Hastighedsgrænser sættes op
Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-10-07 08:51

V og K vil hæve hastighedsgrænsen fra 80 til 90 km/t på udvalgte landeveje
(som nok bliver ganske få). Dét der bliver interessant i den forbindelse, er
at se om der tidligere har holdt fotovogne på nogle af disse strækninger.
Hvis det viser sig at være tilfældet, beviser det én gang for alle, at
fotovognene har været brugt andre steder end dér hvor politiet påstår de
bruger dem, nemlig "de sorte pletter".

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med tobak!
Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 19-10-07 09:08

Kim Frederiksen skrev:

> Hvis det viser sig at være tilfældet,
> beviser det én gang for alle, at fotovognene har været brugt andre
> steder end dér hvor politiet påstår de bruger dem, nemlig "de sorte
> pletter".

Det er der vel heller ikke ret mange der er i tvivl om længere
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Neuman

Dato : 19-10-07 09:05

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>alle, at fotovognene har været brugt andre steder end dér hvor politiet
>påstår de bruger dem, nemlig "de sorte pletter".

Hah - du får sgu desværre ingen til at indrømme at det er en grisk
pengemaskine.
Men hvis de ikke kan bonne nogle for hastighedsoverskridelser bliver de jo
nødt til at kradse penge ind på andre områder - CO2 udledning f.eks

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 19-10-07 16:49

> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

Hvis det viser sig at være tilfældet, beviser det én gang for

STOP DE PARANOIER, der holder sgu't fotovogne allevegne. Jeg køre 160 km
dg, og det har jeg gjort det sidste år, den eneste jeg har set, 1., var i
sidste uge under kampagnen. Og en hver idiot kan vel spotte dem?.

Fra : Ralph

Dato : 19-10-07 17:13

> STOP DE PARANOIER, der holder sgu't fotovogne allevegne. Jeg køre 160 km
> dg, og det har jeg gjort det sidste år, den eneste jeg har set, 1., var i
> sidste uge under kampagnen. Og en hver idiot kan vel spotte dem?.

Enig, jeg ser dem kun på sorte pletter, den eneste gang jeg ikke så dem fik
jeg et blitz - kr. 500,- rimeligt, jeg kørte 60 i en by ud for en skolevej.

Datteren og jeg var ude at køre i går, hun sætter fartpiloten til 85 km/t,
"det må man godt køre" sagde hun. OK med mig, men du betaler selv bøden. Så
kom vi forbi en bil der var ved at blive noteret for et-eller-andet af en
politimand i civilbil (blink i forruden). Ganske umærkeligt sætter hun nu
farten ned til præcis 80, jeg smiler til hende "du opdager s'gu da osse
alting" vrisser hun.

BTW: Hvor går jeres GPS's grænse for hvornår for stærkt er for stærkt - min
lyser rødt ved + 5 km/t. Den skal vel ikke bestemme at det er OK at køre 4
km/t for stærkt - men det er nok en helt anden diskussion

--
Ralph

Fra : Bruno

Dato : 19-10-07 19:15

Neuman wrote:
> Hah - du får sgu desværre ingen til at indrømme at det er en grisk
> pengemaskine.

Fotovogne kan aldrig være en grisk pengemaskine, det er et tiltag for at
hjælpe folk med at huske der er noget som hedder fartgrænser og så
forøvrigt et tilbud til dem der synes de betaler for lidt i skat

Alt det piveri om fotofælder, griskhed osv. er simpelthen til grin. Folk
må tage en tudekiks og så ellers overeholde landets love.

Mvh
Bruno

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 19:43

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> wrote in message

> [...]
>
> Alt det piveri om fotofælder, griskhed osv. er simpelthen til grin. Folk
> må tage en tudekiks og så ellers overeholde landets love.

Enig.

Jeg er enig med dig i, at folk ikke skal pattehyle over at blive snuppet,
hvis de kører for stærkt. De ved det udmærket, og så må de sgu' tage det som
mandfolk og holde op med at hyle.

Jeg var som folkeskoleelev i praktik hos politiet talbage i '84 eller
sårn... mange år tilbage. Vi var på radar-patrulje, og jeg har da sjældent
hørt så mange sure mennesker komme med så mange åndssvage undskyldninger...
og ligefrem blive aggressive over for de politimænd der havde stoppet dem.

Jeg var _selv_ temmelig god til at træde lidt for hårdt på speederen i mine
"unge dage", men jeg har sgu' ALDRIG hylet op over det, når/hvis jeg blev
snuppet.

Hvis man kan køre for hurtigt, kan man også betale bøden.... UDEN at tude!

....... MEN! Det virker sgu' for åndsvagt når politikerne stiller sig op og
proklamerer, at de _kun_ sætter fartkameraerne op, for at gøre trafikken
sikrere, og at man så oplever, at der er fotovogne lige netop dér, hvor det
er sikkert nok til at køre lidt stærkere.

DET er en pengemaskine!

Tim

Fra : Frank

Dato : 19-10-07 09:55

Hej

> [...]

> Hvis det viser sig at være tilfældet, beviser det én gang for alle, at
> fotovognene har været brugt andre steder end dér hvor politiet påstår de

Ja, bekæmp pengemaskinen, overhold færdselsloven.....

Mvh
Frank

--
I hate windsurfers
What a stupid lot they are

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-10-07 10:01

Frank wrote:

> Ja, bekæmp pengemaskinen, overhold færdselsloven.....

Lad os nu se om der et sammenfald mellem fotovogne og de strækninger der er
så sikre at man overvejer at sætte hastighedsgrænsen op. Du vil godt
indrømme at hvis det forholder sig sådan, så var det temmelig forkert at
bruge fotovognene de pågældende steder under påskud om at det drejer sig om
"sorte pletter" ikke? Så langt kan vi vel være enige?

Fra : Frank

Dato : 19-10-07 10:21

Hej

> [...]
> bruge fotovognene de pågældende steder under påskud om at det drejer sig
> om "sorte pletter" ikke? Så langt kan vi vel være enige?

Jeg kan være blevet gammel, men jeg kan ikke huske et løfte om kun at bruge
fotovogne på 'sorte pletter'.

Og under alle omstændigheder: Overhold færdselsloven og du bliver ikke
fanget af en fotovogn.

Det er ikke så svært som det lyder til - sagde manden der er blevet fanget 2
gange af en fotovogn......

Mvh
Frank

Fra : Allan F

Dato : 19-10-07 13:15

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse

> Og under alle omstændigheder: Overhold færdselsloven og du bliver ikke
> fanget af en fotovogn.

Og hvad så med dem, der har fået bøder selvom de ikke kørte for stærkt?
Eller slet ikke havde noget med bilen at gøre? Jeg tror ikke på at de er
fejlfrie, hverken i fotovognen eller i administrationen.

Allan F

Fra : Frank

Dato : 19-10-07 13:31

Hej

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvad så med dem, der har fået bøder selvom de ikke kørte for stærkt?

Dem kender jeg ikke nogle af. Når jeg har fået en fartbøde har jeg kørt for
stærkt og når der har været tvivl om billedes kvalitet er jeg fået i retten
med bøden.

> Eller slet ikke havde noget med bilen at gøre? Jeg tror ikke på at de er
> fejlfrie, hverken i fotovognen eller i administrationen.

Dem kender jeg heller ikke nogle eksempler på.

Mvh
Frank

Fra : N_B_DK

Dato : 19-10-07 13:17

http://www.madzzoni.dk/45/

http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=189681

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-10-07 13:26

On Fri, 19 Oct 2007 14:16:37 +0200, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>"Frank" <far@nosmap.dk> wrote in message

>http://www.madzzoni.dk/45/
Intet om "løfte om kun at bruge fotovogne på 'sorte pletter'."

>http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/01/23/074549.htm
Intet om "løfte om kun at bruge fotovogne på 'sorte pletter'."

>http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=189681
Citat fra linket:
***************************
Nu ændrer ministeriet strategi, så politiet fremover skal bruge mere
tid på at kontrollere fart på de særligt farlige strækninger.

- Man kan sige, at vi har taget kritikken til os. Når politiet er på
automatisk trafikkontrol, skal det i højere grad være der, hvor der
sker mange ulykker, siger kontorchef Michael Højer Larsen.
****************************
Altså intet løfte om kun at bruge fotovogne på 'sorte pletter'.

/Hans

Fra : Frank

Dato : 19-10-07 13:32

> http://www.madzzoni.dk/45/
>
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/01/23/074549.htm
>
> http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=189681

I ingen af dine links er der et løfte om kun at bruge fotovognene på 'sorte
plettet'. Der er en hensigtserklæring om at benytte dem mere på de 'sorte
pletter'. Men ikke kun....

Mvh
Frank

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 13:55

> [...]
> bruge fotovogne på 'sorte pletter'.
>
> Og under alle omstændigheder: Overhold færdselsloven og du bliver ikke

Naturligvis.

Men: Hvis der har stået fotovogne de steder hvor det (måske) bliver sat op
til 90 km/t viser det da entydigt, at det _ikke_ var for at få farten ned på
farlige strækninger, men udelukkende for at skrabe penge ind på strækninger
hvor politiet/politikerne udmærket vidste at folk kørte for stærkt (fordi
forholdene tillader det).

Rent bortset fra det er jeg 100% enig med dig. Man kan bare lade være med at
køre for stærkt, og bliver man snuppet med for høj hastighed, så skal man
sgu' ikke hyle over det, men tage det som en mand. De fleste burde være klar
over at de har overskredet hastighedsgrænsen og hvis ikke, så bør de ikke
færdes i trafikken.

Tim

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-10-07 16:13

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
> Jeg kan være blevet gammel, men jeg kan ikke huske et løfte om kun at
> bruge fotovogne på 'sorte pletter'.

Det kan jeg!

--
Per

Fra : Neuman

Dato : 19-10-07 10:02

"Frank" <far@nosmap.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, bekæmp pengemaskinen, overhold færdselsloven.....

Det gør vi også for det meste. Problemet er at der er steder hvor det ikke
er særlig naturligt at kravle afsted og der intet belæg er for at grænsen er
dernede hvor den nu engang er. Det er heldigvis blevet lidt bedre de seneste
par i og med at grænserne er sat op visse steder. Og det er også i orden de
steder hvor grænsen er sat ned, så længe der er blevet brugt ordentlige
argumenter.

Fra : Frank

Dato : 19-10-07 10:26

Hej

"Neuman" <neuman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gør vi også for det meste. Problemet er at der er steder hvor det ikke
> er særlig naturligt at kravle afsted og der intet belæg er for at grænsen
> er dernede hvor den nu engang er.

Jeg kender godt et af de steder - kørt fra Odense mod Middelfart ad
hovedvejen og der er 70 km begrænsning stort set hele vejen til afkørsel 53.
Det er en stor 4 sporet lige vej med gadebelysning indtil Blommenslyst.

At der er røget et par fodgængere i tidens løb er ikke noget belæg for at
begrænse hastigheden for bilerne.

Mvh
Frank

Fra : Leonard

Dato : 19-10-07 10:31

On Fri, 19 Oct 2007 11:26:15 +0200, Frank wrote:

> [...]
> Det er en stor 4 sporet lige vej med gadebelysning indtil Blommenslyst.
>
> At der er røget et par fodgængere i tidens løb er ikke noget belæg for at

Næh, på den strækning tror jeg det er hensynet til beboere langs vejen
og et ønske om at tvinge trafikken rundt ad motorvejen, der gør, at der
er blevet 70 km/t hele vejen.
Det er ikke altid kun trafiksikkerhed, der afgør en
hastighedsbegrænsning.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 19-10-07 10:54

On 19 Okt., 09:50, "Kim Frederiksen" <k...@the-coffeeshop.dk> wrote:

>Hvis det viser sig at være tilfældet, beviser det én gang for alle,
at
> fotovognene har været brugt andre steder end dér hvor politiet påstår de
> bruger dem, nemlig "de sorte pletter".

Og viser det sig så at de strækninger ikke har været dækket af
fotovogne, standser du så dit evige råben om "pengemaskine" ?

Klaus

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 19-10-07 10:59

Klaus D. Mikkelsen (google groups) wrote:

> Og viser det sig så at de strækninger ikke har været dækket af
> fotovogne, standser du så dit evige råben om "pengemaskine" ?

Naturligvis ikke. Der er jo tydeligvis masser af steder hvor farten uden
problemer kan sættes op, men hvor der i stedet holder en fotovogn. Til
gengæld ser jeg dem sjældent de steder hvor der er en stor fare forbundet
med at køre for stærkt. Det er overordentligt svært at tro det skyldes andet
end at de godt ved, at folk nok skal køre ordentligt disse steder, med få
undtagelser, som det til gengæld kunne være godt at få stoppet - men det er
der ikke penge i.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-07 14:05

Kim Frederiksen skriver:

> Naturligvis ikke.

Okay - tak.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 16:59

> [...]
> andet end at de godt ved, at folk nok skal køre ordentligt disse steder,
> med få undtagelser, som det til gengæld kunne være godt at få stoppet -

Man kunne også anlægge den betragtning, at de bevidst undgår netop de
steder, hvor fornuftige mennesker glimrende kan se, at det er rimeligt at
køre omkring 100 km/t i stedet for 80.
Men lægger sig på de indfaldsveje, hvor fartblindheden endnu ikke har
fortaget sig.
Ligesom de altid holder de samme steder, så fornuftige lokalkendte kan undgå
at falde i "fælden".

Altså egentlig viser en høj grad af hensyn overfor bilisterne.

Egon

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 19:01

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Man kunne også anlægge den betragtning, at de bevidst undgår netop de
> steder, hvor fornuftige mennesker glimrende kan se, at det er rimeligt at

Jeg kan i flæng nævne fem berømte steder for "mit område", hvor der oftes
ses fartfælder, selvom det absolut ikke er steder der er specielt farlige!

Jeg kunne, i samme ånd, nævne mange flere steder, hvor folk kører som
åndsvage, selvom det er områder med legende børn og meget trafikeret med
cyckler, hvor jeg ALDRIG har set en fotovogn.

Der ER noget der _ikke_ harmonerer, for politiet er, eller burde i hvertfald
_være_ klar over, hvor det er klogt at sætte de hersens fotofælder op.

> [...]
> undgå at falde i "fælden".
>
> Altså egentlig viser en høj grad af hensyn overfor bilisterne.

Det bliver vi sgu' nok næppe enige om, især, da jeg gætter på der er stor
forskel på, hvordan det bliver forvaltet fra kommune til kommune.

Jeg oplever i hvertfald, at de er de mest pengegivende og ikke de mest
trafikmæssigt rimelige steder de befinder sig.

Tim

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 13:38

"Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg oplever i hvertfald, at de er de mest pengegivende og ikke de mest
> trafikmæssigt rimelige steder de befinder sig.

Hele sagen er jo forfusket fra starten.
dengang man indførte generelle begrænsninger, forsvandt respekten for
skiltning, idet de skilte, man før kunne se fornuften i, forsvandt til
fordel for fælles regler, der jo mange steder i landet er aldeles
vanvittige.
Det er umuligt at have generelle grænser, som virker fornuftige på alle
veje, og på alle tidspunkter af døgnet.
Det er dette, der er kærnen i problemet.

Egon

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-10-07 17:37

On Oct 19, 6:12 pm, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> BTW: Hvor går jeres GPS's grænse for hvornår for stærkt er for stærkt - min
> lyser rødt ved + 5 km/t. Den skal vel ikke bestemme at det er OK at køre 4
> km/t for stærkt - men det er nok en helt anden diskussion

Min har ingen grænse. Jeg har slået det fra. Men ellers kan det vælges
i 1 km/t skridt.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 19-10-07 17:49

> Min har ingen grænse. Jeg har slået det fra.

Jeg har programmeret min bil til 160 km/t - ellers er kortet
jo i alvorlig fare på motorvejen. Jeg kører ikke andet...

Fra : Fly Christensen

Dato : 19-10-07 19:34

On Oct 19, 6:48 pm, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:

> Jeg har programmeret min bil til 160 km/t - ellers er kortet
> jo i alvorlig fare på motorvejen. Jeg kører ikke andet...

Jeg sætter min på lige omkring de 4000 snoninger. Så passer det fint.
Så har jeg hele 10 km/t at give af - i hvert fald i 130 zonerne.

Fly

Fra : alexbo

Dato : 19-10-07 20:49

"Kim Frederiksen" skrev i

> [...]
>alle, at fotovognene har været brugt andre steder end dér hvor politiet
>påstår de bruger dem, nemlig "de sorte pletter".

Ikke noget imponerende bevis.

Der findes mange landeveje hvor der bliver kørt med 110-150 km/t, uanset om
grænsen på disse bliver sat op til 90km/t, ændrer det ikke ved at der har
været mange grimme ulykker, der har berettiget til fartkontroller.

Hvis en bilist på en sådan vej er blitzet med 125 km/t, kan man da ikke tage
det som bevis for at fotovogne er en pengemaskine.
Hvis han er blitzet med 87 km/t er han bare uheldig, han ville så være
sluppet med de nye grænser.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 21:57

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> om grænsen på disse bliver sat op til 90km/t, ændrer det ikke ved at der
> har været mange grimme ulykker, der har berettiget til fartkontroller.

110-150 er simpelthen vanvittige hastigheder på en landevej. det er
_ekstremt_ sjældent, at jeg oplever folk køre så vildt.

Min oplevelse er faktisk, at efter klippekortordningen blev indført, _er_
folk faktisk blevet mere rolige i trafikken. Selvfølgelig findes der stadig
nogle få totale idioter, der laver fuldstændig vanvittige overhalinger.

Det værste problem er dog nok stadig, at folk lægger sig helt oppe i røven
på den forankørende bil.

.... men jeg kan altså overhovedet ikke nikke genkendende til den med, at der
findes "mange landeveje", hvor folk ligger og kører 110-150 km/t.

Det er vildt hurtigt.

> Hvis en bilist på en sådan vej er blitzet med 125 km/t, kan man da ikke
> tage det som bevis for at fotovogne er en pengemaskine.

Nej, med det er absolut heller ikke standarden, at folk ligger og brøer
totalt vildt derudaf med 125 i timen. 125 km/t er MEGET hurtigt, selv på en
motortrafikvej, hvor det eneste tværgående er reguleret af lyskryds.

> Hvis han er blitzet med 87 km/t er han bare uheldig, han ville så være
> sluppet med de nye grænser.

Ja, og?

Tim

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-10-07 22:14

"Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> skrev :

>110-150 er simpelthen vanvittige hastigheder på en landevej. det er
>_ekstremt_ sjældent, at jeg oplever folk køre så vildt.

hmmmm... jeg kan da ellers nævne et par steder i landet, hvor en
sådan fart tit ses

> [...]
>nogle få totale idioter, der laver fuldstændig vanvittige overhalinger.

Antallet er ikke ændret efter klippekortet

>Det værste problem er dog nok stadig, at folk lægger sig helt oppe i røven
>på den forankørende bil.

Jep

>... men jeg kan altså overhovedet ikke nikke genkendende til den med, at der
>findes "mange landeveje", hvor folk ligger og kører 110-150 km/t.

Hvor kører du da rundt henne

>Det er vildt hurtigt.

Næehhh - 200 er vildt

>Nej, med det er absolut heller ikke standarden, at folk ligger og brøer
>totalt vildt derudaf med 125 i timen. 125 km/t er MEGET hurtigt, selv på en
>motortrafikvej, hvor det eneste tværgående er reguleret af lyskryds.

125 er vildt - hør ... er du trækrammer ?

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 22:19

On Fri, 19 Oct 2007 23:14:28 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>hmmmm... jeg kan da ellers nævne et par steder i landet, hvor en
>sådan fart tit ses

Slangerup-Roskilde hvor der kan overhales??..2 spor over en lille
kilometers penge og fuld spade......er afprøvet med den lille
italiener - og jo, den kan godt nå derop.......godt og vel

>Antallet er ikke ændret efter klippekortet

Så kan man diskutere om to spor, fri sigt og 130 på landevej er
vanvittigt.....men skidefornuftigt er det naturligvis ikke. Men
generelt ser jeg ikke _så_ mange "racere" undtagen hvor der er plads.

>Jep

<...>
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-10-07 22:24

Ivan Madsen <> skrev :

>Slangerup-Roskilde hvor der kan overhales??..2 spor over en lille
>kilometers penge og fuld spade......er afprøvet med den lille
>italiener - og jo, den kan godt nå derop.......godt og vel

kun lige nå derop - ak ak ;)

Tjaehhh - Fakse vejen her på stevns - flere steder er vejen snorlige
med kilometersigt, og ingen tværveje

ok - et par buske, som en ko, naturligtvis kan gemme sig bag

Du kender vejen til Fårevejle ?

Der kan man da møje 200

( ok ..... så 189 da ....)

>Så kan man diskutere om to spor, fri sigt og 130 på landevej er
>vanvittigt.....men skidefornuftigt er det naturligvis ikke. Men
>generelt ser jeg ikke _så_ mange "racere" undtagen hvor der er plads.

JEg ser præcis det samme antal racere - både før og efter - jeg fiser
jo sjælland tynd i embeds medfør

Se - den uvane - er jeg ved at udpønse et middel mod ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 22:33

On Fri, 19 Oct 2007 23:24:26 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>kun lige nå derop - ak ak ;)

Nu sagde jeg jo ikke lige hvor derop var, vel??....og skal ikke have
sagt noget som helst af hensyn til svage sjæle ) (men de 86 ponyer
trækker ganske godt, når de får noget fyringsolie at leve af)

> [...]
>med kilometersigt, og ingen tværveje
>
>ok - et par buske, som en ko, naturligtvis kan gemme sig bag

Det kan italieneren ikke - der er grænser for, hvad 86 italienske
dieselponyer kan klare, men de 189 er sq tæt på )

>( ok ..... så 189 da ....)

>JEg ser præcis det samme antal racere - både før og efter - jeg fiser
>jo sjælland tynd i embeds medfør

>Se - den uvane - er jeg ved at udpønse et middel mod ;)

Svin dem til med dieselos mens de bliver mindre og mindre i
spejlet......du skulle se føreren til den Berlingo, der lå i røven på
mig, som bare måtte låne donkraft til underkæben, da han ikke kunne
hænge på )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 22:36

<jan@bygteknik.dk> wrote in message

> hmmmm... jeg kan da ellers nævne et par steder i landet, hvor en
> sådan fart tit ses

Hvor?

Lad os lige tage med, at der er en meget stor forskel på 110 og 150.

Jeg har muligvis set én gang de sidste tre år, at en idiot kørte 150 på en
landevej. Måske ikke.

110, ja... men ikke særlig ofte. 120.... så er vi ovre i galningene.

130...?
140...?
150...?

> Antallet er ikke ændret efter klippekortet

Antallet af idioter, nej. Naturligvis ikke, men det er min klare oplevelse,
når jeg kører på motorvejen (f.eks.), at der er færre af de "mellem-vilde"
og mere sjældent mellem de kugleskøre.

> Jep

> Hvor kører du da rundt henne

Sønderborg-området.

> Næehhh - 200 er vildt

OMG. Det har jeg _aldrig_ set på en landevej endnu.

> 125 er vildt - hør ... er du trækrammer ?

Enten kører du selv helt vildt, og ellers ved du ikke hvor meget 125 faktisk
er, på en landevej.

Jeg har SELV kørt stærkt i mine "unge dage, og jeg ved sgu' udmærket, hvor
meget 125 er. Jeg er imidlertid blevet ældre, eller "fornuftig nok" til at
indse, hvor hurtigt det egentlig er.

125 på en landevej (alt efter forholdene naturligvis), er aldeles åndsvagt.

Jeg VIL dog sige, at hvis man kører 125 over Rømø-dæmningen en dag, hvor der
ikke er nogen trafik (man kan se flere kilometer frem), er 125 ikke at regne
for noget.... derfor sagde jeg også "efter forholdene".

Men folk der _generelt_ ligger og braser rundt med 125 er et alvorligt
problem.

Tim

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-10-07 22:49

"Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> skrev :

>Hvor?

Det er nævnt i dk.fritid.bil - men nuvel - der er da mange
strænkninger i landet, hvor man sagtens (ufarligt) kan køre med
hastigheder hinsides fartgrænserne

>Lad os lige tage med, at der er en meget stor forskel på 110 og 150.

Ja - 40 km/t - en del længere bremselængde - og ?

>Jeg har muligvis set én gang de sidste tre år, at en idiot kørte 150 på en
>landevej. Måske ikke.

Jeg har set det en del gange - fordelt over hele landet

>110, ja... men ikke særlig ofte. 120.... så er vi ovre i galningene.

Hillemænd .....

>Antallet af idioter, nej. Naturligvis ikke, men det er min klare oplevelse,
>når jeg kører på motorvejen (f.eks.), at der er færre af de "mellem-vilde"
>og mere sjældent mellem de kugleskøre.

Jeg er ikke lægeuddannet - så diagnosen Idiot må jeg ikke stille

fartfolket er ikke dem der laver ulykkerne - det er de uopmærksomme
der står for mer' end 90% af dem

>Sønderborg-området.

ok - Tom fra dk.fritid.bil har da ellers skrevet at i også har jeres
del af dem du kalder idioter der nede

>OMG. Det har jeg _aldrig_ set på en landevej endnu.

Nøehhh --- du ville vel også falde død om hvis nogen viste dig det
kan lade sig gøre ?

>Enten kører du selv helt vildt, og ellers ved du ikke hvor meget 125 faktisk
>er, på en landevej.

Jeg kører kun 5-80.ooo om året, og har gjort det gennem de sidste 20
år - så ja - du har ganske ret - jeg ved ikke noget ;)

og nej - jeg kører normalt kun vildt, hvis det er under udrykning, og
så er det ikke engang vildt.

>Men folk der _generelt_ ligger og braser rundt med 125 er et alvorligt
>problem.

Dem er der jo så få af, at de ikke er problemet på vejen - de fleste
af dem får jo også tilkendt en Darwin award

ok med mig, så længe de ikke deler den ud til andre

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-07 22:54

On Fri, 19 Oct 2007 23:49:04 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

<...>

>Dem er der jo så få af, at de ikke er problemet på vejen - de fleste
>af dem får jo også tilkendt en Darwin award
>
>ok med mig, så længe de ikke deler den ud til andre

Er det episoden med taxaen på Bornholm i går der spøger?
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 23:13

> [...]
>
> Hillemænd .....

> Jeg er ikke lægeuddannet - så diagnosen Idiot må jeg ikke stille

Jeg kan (uden lægeuddannelse) godt genkende en idiot, når jeg ser
vedkommende overhale i sin '69 Opel Kadett op over en bakketop for fuldt
optrukne striber på Åbenråvej.

Især, når han er nødt til at blokere bremserne for at undgå et frontalt
sammestød med en modkørende Ford Transit der pludselig dukker op på toppen
af bakken.

ISÆR, når jeg, 20 minutter senere, efter at have kørt fornuftigt uden
overhalinger, holder ved siden af selvsamme Opel Kadett ved et lyskryds i
Sønderborg.

DET er en klinisk idiot!

> fartfolket er ikke dem der laver ulykkerne - det er de uopmærksomme
> der står for mer' end 90% af dem

> ok - Tom fra dk.fritid.bil har da ellers skrevet at i også har jeres
> del af dem du kalder idioter der nede

Selvfølgelig har vi det.

> Nøehhh --- du ville vel også falde død om hvis nogen viste dig det
> kan lade sig gøre ?

Næppe, jeg blev i mine "unge dage" snuppet med 190 i Kollund (60km/t
begænsning)

Jeg skammer over det nu, og kunne aldrig finde på at gøre det igen. Med
andre ord: Jeg er blevet klogere!

> Jeg kører kun 5-80.ooo om året, og har gjort det gennem de sidste 20
> år - så ja - du har ganske ret - jeg ved ikke noget ;)

Hvor gammel er du... ikke uvæsentligt?

> og nej - jeg kører normalt kun vildt, hvis det er under udrykning, og
> så er det ikke engang vildt.

Ok, så du er frivillig brandværn ell. lign.

Uanset hvad, så ved du udmærket, hvad jeg mener.

> Dem er der jo så få af, at de ikke er problemet på vejen - de fleste
> af dem får jo også tilkendt en Darwin award

Ok... så er vi faktisk enige... 125 _er_ meget på en landevej.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-10-07 23:29

"Tim Petersen" <thpetersen@hotmail.com> skrev :

>Hvor gammel er du... ikke uvæsentligt?

det betyder da ikke meget for min mening - den har altid været den
samme - men det halve århundrede er da passeret

>Ok, så du er frivillig brandværn ell. lign.

Nøehhh..

>Uanset hvad, så ved du udmærket, hvad jeg mener.

en del kan jeg følge - resten ikke

>Ok... så er vi faktisk enige... 125 _er_ meget på en landevej.

Igen - min mening er at det er forholdende, og udelukkende *dem* der
afgøre om en given hastighed er for meget

de fleste fartgrænser er sat ud fra et politisk ønske, og har ikke
spor relevans til faktiske forhold - jeg ser da også mange steder,
hvor den skiltede hastighed virker sat for højt.

Der er en del steder hvor jeg vil blæse på at folk bagved synes jeg
snøvler, især når jeg ved at der på denne tid af døgnet plejer at være
rådyr der krydser vejene (sydsjælland) - 80 er lovligt, men dybt
tåbelig de steder. Et rådyr slår sgu' hårdt.

Vi er nok på bunden ret enige i meget - men jeg forholder mig ikke
udelukkende til en hastighed som så - men de forhold, der er til stede

På en øde motorvej kører jeg da af og til temmeligt stærkt - på på
andre tidspunkter af døgnet langtsommere end man må

skiltningen alene, fartgrænser alene - ingen af de ting, fortæller om
forholdende på det aktuelle tidspunkt

--
Jan_stevns

Fra : Tim Petersen

Dato : 20-10-07 00:29

> [...]
>
> Igen - min mening er at det er forholdende, og udelukkende *dem* der
> afgøre om en given hastighed er for meget

Det lyder nemt, men du kan ikke forvente differentieret hastighed over hele
landet, altså er du NØDT til at rette dig efter de hastigheder der er
angivet på skiltene.

Hvis IKKE, så er det op med pungen, når politiet snupper dig.

> de fleste fartgrænser er sat ud fra et politisk ønske, og har ikke
> spor relevans til faktiske forhold - jeg ser da også mange steder,
> hvor den skiltede hastighed virker sat for højt.

Ja, men IGEN... du _kan_ ikke forvente, at den til enhver tid siddende
regerineg har været ude og finde ud af, hvilken hastighed der lige passer
til enhver lille udørk i Danmark.

Derfor er de nødt til at fastsætte nogle generelle regeler for, hvor stærkt
vi må køre, GENERELT!

VI er (ikke kun os to) _allesammen_ klar over, at der findes en masse
steder, hvor det giver mening bare at trykke den af, uden at det bringer
andres liv i fare, men det kan du jo ikke bruge som argument for, at
hastighederne skal sættes op eller ned på landevejene.

Det er simpelthen administrativt umuligt. Veje bliver ændret hele tiden,
institutioner(skoler/børnehaver) åbner langs eksisterende vejsystemer.... du
MÅ KUNNE SE, at det ikke er muligt, ikke at have generelle regeler for,
hvorledes trafikanter bør.... nej, SKAL opføre sig.

Ellers er det sgu' ligesom de autonome, der bare smadrer løs, uagtet hvordan
resten af danskerne føler.

Med andre ord: Hvis man kører for hurtigt i forhold de politisk fastsatte
regeler, så skal man sgu' ikke hyle over det, men tage straffen som en mand.

> [...]
> rådyr der krydser vejene (sydsjælland) - 80 er lovligt, men dybt
> tåbelig de steder. Et rådyr slår sgu' hårdt.

Jeg får mere og mere fornemmelsen af, at vi i bund og grund er enige.

> Vi er nok på bunden ret enige i meget

Ok, lool... jeg tager een linie ad gangen

> - men jeg forholder mig ikke
> udelukkende til en hastighed som så - men de forhold, der er til stede

Samme her, men jeg kan dog konstatere, at jeg er blevet meget mere forsigtig
med årene... det lyder dramatisk... jeg er kun 39.

Jeg oplevede dog for ca. 2½ år siden, at banke direkte ind i siden på en
postbil (Pegeout Partner) med omkring 65km/t. Jeg havde ikke en chance.

Jeg kørte endda 5km/t mindre end det var lovligt... jeg var ENDDA særlig
opmærksom på hende (det viste sig at være en kvinde der førte postbilen),
fordi jeg "syntes hun så lidt skummel ud".Alligevel nåede jeg knapt nok at
røre bremsen før det sagde "bang". Hun overtrådte rent sin vigepligt....
heldigvis med vidner.

> På en øde motorvej kører jeg da af og til temmeligt stærkt - på på
> andre tidspunkter af døgnet langtsommere end man må

Absolut... det samme her, da. Jeg har ingen skrupler med at banke den op på
200 (mere kan vi ikke , hvis der ikke er nogen trafik.

Det gør vi da også, hver gang vi er på vej gennem Tyskland.... HVIS det er
aften og/eller totalt fred på vejen. Ellers aldrig.

> skiltningen alene, fartgrænser alene - ingen af de ting, fortæller om
> forholdende på det aktuelle tidspunkt

Nej, men du er nødt til at respektere, at regeringen ikke kan regulere
hastigheden lokalt.

Tim

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 20-10-07 06:26

> [...]

>Det lyder nemt, men du kan ikke forvente differentieret hastighed over hele
>landet, altså er du NØDT til at rette dig efter de hastigheder der er

DEt vil de jo gerne have man gør, altså trækrammerne og dem "inde på
borgen" De er jo ihh så kloge, og tror de er i stand til at regulere
folks adførd i en af dem ønsket retning. Jamen lad dem da bare tro
sådan, så lever jeg nok mit liv alligevel

>Hvis IKKE, så er det op med pungen, når politiet snupper dig.

Jeg vil da til enhver tid betale eventuelle fartbøder uden at kny -
det er så kun blevet til 2 stk genem årene knappet med 65 på en vej
hvor fartgrænsen var 50 - det sted er grænsen sat op til 60 i dag

og så nyligen, hvor en fotofælde fik hapset mig, med 96 på landevej

tjaehh - de 500kroner kommer de da ikke langt med ;)

> [...]
>til enhver lille udørk i Danmark.

>Derfor er de nødt til at fastsætte nogle generelle regeler for, hvor stærkt

Det er noget enøjet vås du fremsætter - vi har en glimrende regelt i
færdselsloven, der fortælle alt om hvordan vi bør køre

citat :

"§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal
herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og
belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden
må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over
køretøjet......................... snip"

Se - den dækker fint det hele - og al barnepigementalitet er
overflødig

> [...]
>andres liv i fare, men det kan du jo ikke bruge som argument for, at
>hastighederne skal sættes op eller ned på landevejene.

*det* påstår jeg jo heller ikke - jeg overlader det trygt til folk
selv, at vurdere hvilken hastighed de mener er ok, derfor må de også
leve med at jeg også vælger selv. At jeg så en del steder blæser
lovgivningen i hatfuld, vil jo være underforstået

>Det er simpelthen administrativt umuligt.

Så fjern reglerne - det er nemlig administrativt muligt (og nemt og
billigt)

> [...]
>ikke at have generelle regeler for, hvorledes trafikanter bør.... nej, SKAL

Der findes allerede en temmeligt godt beskrevet generel regel - §41

Den dækker det hele ! alt !

>Ellers er det sgu' ligesom de autonome, der bare smadrer løs, uagtet hvordan
>resten af danskerne føler.

sjov sammenligning - autonom ~ selvbevægelig ... den så du godt
komme ikke sandt ?

>Jeg får mere og mere fornemmelsen af, at vi i bund og grund er enige.

Det har jeg jo sagt flere gange.

>Samme her, men jeg kan dog konstatere, at jeg er blevet meget mere forsigtig
>med årene... det lyder dramatisk... jeg er kun 39.

Narjjjjjj.... Der er vel bare sket det, at du har opdaget at din evne
til at læse og forudse trafiken er blevet meget bedre med årene, og du
nu oftere og oftere tager dig selv i at give dig ret, hver gang din
indre var gået, og tingene udviklede sig, præcist som du havde regnet
ud.

Mine unger er ved at få fnat af mig - jeg ved tit en halv time før de
gør noget, hvad de gør.

> [...]

>røre bremsen før det sagde "bang". Hun overtrådte rent sin vigepligt....

Jeg forventer på det nærmeste at folk ikke overholder deres
vigepligter - de må så finde sig i at jeg af og til belærer dem.

>Nej, men du er nødt til at respektere, at regeringen ikke kan regulere
>hastigheden lokalt.

det gør jeg også - jeg finder selv ud af tingene ;)

men respekt er nogen man gør sig fortjent til - den respekt er der
indtil nu ingen politiker eller trækrammer der har opnået.

En del politier/politøser har opnået den, kun pga deres viden og
handlemåde og indsigt

politier/politøser skal ikke opfattes nedværdigende - de gør sgu' et
fint stykke arbejde (oftest) - til en alt for lav løv, og med al for
dårlig opbakning af "dem på borgen"

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 13:58

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Nå?
Det var dog ellers det, der var gældende, da jeg i sin tid tog mit kørekort.
Vi skulle køre efter forholdene, og lokalt var der sat skilte op, de steder
hvor det var fornuftigt.
Og fornuften i skiltene, var til at erkende.
Det eneste den generelle hastighed har medført, er at alle tabte tilliden
til disse.
Personligt tænker jeg ikke over skiltning og begrænsninger.
Jeg gør, som jeg i sin tid lærte, nemlig kører efter forholdene.
Og jeg kører næsten altid "alene" på vejene, idet de klumper der altid
skabes af "de selvbestaltede", overhales så hurtigt som muligt, så de kan
ligge og hygge sig for sig selv.
Medens jeg kørre i "hullet" mellem klumperne.

Og på 49 år, har dette givet 2 bulede skærme.
I mine begynderår, med fri hastighed, vel at mærke.

Egon

Fra : @

Dato : 20-10-07 08:10

On Sat, 20 Oct 2007 01:29:05 +0200, "Tim Petersen"
<thpetersen@hotmail.com> wrote:

>Derfor er de nødt til at fastsætte nogle generelle regeler for, hvor stærkt
>vi må køre, GENERELT!

de var der skam også længe inden de faste hastighedsgrænser blev
indført

færdselsloven forskrev (også) dengang at trafikanterne skal afpasse
hastigheden efter forholdene,
og vise hensyn til de øvrige trafikanter

(disse to regler burde cyklister også se at få lært)

> [...]
>hastighederne skal sættes op eller ned på landevejene.
>
>Det er simpelthen administrativt umuligt.

generelle hastighedsgrænser er blot en måde at få penge i kassen på

plus det letter tilværelsen for myndighederne- de skal ikke gang på
gang ud og bevise at nogen har kørt for stærkt efter forholdene

så kan man jo spørge:
ERr myndighederne til for borgernes skyld, eller omvendt

>Med andre ord: Hvis man kører for hurtigt i forhold de politisk fastsatte
>regeler, så skal man sgu' ikke hyle over det, men tage straffen som en mand.

så må vi jo vælge noglle andre politikere

fint, så har du jo blot fulgt færdselsloven, og afpasset din hastighed
efter forholdene,

vi kender sikkert alle til mange (stille) villaveje hvor
hastighedsgrænsen er de maksimale 50 km/tim. men hvor vi ved at det
vil være groft uforsvarligt at køre så hurtigt

>Nej, men du er nødt til at respektere, at regeringen ikke kan regulere
>hastigheden lokalt.

det kunne de så vælge helt at ophøre med, og lade folk selv rette sig
efter de øvrige regler i færdselsloven

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Mogens

Dato : 20-10-07 06:13

> [...]
> sammestød med en modkørende Ford Transit der pludselig dukker op på toppen

Lyder hjernedødt og hænger nok sammen med alderen
(lidt erfaring og holdningen om at være udødelig)

> ISÆR, når jeg, 20 minutter senere, efter at have kørt fornuftigt uden
> overhalinger, holder ved siden af selvsamme Opel Kadett ved et lyskryds i
> Sønderborg. DET er en klinisk idiot!

Og du havde i forløbet fuld øjenkontakt med fjolset således, at du
helt kan udelukke evt stop undervejs?

> Næppe, jeg blev i mine "unge dage" snuppet med 190 i Kollund (60km/t
> begænsning)
> Jeg skammer over det nu, og kunne aldrig finde på at gøre det igen. Med
> andre ord: Jeg er blevet klogere!

Dér var den så :)

> Ok... så er vi faktisk enige... 125 _er_ meget på en landevej.

Der er ret mange faktorer, der spiller ind - bilmodel f.eks.
Jeg kører vidt forskelligt i de 2 biler, jeg har - og bilerne er vidt
forskellige. Iøvrigt kører jeg yderst sjældent landevej og det, der
holder mig tilbage fartmæssigt, er muligheden for et klip.

I den sammenhæng er det en ret god øvelse at sende sælgerstaben
i firmaet en oversigt over de forseelser, der kan give et klip. Der
er sgu ret mange muligheder efterhånden...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-10-07 22:53

Tim Petersen skriver:

> 110-150 er simpelthen vanvittige hastigheder på en landevej.

Er det ?

Prøv at tag en tur fra Aulum ned mod Videbæk.....

> det er _ekstremt_ sjældent, at jeg oplever folk køre så vildt.

110 på landevej ?
Det er hverdag, klippekortsgrænsen er 107 km/t, mange smuter over den
grænse og så er vi på 110+

> Nej, med det er absolut heller ikke standarden, at folk ligger og brøer
> totalt vildt derudaf med 125 i timen. 125 km/t er MEGET hurtigt, selv på en
> motortrafikvej, hvor det eneste tværgående er reguleret af lyskryds.

En dag med godt vejr er 125 km/t slet ikke umuligt på dele af
strækningen mellem Hammel og Hadsten, det kan næppe føles "MEGET
hurtigt"

Fra : Tim Petersen

Dato : 19-10-07 23:18

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Tim Petersen skriver:

> Er det ?

Ja.

> Prøv at tag en tur fra Aulum ned mod Videbæk.....

Jeg kender ikke ruten, men er da ikke blind for, at på visse strækninger er
det absolut muligt at køre 125 uden videre fare.

F.eks. Rømø-dæmningen, i godt vejr og uden trafik.

> 110 på landevej ?
> Det er hverdag, klippekortsgrænsen er 107 km/t, mange smuter over den
> grænse og så er vi på 110+

Hvis du kører på den måde på alle landeveje, kan jeg kun håbe du bliver
nakket af politiet.

> En dag med godt vejr er 125 km/t slet ikke umuligt på dele af
> strækningen mellem Hammel og Hadsten, det kan næppe føles "MEGET
> hurtigt"

Igen... f.eks. Rømø-dæmningen lægger op til, at der bliver kørt stærkt. Man
kan se flere KILOMETER frem, om der er modkørende trafik. Hvis der ikke er
trafik, ville jeg ikke kvie mig ved at køre 150+ km/t dér, men det kan man
jo ikke bruge som argument for hastighedsgrænserne, vel?

Tim

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-10-07 06:50

Tim Petersen skriver:

> Ja.

Så er der ufatteligt mange der kører "vanvittigt".

> Hvis du kører på den måde på alle landeveje, kan jeg kun håbe du bliver
> nakket af politiet.

Det gør jeg så ikke, men 40.000 km om året i firmabil og ca 15.000 i
privatbilen giver lidt refaringer med den virkelige verden.

Foregik min kørsel med de nævnte hastigheder gik min Golf næppe 20 km/l
i snit. Turen Hammel -> Hadsten giver mig 23 km/l.

> [...]
> trafik, ville jeg ikke kvie mig ved at køre 150+ km/t dér, men det kan man
> jo ikke bruge som argument for hastighedsgrænserne, vel?

Nej og det er heller ikke det jeg skriver.

Fra : alexbo

Dato : 20-10-07 08:35

"Tim Petersen" skrev

> Ja, og?

Ikke noget "og".

Meningen, hvis det er den du ikke fangede, er at selve det at en vej
opgraderes betyder ikke at en tidligere blitz, ved en lavere hastighed end
den nye, nødvendigvis må være en pengemaskineblitz.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-07 13:46

> [...]
>>

> 110-150 er simpelthen vanvittige hastigheder på en landevej. det er
> _ekstremt_ sjældent, at jeg oplever folk køre så vildt.

Alene det, at du kan nævne hastigheder på 110 og 150 i samme sætning, viser
med al tydelighed, at du intet fatter hvad hastigheder angår.
Ligesom dit udsagn om "extremt sjældent" hentyder til, at du futter rundt i
bynære områder, i myldretiden.

Et par af vore lokale landeveje skifter ganske karakter, når myldretiden er
overstået.
Da ligger gennemsnitshastigheden på 100 km/t, og faktisk ganske forsvarligt.

Det eneste der her kan skabe problemer, er om der ligger en selvbestaltet
politier midt på vejen med 80.
I løbet af kort tid, fremprovokerede dumme overhalinger.

> [...]
> folk faktisk blevet mere rolige i trafikken. Selvfølgelig findes der
> stadig nogle få totale idioter, der laver fuldstændig vanvittige

Sikkert.
På grund af de selvbestaltede, der mener at have ret til at overtræde
færdselsloven, for at "få andre til at holde den".

Egon