Pære skift C3
Fra : ___P.Sir

Dato : 16-10-07 11:04

En forlygte skal skiftes - og det koster jo det vide på org. værksted. Vil
gøre det selv.
Men de pærer, man kan købe på tankstationer, er de noget værd, eller andre
anbefalinger? Hvor fås de bedste pærer?
preben

Fra : Davidsen

Dato : 16-10-07 11:47

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> gøre det selv.
> Men de pærer, man kan købe på tankstationer, er de noget værd, eller andre

Jeg har god erfaring med Osram og Philips' long-life produkter til min
Xantia. Hvad handelsnavnene er for tiden ved jeg ikke da det efterhånden er
længe siden jeg har skiftet
Deres løfter om 30% længere levetid holder; da jeg brugte billige no-name
pærer skiftede jeg ca. hver til hver 3. måned, nu er det nok ca. 6 mdr.
siden, jeg har haft fornøjelsen. Andre kan sikkert forklare hvorfor. Det er
vist noget med overspænding i moderne bilers elsystem...(?)

Har købt hos THansen og Harald Nyborg til fornuftige priser. De samme
produkter kan nok fås på tankstationer til 3-dobbelt pris.

At man så skal have kardan-håndled for at skifte pærer i en C3 er en anden
sag

Mvh
Davidsen

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 16-10-07 14:33

"Davidsen" <davidsen@DELETEtdcspace.dk> wrote in message
> siden, jeg har haft fornøjelsen. Andre kan sikkert forklare hvorfor. Det
> er vist noget med overspænding i moderne bilers elsystem...(?)

Ihvertifald på Citroën og Peugeot :)

Jeg ved ikke om de sender 220v ud til de pærer, men for dælen hvor kører der
mange cit/pug biler rundt med defekte forlygtepærer.

Så sent som idag, så jeg en spritny cittrobang på prøveplader med kun lys i
en forlygte :)

Mvh
Jacob

Fra : Stephan Aller, OZ2U ~

Dato : 17-10-07 02:14

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der mange cit/pug biler rundt med defekte forlygtepærer.
>
> Så sent som idag, så jeg en spritny cittrobang på prøveplader med kun lys

Jeg undrer mig også over dette. Nu har jeg haft een Ford og 2 Mercedes og
har max skiftet 3 forlygtepærer i de 11½ år jeg har haft bil nu. Håber dog
ikke at der ryger en forlygtepære på min nuværende MB (Xenon) .

Venlig hilsen
Stephan Aller

MB E300D Avantgarde 1997 (under rustrenovering uha uha......)

Fra : Allan F

Dato : 17-10-07 07:06

"Stephan Aller, OZ2U / 5P2U" <spoerg_mig@om.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Stephan Aller
>
> MB E300D Avantgarde 1997 (under rustrenovering uha uha......)

Hold øje med farven på dine Xenon-lygter. Når de begynder at blive rødlige,
så er det på tide at kigge ind på værkstedet og bestille nye.

Allan F

Fra : Stephan Aller, OZ2U ~

Dato : 18-10-07 01:12

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hold øje med farven på dine Xenon-lygter. Når de begynder at blive
> rødlige, så er det på tide at kigge ind på værkstedet og bestille nye.
>
> Allan F

De har den farve som de skal have indtil videre, dog kunne lygteglassene
godt være lidt mindre "sandblæste" end de er

Venlig hilsen
Stephan Aller

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 18-10-07 18:31

"Stephan Aller, OZ2U / 5P2U" <spoerg_mig@om.mail.dk> wrote in message

> "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> De har den farve som de skal have indtil videre, dog kunne lygteglassene
> godt være lidt mindre "sandblæste" end de er

Er det ikke nemt at skifte bare glassene på sådan en MB ?

Mvh
Jacob(Der nemt kan skifte når de engang bliver sandblæste)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-10-07 14:12

> Jeg undrer mig også over dette. Nu har jeg haft een Ford og 2 Mercedes og
> har max skiftet 3 forlygtepærer i de 11½ år jeg har haft bil nu. Håber dog
> ikke at der ryger en forlygtepære på min nuværende MB (Xenon) .

Samme her :) Bare i en BMW.

Mvh
Jacob

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-10-07 14:00

> [...]
> gøre det selv.
> Men de pærer, man kan købe på tankstationer, er de noget værd, eller andre

De fleste aut. værsksteder monterer gratis pæren hvis du køber den hos
dem... Personligt giver jeg gerne de 50 kr ekstra og slipper for besværet.
Men det er selvfølgelig en smagssag.

/Kasper Hansen

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-10-07 07:35

"Kasper Hansen [8270]" <newsgroups@SLETpostmand.com> wrote in message

> De fleste aut. værsksteder monterer gratis pæren hvis du køber den hos
> dem... Personligt giver jeg gerne de 50 kr ekstra og slipper for besværet.
> Men det er selvfølgelig en smagssag.

Personligt mener jeg at man som bilejer _skal_ være istand til at skife en
pære.
Og det er bare ikke iorden at vente (måske flere måneder) til man kommer
forbi et værksted.

Tilkalder du også en elektriker når der går en pære der hjemme? I din bils
instruktionsbog står der hvordan du skifter pæren, sådan en har man ikke
engang derhjemme.

Jeg nåede lige akkurart at køre med død bremselys pære i 2 dage, inden jeg
blev træt af at høre bilen brokke sig, og skiftede den. Og det er faktisk
ret længe efter min målestok.
Endte så med at måtte bløde 25kr for sådan en på en tankstation :(

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 19-10-07 10:24

Morten Vinding Svendsen wrote:

> Tilkalder du også en elektriker når der går en pære der hjemme? I din
> bils instruktionsbog står der hvordan du skifter pæren

Det kan man skrive sig ud af.

I instruktionsbogen for Suzuki Wagon står der at hvis man skal have skiftet
pærer i baglygterne, skal bilen på værksted. Jeps, jeg sku' osse lige hente
underkæben op igen da jeg hørte det.

Ebbe

Fra : Morten Vinding Svend~

Dato : 19-10-07 10:48

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message

> [...]
> skiftet pærer i baglygterne, skal bilen på værksted. Jeps, jeg sku' osse
> lige hente underkæben op igen da jeg hørte det.

Og da man jo skal tjekke om alle ens lygter virker inden man begiver sig ud
på sin route, så betyder det jo i principet at man skal begive sig direkte
til nærmeste værksted hvis der går en pære :)

Godt nok ringe. Der burde være lovkrav om at biler var sådan bygget at alle
var i stand til at skifte de vigtigste pære, så er der ikke nogen
undskyldning for at køre rundt med indtil flere sprungne pærer. (her kan det
måske dog blive nødvendigt at lave en undtagelse for PSA biler jvf.:
<47106792$0$2381$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>
For dem er det tilsyneladende muligt at "knalde" flere pære på vej til
værkstedet :)

--
/Morten
Vectra B 2,0 CD '94