Toyota Carina E
Fra : Søren Jensen (6000)

Dato : 20-10-07 13:37

Hejsa

Står og skal skifte min gamle Renault 19 fra 1993, da den har rundet de
350.000.

Jeg tænkt mig en Toyota Carina E fra sidst i 1990'erne, er der noget som man
skal passe på når men skal ud og kigge på sådan en fætter???

På forhånd tak

/Søren Jensen

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-07 13:53

Søren Jensen (6000) skrev:

> Jeg tænkt mig en Toyota Carina E fra sidst i 1990'erne, er der noget
> som man skal passe på når men skal ud og kigge på sådan en fætter???

De sidste modeller er fra 97 / 98.

Kig efter *alle* dørbunde - been there

Rustbeskyttelsen (under bunden) skal selvfølgelig have været passet.

Jeg ville kigge efter en 2,0 GLi - 1,6 er mig lidt død - og 1,8'eren
frarådes direkte af FDM (trækker dårligt i mange situationer)

2,0'eren er en anden motortype, nemlig en nedgraderet Camry-motor.

5-dørs var nok mit valg (men ikke min hustrus ), og du ka få med aircon
osse.

Nok bare svært at finde én der ikke har kørt en del over lad-os-sige
150.000 - med mindre de koster kassen - opgav selv og købte en Camry.

Der er 2 hits på "Bilbasen" - en sedan og en st.w. - sidste til en pebret
pris.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-07 14:05

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nok bare svært at finde én der ikke har kørt en del over lad-os-sige
> 150.000

Der er en fætter hér med 155K på klokken - hvis man kan leve med farven:

http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?source=1&adid=522900289
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 20-10-07 16:25

> Jeg ville kigge efter en 2,0 GLi - 1,6 er mig lidt død - og 1,8'eren
> frarådes direkte af FDM (trækker dårligt i mange situationer)

Har lige læst FDM-testen, og synes ikke at den ligefrem "frarådes direkte"
af FDM.

Har selv en 1.8'er, og har absolut kun positive ord tilovers.
Den har bedre benzinøkonomi end 1,6'eren og noget mere overarm.

Bo

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-07 17:11

Bo Rasmussen skrev:

> Har lige læst FDM-testen, og synes ikke at den ligefrem "frarådes
> direkte" af FDM.

Nej, okay - den "frarådes ikke direkte"

I dén her test skriver de at "motoren ikke er imponerende"

Da jeg købte Carina for 1½ år siden sendte FDM mig alt hvad de havde på dem
af tests.

I en eller anden af de tests var beskrevet hvor svært en 1,8 havde ved at
komme op i snoninger (i en given situation).

Personligt gad jeg ikke køre i en sådan vogn - min hustrus daværende Carina
1,6 var sløv nok som sådan, og dén betegnede FDM som "frisk", hvis jeg ikke
husker forkert (1½ år siden jeg har læst testen - ligger 9 km. herfra)

Når alt dét er sagt skal det så siges at jeg ikke gider køre med en masse
omdrejninger på for at skidtet bevæger sig; 16 ventiler *som sådan* er ikke
mig - foretrækker bundtræk - i dag har vi dog ikke en ærlig 8-ventiler i
familien længere

> Har selv en 1.8'er, og har absolut kun positive ord tilovers.

Dejligt du er tilfreds.

Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : TDN

Dato : 20-10-07 15:05

"Søren Jensen (6000)" <ikke@nogen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg tænkt mig en Toyota Carina E fra sidst i 1990'erne, er der noget som
> man skal passe på når men skal ud og kigge på sådan en fætter???

Som nævnt rust i dørbunde, se om du kan finde en der har fået ekstra
rustbeskyttelse, men ellers er de ikke slemme mht. rust. Køleren kan også
være tæret. Ellers er der ikke de store problemer. Jeg har en 1.6 fra 1996
med 116 hk. Den har kørt 13,99 km/l i gennemsnit over de sidste 60.000 km og
det incl. bykørsel/køkørsel i Århus. 1.6 mangler bundtræk ved lave
omdrejninger, til gengæld trækker rigtigt godt når den får nogle
omdrejninger, jeg synes ikke jeg mangler motorkraft.

Jeg kan klart anbefale en Carina, den er utrolig stabil.

FDM test:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/BC05E564-0902-4DD9-8D8A-06365808EB18/0/040042.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/677A47C0-6656-4131-9D8E-682C075DDDEF/0/042043.pdf

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/0CB539C8-CD2E-464E-9CFC-DA636AE3396B/0/016029.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 20-10-07 16:29

> [...]
> omdrejninger, jeg synes ikke jeg mangler motorkraft.
>
> Jeg kan klart anbefale en Carina, den er utrolig stabil.

Kan fuldt ud tilslutte mig ovennævnte udsagn.

Har selv en 1,8'er fra årsskiftet 96/97 med 330 Kkm på uret.
Render knap 16 på literen ved morfarkørsel.
Bruger 1/4 liter olie på 10 Kkm.

Bo

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 20-10-07 18:07

> [...]
> omdrejninger, jeg synes ikke jeg mangler motorkraft.
>
> Jeg kan klart anbefale en Carina, den er utrolig stabil.

Kan lige tilføje, at vores Carina fra -94 også kører rigtig godt. På lidt
længere ture kan den komme op på 16 km/l
Den har kørt 265.000 km og jeg har endnu ikke haft behov for at fylde ekstra
olie på mellem skiftene.
Vi er så glade for den, at vi lige har købt 3 brugte døre uden rust i
bundene og bestilt en hellakering af bilen, da den er blevet noget mat i
farven. (Rød)
Det med en lakering er nok økonomisk et galmandsværk, men vi agter at
beholde den en del år endnu.
Skulle vi sælge den i bytte med en nyere, så ville vi nok næppe få mere end
25.000,- for den, så vi kan lige så godt fortsætte nogle år, da tabet er
begrænset.
Hilsen Matthias

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 20-10-07 22:52

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> farven. (Rød)
> Det med en lakering er nok økonomisk et galmandsværk, men vi agter at

Lakering?? Jeg har selv en rød corolla fra 95, og den var også mat.

Men med professionel slibning og polering af lakken, er den originale
farve nem at få frem. Medmindre I har meget rust, så start med polering.

**brug en rigtig poleremaskine med mulighed for max 1000RPM**

3M har et professionelt produkt med 3 forskellige midler:
1) Grovslibning: fjerner oxideret lak
2) Polering:
3) Ultrablank polering.

Efter en sådan omgang er lakken MINDST lige så rød og blank som ny.

-Thomas

Fra : Kåre

Dato : 20-10-07 23:30

> Lakering?? Jeg har selv en rød corolla fra 95, og den var også mat.
>
> Men med professionel slibning og polering af lakken, er den originale
> farve nem at få frem. Medmindre I har meget rust, så start med polering.

Undrer mig også lidt over hvorfor en lakering?
Min '89'er Corolla har lige fået fire nye døre (nymalede pga forkert farve
fra den bil de kom fra), og nye dørpaneler og bagskærme. Alt er malet af
maler, som lige ville vise mig hvordan resten af bilen ville komme til at se
ud med en simpel polering. Bilen er næsten hvid, så mat er den blevet, men
der hvor den lige er blevet test-poleret, ser den ud som den del af bilen
som lige er nymalet.
Jeg ville lige prøve mig med en gang lak-rense-og-ny-glans inden maleren
besøges...

mvh
Kåre

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-10-07 07:47

Kåre skrev:

> Bilen er næsten hvid, så
> mat er den blevet, men der hvor den lige er blevet test-poleret, ser
> den ud som den del af bilen som lige er nymalet.

Hvor længe kan man så regne med det holder?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Kåre

Dato : 21-10-07 07:58

> Hvor længe kan man så regne med det holder?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd

Hvor læmge kan man regne med bilen holder?
Hvis en lakrens og polering holder et par år (aner det ikke), og en
omlakering holder 12 år, så er begge løsninger skudt forbi.

mvh
Kåre

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 21-10-07 08:03

Kåre skrev:

> Hvor læmge kan man regne med bilen holder?
> Hvis en lakrens og polering holder et par år (aner det ikke)

Mit spørgsmål var ikke ment som nogen kritik! jeg var blot nysgerrig
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 21-10-07 08:19

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2) Polering:
> 3) Ultrablank polering.
>
> Efter en sådan omgang er lakken MINDST lige så rød og blank som ny.

Du har helt ret, men da dørene skal males alligevel, så tager vi hele bilen
med, da maleren siger vi ellers vil kunne se forskel på det nymalede og det
polerede.
Hilsen Matthias

Fra : TDN

Dato : 21-10-07 08:09

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Skulle vi sælge den i bytte med en nyere, så ville vi nok næppe få mere
> end 25.000,- for den, så vi kan lige så godt fortsætte nogle år, da tabet

Min er også rød og jeg kan sagtens polere den op fra mat til flot, og holde
den ved lige 2-3 behandlinger om året uden problemer.

Mvh
Thomas

Fra : Søren Jensen (6000)

Dato : 21-10-07 17:12

Hejsa alle

Mange tak for jeres input

nu ved jeg jeg skal passe på

vil søge efter en Carina E fra i 90'erne nok med 1,8 motor

Mvh

Søren Jensen