|
| Brug af bukke til bilen? Fra : Klaus G. |
Dato : 15-10-07 22:46 |
|
Hej.
Er der nogen speciel fremgangsmåde, når man skal have forenden af sin bil op
på et par bukke? Eller er det bare at løfte den ene side, ind med bukken,
sætte bilen(stille og roligt), over i den anden side med donkraften, løfte
bilen og så ind med den anden buk og ned med bilen igen?
Jeg tænkte på om den kunne blive noget "vrid" eller pres på bilen når den
løftes en side af gangen.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Andreas M. Hansen (15-10-2007)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 15-10-07 22:55 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message
news:4713df82$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej.
>
> Er der nogen speciel fremgangsmåde, når man skal have forenden af sin bil
> op på et par bukke? Eller er det bare at løfte den ene side, ind med
> bukken, sætte bilen(stille og roligt), over i den anden side med
> donkraften, løfte bilen og så ind med den anden buk og ned med bilen igen?
>
> Jeg tænkte på om den kunne blive noget "vrid" eller pres på bilen når den
> løftes en side af gangen.
>
Først og fremmest skal du vel være obs på at du løfter bilen i et af de
punkter som er beregnet til det - dette er oftest angivet i
instruktionsbogen eller i en reparationsmanual (Haynes eller lign.)
På min Skoda er løftepunkterne markeret med pilemærker i panelerne - de ses
når man åbner dørene.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Stefan Jacobsen (15-10-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 15-10-07 22:53 |
|
>
> Er der nogen speciel fremgangsmåde, når man skal have forenden af sin bil
> op på et par bukke? Eller er det bare at løfte den ene side, ind med
> bukken, sætte bilen(stille og roligt), over i den anden side med
> donkraften, løfte bilen og så ind med den anden buk og ned med bilen igen?
>
Ind under forbroen, i midten, med donkraften og så op med dyret, en buk
under i hverside og lige så stille sætte den derpå, jeg plejer at lade
donkraften stå for en sikkerhedsskyld, medmindre jeg skal arbejde der hvor
den står.
Eller som jeg gjorde med den gamle mazda, bakke op til bilen, en 2x4 eller
lign på byggeliften og så op med dyret indtil kofangeren bag på bilen gik
imod Men det kræver s'følgelig en traktor og en byggelift
Stef
| |
Martin Bak (15-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 15-10-07 23:11 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4713e124$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> >
>>
> Ind under forbroen, i midten, med donkraften og så op med dyret, en buk
> under i hverside og lige så stille sætte den derpå, jeg plejer at lade
> donkraften stå for en sikkerhedsskyld,
Det var da helt omvendt... Man plejer at fjerne donkraften og sætte bilen på
en buk, netop for en sikkerheds skyld.
Martin
| |
Stefan Jacobsen (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 16-10-07 08:20 |
|
>
> Det var da helt omvendt... Man plejer at fjerne donkraften og sætte bilen
> på en buk, netop for en sikkerheds skyld.
>
Jeg har begge dele, desuden er det svært at fjerne donkraften inden bukken
kommer ind under
| |
Lars Kristensen (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Lars Kristensen |
Dato : 16-10-07 11:36 |
|
Stefan Jacobsen wrote:
>> Det var da helt omvendt... Man plejer at fjerne donkraften og sætte bilen
>> på en buk, netop for en sikkerheds skyld.
>>
> Jeg har begge dele, desuden er det svært at fjerne donkraften inden bukken
> kommer ind under
<flueknipperi>
Det er da let nok at fjerne dunkraften inden bukken er sat ind under.
Den svære del er da at sætte bukken ind under efter du har fjernet
dunkraften.
</flueknepperi>
-Lars, der ikke kunne lade være
| |
Stefan Jacobsen (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 16-10-07 11:47 |
|
> <flueknipperi>
> Det er da let nok at fjerne dunkraften inden bukken er sat ind under. Den
> svære del er da at sætte bukken ind under efter du har fjernet dunkraften.
> </flueknepperi>
>
| |
Allan F (15-10-2007)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 15-10-07 22:57 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4713df82$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej.
>
> Er der nogen speciel fremgangsmåde, når man skal have forenden af sin bil
> op på et par bukke? Eller er det bare at løfte den ene side, ind med
> bukken, sætte bilen(stille og roligt), over i den anden side med
> donkraften, løfte bilen og så ind med den anden buk og ned med bilen igen?
>
> Jeg tænkte på om den kunne blive noget "vrid" eller pres på bilen når den
> løftes en side af gangen.
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch
> www.seth-enoch.dk/gallery
Det skal du ikke bekymre dig om. Den er bygget til at blive løftet i
hjørnerne (hvor hjulene sidder). Hvis du vil være rigtig god ved den, så
find dig et par solide træklodser som du kan lægge mellem bukken og bilen.
Eller du kan finde et punkt i forhjulsophænget, hvor bukken kan understøtte
bilen gennem affjedringen.
Allan F
| |
Allan F (15-10-2007)
| Kommentar Fra : Allan F |
Dato : 15-10-07 23:05 |
|
"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:a53c8$4713e23f$55da9a39
>
> Det skal du ikke bekymre dig om. Den er bygget til at blive løftet i
> hjørnerne (hvor hjulene sidder). Hvis du vil være rigtig god ved den, så
> find dig et par solide træklodser som du kan lægge mellem bukken og bilen.
> Eller du kan finde et punkt i forhjulsophænget, hvor bukken kan
> understøtte bilen gennem affjedringen.
>
> Allan F
>
>
Ok - det var måske ikke helt klart. Jeg mente selvfølgelig ikke du skulle
løfte bilen i *hjørnerne*, men i løftepunkterne der som regel er markeret et
sted i panelerne lige bag forhjulene.
Allan F
| |
Martin Bak (15-10-2007)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 15-10-07 23:00 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4713df82$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej.
>
> Er der nogen speciel fremgangsmåde, når man skal have forenden af sin bil
> op på et par bukke? Eller er det bare at løfte den ene side, ind med
> bukken, sætte bilen(stille og roligt), over i den anden side med
> donkraften, løfte bilen og så ind med den anden buk og ned med bilen igen?
>
> Jeg tænkte på om den kunne blive noget "vrid" eller pres på bilen når den
> løftes en side af gangen.
>
>
Hvis det sådan en trefod du mener, og den skal højere op end til 1ste hak,
så tag et hak ad gangen pr. side. Altså først en buk i den ene side, så i
den anden side, derefter løfte side 1 et hak op og så fremdeles. De
almindelige små hydrauliske donkrafte kan ikke løfte ret højt, så det kan
blive nødvendigt at smide en palle eller noget andet stabilt under til at
stille donkraften på når det bliver højt.
Martin
| |
André S Hansen (16-10-2007)
| Kommentar Fra : André S Hansen |
Dato : 16-10-07 07:36 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4713df82$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej.
>
> Er der nogen speciel fremgangsmåde, når man skal have forenden af sin bil
> op på et par bukke? Eller er det bare at løfte den ene side, ind med
> bukken, sætte bilen(stille og roligt), over i den anden side med
> donkraften, løfte bilen og så ind med den anden buk og ned med bilen igen?
>
> Jeg tænkte på om den kunne blive noget "vrid" eller pres på bilen når den
> løftes en side af gangen.
>
> --
> Klaus G. // Seth-Enoch
> www.seth-enoch.dk/gallery
4 Arla mælke kasser, sådan står en bil, på en p-plads i Nørresundby, der var
lige en brian, der skulle have alu sutter , har stået sådan i 14 dage, ok
de mælke kasser buler lidt, men de holder
Mvh
André S Hansen
| |
Klaus G. (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 16-10-07 14:50 |
|
Hej.
Takker for svarene.
Jeg viste godt hvor man skulle løfte på bilen, men var lidt i tvivl om, om
man bare kunne løfte helt op i den ene side, ind med bukken, og så den anden
side. For når man normalt bare skal skifte hjul og man løfter bilen, så er
det som om at man skubber bilen væk fra det hjul som skal skiftes, også
derfor jeg har hørt at man ikke må skifte hjul hvis bilen står på vådt græs
f.eks.. For så kan bilen skride af donkraften.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
|
|