Hej
Ja overskriften lyder måske lidt mærkelig, men situation er, at jeg står
i et dilemma som går ud på om jeg skal skifte dæk på den gamle bil eller
bare købe en ny bil.
Jeg kører til dagligt i en Mazda 626 1,8 '97 mellem Vejle og Århus (ca
35.000km/år). Fin bil til formålet, men desværre så er katalysatoren
stået af. Al indmaden ligger i bunden og rasler. Det er jo så lig med en
ny kat for at den overhovedet kan komme igennem syn om et år
(7500-15.000,-). Inden der er gået et år skal den også have en ny
tandrem (ca 3000,-) og selvfølgelig også lidt ny olie, luftfilter,
tændrør mv. Dernæst står jeg trængende og har behov for nye dæk (ca
3-4.000,-). Så samlet inden der er gået et år bruger jeg nok snildt
20.000,- på bilen. Så rundt regnet 1700,- om måneden de næste 12 måneder
for at holde den kørende og få den igennem syn.
Ved køb af en splinterny bil i størrelsesorden Fiat Punto Grande,
Peugeot 207, Mazda 2 eller lignende op til ca 200.000,- vil regnskabet
gå lige op pr måned (i hvert fald de næste 12 måneder, derefter er der
stadig afdragene).
Sagt på en anden måde. 626'eren koster mig ca 2500,- i benzin +
vægtafgift + forsikring. Skifter jeg til den lille benziner, så sparer
jeg ca 1000,- om måneden i benzin, afgifter og forsikring. Bytteprisen
vil betyde ca 25-2700,- i afdrag om måneden på den nye bil, så
slutregnskabet er lig nul i forskel.
Som jeg ser det, så taler det imod, at jeg skal til at have gæld i en ny
bil (har lige bygget til, så synes faktisk jeg har gæld nok). Det taler
også imod, at jeg går to størrelser ned i bilmodel. Til gengæld taler
det for, at jeg for eksempel kan få en splinterny Mazda2 Sport med
ligeså mange hk som 626'eren, men 200kg lettere (=sjovere). Den vil have
klima, esp, mp3 og være ny.
Det hører med til historien, at vi i forvejen har en Mazda 6 fra 2006 så
vi har ikke behov for flere store biler.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen -
http://www.feddersen.dk
Blå Spejder i Vejle/Bredballe -
http://www.oernebjerg.dk