Half Life 2 m.fl. - Steam spørgsmål
Fra : Bruno

Dato : 16-10-07 00:48

Er det bare mig eller er det der Steam system noget der mest er en
fordel for spilfirmaerne!

Jeg har Half Life 2 liggende, på DVD, og vil egentlig gerne låne det til
en af mine venner, men kan jeg det når nu Valve's spil er koblet sammen
med Steam systemet?

Evt. kunne min kammerat måske logge på Steam med min konto, mens jeg
selvfølgelig ikke er logget på, og så spille Half Life 2? Måske kan han
endda bare downloade spillet gennem min konto og jeg behøver ikke engang
at låne ham selve DVD'en?

Og hvad nu hvis min kammerat køber "Portal" eller et andet spil gennem
Steam, så opretter han selvfølgelig en konto. Kan man havde mere end en
Steam konto på samme PC, eller ville han dermed udelukke sig fra at
kunne låne Half Life 2 af mig?

Hvordan forøvrigt med at sælge et spil fra Valve? Kan jeg overhovedet
sælge mit Half Life 2? Og hvad med spil man ikke har på DVD, men kun på
ens Steam konto?

Mvh
Bruno

Fra : Bufferzz

Dato : 16-10-07 13:27

> Er det bare mig eller er det der Steam system noget der mest er en
> fordel for spilfirmaerne!

Der er også mange fordele for kunderne :)

> Evt. kunne min kammerat måske logge på Steam med min konto, mens jeg
> selvfølgelig ikke er logget på, og så spille Half Life 2?

Det er teknisk muligt ja.

> Måske kan han endda bare downloade spillet gennem min konto og jeg behøver
> ikke engang at låne ham selve DVD'en?

Se der er du inde på en af fordelene med Steam.
Man behøver ikke længere en dvd når bare cd keyen er bundet til en konto.
Så ja, han kan bare logge på og downloade.

> Kan man havde mere end en
> Steam konto på samme PC,

Det kan man ja - man kan have mange brugere på 1 pc.
Hver bruger har selvfølig kun adgang til de spil der er tilknyttet kontoen.

> eller ville han dermed udelukke sig fra at kunne låne Half Life 2 af mig?

Nej

> Hvordan forøvrigt med at sælge et spil fra Valve? Kan jeg overhovedet
> sælge mit Half Life 2?

Uha ja den er svær - men dog mulig.
Man skal kontakte valve via http://support.steampowered.com/ ang.
nulstilling af cd'key

Så bliver den koblet fra kontoen og kan registreres på en anden konto.

> Og hvad med spil man ikke har på DVD, men kun på ens Steam konto?

Dem kan man ikke flytte til en anden konto.
Så skal man sælge hele kontoen - hvis det er det man vil.

Der ud over..
Fx har valve lige frigivet Orange box, som er 5 spil i 1 pakke

To af de spil er HL2 og HL2: EP1
Hvis man ejer et eller begge spil på den konto man køber orange box på,
kan man give dem væk til en anden steam bruger blot ved at skrive brugerens
email i steam.

Håbet det besvarede nogle af dine spørgsmål. :)
Ellers skriv igen :)

/Buf

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-10-07 17:05

Bufferzz wrote:

> Det kan man ja - man kan have mange brugere på 1 pc.
> Hver bruger har selvfølig kun adgang til de spil der er tilknyttet
> kontoen.
NB! Det kommer til at fylde ad h... til

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bufferzz

Dato : 16-10-07 17:29

> NB! Det kommer til at fylde ad h... til

Det gør spil jo ;)

Men hvis 2 kontoer begge har HL2
- så bruger begge kontoer jo de samme filer.
så der ligger max 1 kopi af hvert spil alligevel.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-10-07 18:18

Bufferzz wrote:

> Det gør spil jo ;)
>
> Men hvis 2 kontoer begge har HL2
> - så bruger begge kontoer jo de samme filer.
> så der ligger max 1 kopi af hvert spil alligevel.

Nope, eller rettere det var ikke tilfældet for ~ 1 år siden

Under ...\steamapps bliver der oprettet en folder for hver bruger
på mit brugernavn og underfolderen dod ligger der ca 12 Mb

Jeg kan ikke lige huske hvad der ligger på knægtenes maskiner under deres
brugernavne men det er ikke småting :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bruno

Dato : 16-10-07 18:43

Bufferzz wrote:

> Håbet det besvarede nogle af dine spørgsmål. :)
> Ellers skriv igen :)

Tak - det gjorde det bestemt. Helt glad ved systemet bliver jeg dog nok
aldrig, det er altså noget mere bøvlet end hvis man bare har et spil på
en skive der er uafhængig af en konto på nettet.

Udover det med at det er bøvlet at sælge/udlåne spil så er der et par
andre ting jeg er løbet ind i.

- Det er ret irriterende man er tvunget til at opdatere et spil, især
når en opdatering omhandler multi-player og man vil spille en
single-player kampagne og der så måske endda er bøvl med Steam så
download går rigtig langsomt (Jeg blev ret sur da jeg havde købt Half
Life 2 i sin tid og ikke kunne spille samme aften fordi Steam var nede)!

- Hvad nu hvis Valve går ned og Steam dermed lukker. Så kan man jo ikke
spille sine spil!

- Ens maskine skal absolut på nettet for at man kan komme til at spille
et spil der lige er installeret.

Alt i alt så har jeg svært ved at fordelene opvejer ulemperne, det er jo
ikke fordi man eksempelvis får spillene meget billigere gennem Steam.

Mvh
Bruno

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-10-07 18:59

Bruno wrote:

> - Hvad nu hvis Valve går ned og Steam dermed lukker. Så kan man jo
> ikke spille sine spil!

Hvilke andre 9 år gamle multiplayer spil lever i bedste velgående?
Hvilke andre 9 år gamle spil er blev opgraderet gratis af producenten så det
stadig er brugbart

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bufferzz

Dato : 16-10-07 19:13

Nu forstod jeg også dette spørgsmål :)

Valve har sagt af hvis de en dag lukker - så bliver alle deres spil lavet så
de kan spilles uden.. det der nu gør at de kan spilles via steam.

Bare rolig.
Tror dog steam vil vokse mange år endnu...
Køb af spil, film, musik osv.

Måden steam leverer underholdning på er fremtiden :)

Fra : PerX ...

Dato : 16-10-07 20:36

In article <4714ff1d$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
no.sp@m.2.me says...

> Nu forstod jeg også dette spørgsmål :)
>
> Valve har sagt af hvis de en dag lukker - så bliver alle deres spil lavet så
> de kan spilles uden.. det der nu gør at de kan spilles via steam.

De kan jo love hvad som helst, jeg har ting fra andre som jeg ikke kan
bruge mere på grund af aktivation fordi man var ligeglad, så jeg er
skeptisk.

> Måden steam leverer underholdning på er fremtiden :)

Man har jo lov at håbe noget andet

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-10-07 20:55

PerX ... wrote:

> De kan jo love hvad som helst, jeg har ting fra andre som jeg ikke kan
> bruge mere på grund af aktivation fordi man var ligeglad, så jeg er
> skeptisk.

Pladder
Fanbasen på HL/HL2 er så stor at det ikke vil tage mange nanosekunder før en
version der fungerer dukker op
Der findes faktisk allerede nu mods til HL2 der går uden om Steam - dvs de
arbejder med et selvstændigt content caching
system
De er desværre stoppet af Valve fordi de går langt ud over hvad licensen
tillader (forenklet)

Der findes i dag fandrevne servere der tillader en at spille CS 1.5 som det
var før Steam og CS 1.6
Det samme vil ske med HL2 etc den dag Valve drejer nøglen om

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : PerX ...

Dato : 19-10-07 16:50

In article <471516fd$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
plykkegaard@gmail.com says...

> Pladder

Kalder du mig en løgner?

> Fanbasen på HL/HL2 er så stor at det ikke vil tage mange nanosekunder før en
> version der fungerer dukker op

Det har jo sikke intet med firmaet at gøre.

> Det samme vil ske med HL2 etc den dag Valve drejer nøglen om

Det kan man så vælge at tro på.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-10-07 20:16

PerX ... wrote:

> Kalder du mig en løgner?

Løgner?
Jeg siger at det er noget pladder at du overfører dårlige oplevelser med
andre Softwarehuse til Valve
Bryder du dig ikke om konceptet så undlader du bare at investere dine
spareskillinger i spillet
Hvor svært kan det være?

> Det har jo sikke intet med firmaet at gøre.

Og?

> Det kan man så vælge at tro på.

Jeps det kan man, der er lavet flere mods der kan køre uden Steam
De er så blevet lukket ned af Valve fordi de overtræder nogle forskellige
copyright regler

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bruno

Dato : 16-10-07 20:52

Bufferzz wrote:
> Valve har sagt af hvis de en dag lukker - så bliver alle deres spil
> lavet så de kan spilles uden.. det der nu gør at de kan spilles via steam.

Det skal de jo sige. Medmindre de har etableret en uafhængig
organisation der har det juridiske grundlag på plads, og den nødvendige
økonomi, så er den slags løfter tom snak.

Hvis et firma går på røven så mister den eksisterende ledelse af firmaet
kontrollen og selv hvis de måtte ønske at lave om på deres spil, så
ville det være op til boet hvad der skal ske og så er det altså ikke
kunder som står først på listen over dem som tages hensyn til.

Ja det kan man godt frygte.

Mvh
Bruno

Fra : Bruno

Dato : 16-10-07 19:16

Peter Lykkegaard wrote:

> Hvilke andre 9 år gamle multiplayer spil lever i bedste velgående?
> Hvilke andre 9 år gamle spil er blev opgraderet gratis af producenten så det
> stadig er brugbart

Hvordan ændre det på at hvis Valve dør så er der et problem?

Jeg har ikke skrevet jeg mener Valve ikke har opført sig ordenligt eller
noget i den stil, men det er jo set før at firmaer må lukke eller for
den sags skyld at firmaer man tror det bedste om skifter stil (New World
Computing eksempelvis).

Mvh
Bruno

PS. Der er faktisk en del ældre spil hvor producenter enten direkte har
lavet patches eller hjulpet fans med at lave nødvendige patches.

Fra : PerX ...

Dato : 16-10-07 20:34

In article <4714fbfc$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
plykkegaard@gmail.com says...

> Hvilke andre 9 år gamle multiplayer spil lever i bedste velgående?
> Hvilke andre 9 år gamle spil er blev opgraderet gratis af producenten så det
> stadig er brugbart

Ævl - du forsøger at forsvare en grundlæggende forkert moralsk metode.
At alle andre producerne evt også er moralsk anløbne er ikke et brugbart
forsvar.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-10-07 20:06

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> declared in:
MPG.217f308c75b2046098c25e@news.usenetserver.com :
> [...]
>
> Ævl - du forsøger at forsvare en grundlæggende forkert moralsk metode.
> At alle andre producerne evt også er moralsk anløbne er ikke et

A-hva'?

Jeg kan forstå (men ikke se) at det kan anses for irritererende,
men 'forkert moralsk'?

Gider du at uddybe, hvad det er, der er 'forkert moralsk' ved Steam?

/ Ostenfeldtsvej 8c II tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved - Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Bufferzz

Dato : 16-10-07 19:08

> - Det er ret irriterende man er tvunget til at opdatere et spil, især
> når en opdatering omhandler multi-player og man vil spille en
> single-player kampagne.

Man er ikke tvungen. Højre klik på de spil du ikke vil opdatere > egenskaber
> osv.. der er nogle options til det.

> og der så måske endda er bøvl med Steam så download går rigtig langsomt

Har jeg ikke oplevet længe.

> (Jeg blev ret sur da jeg havde købt Half Life 2 i sin tid og ikke kunne
> spille samme aften fordi Steam var nede)!

Den dag var lidt speciel og det sker aldrig mere (hos steam)
Problemet var for stor interresse / manglende upload fra valve

orange box gik bedere end nogen anden release på steam.
Steam uploade med 47.000 Mbit i sek på release af orange.
Og så havde folk endda preloadet.

> - Hvad nu hvis Valve går ned og Steam dermed lukker. Så kan man jo ikke
> spille sine spil!

Det skete sidste år da usa blev ramt af en tropisk storm. Steam var nede 5
timer.
Det sker heller ikke mere, har de lovet. (de har server andre steder i
verden nu)

> - Ens maskine skal absolut på nettet for at man kan komme til at spille et
> spil der lige er installeret.

Lige.. ja.. men ikke bagefter - man kan godt spille offline.

> Alt i alt så har jeg svært ved at fordelene opvejer ulemperne, det er jo
> ikke fordi man eksempelvis får spillene meget billigere gennem Steam.

Jeg ser faktisk ingen ulemper overhovedet.
Det skulle da lige være.. øøh.. hm.. nej.

Fra : PerX ...

Dato : 16-10-07 20:38

In article <4714fe13$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
no.sp@m.2.me says...

> Har jeg ikke oplevet længe.

Oplevede jeg da jeg tåbeligt nok prøvede portal.

> Lige.. ja.. men ikke bagefter - man kan godt spille offline.

9 ud af 10 gange hvor jeg prøver half life insistere den på at kunne
ringe hjem eller nægter den at starte.

> Jeg ser faktisk ingen ulemper overhovedet.
> Det skulle da lige være.. øøh.. hm.. nej.

Blået fanboi.

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 19-10-07 20:09

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> declared in:
MPG.217f319949ed941398c260@news.usenetserver.com :
> [...]
>
> Oplevede jeg da jeg tåbeligt nok prøvede portal.

> 9 ud af 10 gange hvor jeg prøver half life insistere den på at kunne

Bare fordi man kan se det smarte i systemet?
Og mener, at det klart opvejer de ulemper, som kun kontrære
konservative som dig kan se? ;)

Der er gudskelov langt flere af os, end jer... :)

Fra : PerX ...

Dato : 16-10-07 20:33

In article <4714f7fb$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
dont.use@this.address.ever says...

> - Hvad nu hvis Valve går ned og Steam dermed lukker. Så kan man jo ikke
> spille sine spil!

Netop - endnu en grund til at få en cracket version

Fra : PerX ...

Dato : 16-10-07 20:31

In article <4713fbf7$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
dont.use@this.address.ever says...
> Hvordan forøvrigt med at sælge et spil fra Valve? Kan jeg overhovedet
> sælge mit Half Life 2? Og hvad med spil man ikke har på DVD, men kun på
> ens Steam konto?

Du ejer jo aldrig noget, du betale for en licens til at låne noget om du
vild. Det er derfor copyright er noget tivlvsom noget når det kommer til
stykket.

Fra : Bruno

Dato : 16-10-07 20:41

PerX ... wrote:

> Du ejer jo aldrig noget, du betale for en licens til at låne noget om du
> vild. Det er derfor copyright er noget tivlvsom noget når det kommer til
> stykket.

Det er selvfølgelig rigtigt, men ikke desto mindre en teknikalitet. I
USA er der faldet dom i sager hvor et software firma forsøgte at hindre
man solgte en software licens videre, den går bare ikke selv om der er
firmaer som ønsker noget andet.

Mvh
Bruno