skære i køkkenbordplade
Fra : Lave

Dato : 16-10-07 17:12

Hvilken type håndsav skal jeg bruge, det er en limet træplade.

Hilsen

Lave

Fra : Max

Dato : 16-10-07 17:36

Hej Lave

> Hvilken type håndsav skal jeg bruge, det er en limet træplade.

Hvad du har lyst til, eller fortæl lidt mere eksakt hvad
det er du vil lave. Jo mere detaljeret du stiller dine
spørgsmål, jo bedre svar får du.

--
Mvh Max

Fra : Lave

Dato : 16-10-07 18:06

Jeg skal skære pladen over på midten, altså på tværs af træet.

Fra : Max

Dato : 16-10-07 18:18

Hej

> Jeg skal skære pladen over på midten, altså på tværs af træet.

Det kan du igen gøre med næset enhver sav, bliver enden til
at se ?

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 19:15

Max wrote:
> Hej

> Det kan du igen gøre med næset enhver sav, bliver enden til
> at se ?

det bliver dog pænest med en rundsav med ny skarp klinge...
og så læg et stykke malertape der hvor pladen skal saves... og sav igennem
malertapen...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-10-07 19:16

Hej!

Lave wrote:

> Jeg skal skære pladen over på midten, altså på tværs af træet.

Så er en rundsav hvad du skal bruge. Montér en "styreskinne" med et par
skruetvinger og sav pladen af i ønsket længde. Oversiden af pladen skal vende
_nedad_ da siden uden flosset kant kommer her!

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Leonard

Dato : 16-10-07 19:26

On Tue, 16 Oct 2007 20:16:07 +0200, Kim Voss Schrader wrote:

> Så er en rundsav hvad du skal bruge.

Hvordan ser en hånd-rundsav ud?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-10-07 19:27

Hej!

Leonard wrote:
> Hvordan ser en hånd-rundsav ud?

Det skal selvfølgelig være en motoriseret en af slagsen, ellers bliver det
næsten med garanti ikke flot (er ihvertfald min erfaring).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 19:28

Leonard wrote:

> Hvordan ser en hånd-rundsav ud?

som en rundsav... den holder man i hånden mens man saver...
jeg vil nu anbefale at man har saven monteret i et bord så man har et
ordentligt land at anlægge pladen på...

alt andet end en rundsav er ikke godt til sådan et job...

Fra : Martin Bak

Dato : 16-10-07 19:38

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ordentligt land at anlægge pladen på...
>
> alt andet end en rundsav er ikke godt til sådan et job...

Sikke noget ævl. Selvfølgelig kan bordpladen skæres over med en håndsav,
også med et godt resultat.
En ny mellemfin fucksvans, skær fra oversiden af pladen. Skær langsomt, pres
ikke. Det er saven der skal skære, ikke dig. Det tager lidt tid, men det
bliver fint-fint.

Martin

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 19:48

Martin Bak wrote:

> [...]
> En ny mellemfin fucksvans, skær fra oversiden af pladen. Skær
> langsomt, pres ikke. Det er saven der skal skære, ikke dig. Det tager

jeg vil godt vædde på at i 9 ud af 10 tilfælde bliver resultatet ikke nær så
pænt som med rundsav.. især når en uerfaren GDS'er skal til at i gang med at
save...

Fra : Martin Bak

Dato : 16-10-07 20:12

> jeg vil godt vædde på at i 9 ud af 10 tilfælde bliver resultatet ikke nær
> så pænt som med rundsav.. især når en uerfaren GDS'er skal til at i gang
> med at save...

Du ved jo ikke noget om "Laves" kundskaber. Men jeg kunne fristes til at
sige, at hvis ikke du kan save en bordplade over med et pænt resultat med en
håndsav, så savner du elementære håndværksmæssige færdigheder.

Martin

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 16-10-07 20:41

Martin Bak wrote:

> [...]
> at sige, at hvis ikke du kan save en bordplade over med et pænt
> resultat med en håndsav, så savner du elementære håndværksmæssige

Den slags GDS-ere bruger bare større og dyrere maskiner.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 21:28

Martin Bak wrote:
> [...]
> at sige, at hvis ikke du kan save en bordplade over med et pænt
> resultat med en håndsav, så savner du elementære håndværksmæssige

man kan da tydeligvis læse ud af "Laves" indlæg at han ikke kan være den
mest erfarne GDS'er... ellers ville han jo netop ikke spørge hvilken type
sav der skal bruges... vel???
jeg har da heller aldrig påstået at man ikke kan gøre det med en fuchsvans,
men hvorfår når nu det kan gøres med en rundsav...???
bruger du også en skruetrækker til de lange +100 mm karmskruer??

det har da ikke en dyt at gøre med om man kan betjene en håndsav eller ej...
at man er fantastisk dygtig med det ene redskab betyder nødvendigvis ikke at
man kan save ligeså flot med det andet... eller vil du nu også påstå det?

Fra : Martin Bak

Dato : 16-10-07 21:46

> [...]
> ej... at man er fantastisk dygtig med det ene redskab betyder nødvendigvis
> ikke at man kan save ligeså flot med det andet... eller vil du nu også

Jeg er håndværker. Tømrermester. Og når du påstår at man ikke kan skære en
bordplade over med en håndsav reagerer jeg. Okay? Det kan man fint, hvis man
følger de retningslinier jeg gav i mit første indlæg.
Jeg ville da også bruge rundsaven, men Lave har tydeligvis ikke sådan en. Og
har måske heller ikke lyst til at have en. Det kan jo være, at han kan finde
ud af at save.

Martin

Fra : tp

Dato : 17-10-07 07:39

> Sikke noget ævl. Selvfølgelig kan bordpladen skæres over med en håndsav,
> også med et godt resultat.

Nu skriver du, at du er tømrer. Dermed forskellen. Jeg er ivrig gds'er men
ejer ikke en sav. Jeg kan ikke save en 2x4 over uden at den er skæv på alle
leder, og endda får en bue, for at saven til sidst sætter sig fast

Erkend dine begrænsninger, og køb værktøj derefter (rundsav, geringsav etc)
er mit råd!

Fra : Max

Dato : 16-10-07 19:45

Hej Rasmus

> alt andet end en rundsav er ikke godt til sådan et job...

Hvis enden bare skal op mod en væg, have kantliste og
silikone, ja så kan den da fint saves med en fuchsvans.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 16-10-07 19:47

Max wrote:
> Hej Rasmus

> Hvis enden bare skal op mod en væg, have kantliste og
> silikone, ja så kan den da fint saves med en fuchsvans.

korrekt... jeg vil nu stadig bruge en rundsav...

Fra : Hauge

Dato : 16-10-07 19:53

Rasmus M. Jensen wrote:
> korrekt... jeg vil nu stadig bruge en rundsav...

Det gør du da bare, men spørgeren har *måske* kun en manuel håndsav, og skal
altså derfor købe en el-maskimekanisk udgave af samme.

/Hauge

Fra : Max

Dato : 16-10-07 20:03

Hej Rasmus

> korrekt... jeg vil nu stadig bruge en rundsav...

Ja, men det var ikke spørgsmålet, du ved slet ikke
hvad spørgeren egentlig vil lave.

--
Mvh Max

Fra : Jørgen E.

Dato : 16-10-07 22:26

http://www.nexternal.com/brennan/images/DW362.jpg

Fra : Leonard

Dato : 16-10-07 22:41

On Tue, 16 Oct 2007 23:26:08 +0200, Jørgen E. wrote:

> http://www.nexternal.com/brennan/images/DW362.jpg

Når en joke skal forklares er den ikke sjov.

Men det er nu altså ikke det jeg forestiller mig, når en spørger efter
en håndsav ...

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-10-07 12:30

> Men det er nu altså ikke det jeg forestiller mig, når en spørger efter
> en håndsav ...
>
> --
> Leonard
>-----------------------
Tror du mener en fuksvands
http://www.brandhouse.com/Web/DK/Cases/XL-BYG/XL-BYG+-+Ny+slagkraftig+byggevarek%E6de+sk%E6rper+konkurrencen/XL-BYG+film/Fukssvans
F. Svingsen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-10-07 19:11

Flemming Svendsen wrote:

> Tror du mener en fuksvands

Der findes mange andre slags håndsave end en fukssvans.

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 17-10-07 21:07

> Der findes mange andre slags håndsave end en fukssvans.
> Venlig hilsen
> Erik Olsen
-------------------
En håndsav til at save hænder med ?? )

Jeg vil nu mene at hvis man står som spørgeren, bør man nok ikke give sig i
kast med dyrt værktøj bare for at få skåret en bordplade over.

Så hellere lade den skære på mål fra forhandleren eller af én der ved noget
om sagen.

Køb en god fukssvans, sæt tape, eller endnu bedre, spænd et stykke træ på
bagsiden af stedet hvor den skal skæres.
Flosserne optræder som regel hvor klingen forlader emnet.
Svingsen.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 17-10-07 19:09

Leonard wrote:

> Når en joke skal forklares er den ikke sjov.

Nej.

> Men det er nu altså ikke det jeg forestiller mig, når en spørger efter
> en håndsav ...

Det kunne jo være at håndrundsave havde håndsving eller pedaler

Fra : Fam. Olsen

Dato : 18-10-07 10:31

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det kunne jo være at håndrundsave havde håndsving eller pedaler

Århhh nu følger du vist ikke med tiden. Det er jo fra dengang rundsavens
klinge var ottekantet lige som vognhjulet var...... )

MVH Niels

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-10-07 08:24

On 16 Okt., 20:53, "Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Det gør du da bare, men spørgeren har *måske* kun en manuel håndsav, og skal
> altså derfor købe en el-maskimekanisk udgave af samme.

Så er der en god lejlighed for at anskaffe sig sådan et stykke
værktøj

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og