Nedvejning af bil
Fra : Kim Petersen

Dato : 15-10-07 09:51

Hej

Jeg har en Seat Altea Stylance 2.0 TDI DSG på gule plader, købt primo
september i år.

Knap en måned senere betalte jeg så min første vægtafgift - den beløb sig
til 6.500 kr. Jeg kan desværre ikke se hvilken periode den dækker m.m. da
jeg har tilmeldt mig automatiske girokort ordningen.

En kammerat har efterfølgende foreslået at jeg kan få min bil (ifølge
www.seat.dk 2025 kg, står der vist også på registreringsattesten) vejet ned
under 2000 kg og derved spare en masse penge.

Kan det lade sig gøre bare sådan? Er det bare at køre til en bilsynshal og
få det gjort?

Mvh.
Kim

Fra : Hr. Jensen

Dato : 15-10-07 10:33

On Mon, 15 Oct 2007 10:50:53 +0200, "Kim Petersen" <kems@ABCcool.dk>
wrote:

> [...]
>under 2000 kg og derved spare en masse penge.
>
>Kan det lade sig gøre bare sådan? Er det bare at køre til en bilsynshal og

Har de ikke lige lukket det hul i loven, så det er den af producenten
opgivne totalvægt, der tæller?

Fra : Kim Petersen

Dato : 15-10-07 11:12

> Har de ikke lige lukket det hul i loven, så det er den af producenten
> opgivne totalvægt, der tæller?

Mjoh, men før det første er det vist kun for biler købt inden april i år
(svjhh), og for det andet er den vist ikke vedtaget endnu, men forventes
snart at blive det

Fra : Hans

Dato : 15-10-07 12:21
Fra : Kim Petersen

Dato : 15-10-07 13:57

> Prøv at læse her
>
> http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Love/Meddelelser/1904.pdf

Ja så er det jo trådt i kraft.

Lidt noget møg at jeg har købt den med DSG... Den vejer nemlig 50 kg mere,
hvilket bringer den over de 2.000 kg - uden DSG er den under.

Hvor stor er forskellen egentlig? Forstår jeg det rigtigt hvis man betaler
95% over 2.000 og kun 30% under 2.000? Så er det da træls og fjollet med så
klar en grænse, måske jeg skulle se om jeg ikke kunne skrælle 26 kg af et
eller andet sted

Fra : Hr. Jensen

Dato : 15-10-07 15:15

On Mon, 15 Oct 2007 14:57:28 +0200, "Kim Petersen" <kems@ABCcool.dk>
wrote:

> [...]
>klar en grænse, måske jeg skulle se om jeg ikke kunne skrælle 26 kg af et

Man betaler vist 50% over hele linien nu, bortset fra deciderede
kassevogne og pick-ups der stadig er på 30%.

Over 3 tons totalvægt stiger misundelsesafgiften til 15.000 kr.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 15-10-07 16:40

"Kim Petersen" <kems@ABCcool.dk> skrev i meddelelsen

> Ja så er det jo trådt i kraft.

Er jeg mon den eneste, som evner at læse det som værende et *lovforslag*,
hvilket vel vil sige, at det først skal vedtages med et flertal, før end
loven træder i kraft? Dette er mig bekendt ikke sket endnu.
Så vidt jeg ved betyder det, at loven er gældende fra 3. oktober 2007, HVIS
den vel at mærke bliver vedtaget - ellers fortsætter alt uændret.
Det vil i midlertid dog betyde en relativ stor risiko for folk, som nedvejer
deres bil nu, i forhold til, der skal betales ny registreringsafgift, hvis
loven får flertal.
Men som jeg ser det, kan man stadig få vejet sin bil ned (hvis
indregistreret før april 2007) og høste glæden derved, som man så bare skal
betale tilbage + ny reg.afgift ved en evt. ikrafttræden.

Hvad angår Kims oprindelige spørgsmål, så er bilen indregistreret efter
april i år, hvilket vil sige, at bilen går under de nye regler og dermed
ikke kan "høste" rabat ved nedvejning.

--
Jacob Christiansen
VW Touran 2.0 TDI

Fra : mogens.amd64@gmail.c~

Dato : 15-10-07 18:30

On Mon, 15 Oct 2007 17:40:21 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

>"Kim Petersen" <kems@ABCcool.dk> skrev i meddelelsen

>_________________________________________________
>
>Er jeg mon den eneste, som evner at læse det som værende et *lovforslag*,
-------

tror du har ret - det er vist stadig "kun" et lovforslag - men tro mig
- kan man plukke den almindelige borger, ja så bliver det vedtaget
!!!! mage til amatører på borgen - uha det er nogen uduelige
paphoveder. Det afgiftssystem er da så latterligt - fyldt med
lappeløsningner. Har selv fået en bil vejet ned - og fik 3042.- kr
tilbage - hvor er det dog ånssvagt. Men jeg brugte bare muligheden,
men synes helt ærligt, at det må være de hvide plader, der er for
dyre, det er jo den pris, der gør at vi spræller og forsøger alle
mulige måder, at få prisen på vores bil ned. For mit eget vedkommende
passer det mig fint med en nedvejet bil på gule plader, da jeg ikke
har fantasi til finde en måde at bruge et bagsæde på. Vil mget hellere
have plads til en masse rammer øl fra Tyskland Men systemt er
amatøragtigt skruet sammen !

Mogens

Fra : Kim Petersen

Dato : 17-10-07 16:37

> Hvad angår Kims oprindelige spørgsmål, så er bilen indregistreret efter
> april i år, hvilket vil sige, at bilen går under de nye regler og dermed
> ikke kan "høste" rabat ved nedvejning.

The story of my life... Altid en tak for sent på den... Nå, jeg må jo se om
lovforslaget bliver vedtaget, ellers kan jeg jo altid få den nedvejet.