bakalarm, parkerings-sensor - eller lignen~
Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-10-07 08:30

G'da i hytterne

(er postet i 2 grupper)

Skal lige pusle lidt - med en lille gimmick

(modifrisere en parkeinrgs-sensor)

Jeg vil gerne opnå, at en bil for tæt på - får et relæ til at reagere

Til hvad, betyder lige her og nu mindre, end om man kan gøre det - da
jeg på en eller anden måde også gerne vil gøre det hastighedsafhængigt

Har nogen set noget færdigt, man kan tilpasse ?

--
Jan_stevns

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 17-10-07 09:43

jan@bygteknik.dk wrote:

> [...]
> jeg på en eller anden måde også gerne vil gøre det hastighedsafhængigt
>
> Har nogen set noget færdigt, man kan tilpasse ?

Jada. Det hedder en kone.

mvh
Henning

Fra : Per Thomsen

Dato : 17-10-07 10:04

> Jada. Det hedder en kone.

Kan de tilpasses? Jeg troede de tilpassede os :)

Pe

Fra : Bjarne

Dato : 17-10-07 12:56

> Kan de tilpasses? Jeg troede de tilpassede os :)
>
> Pe

Touche hehehe

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 10:13

Henning Præstegaard <onkelhenning@not.vallid> wrote:

> Jada. Det hedder en kone.

Jeg tror Jan er ude efter noget med mindre følsomhed
--

Jens

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-10-07 10:48

spam@spam.invalid (Jens) skrev :

>Jeg tror Jan er ude efter noget med mindre følsomhed

Narjjj - men med Kone version x, y, eller sæt - er justerbarheden jo
gået fløjten

--
Jan_stevns

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 11:42

<jan@bygteknik.dk> wrote:

> Narjjj - men med Kone version x, y, eller sæt - er justerbarheden jo
> gået fløjten

Jeg har hørt, at det kan lade sig gøre at justere. Detaljerne er OT i
begge grupper
--

Jens

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-10-07 10:15

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (modifrisere en parkeinrgs-sensor)
>
> Til hvad, betyder lige her og nu mindre, end om man kan gøre det -

Lad mig gætte : noget med en dimmer i bagruden der tænder og giver et
*signal* til den bagved_for_tæt_kørende når hastigheden er over f.eks.
30Km/t ?

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-10-07 10:49

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev :

>Lad mig gætte : noget med en dimmer i bagruden der tænder og giver et
>*signal* til den bagved_for_tæt_kørende når hastigheden er over f.eks.
>30Km/t ?

Du er meget tæt på ....

Jeg havde tænkt mig f.eks at have 2 eller 3 udtag - de to første
tænder lamper den sidste flasher blitzen

--
Jan_stevns

Fra : Claus

Dato : 18-10-07 16:22

> Du er meget tæt på ....
>
> Jeg havde tænkt mig f.eks at have 2 eller 3 udtag - de to første
> tænder lamper den sidste flasher blitzen

Og du har selvfølgelig holdt dette op mod gældende detailforeskrifter for
motorkøretøjer, huh??

/Claus

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 18-10-07 16:28

"Claus" <absolutly.f@ke.com> skrev :

>Og du har selvfølgelig holdt dette op mod gældende detailforeskrifter for
>motorkøretøjer, huh??

Jep. Den sådan "lygte" er ikke nævnt, så det kan blive en herlig
debat.

--
Jan_stevns

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-10-07 10:20

jan@bygteknik.dk wrote:

> Jep. Den sådan "lygte" er ikke nævnt, så det kan blive en herlig
> debat.

I første omgang vil din modpart jo nok henvise til punkt 6.02.001 (1)(*).
Jeg formoder at du så vil henholde dig 6.02.020 (2)(d,e) men her skal du jo
så være opmærksom på 6.02.006 (2).

Ebbe

(*)
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

Fra : Claus

Dato : 19-10-07 15:56

Hejsa,

> Jep. Den sådan "lygte" er ikke nævnt, så det kan blive en herlig
> debat.

Helt sikkert ikke.

Jeg husker noget om at detailforskrifterne angiver:

1. Hvilke der skal være bag på bilen
2. Hvilke lygter der må være bag på bilen
3. At der ikke må være andre lygter end de i pkt. 1. og 2. angivne

Din blinkende afstandsmåler-dims falder vist ind under pkt. 3??

/C

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 19-10-07 18:12

> [...]

>3. At der ikke må være andre lygter end de i pkt. 1. og 2. angivne

>Din blinkende afstandsmåler-dims falder vist ind under pkt. 3??

Kan du ikke prøve at udfylde de manglende tekster ?

Du må for den sags skyld have et lille juletræ i bagruden

--
Jan_stevns

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 17-10-07 11:44

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> wrote in message

> Lad mig gætte : noget med en dimmer i bagruden der tænder og giver et
> *signal* til den bagved_for_tæt_kørende når hastigheden er over f.eks.
> 30Km/t ?

Jeg havde samme gæt :)
Har også overvåget at flytte displayet på min bakalarm om til bagruden, med
større tal. Men desværre måler den kun op til 1,5 meter...

/Morten
Vectra B 2,0 CD '94
Corsa C 1,2 Comfort '01

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-10-07 12:11

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> skrev :

>Jeg havde samme gæt :)
>Har også overvåget at flytte displayet på min bakalarm om til bagruden, med
>større tal. Men desværre måler den kun op til 1,5 meter...

så rammer den jo kun de virkeligt stride ..

Min blitz fik da en tåsk til at klodsbremse i aftes sent ;)

--
Jan_stevns

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-10-07 12:05

On 17 Okt., 11:49, j...@bygteknik.dk wrote:

> Du er meget tæt på ....
>
> Jeg havde tænkt mig f.eks at have 2 eller 3 udtag - de to første
> tænder lamper den sidste flasher blitzen

Hvornår kan man købe den ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-10-07 12:10

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Hvornår kan man købe den ?

Når den første bæskubber er kørt i grøften ;)

--
Jan_stevns

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-10-07 13:17

On 17 Okt., 13:10, j...@bygteknik.dk wrote:

> Når den første bæskubber er kørt i grøften ;)

LOL

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-10-07 16:16

jan@bygteknik.dk skriver:

> Jeg vil gerne opnå, at en bil for tæt på - får et relæ til at reagere

Altså har du brug for 2 informationer:

1. Afstand til bagvedkørende

2. Bilens hastighed.

Hvordan du løser nummer 1 er jeg ikke helt klar over, da "normale"
bakalarmer sjældent kan række meget over 1,5-3 meter.

Nummer 2 er let nok, en induktiv aftaster placeret det rigtige sted
(eller blot det interne tachosignal i bilen)

Så er det blot et spørgsmål om at blande lidt signaler.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 17-10-07 16:22

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Hvordan du løser nummer 1 er jeg ikke helt klar over, da "normale"
>bakalarmer sjældent kan række meget over 1,5-3 meter.

det har jeg set - noget skal der hittes på - radar føler ?

>Nummer 2 er let nok, en induktiv aftaster placeret det rigtige sted
>(eller blot det interne tachosignal i bilen)

>Så er det blot et spørgsmål om at blande lidt signaler.....

Jep -
--
Jan_stevns

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-10-07 12:42

<jan@bygteknik.dk> wrote in message

> det har jeg set - noget skal der hittes på - radar føler ?

Det kunne også være et bud, men de er nok lidt svære at finde billigt...
Jeg har sådan en lille ultralyds måler, til at måle op med. kostede vist
omkring 200kr i Aldi og kan måle mellem 60cm og 20meter tror jeg.
Problemet er at output kommer på et LCD display som jo nok er lidt svært at
afkode til relæ udgange...

Tacho kan somregel findes i ISO stikkene til bilradio'en (pin 1 i det stik
der levere power), men det ved Jan jo nok allerede :)

> Jep -

Ja "bare" afhængig af hvordan den skal virke. Skal den bare aktiveres over
en vis hastighed, så er det jo til at have med at gøre, ellers er vi nok ude
i noget grimt med programering af microcontrolere.

/Morten

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 18-10-07 14:12

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@mikro.blahh.dk> skrev :

> [...]
>omkring 200kr i Aldi og kan måle mellem 60cm og 20meter tror jeg.
>Problemet er at output kommer på et LCD display som jo nok er lidt svært at

Nøehhh - hvis den har 2 cifre, er det da nemt at se om der står 0, 1
eller 2

for at vide om det er under 10mtr, mellem 10-20 og over 20 ...

>Tacho kan somregel findes i ISO stikkene til bilradio'en (pin 1 i det stik
>der levere power), men det ved Jan jo nok allerede :)

Det haves ikke - det er jo en gammel bil. Jeg planter da bare en
stribe magneter og en aftaster ved kardan'en

>Ja "bare" afhængig af hvordan den skal virke. Skal den bare aktiveres over
>en vis hastighed, så er det jo til at have med at gøre, ellers er vi nok ude
>i noget grimt med programering af microcontrolere.

Eller lege med en komparator - sådan noget har jeg leget en del med
--
Jan_stevns

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-10-07 20:48

> Nøehhh - hvis den har 2 cifre, er det da nemt at se om der står 0, 1
> eller 2
>
> for at vide om det er under 10mtr, mellem 10-20 og over 20 ...

Ja men du skal vel have output ud til dit styrekredsløb?

> Det haves ikke - det er jo en gammel bil. Jeg planter da bare en
> stribe magneter og en aftaster ved kardan'en

Sikker?
Min gamle Vectra A fra '94 havde da (testede ikke, men der var da ledning og
signal på pin 1.)
Tror man har brugt det i maaange år.

> Eller lege med en komparator - sådan noget har jeg leget en del med

Ja okay hvis du får nogen analoge signaler ud i sidste ende er det
selvfølgelig også en mulighed.

/Morten
Vectra B 2,0 CD '94
Corsa C 1,2 Comfort '01

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-10-07 20:47

jan@bygteknik.dk skrev:
> det har jeg set - noget skal der hittes på - radar føler ?

Måske du skulle se om du kan finde noget fra en eller anden "ACC", en
afstandsradar. Den er godtnok beregnet til at sidde foran, men det ved
den jo ikke noget om.

--
MVH Finn
Jeg har overskud til at vise hensyn til dig i trafikken.

Fra : JBH

Dato : 17-10-07 18:38

> [...]
> jeg på en eller anden måde også gerne vil gøre det hastighedsafhængigt
>
> Har nogen set noget færdigt, man kan tilpasse ?

Tjaa, jeg har kunnet opnå ret store rækkevidder på reflekterende infrarøde
sender modtagere (5-15 meter). Måske princippet kunne bruges, selvom
reflektionen vil være af varierende styrke. afhængig af reflektionsgraden.

mvh
JBH

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 18-10-07 21:19

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> skrev :

>Tjaa, jeg har kunnet opnå ret store rækkevidder på reflekterende infrarøde
>sender modtagere (5-15 meter). Måske princippet kunne bruges, selvom
>reflektionen vil være af varierende styrke. afhængig af reflektionsgraden.

Hehe - sigte efter en nummerplade kan jo være rimeligt svært i disse
tider ...

Hende jeg havde en palaver med i morges, fortalte mig, de havde
skrevet 45 for manglende forreste plade, bare på en time ;)
Harhhhhhhhhh111

--
Jan_stevns

Fra : JBH

Dato : 18-10-07 21:28

> Hehe - sigte efter en nummerplade kan jo være rimeligt svært i disse
> tider ...

Det er heller ikke nødvendig. Prøv at regne diameteren på lysstrålen i f.eks
10 meters afstand på en IR diode med f.eks. 20 graders udgangsvinkel.
Det er elefanter vi snakker om. spm. var om reflektionen er nogenlunde den
samme på en hvid og en lyserød elefant.

> Hende jeg havde en palaver med i morges, fortalte mig, de havde
> skrevet 45 for manglende forreste plade, bare på en time ;)
> Harhhhhhhhhh111

Så kan de lære det.

mvh
JBH

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 18-10-07 22:42

"JBH" <Skodkontoen@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> udgangsvinkel. Det er elefanter vi snakker om. spm. var om
> reflektionen er nogenlunde den samme på en hvid og en lyserød elefant.

Det er vel ret ligegyldigt hvad amplituden er på signalet?
Spørgsmålet er vel forsinkelsen? Men der skal vel ret god elektronik til at
måle forsinkelsen på lys?
Eller er jeg helt gal på den, er det ikke det man måler?

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Fra : JBH

Dato : 19-10-07 00:08

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@mikro.blahh.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at måle forsinkelsen på lys?
> Eller er jeg helt gal på den, er det ikke det man måler?

Nej. På så korte afstande kan lysets tidsforsinkelse (300.000km/sek)
ikke bruges. (I alt fald ikke med almindelig "husholdningselektronik" ).Det
er derfor man bruger lyd (ca 300 m/sek) til at måle korte afstande.
Når man bruger Infrarød, moduleres lyset og bølgelængden filtreres optisk.
Den mængde moduleret lys man får retur (amplituden) er et udtryk for
afstanden. (og reflektionsgraden på emnet)

mvh
JBH

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-10-07 23:27

> [...]
> Den mængde moduleret lys man får retur (amplituden) er et udtryk for
> afstanden. (og reflektionsgraden på emnet)
´

Hmm har godt nok tænkt på hvordan pocket kamera'er med infrarød AF gør det,
men havde dog ikke regnet med at det var sådan!
Det er jo egentlig groteskt simpelt, utroligt at man tør stole på det (nu
man ikke kender overfladerne).

Nå men som du selv er inde på, så er det måske ikke den bedste løsning til
Jan... Jeg ville stadig satse på noget ultralyd.

Nogen der ved om "radar cruise control'erne" rent faktisk bruger radar,
eller om det i virkeligheden er ultralyd?
Btw: radar må have samme krav til meget hurtig elektronik da radiobølger jo
også er magnetiske bølger (ligesom lys)?

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 20-10-07 08:18

"Morten Vinding Svendsen" <mvn@fjernes.mikro.dk> writes:

> [...]
> men havde dog ikke regnet med at det var sådan!
> Det er jo egentlig groteskt simpelt, utroligt at man tør stole på det (nu

Såvidt jeg kan google mig til så tager moderne sensorer nu også
vinklen på det tilbagekastede lys med i beregningen og laver noget
triangulering. Dvs. hvis objektet er tæt på sensoren så kommer lyset
tilbage i en skrå vinkel, hvis det er langt væk, så er vinklen næsten
90 grader.

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 20-10-07 12:35

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in message

> [...]
> triangulering. Dvs. hvis objektet er tæt på sensoren så kommer lyset
> tilbage i en skrå vinkel, hvis det er langt væk, så er vinklen næsten

Nu bruger man jo stort set ikke IR-AF mere, da digicams bruger kontrast
baseret AF, men ellers lydder det da meget smart, selvom ultralyd
umiddelbart lydder simplere.
Er der nogen forhold der gør ultralyd uegnet visse steder, støj fx.?

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Fra : Per, Herringe

Dato : 20-10-07 14:22

I meddelelse: ffcp5k$54p$1@katie.klen.dk
skrev Morten Vinding Svendsen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> ultralyd umiddelbart lydder simplere.
> Er der nogen forhold der gør ultralyd uegnet visse steder, støj fx.?

Fotografering af hunde ?

--
MVH Per, Herringe

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 20-10-07 20:35

"Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> wrote in message

> Fotografering af hunde ?

Haha ja det kan da godt være. Nogen der har prøvet at tage billeder af deres
hun med et Polarid kamera? (havde typisk ultralyd AF).

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-10-07 21:10

Morten Vinding Svendsen skrev:
> Nogen der ved om "radar cruise control'erne" rent faktisk bruger radar,
> eller om det i virkeligheden er ultralyd?

Den Volvo bruger i lastbilerne er med lys, ikke infrarød. Det plastik
der sidder foran den er gulligt.

Den kan klare afstande op til omkring 150 m, og "måleområdet" derude er
ikke meget over 20 cm i diameter.

Og de kalder den "ACC" "Adaptive Cruise Control".

Og jeg er overbevist om at det system vil kunne opfylde de fleste af
Jan's ønsker.

Den jeg kørte med kunne:
- registrere ting (ikke kun biler) der befandt sig inde i måleområdet.
- reagere på biler og andet der nærede sig forfra. (Aktivere motorbremse
og "tomatkasse")
- reagere på ting man selv nærmede sig med en for systemet for stor
hastighed.
- justeres manuelt til at begynde reaktionerne på 5 forskellige afstande
fra 40 m til 150 m.

Jeg kunne forstille mig at hvis den blev anbragt bag på bilen ville den
kunne:
- reagere hvis der kom en bil for hurtig op mod ens egen bil bagfra.
- registrere hvis afstanden blev for kort. (Den manuelle indstilling af
'reaktionsafstanden' kunne sikkert laves til at blive styret af egn
hastighed. (Og de afstande (ca. 40-60-90-120-150 m) den var stillet til
kunne sikkert også ændres til noget lidt kortere.)
- reagere med lys og blitz i stedet for motorbremse og nedgearing.

Og da systemet har været monteret på personbiler i en del år før det
også kom i lastbilerne må der holde et eller andet antal skadede biler
med et sådant system rundt omkring.