/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tanker om førstegangs køb
Fra : Emil P


Dato : 14-10-07 18:22

Hej Alle


Så er det blevet min tur til at skulle købe min første MC.
Jeg synes jeg har brugt evigheder på et finde forskellige modeller på
nettet og i blade, der ud fra specs lyder som det rigtigt.
Jeg er i den heldige situation at have haft heldet med mig på
boligmarkedet, og har derfor mulighed for at købe lige den MC jeg sætter
mine øjne på. Det betyder ikke at jeg så bare smider 250k ud af vinduet
på en eller anden insane bike, men det giver mig en del frihed.

Min overvejelser går på:
- Jeg skal kunne rejse på den. Så gerne plads til bokse.
- Den må gerne have rigtig god handling. Jeg vil meget gerne på
køretekniske kurser.
- Jeg skal køre MC'en, den skal ikke køre mig. (altså ikke for kraftfuld)
- Så lidt bøvl som muligt. Den skal starte når jeg vil have det.
- Ny / brugt??

Jeg har kigget på lidt forskelligt.

BMW F800ST. Tiltaler i forhold til rejse og dagligt brug. Måske lidt
kedelig, og meget dyr i forhold til det er min første MC.

Honda CB600 Hornet. Virker til at være en ok bycykel.

Triumph Street Triple 675. Fået rigtig gode anmeldelser. Dog ingen ABS
eller kåber.

Suzuki GSF 650 Bandit. Allrounder, god at starte på?

Kawasaki ER-6f ABS kåbe. Overkommelig pris med kåber og ABS.

Honda CBR600 F/RR, Lidt dyr, men virker som en lækker maskine. Men nok
ikke til at rejse på.

Som sagt så spiller pris ikke den store rolle, men jeg kender mig selv
godt nok til at kende min svaghed for altid at ville skifte udstyr.

I må meget gerne komme med input. Jeg er åben for alle overvejelser. Jeg
ved godt at jeg skal ud og prøve dem for at kunne komme med det endelige
svar, men jeg kan lige så godt finde ud af hvilke jeg skal prøve.

Regner med beklædning fra Dainese, Hjelm Schuberth S1, støvler??

Nå, det var en lang smørre fra et forvirret hoved.

mvh Emil

ps. har stillet det samme spørgsmål på motorcykelgalleri, men der var
folk mest interesseret i at sælge mig deres gamle mc'er.

 
 
"J.C.Kløve" (14-10-2007)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 14-10-07 18:59

Emil P skrev:
> Hej Alle
>
>
> Så er det blevet min tur til at skulle købe min første MC.
> Jeg synes jeg har brugt evigheder på et finde forskellige modeller på
> nettet og i blade, der ud fra specs lyder som det rigtigt.

> Jeg har kigget på lidt forskelligt.

Prøv at søge tilbage i nyhedsgruppen på google grupper.
Dette er diskuteret mange mange gange, og du vil nok hurtigt finde en
trend i svarene og et hav af råd og meninger.

Mit bud til en der gerne vil ende op som "motorcyklist"
(Dette inbefatter således ikke ham/hende der blot starter drømmemaskinen
og triller ned til nærmeste "show off sted" for så at stå der og
blomstre i forsøget på at ligne en der er "Biker" - de skal handle efter
anden anvisning - n.o.i.)

Køb en "øve maskine" en der tåler skrammer fra uheld i den daglige
håndtering af motorcyklen (glemt støttefod, forfejlet igangsætning m.v.)
Den er der kok ikke så meget kåbe på, men det er jo kun en "øve maskine".

"Øve maskinen" er heller ikke så stor og kraftig, at du ikke relativt
hurtigt finder dig til rette på den og tryg ved at bruge den - så du kan
bygge dine færdigheder som motorcyklist op, stille og rolig - det er tid
og mange, mange kilometer der gør en god motorcyklist - og som du siger
kørerkursre skader bestemt heller ikke.

"Øve maskinen" vil også fortælle dig hvad det er du ønsker fra/af en MC
- den første maskine kan meget vel være "forkert", men den giver ofte
svaret på hvad det så skal være.

Alt der kan starte kan køre lange ture - det er alene et spørgsmål om
bekvemmelighed - på turen (maskinen) og i pauserne (mængden af skrammel
der slæbes med).

Du finder ikke en motorcykel i et blad - den finder du ved at komme ud
til forhandlere og kikke, og prøve så mange kandidater det overhovedet
er muligt(i det omfang det nu er muligt) og prøv at komme ud blandt
motorcyklister hvor de nu mødes (omend det snart bliver overordentligt
svært) Når du så har valgt, så led efter et blad der skriver, at dit
valg er intet mindre end genialt - det er næsten altid muligt at finde
et sådant.

Hvis du køber brugt minimerer du tabet ved et senere "om-valg" til netop
den maskine der er din drømmemaskine.

Jeg kan (vil) ikke råde dig til en bestemt maskine eller et bestemt
fabrikat - lad din egen smag være afgørende for det - skid hul i hvad
andre mener om den MC du vælger - deres mening tæller ikke et hak.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN# 745 - DMC - MCTC

Jim Andersen (15-10-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 15-10-07 08:00

"J.C.Kløve" wrote:
> Alt der kan starte kan køre lange ture - det er alene et spørgsmål om
> bekvemmelighed - på turen (maskinen) og i pauserne (mængden af
> skrammel der slæbes med).

http://www.ironbutt.com/ridecerts/

/jim



Armand (16-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-10-07 00:33

J.C.Kløve skrev:
> Emil P skrev:
>>
>> Så er det blevet min tur til at skulle købe min første MC.
>> Jeg synes jeg har brugt evigheder på et finde forskellige modeller på
>> nettet og i blade, der ud fra specs lyder som det rigtigt.
>
> Prøv at søge tilbage i nyhedsgruppen på google grupper.
> Dette er diskuteret mange mange gange, og du vil nok hurtigt finde en
> trend i svarene og et hav af råd og meninger.
> Mit bud til en der gerne vil ende op som "motorcyklist":
> Køb en "øve maskine" en der tåler skrammer fra uheld i den daglige
> håndtering af motorcyklen (glemt støttefod, forfejlet igangsætning m.v.)
> Den er der kok ikke så meget kåbe på, men det er jo kun en "øve maskine".
> "Øve maskinen" er heller ikke så stor og kraftig, at ..............
>
Hørt, hørt!

Tillad mig ydmygst at gøre opmærksom på min tidligere omtale af min
gamle kammerat Lars "lodret", der undestøtter linien i Kløves indlæg:
<http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/ee41c6b474e3e5d2/aa3a3c90ee347da2?lnk=st&q=lars+lodret+armand#aa3a3c90ee347da2>

--
Armand.

HO (14-10-2007)
Kommentar
Fra : HO


Dato : 14-10-07 19:05

> I må meget gerne komme med input. Jeg er åben for alle overvejelser. Jeg
> ved godt at jeg skal ud og prøve dem for at kunne komme med det endelige
> svar, men jeg kan lige så godt finde ud af hvilke jeg skal prøve.

http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=11

Med venlig hilsen
Hans Olsen



Michael Dahlberg (15-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Dahlberg


Dato : 15-10-07 09:38


"Emil P" <emil@afgjort.dk> skrev i en meddelelse
news:471250ae$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej Alle
>
>
> Så er det blevet min tur til at skulle købe min første MC.
> Jeg synes jeg har brugt evigheder på et finde forskellige modeller på
> nettet og i blade, der ud fra specs lyder som det rigtigt.
> Jeg er i den heldige situation at have haft heldet med mig på
> boligmarkedet, og har derfor mulighed for at købe lige den MC jeg sætter
> mine øjne på. Det betyder ikke at jeg så bare smider 250k ud af vinduet på
> en eller anden insane bike, men det giver mig en del frihed.
>
> Min overvejelser går på:
> - Jeg skal kunne rejse på den. Så gerne plads til bokse.
> - Den må gerne have rigtig god handling. Jeg vil meget gerne på
> køretekniske kurser.
> - Jeg skal køre MC'en, den skal ikke køre mig. (altså ikke for kraftfuld)
> - Så lidt bøvl som muligt. Den skal starte når jeg vil have det.
> - Ny / brugt??
>
> Jeg har kigget på lidt forskelligt.
>
> BMW F800ST. Tiltaler i forhold til rejse og dagligt brug. Måske lidt
> kedelig, og meget dyr i forhold til det er min første MC.
>
> Honda CB600 Hornet. Virker til at være en ok bycykel.
>
> Triumph Street Triple 675. Fået rigtig gode anmeldelser. Dog ingen ABS
> eller kåber.
>
> Suzuki GSF 650 Bandit. Allrounder, god at starte på?
>
> Kawasaki ER-6f ABS kåbe. Overkommelig pris med kåber og ABS.
>
> Honda CBR600 F/RR, Lidt dyr, men virker som en lækker maskine. Men nok
> ikke til at rejse på.
>
> Som sagt så spiller pris ikke den store rolle, men jeg kender mig selv
> godt nok til at kende min svaghed for altid at ville skifte udstyr.
>
> I må meget gerne komme med input. Jeg er åben for alle overvejelser. Jeg
> ved godt at jeg skal ud og prøve dem for at kunne komme med det endelige
> svar, men jeg kan lige så godt finde ud af hvilke jeg skal prøve.
>
> Regner med beklædning fra Dainese, Hjelm Schuberth S1, støvler??
>
> Nå, det var en lang smørre fra et forvirret hoved.
>
> mvh Emil
>
> ps. har stillet det samme spørgsmål på motorcykelgalleri, men der var folk
> mest interesseret i at sælge mig deres gamle mc'er.

Prøv at bruge ti minutter på denne side. Jeg synes den stadig er god at
blive klog af, selvom den er et par år gammel:
http://motorcycleinfo.calsci.com/MotorcycleIntroA.html
Selvom modellerne er outdated, er rådene det bestemt ikke.

venlig hilsen

Michael D



Jan (15-10-2007)
Kommentar
Fra : Jan


Dato : 15-10-07 11:49


"Emil P" <emil@afgjort.dk> skrev i en meddelelse
news:471250ae$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej Alle
>
>
> Så er det blevet min tur til at skulle købe min første MC.
> Jeg synes jeg har brugt evigheder på et finde forskellige modeller på
> nettet og i blade, der ud fra specs lyder som det rigtigt.
> Jeg er i den heldige situation at have haft heldet med mig på
> boligmarkedet, og har derfor mulighed for at købe lige den MC jeg sætter
> mine øjne på. Det betyder ikke at jeg så bare smider 250k ud af vinduet på
> en eller anden insane bike, men det giver mig en del frihed.
>
> Min overvejelser går på:
> - Jeg skal kunne rejse på den. Så gerne plads til bokse.
> - Den må gerne have rigtig god handling. Jeg vil meget gerne på
> køretekniske kurser.
> - Jeg skal køre MC'en, den skal ikke køre mig. (altså ikke for kraftfuld)
> - Så lidt bøvl som muligt. Den skal starte når jeg vil have det.
> - Ny / brugt??
>
> Jeg har kigget på lidt forskelligt.
>
> BMW F800ST. Tiltaler i forhold til rejse og dagligt brug. Måske lidt
> kedelig, og meget dyr i forhold til det er min første MC.
>
> Honda CB600 Hornet. Virker til at være en ok bycykel.
>
> Triumph Street Triple 675. Fået rigtig gode anmeldelser. Dog ingen ABS
> eller kåber.
>
> Suzuki GSF 650 Bandit. Allrounder, god at starte på?
>
> Kawasaki ER-6f ABS kåbe. Overkommelig pris med kåber og ABS.
>
> Honda CBR600 F/RR, Lidt dyr, men virker som en lækker maskine. Men nok
> ikke til at rejse på.
>
> Som sagt så spiller pris ikke den store rolle, men jeg kender mig selv
> godt nok til at kende min svaghed for altid at ville skifte udstyr.
>
> I må meget gerne komme med input. Jeg er åben for alle overvejelser. Jeg
> ved godt at jeg skal ud og prøve dem for at kunne komme med det endelige
> svar, men jeg kan lige så godt finde ud af hvilke jeg skal prøve.
>
> Regner med beklædning fra Dainese, Hjelm Schuberth S1, støvler??
>
> Nå, det var en lang smørre fra et forvirret hoved.
>
> mvh Emil
>
> ps. har stillet det samme spørgsmål på motorcykelgalleri, men der var folk
> mest interesseret i at sælge mig deres gamle mc'er.

Hej Emil

Læs "kløves" inlæg et par gange.. det er så rigtig som det kan være.. Fordi
du "har penge nok" skal du ikke tages i røven.. Tag det stille og roligt..
Det kan jo ske at vi "mc-fjolser" slet ikke siger dig noget, eller "det er
træls" at køre mc når det regner, o.s.v..
held og lykke..

Mvh Jan (Biker i 34 år)



brian@groth-knudsen.~ (16-10-2007)
Kommentar
Fra : brian@groth-knudsen.~


Dato : 16-10-07 14:05

>
> Min overvejelser går på:
> - Jeg skal kunne rejse på den. Så gerne plads til bokse.
> - Den må gerne have rigtig god handling. Jeg vil meget gerne på
> køretekniske kurser.
> - Jeg skal køre MC'en, den skal ikke køre mig. (altså ikke for kraftfuld)
> - Så lidt bøvl som muligt. Den skal starte når jeg vil have det.
> - Ny / brugt??
>
> Jeg har kigget på lidt forskelligt.
>
> BMW F800ST. Tiltaler i forhold til rejse og dagligt brug. Måske lidt
> kedelig, og meget dyr i forhold til det er min første MC.
>
> Honda CB600 Hornet. Virker til at være en ok bycykel.
>
> Triumph Street Triple 675. Fået rigtig gode anmeldelser. Dog ingen ABS
> eller kåber.
>
> Suzuki GSF 650 Bandit. Allrounder, god at starte på?
>
> Kawasaki ER-6f ABS kåbe. Overkommelig pris med kåber og ABS.
>
> Honda CBR600 F/RR, Lidt dyr, men virker som en lækker maskine. Men nok
> ikke til at rejse på.
>

Tja jeg kender så udmærket dine overvejelser. For reg har selv stået i
præcis samme situation for nylig: Valg af 1. MC.
Jeg har læst mange forumindlæg med gode og velmente råd - bl.a. om
"øve"-maskiner, størrelse, ydelse m.v.
Det er god basisviden. Især til at supplere sin egen holdning og
fornemmelse med. Man ved jo dybest set godt selv om man er til ræs,
touring, custom. Og om man er fingerfærdig og parat til at skrue selv
eller om man bare ikke har evner i den retning.
D.v.s. ved første køb skal man jo reelt finde ud af om man er til ræs,
touring eller custom-kørsel. Det gik der noget tid med for mig.
Maskinerne ser alle sammen godt ud på brochurebillederne. De ser også
næsten ens ud indtil man forstår forskellene i detaljerne.
Specifikationerne er også næsten ens, når man ikke har nogen tidligere
erfaring.
Det var først da jeg opgav billeder og specifikationer og kom ud og så
maskinerne irl at jeg blev klogere. Jeg fandt ud af hvad der tiltalte
mig mest og hvad der ikke lige var min stil/smag m.h.t. kørestilling,
ønsket kørestil m.v.
Jeg kiggede basalt set på de samme maskiner som du har nævnt. For mit
vekommende blev konklusionen at jeg ville have en maskine, der havde
tilstrækkeligt med kræfter/moment til at kunne køre ubesværet og uden
for mange omdrejninger. Og tilstrækkelig med kræfter til at jeg ikke
bliver træt af dne lige med det samme.
Det var desuden vigtigt at den virker og starter, for jeg har ingen
ambitioner om selvat skrue på den.

Mit valg blev en BMW F800ST. Jeg har ikke fortrudt et sekund! ABS,
kåbe, moment, remtræk, nem handling. En MC man kan vokse med. Man skal
selvfølgelig have respekt, når det er første MC man besidder. Men med
fornuft kan den sagtens køres uden forudgående øvemaskiner.

Held og lykke - og rigtig god fornøjelse.

Knudsen


capotas@gmail.com (17-10-2007)
Kommentar
Fra : capotas@gmail.com


Dato : 17-10-07 12:35

On Oct 15, 4:21 am, Emil P <e...@afgjort.dk> wrote:

SNIP

Det virker som om du er mest efter rene gade MC'er. Men har du
overvejet en rejseenduro i mellemklassen?

Suzuki DL 650 V-Strom eller Kawasaki 650 Versys?
Ellers er der jo BMW's F-serie eller maaske en italiener? Baade
Ducati, Moto-Guzzi og Aprilia har mellemklasse MC'er med gode
koereegenskaber, etc.

Asger


Anders Majland (17-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 17-10-07 14:26

> Suzuki DL 650 V-Strom eller Kawasaki 650 Versys?
> Ellers er der jo BMW's F-serie eller maaske en italiener? Baade
> Ducati, Moto-Guzzi og Aprilia har mellemklasse MC'er med gode
> koereegenskaber, etc.

Har bmw ikke stadig en af f'erne med remtræk - Scarver eller lign ?

Jeg kan godt forstå at et remtræk tiltaler en ny motorcyklist - Kæde og
smøring er lig arbejde/svineri...

Jeg har automatisk kædesmøring på begge mine kædetrukne mc'er - og på
pakæslet (xtz750) skal jeg have flyttet påføreren til det foreste tandhjul
da den ellers har en grim tendens til at forsvinde når asfalten forlades ...

/A



brian@groth-knudsen.~ (18-10-2007)
Kommentar
Fra : brian@groth-knudsen.~


Dato : 18-10-07 13:49

On 17 Okt., 15:25, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Har bmw ikke stadig en af f'erne med remtræk - Scarver eller lign ?
>

Jo, jo! F800S /F800ST er med remtræk!

Remmen skal blot strammes (/checkes) ved løbende service.
Levetid skulle være 40.000 km.

Knudsen


Armand (18-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-10-07 22:58

brian@groth-knudsen.dk skrev:
> On 17 Okt., 15:25, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
> wrote:
>
>> Har bmw ikke stadig en af f'erne med remtræk - Scarver eller lign ?
>>
>
> Jo, jo! F800S /F800ST er med remtræk!
>
Øh - Hvordan var det nu med den? Motorrad har i seneste udgave en
artikel om de 50 største flop's indenfor mc-branchen og jeg husker
tydeligt at der var en BMW på 1 og sidste -pladsen (hhv. C1 og K1), men
også Carveren var placeret et sted nær C1'eren!
Dét betyder ikke entydigt at den er taget af produktion, men egentlig
(quick-)læste jeg det sådan.
Nogen der kan be/af -kræfte dét inden jeg når at få fat i bladet igen?

--
Armand.

Anders Majland (19-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-10-07 08:58

> Carveren var placeret et sted nær C1'eren!
> Dét betyder ikke entydigt at den er taget af produktion, men egentlig
> (quick-)læste jeg det sådan.
> Nogen der kan be/af -kræfte dét inden jeg når at få fat i bladet igen?

Jo den er ude igen
Ifølge louis bike-datenbank er den lavet i en udgave fra 2002-2003 og en
anden 2004-2005



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste