Rense vask for malingrester.
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-10-07 22:32

Hej.

Vi har på vores 3. (og forsømte) badeværelse en alm. procelænsvask som i sin
tid blev brugt til at rense pendsler osv. i. Det var dengang planen, at den
alligevel skulle udskiftes og badevær. skulle have en større omgang. Men vi
er aldrig rigtigt kommet videre, og det ligner en krigszone.

Jeg er derfor gået i gang med en større rengøring... men hvordan får jeg
lige løsnet to år gammel maling fra vasken?

Mvh

Jasper

--
jasper@FJERNESahrensbach.com

(FJERNES skal, sjovt nok, fjernes.)

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 18-10-07 23:18

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:4717d0b5$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg er derfor gået i gang med en større rengøring... men hvordan får jeg
> lige løsnet to år gammel maling fra vasken?

Man kan få noget er heder bums det er rimeligt efektivt, men hvis du har
lidt tid, kan du smøre det ind i fed brun sæbe, sådan et ret tykt lag, dække
det til med husholdningsfilm, og lade det trække et døgns tid.
det burde ikke være noget problem på porselæn.

Jens

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-10-07 09:25

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dække det til med husholdningsfilm, og lade det trække et døgns tid.
> det burde ikke være noget problem på porselæn.

Jeg har erfaring for, at et lag brun sæbe (den rigtige i bøtter, IKKE den
flydende) opløser årgammel maling, så den kan fjernes med en skuresvamp
efter nogle få timer.

Hilsen Inger

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-10-07 10:27

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har erfaring for, at et lag brun sæbe (den rigtige i bøtter, IKKE den
> flydende) opløser årgammel maling, så den kan fjernes med en skuresvamp

Det må være det der hedder krystalsæbe?

- Martin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-10-07 12:52

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Det må være det der hedder krystalsæbe?

Det gjorde det i hvert fald i "gamle dage" - på den bøtte, jeg har stående,
står der bare blød sæbe.

Hilsen Inger

Fra : Martin Petersen

Dato : 19-10-07 13:29

> Det gjorde det i hvert fald i "gamle dage" - på den bøtte, jeg har
> stående, står der bare blød sæbe.

Ok.. Så er den nok meget gammel den jeg har stående. :)

- Martin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-10-07 16:57

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Ok.. Så er den nok meget gammel den jeg har stående. :)

- eller osse er den bare købt et andet sted

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-10-07 17:49

> Jeg er derfor gået i gang med en større rengøring... men hvordan får jeg
> lige løsnet to år gammel maling fra vasken?

Kogende vand. Så ødelægger du heller ikke emaljen.

Mvh Maria

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 19-10-07 23:29

Jeg prøver begge dele i morgen. Har kigget efter den gode gl. brune sæbe i
to supermarkeder i dag... uden held. Den milde, flydende er åbenbart mere
populær. (og bedre mod hænderne

Skidt med emaljen... den skal alligevel udskiftes inden for et års tid.

Mvh

Jasper

Fra : Martin Petersen

Dato : 20-10-07 08:09

> Kogende vand. Så ødelægger du heller ikke emaljen.

Har du erfaringer med at brun sæbe ødelægger emalje?

- Martin

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 20-10-07 09:25

> Har du erfaringer med at brun sæbe ødelægger emalje?

Jeg har i en del år brugt den moderne flydende brune sæbe fra Netto til at
rense min emaillerede grill om efteråret, og den bliver som ny.
Smør den ind i brun sæbe, ned i en sort plasticpose og en teskefuld salmiak
ned i posen. Lad stå 24 timer og vask af. Emaillen er som ny.

Mvh. Jørgen.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 20-10-07 23:09

> [...]
> Smør den ind i brun sæbe, ned i en sort plasticpose og en teskefuld
> salmiak ned i posen. Lad stå 24 timer og vask af. Emaillen er som ny.

Ikke for at nedgøre den brune sæbe, men jeg husker fra min kollegietid, at
vi brugte samme nummer med håbløst beskidte riste + bradepander. Dengang
brugte vi kun salmiakspiritus og proppede det hele i en sort plastsæk... alt
blev skinnende rent.

/Jasper