Slange i dæk - ulovligt?
Fra : Morten

Dato : 17-10-07 13:05

Hej

Jeg har et dæk der taber luft rimelig hurtigt - jeg pumper det ca. 1 gang om
ugen ... jeg ringede så til Quickpot i dag for at høre hvad de tager for at
sætte en slange i.

Jeg har før andre steder (ikke hos Quickpot) fået sat slanger i dækket på
min gamle Fiat Uno, uden problemer, men han fortæller så nu, at det er
ulovligt at sætte slanger i et alm. dæk til personbil, da det kan give en
balloneffekt og dækket kan eksplodere nemmere...

Er det korrekt at det er ulovligt at sætte slanger i?

Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan afhjælpe
problemet? (for de skulle have 200,- for at se på det, og det synes jeg er
lidt voldsomt da de alligevel skal skiftes om et par måneder) ...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-10-07 13:16

On 17 Okt., 14:05, "Morten" <FJERN_p...@simonsen.mail.dk> wrote:
> [...]
> balloneffekt og dækket kan eksplodere nemmere...
>
> Er det korrekt at det er ulovligt at sætte slanger i?

Det vil jeg godt tro.
Det er vist noget med at friktionen mellem slange og dæk kan resultere
i at dækket springer.

> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan afhjælpe
> problemet? (for de skulle have 200,- for at se på det, og det synes jeg er
> lidt voldsomt da de alligevel skal skiftes om et par måneder) ...

Lappespray.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Morten

Dato : 17-10-07 14:18

> Lappespray.

Er det det der skum-spray man kan få på benzintankene?

Virker det også hvis det nu f.eks. er ventilen den er gal med? - og kan
dækket pumpes og bruges bagefter som normalt?

Fra : alexbo

Dato : 17-10-07 14:23

"Morten" skrev

> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan afhjælpe
> problemet? (for de skulle have 200,- for at se på det, og det synes jeg er
> lidt voldsomt da de alligevel skal skiftes om et par måneder) ...

Du kunne starte med at tage det af, pumpe det op og hæld vand på for at se
om det er et søm eller det er fælgen der er så rusten at luften siver ud i
siden.
Dernæst kan du overveje lappeskum eller måske bare pumpe op en gang om ugen,
det virker ikke uoverkommeligt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Allan F

Dato : 17-10-07 16:12

> [...]
> siden.
> Dernæst kan du overveje lappeskum eller måske bare pumpe op en gang om

Eller bare skrotte dækket og dets partner på den anden side af bilen. Hvis
de alligevel skal skiftes snart, så er der jo ingen grund til at køre rundt
med det defekt.

Så kan du jo altid bytte de 2 resterende dæk når du får tid.

Allan F

Fra : Morten

Dato : 17-10-07 22:44

> Du kunne starte med at tage det af, pumpe det op og hæld vand på for at se
> om det er et søm eller det er fælgen der er så rusten at luften siver ud i
> siden.

Jeg regner bare ikke med at man ligefremt kan se bobler, når det tager en
uge at tømme det ...

> Dernæst kan du overveje lappeskum eller måske bare pumpe op en gang om
> ugen, det virker ikke uoverkommeligt.

Tjaa, men nu har jeg gjort det et par måneder, og jeg vil gerne ofre 60-80,-
eller hvor meget sådan en skum kan koste, på at have en bil jeg ved fungere,
uden at jeg hele tiden skal checke dæk ...

Fra : alexbo

Dato : 17-10-07 23:13

"Morten" skrev

> Jeg regner bare ikke med at man ligefremt kan se bobler, når det tager en
> uge at tømme det ...
Så regner du forkert, hvis det er fælgkanten og det er det som regel når den
er så længe om at blive flad, så læg hjulet ned og kom vand i renden mellem
dæk og fælg, så
bobler det lige så stille.

Der er omkring 75 l. luft i et dæk,
Prøv at forestille dig at du skulle fylde en 75 l spand med vand med en
dråbe pr. sekund, det ville tage et par uger,
men det er da tydeligt at se der sker noget.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 17-10-07 16:38

> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan afhjælpe
> problemet? (for de skulle have 200,- for at se på det, og det synes jeg er
> lidt voldsomt da de alligevel skal skiftes om et par måneder) ...

Hvis de alligevel skal skiftes om et par måneder - hvorfor så ikke bare gøre
det nu ???

Ellers er lappeskum en glimrende nnødløsning til en 'siver'.

Bio

Fra : Morten

Dato : 17-10-07 22:45

"Bo Rasmussen" <bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers er lappeskum en glimrende nnødløsning til en 'siver'.

Det tror jeg det bliver - jeg skal bare lige have bekræftet at man godt kan
pumpe dækket på normal vis efter man har brugt skum?

Fra : Morten

Dato : 17-10-07 22:45

"Bo Rasmussen" <bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis de alligevel skal skiftes om et par måneder - hvorfor så ikke bare
> gøre det nu ???

Ja, jeg skrev godt nok et par måneder, men det er nok lidt mere end et par
.... måske efter vinter en gang, så nok snarere et halvt år ....

Fra : Allan F

Dato : 17-10-07 23:22

> [...]
> gøre det nu ???
>
> Ellers er lappeskum en glimrende nnødløsning til en 'siver'.

Bortset fra problemerne med at afbalancere hjulet bagefter.

Allan F

Fra : claus b. p.

Dato : 17-10-07 23:47

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote in message

> Er det korrekt at det er ulovligt at sætte slanger i?
Hvis ikke det er forsvarligt må det betragtes som ulovligt. Har ikke haft
problemer med at få det gjort på en P205 et par gange, og da den kørte som
bybil anså jeg det for fuldt forsvarligt. På bil nr. 1 som af og til får
fuld pedal på tyske motorveje ville jeg aldrig gøre det.

> Og er der nogen der har en ide til hvordan jeg ellers kan afhjælpe
> problemet? (for de skulle have 200,- for at se på det, og det synes jeg er
> lidt voldsomt da de alligevel skal skiftes om et par måneder) ...
Det skal da være et særdeles godt, nyt dæk for at kunne svare sig. Det er
vel næsten halvdelen af prisen på et nyt dæk.

/Claus

Fra : Sidse

Dato : 19-10-07 19:58

> [...]
> problemet? (for de skulle have 200,- for at se på det, og det synes jeg er
> lidt voldsomt da de alligevel skal skiftes om et par måneder) ...

Om det er direkte ulovligt er jeg ikke helt sikker på men vil ikke anbefale
det af samme grund som andre skriver.
På især en Fiat punto er det helt normalt at fælgen simpelthen ruster så
meget i kanten at dækket bare ikke kan slutte tæt til fælgen.
Det kan løses ved at tage dækket af, fjerne alt rust fra fælgen, evt. lakere
den hvis man har masser af tid og man regner med at holde fælgen i flere år,
og sætte dækket på igen med noget "Bead Sealer" så det slutter tæt.
Det kan godt laves for 200kr.

Henrik
www.ha-ts.dk