, salt og peber

mvh
Kim Jensen

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 22-10-07 17:38

On 20 Okt., 18:11, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> - Et par dåser tun i vand

Jeg laver sjældent den slags salater, men jeg vil alligevel lige høre,
om du har prøvet flotte, lange tunfiletter i olie a la dem,
italienerne bruger. I Italien er en dåse tun ikke billigt, til gengæld
smager det efter min mening fantastisk i forhold til meget af den tun,
jeg har smagt fra blikdåserne. Irma har dyr italiensk tun, men nu har
jeg lige set det i Føtex også under princip-serien.

Jeg er i øvrigt desværre endnu ikke stødt på Spatens festøl... Er du?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-10-07 18:15

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Irma har dyr italiensk tun, men nu har
> jeg lige set det i Føtex også under princip-serien.

Noteret. Jeg handler stor set alting ind i Føtex nu, da der ikke længere er
noget, der hedder ISO. Mange af deres Princip-varer er faktisk ganske gode -
bl.a. den lufttørrede bacon og de ægte, chokoladeovertrukne kaffebønner - og
deres kød er helt OK. Irma kigger jeg ind i nu og da, når jeg trænger til
lidt indkøbsnostalgi i (meget) rolige omgivelser

> Jeg er i øvrigt desværre endnu ikke stødt på Spatens festøl... Er du?

NEJ

Jeg ved ikke, hvad der sker. Noget tyder på, at de er brændt inde med for
mange de andre år. Forstå det, hvem der kan. Jeg har alle de andre år kunne
købe Spaten Oktoberfest til langt ind i det nye år. Dette efterår lader
meget tilbage at ønske.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 28-10-07 18:09

edelvang@gmail.com wrote:
> Jeg er i øvrigt desværre endnu ikke stødt på Spatens festøl... Er du?

Sjovt nok, men her i gruppen er der en ret hysterisk holdning til
industrifremstillede madvarer, når det er færdigmad vi snakker om. Men
hvordan kan det være at i ikke selv brygger øl, når i selv laver mad?

/Hauge

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 29-10-07 11:29

Hauge wrote:

> Sjovt nok, men her i gruppen er der en ret hysterisk holdning til
> industrifremstillede madvarer, når det er færdigmad vi snakker om. Men
> hvordan kan det være at i ikke selv brygger øl, når i selv laver mad?

Det gør vi da osse

Jeg har f.eks. en Münchener Helles der står og koldgærer og igår bryggede
jeg lige 20 liter IPA med masser af Cascade-humle.

Ebbe

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-07 20:46

> Sjovt nok, men her i gruppen er der en ret hysterisk holdning til
> industrifremstillede madvarer, når det er færdigmad vi snakker om. Men
> hvordan kan det være at i ikke selv brygger øl, når i selv laver mad?

Hvad får dig til at tro, at vi ikke selv brygger vort øl?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 29-10-07 20:58

Jens Bruun wrote:
> Hvad får dig til at tro, at vi ikke selv brygger vort øl?

At der omtales en industrifremstillet øl, der ikke er til at få fat i.
Lavede man det selv, ville man nok gå efter en lidt mere interessant øl,
hvis man ikke selv gad brygge alt sin øl selv.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-07 21:31

> At der omtales en industrifremstillet øl, der ikke er til at få fat i.
> Lavede man det selv, ville man nok gå efter en lidt mere interessant
> øl, hvis man ikke selv gad brygge alt sin øl selv.

Tja, sådan kan du jo så tage så meget fejl.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hauge

Dato : 29-10-07 21:34

Jens Bruun wrote:
> Tja, sådan kan du jo så tage så meget fejl.

Tjaeh, sådan er det jo. Godt vi har dig, du tager jo aldrig fejl. Synd du er
til papøl.

/Hauge

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-07 21:36

> Tjaeh, sådan er det jo. Godt vi har dig, du tager jo aldrig fejl.
> Synd du er til papøl.

Hehe. Har du det bedre nu, Hauge?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Niels

Dato : 28-10-07 17:48

> [...]
> mange de andre år. Forstå det, hvem der kan. Jeg har alle de andre år kunne
> købe Spaten Oktoberfest til langt ind i det nye år.

Jeg ringede til House of Beer, der henviste til SuperBest, men jeg har
ikke kunnet finde dem,

--
Niels

Fra : Niels

Dato : 28-10-07 17:50

> - Et par dåser tun i vand
> - Fifty/fifty af mayonaise og creme fraise indtil passende konsistens
> - Et halvt, finthakket løg
> - En stor håndfuld kapers
> - En stor håndfuld majs
> - En god klat honning-dijon
> - Tre-fire finthakkede ansjos-fileter

Jeg tilsætter også hakket blegselleri. Eller hedder det bladselleri?

--
Niels

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-10-07 17:57

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tilsætter også hakket blegselleri. Eller hedder det bladselleri?

Det kommer dæl'me an på, om det er roden eller stænglerne, du kommer i?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Peter Westh

Dato : 30-10-07 09:33

"Niels" <nboegh@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tilsætter også hakket blegselleri. Eller hedder det bladselleri?

Det kommer jo an på om stænglerne er bleget, ligesom julesalat og hvide
asparges. Jeg kan faktisk ikke mindes nogensinde at have set blegselleri i
en grønthandler. Så det er nok bladselleri du bruger.

/P

Fra : Niels

Dato : 28-10-07 18:49

> Det kommer dæl'me an på, om det er roden eller stænglerne, du kommer i?

Jeg tror du forveksler blegselleri/bladselleri med knoldselleri.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=10640

--
Niels

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 29-10-07 19:56

On 28 Okt., 18:09, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Sjovt nok, men her i gruppen er der en ret hysterisk holdning til
> industrifremstillede madvarer, når det er færdigmad vi snakker om. Men
> hvordan kan det være at i ikke selv brygger øl, når i selv laver mad?

Princippet er klart: Man laver det selv, som man selv kan lave bedre
end det købte.

Det er typisk sådan, at man kan lave det meste mad bedre selv, men
ikke nødvendigvis alle ingredienser.

Drikkevarer kan være svære at lave gode selv, det gælder ikke kun øl,
men også sådan noget som vin.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Hauge

Dato : 29-10-07 20:12

edelvang@gmail.com wrote:
> Drikkevarer kan være svære at lave gode selv, det gælder ikke kun øl,
> men også sådan noget som vin.

Tjaeh, det er jo som med mad: Øvelse gør mester.

Mvh Hauge, der også selv brygger øl, som andre endda synes er meget god.

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 30-10-07 08:45

On 29 Okt., 20:12, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Tjaeh, det er jo som med mad: Øvelse gør mester.

Jo, men det er med øl som med vin og andre ædle drikkevarer:
Resultatet er afhængig af mange faktorer, som er svære at kontrollere
og genskabe i et privat hjem i Danmark.

> Mvh Hauge, der også selv brygger øl, som andre endda synes er meget god.

Det er da udmærket, og den er sikkert rigtig god. Men den smager
formentlig ikke som en bayersk øl - eller som en god, mørk trappist
eller hvad det nu kan være. Og dem kan man altså også få lyst til
engang imellem.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 30-10-07 10:39

edelvang@gmail.com wrote:

> [...]
> formentlig ikke som en bayersk øl - eller som en god, mørk trappist
> eller hvad det nu kan være. Og dem kan man altså også få lyst til

Selvom en Spaten Oktoberfest er bayersk øltype, er det sådan set ikke det
man normalt forstår ved en bayersk øl. Begge er lagerøl (dvs. lagret i
kølige omgivelser i længere tid efter gæring) men hvor en Spaten er noget i
retning af en sødlig pilsner, er en bayersk øl en mørk øl. Et dansk eksempel
er (den ind-i-mellem genopstandne) Rød Tuborg.

Derudover er det nu heller ikke umuligt at brygge hverken bayersk øl eller
noget der ligner en god trappist selv. For førstnævntes vedkommende gælder
at man skal have et dedikeret køleskab til lagringen og for sidstnævntes at
man skal have et skab hvor temperaturen kan holdes på ca. 26C (for at
udvikle de frugtestere, der er typiske for trappistøl). De specielle
gærtyper, der også er en meget væsentlig del af karakteristikken, er det
ikke noget problem at få fat i.

Ebbe