Hvordan maler man noget sort med pianolak
Fra : Brian Olesen

Dato : 16-10-07 20:08

Hejsa
Vi har et vetrineskab samt en skænk vi ønsker at ændre farve på. Vi tænkte,
at vi vil male det med noget højglans-lak alla pianolak.
Vi ønsker den samme super glatte overflade som det har nu, men det skal bare
være sort.
Er det ikke vildt svært at håndtere?

Burde man få en autolakerer til at kigge på det?

Mvh. brian

Fra : Max

Dato : 16-10-07 21:08

Hej Brian

> Vi ønsker den samme super glatte overflade som det har nu, men det
> skal bare være sort.

Mal det sort med en gang tavlelak, og så skal det have flere
gange klarlak med mange slibninger imellem.

> Burde man få en autolakerer til at kigge på det?

Nok nærmere en industrilaker, men det er jo det nemmeste.

--
Mvh Max

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-10-07 21:22

> Hej Brian

> Mal det sort med en gang tavlelak, og så skal det have flere
> gange klarlak med mange slibninger imellem.

> Nok nærmere en industrilaker, men det er jo det nemmeste.

Tavlelak. Det lyder ikke lige som noget alle og enhver forretning ligger
inde med?

Slibninger. Det lyder da helt vildt og for en uøvet kan det da vist kun gå
galt?

Brian

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 21:31

Brian Olesen wrote:

> [...]
en autolakerer - der har malet andet end biler før - burde nemt kunne klare
den opgave...

> Tavlelak. Det lyder ikke lige som noget alle og enhver forretning
> ligger inde med?

jo... det er blevet hotteste mode i de seneste år... alt skal males med
tavle lak.. døre, skabslåger osv...
silvan har blandt andre...

> Slibninger. Det lyder da helt vildt og for en uøvet kan det da vist
> kun gå galt?

har du aldrig haft et stykke sandpapir i hånden da?

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-10-07 22:08

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klare den opgave...

> jo... det er blevet hotteste mode i de seneste år... alt skal males med

ok. smart nok.

> har du aldrig haft et stykke sandpapir i hånden da?

jojo da, men aldrig slebet på lak, der skulle males over osv.

Jeg har da vist osse adskillige elektriske maskiner der kan et eller andet,
hvis jeg da tør bruge dem.

Mvh. brian
Mvh. brian

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 22:27

Brian Olesen wrote:

> jojo da, men aldrig slebet på lak, der skulle males over osv.

ok... husk lige at lade det tørre først...

> Jeg har da vist osse adskillige elektriske maskiner der kan et eller
> andet, hvis jeg da tør bruge dem.

pas nu på... elektriske slibemaskinger er farlige til at slibe for meget af,
lave skarpe hjørne runde osv osv...

Fra : Max

Dato : 16-10-07 21:46

Hej Brian

> Tavlelak. Det lyder ikke lige som noget alle og enhver forretning
> ligger inde med?

Det har de i enhver farvehandel. Ellers smut ind til autotilbehørs
leverandøren og køb en spraydåse med sort manifoldlak, det
kan også gøre det, og så slipper du for at rense pensel.

> Slibninger. Det lyder da helt vildt og for en uøvet kan det da vist
> kun gå galt?

Mellemslibning er for at fjerne de urenheder der altid kommer i
lakken, man gør det med meget fint slibepapir og det er næsten
som at tørre det af med en klud. Og man er kun uøvet indtil man
har fået øvelsen.

--
Mvh Max

Fra : Brian Olesen

Dato : 16-10-07 22:09

> [...]
> lakken, man gør det med meget fint slibepapir og det er næsten
> som at tørre det af med en klud. Og man er kun uøvet indtil man

Hey du har selvfølgelig ret. *gg*

Brian

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-07 22:18

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
>Og man er kun uøvet indtil man
> har fået øvelsen.

Det er en kunst at kunne kunst, men når man kan kunst, er det ingen kunst

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-10-07 19:05

Max wrote:

> Og man er kun uøvet indtil man har fået øvelsen.

Glimrende observation.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Erling Jensen

Dato : 22-10-07 17:12

> [...]
> lakken, man gør det med meget fint slibepapir og det er næsten
> som at tørre det af med en klud. Og man er kun uøvet indtil man

Sikke da noget vrøvl at stange af , når man lakerer eller maler på træ vil
årene i træet rejse sig i større eller mindre omfang alt efter hvor fint at
man har slebet, og det gør træet også hvis man gør det vådt med vand, når
lakken er tør mellemsliber man for at fjerne de årer der har rejst sig under
den første lakering, derefter får det næste lag lak og så er det i
realiteten færdigt arbejde, med mindre at man ønsker en bestemt lagtykkelse,
hvis man bruger klar lak og ønsker dybde i lakken, så kan man give et antal,
til resultatet er som man ønsker, man kan evt starte med at første gangs
lakere med en silkemat, og derefter klar lak, det giver et godt
resultat......Hvis man mellemsleb for at fjerne urenheder i lakken ville man
aldrig nå et slutresultat, da man hele tiden skulle slibe efter, så derfor
er det et krav for et godt resultat at der er støvfrit når der males, ag at
det man maler på er tørret godt af inden man begynder.

undskyl at jeg blander mig
Erling

Fra : Max

Dato : 23-10-07 07:07

Hej Erling

> undskyl at jeg blander mig

Det er iorden at du blander dig, men sæt dig ind i tingene
inden du gør det. Det drejer sig om at ændre farve på
ting der allerede er malet, så ingen træ der rejser sig her.

--
Mvh Max

Fra : Erling Jensen

Dato : 23-10-07 18:47

> [...]
> inden du gør det. Det drejer sig om at ændre farve på
> ting der allerede er malet, så ingen træ der rejser sig her.

det er jo de som jeg har gjort, du mellem sliber ikke på ting der allerede
er forbehandlet, dem starter du med at slibe overfladen og derefter vasker
af med f.eks. grundrens og når det er tørt maler du, og der skal ikke
mellemslibes nogen steder, med mindre det første lag ikke er nok, så er det
rigtigt at der skal mellemslibes, men det er ikke for at fjerne urenheder,
det er for at skabe en overflade der binder det nye lag maling .

mvh
Erling