Grim stenvindueskarm
Fra : Brian Olesen

Dato : 17-10-07 16:40

Hejsa
Ok. Vi konsulterede en maler hos Silvan og han fortalte os, at det ville
blive noget af et slid at få det med vores møbler gjort sorte. Men det skal
selvfølgelig ikke afholde os fra, at få resten af stuen til at fungere.

Vi har sådan en sort stenvindueskarm eller blomsterhylde, whatever. Det alle
almindelige mennesker kalder en vindueskarm.
Den er egentlig ret grim. Maleren har spildt maling på den og den trænger
bare generelt til at blive shinet lidt op.

Hvilke råd vil I komme med til at rense sådan en op og polere den, eller
hvad man nu gør?

Pft.

Mvh. Brian

Fra : Max

Dato : 17-10-07 16:51

Hej Brian

> Hvilke råd vil I komme med til at rense sådan en op og polere den,
> eller hvad man nu gør?

Skrab pletterne af med en skraber som dem man bruger til
glasplader på komfuret. Slib pladen med fint, fint sandpapir og
giv dem en gang stenolie.

--
Mvh Max

Fra : Brian Olesen

Dato : 18-10-07 21:17

> Hej Brian

> Skrab pletterne af med en skraber som dem man bruger til
> glasplader på komfuret. Slib pladen med fint, fint sandpapir og
> giv dem en gang stenolie.

Ja nu siger stenolie ikke rigtig mig noget?

Ellers en fin ide med barberbladet fra komfuret. Det skal prøves i morgen.

Mvh. brian

Fra : Jørgen E.

Dato : 17-10-07 19:59

?

> [...]
> til at blive shinet lidt op.
>
> Hvilke råd vil I komme med til at rense sådan en op og polere den, eller hvad man nu

Behandlingen kommer nok lidt an på hvad det rent faktisk er da der er flere
muligheder og med helt forskellige egenskaber.
Ud fra din beskrivelse kan det være marmor, skifer, granit eller måske i sjældne
tilfælde laminat som også fås med skifer-look.

Fra : Brian Olesen

Dato : 18-10-07 21:15

Hejsa

> [...]
> sjældne
> tilfælde laminat som også fås med skifer-look.

Det er en rigtig stenplade af en slags. Nedenunder er den sådan sort-grå.
Ovenpå er den helt sort.
Jeg ville gætte på en slags marmor, men den har intet mønster som en sådan.
Den er ikke grov som granit, men det kan vel slibes blankt?

Det er det tætteste jeg kan komme på en beskrivelse af den.

Brian

Fra : Jørgen E.

Dato : 18-10-07 21:34

> [...]

> grov som granit, men det kan vel slibes blankt?
>
> Det er det tætteste jeg kan komme på en beskrivelse af den.

Jeg tvivler på, at det er marmor, da sort marmor er sjældent og meget dyrt,
især hvis det er helt sort. Grunden til pladen er grå under bunden er fordi
den kun er skåret eller pudset uden overfladebehandling. Omvendt er granit
også dyrt men ikke specielt dyrere i sort end mange andre farver.
Du kan prøve at ridse i bunden og kan du ikke ridse i det er det i det mindste
ikke marmor og evt. polering vil kræve godt med knofedt og nok også specielle
midler hvis du skal til det.

Fra : Brian Olesen

Dato : 21-10-07 14:48

"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindste
> ikke marmor og evt. polering vil kræve godt med knofedt og nok også
Tak for svar.
Jeg må se, om der i mit byggemarkede er noget der hedder stenolie.

Mvh. brian

Fra : Max

Dato : 19-10-07 11:06

Hej Brian

> Det er en rigtig stenplade af en slags. Nedenunder er den sådan
> sort-grå. Ovenpå er den helt sort.

Det er nok skiffer.

--
Mvh Max