"Rome" på DVD? Er den historisk korrekt?
Fra : Thomas H.

Dato : 15-10-07 18:41

"Rome" som fås i to box-sæt er den noget værd?
Er den autentisk, altså om den følger ægte historie eller er det bare
fiktion med Romertiden som scene?

Fra : Per Hansen

Dato : 15-10-07 19:24

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> mentioned this

> "Rome" som fås i to box-sæt er den noget værd?
> Er den autentisk, altså om den følger ægte historie eller er det bare
> fiktion med Romertiden som scene?

Lad mig svare på det med at starte med et spørgsmål:
Har nogen som helst tidligere produktioner hvor scenen er romertiden
været historisk korekte ?

Denne serie er bygget op på samme Hollywood måde som alle de andre:
Fundet lidt i historie bøgerne og så har Hollywood der efter smurt
tykt på med deres egen gejl.
Sådan har det altid været når amerikanerne skal lave noget underholdning
der har sin handling i datiden.

Serien er måske god nok på bunden, men med et tykt påsmurt lag Hollywood
for at gøre handlingen mere smagsfuld og derved historisk ukorrekt.

--
Per Hansen

Fra : Thomas H.

Dato : 15-10-07 19:33

"Per Hansen" <onoman99****opoetikon@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Lad mig svare på det med at starte med et spørgsmål:
> Har nogen som helst tidligere produktioner hvor scenen er romertiden

Det har jeg aldrig tænkt over før...

> [...]
>
> Serien er måske god nok på bunden, men med et tykt påsmurt lag Hollywood
> for at gøre handlingen mere smagsfuld og derved historisk ukorrekt.

Ok, som jeg havde frygtet
Men er det ikke BBC der står bag - de er vil ikke amerikanere?

Fra : David T. Metz

Dato : 14-11-07 11:08

Thomas H. wrote:

> Men er det ikke BBC der står bag

Nej, det er HBO (Sopranos, Sex and the City, Deadwood, Curb Your
Enthusiasm, Extras, osv.)

David

Fra : Per Hansen

Dato : 14-11-07 18:28

"David T. Metz" <dtm@tdcadsl.dk> wrote in news:473ac8e0$0$90275$14726298
@news.sunsite.dk:

> Nej, det er HBO (Sopranos, Sex and the City, Deadwood, Curb Your
> Enthusiasm, Extras, osv.)
>
> David

Ja de står faktisk bag en masse, prøv bare at se HBO's hjemmeside.
http://www.hbo.com/series/index.shtml

--
Per Hansen

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-10-07 21:54

Per Hansen wrote:

> Serien er måske god nok på bunden, men med et tykt påsmurt lag
> Hollywood for at gøre handlingen mere smagsfuld og derved historisk
> ukorrekt.

Serien "Rome" er, så vidt jeg som klassisksproglig student og mangeårig
læser af historiske bøger om det gamle Rom kan bedømme, det tætteste på at
være historisk korrekt, der endnu er lavet. Der er selvfølgelig fiktive
personer og handlingsforløb, men de historiske personer foretager sig ikke
ting, som de aldrig ville/kunne have gjort i virkeligheden, og de væsentlige
historiske fakta såvel som tidsbillede, interiører m.v. er korrekte.

Det er da vist netop, fodi den ikke er hollywoodagtig nok til amerikanerne,
at der kun er lavet to sæsoner og sandsynligvis ikke kommer flere.

Per V
--
Min nye bog hedder "Flyttedag" - læs om den her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm !

Fra : Zeki

Dato : 15-10-07 20:09

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Rome" som fås i to box-sæt er den noget værd?
> Er den autentisk, altså om den følger ægte historie eller er det bare
> fiktion med Romertiden som scene?

Hovedtrækkene er historisk korrekte. Tidsperioden i serien (fra Julius Cæsar
blev erklæret diktator 44 f.kr til Augustus blev Roms første kejser 31 f.kr)
er særdeles veldokumenteret af bl.a den kendte Cicero, en af datidens store
skribenter som også har en afgørende rolle i filmen baseret på hans liv .
Hovedtrækkene i skildringerne er faktuelle. Dette gælder både for Julius
Cæsars vedkommende, Marcus Antonius, Brutus, Cleopatra og den unge Octavian
som senere blev Roms første kejser. Dog er historiske biroller blevet gjort
til hovedroller (f.eks Atia) mens et par hovedroller er fiktionelle
karakterer (Pullo og Verinus). Og naturligvis er der taget en del friheder
på samme måde som der er gjort med alle mulige andre historiske film. F.eks
er der et par afsnit som er decideret fiktion (såkaldte filler-episoder),
men overordnet får man et godt indblik i hvad er rent faktisk skete i denne
dramatiske periode.

Personligt synes jeg at serien er rigtig god, især de sidste 3-4 afsnit i
første sæson. Og så er den ekstrem voldelig, hvad der er fint. Ofte kan
virkeligheden være mere dramatisk end fiktion skrevet af selv den mest
kreative forfatter.

Mvh
Zeki

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-10-07 21:29

> til hovedroller (f.eks Atia) mens et par hovedroller er fiktionelle
> karakterer (Pullo og Verinus). Og naturligvis er der taget en del friheder

Jeg troede ellers, at Pullo og Verinus netop var de eneste soldater under
sig, som Cæsar har nævnt i sine skrifter.

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Zeki

Dato : 15-10-07 21:34

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg troede ellers, at Pullo og Verinus netop var de eneste soldater under
> sig, som Cæsar har nævnt i sine skrifter.

Ja, men de er stadig fiktionelle. Det eneste karaktererne i serien har til
fælles med dem Cæsar nævnte er navnene og at de begge var soldater.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lucius_Vorenus_%28character_of_Rome%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Titus_Pullo_%28character_of_Rome%29

Mvh
Zeki

Fra : Per Vadmand

Dato : 15-10-07 21:56

Zeki wrote:
> [...]
>
> Ja, men de er stadig fiktionelle. Det eneste karaktererne i serien
> har til fælles med dem Cæsar nævnte er navnene og at de begge var
Det er nu ikke de eneste, han nævner, men de fleste andre er officerer såsom
lagaten Labienus og generalerne Sabinus og Cotta.

Per V

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-07 21:53

> "Rome" som fås i to box-sæt er den noget værd?
> Er den autentisk, altså om den følger ægte historie eller er det bare
> fiktion med Romertiden som scene?

Den er absolut et kig værd. Vent dog til dobbelt-boxen udkommer, så du kan
få dig begge sæsoner til rabatpris. Andet kan s'gutt' betale sig.

Fra : Holst

Dato : 15-10-07 22:06

Thomas H. wrote:

> "Rome" som fås i to box-sæt er den noget værd?
> Er den autentisk, altså om den følger ægte historie eller er det bare
> fiktion med Romertiden som scene?

Serien skulle vist have ry for at være rimelig historisk korrekt.

Prøv for eksempel at se her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rome_%28TV_series%29#Historical_deviations

Fra : Zeki

Dato : 15-10-07 23:06

> Serien skulle vist have ry for at være rimelig historisk korrekt.
> Prøv for eksempel at se her:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Rome_%28TV_series%29#Historical_deviations

"The series' Historical Consultant Jonathan Stamp also notes that the show
aims for "authenticity" rather than "accuracy."[13][14] The film-makers
stressed that they wanted to portray a more accurate picture of Rome, a
gritty and realistic city as opposed to what they call the "HollyRome" that
appears in films like Gladiator."

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 16-10-07 00:28

> [...]
>
> "Rome" som fås i to box-sæt er den noget værd?
> Er den autentisk, altså om den følger ægte historie eller er det bare

jeg har ligesom prøvet med den givet den en chanse men den gør det sgu ikke
for mig - jeg synes ikke den er go men hver sin smag jeg ville nok lige se
et par afsnit andet sted fra før du køber den ?

Mv.
BMM