JDS-læren
Fra : Erik Larsen

Dato : 12-07-01 04:35

I Udfordringen nr. 1 er der et interview med Jens Garnfeldt (JG). For mig at
se nedtoner JG mere trosbevægelsens Iære, end at han tager et opgør med den.
1. JG benægter, at han nogensinde har forkyndt om JDS-læren, som siger, at
'Jesus døde Åndeligt', før han døde fysisk, samt, at han fik Djævelens natur
og var underlagt Djævelen i tre dage i dødsriget. Her husker JG dårligt - og
det er underligt, da denne lære er en uadskillelig del at trosbevægelsen,
også selvom de tre bogstaver 'JDS' i de sidste år ikke længere bliver nævnt
ret meget, fordi det giver aversioner mod bevægelsen. Men har JG da forkyndt
om JDS-læren? Ja! Den 28/6 1992 sagde JG bl.a. følgende i sin tale:

'Jeg tror, at Jesus døde åndeligt.. (og) da Jesus dør og kommer i helvede,
så tester dæmoner og djævelen.. Men da tiden var gået, siger Gud '10-9-8'!
Djævelen bliver nervøs - hvem afbryder festen? '3-2-1'. I samme øjeblik, der
blev sagt 0, kom opstandelseskraften over Jesus og derfor opstod han..'

Når man læser, hvad JG siger i Udfordringen, kan man også se, at JG faktisk
ikke tager afstand fra JDS-læren. For han påstår, at Jesus blev adskilt fra
Gud ligesom Adam og derfor blev nødt til at dø åndeligt. Trosbevægelsen
mener nemlig, at Jesu ord: 'Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig?'
konkret betød, at han døde forladt af Gud og først blev født 'på ny' ved
opstandelsen fra de døde. Derfor skete den fulde forsoning ikke på Golgata.
Og derfor siger JG:

'Man kan diskutere, om Djævelen var Herre over Jesus i de tre dage, hvor han
var i Dødsriget..'. Nej - det kan ikke diskuteres! For Jesu sidste ord på
korset var:

'Det er fuldbragt!' Hvorfor negligerer trosbevægelsen betydningen af disse
tre vidunderlige ord, og taler i stedet om, at forsoningen først blev
fuldbragt efter 3 dage i dødsriget?

2. Er mennesket 'en ånd, som har en sjæl og bor i et legeme'. JG indrømmer,
at det var en uforsigtig forumlering', som er blevet brugt, men benægter, at
den bliver brugt mere. Men virkeligheden er, at denne del af læren er lige
så vigtig for trosbevægelsen som JDS. Derfor forkaster JG da heller ikke den
bagvedliggende teologi, og skriver derfor kun, at formuleringen var
uforsigtig'. Hvad er teologien da?

Kort sagt betyder den, at 'menneskets ånd i kraft af den nye fødsel har
guddommelig autoritet og total herredømme over alle ens omstændigbeder'. For
det er kun menneskets ånd, som bliver genfødt, mens sjælen og legemet stadig
tilhører Satans domæne, og derfor skal man til stadighed benytte sig af
åndelig autoritet for at overvinde de dæmoner, som ofte er skyld i det
enkelte menneskes tvivl, tanker, holdninger og sygdom m.m. Ulf Ekman citeres
for at have sagt, at 'ikke alle kristne har dæmoner'. Det er overraskende,
fordi det strider mod det, som han hidtil har undervist om. Helt sikkert er
det, at han ikke kan ændre teologien bag ordene, lige så lidt som JG kan
det, da det må betragtes som kernen i trosbevægelsens forkyndelse.

Hvis JG ønsker et virkeligt opgør, så må der ændres ved mere end de enkelte
udtryk! Han må forandre den grundlæggende teologi - og tage afstand fra de
gnostiske kilder, som trosbevægelsen bevisligt har hentet sin inspiration
fra. Den 'klassiske kristendom' må derfor være opmærksom på dette forhold,
så at interviewet med JG ikke kommer til at 'bane vej for en forsoning med
de etablerede kirkesamfund'.

(Forkortet afred.)

Eskild Sækjær
Diakon
Blistrupvej 1
2610 Rødovre

Fra : Ib Mohn

Dato : 19-07-01 15:25

Nu citer du, men hvad mener du selv om det
Jeg mener godt man kan koriger opfattelse, du ved stykke vis.... og alt det
der.

Om JDS læren er rigtigt eller ikke skal jeg ikke gøre mig klog på men et ved
jeg JG spræder EV alle vejne han kommer til stor velsignelse for dem der
høre på.
Og så der lige et spørgsmål, hvis vi er frelst med "ånd, sjæl og legeme"
hvorfor er der så stadig sindslidelser og sygedom i blandt os. ?

--
Ib Mohn
Ib@branel.dk