Opløsning i spil?
Fra : Lars

Dato : 13-10-07 10:59

Hej i gruppen.
Jeg har en bærbar som køre 1280x800... hvis jeg spiller spil bliver det
meget lille, og centeret midt på skærmen... det er ikke fedt, det hjælper
ikke at ændre windows opløsningen til 1200*768 eller hvad det nu hedder,
stadig samme resultat... nogle ideer?
evt en anden gruppe jeg kan spørge i?
vh Lars

Fra : Bruno

Dato : 13-10-07 13:04

Lars wrote:
> [...]
> hjælper ikke at ændre windows opløsningen til 1200*768 eller hvad det nu
> hedder, stadig samme resultat... nogle ideer?

Du skal typisk ændre opløsningen inde i hverrt enkelt spils opsætning,
så kig efter et menu punkt i spillene der hedder "options", "settings"
eller noget i den stil. Årsagen er at hvilken opløsning der anvendes i
et spil ofte har meget at sige for hvor hurtig computeren skal være for
at køre spillet tilfredsstillende - højere opløsning kræver simpelthen
hurtigere grafikhardware og derfor er det noget man indstiller særskilt
for hvert enkelt spil.

I nogle spil vil du måske ikke kunne finde en opløsning som passer til
en skærm i bredformat da computerskærme traditionelt har været i 4:3
format, ligesom et ældre TV, og så vælg en opløsning der er tæt på hvor
ingen af opløsningstallene er større end dine 180x800. Altså eksempelvis
1024x768, men ikke 1280x968. Der findes sider på nettet med løsninger
til spil der ikke umidelbart kan køre bredformat, et godt sted at
starter er her: http://www.widescreengaming.net/wiki/Main_Page

> evt en anden gruppe jeg kan spørge i?

Du spørg det rigtige sted, men er der et specifikt spil så er der
sikkert et forum på en fanside et sted hvor der måske er flere som har
forslag.

Mvh
Bruno

Fra : Lars

Dato : 13-10-07 23:36

From: "Bruno" <dont.use@this.address.ever>

> [...]
> men ikke 1280x968. Der findes sider på nettet med løsninger til spil der
> ikke umidelbart kan køre bredformat, et godt sted at starter er her:

Mange tak... Det var typisk net spil jeg tænkte på.... det er der så ikke
meget at gøre ved, andet end at kigge på linket...
vh Lars

Fra : Bruno

Dato : 13-10-07 23:57

Lars wrote:
> Mange tak... Det var typisk net spil jeg tænkte på.... det er der så ikke
> meget at gøre ved, andet end at kigge på linket...

Det hjælper nok ikke noget i det tilfælde. Netspil er ofte ret primitive
og lavet til lave opløsninger for at alle kan spille dem, de du evt.
kan gøre er at stille din Windows til en lav opløsning for så vil de nok
fylde hele skærmen blot så betyder det ikke der kommer flere detaljer med.

Mvh
Bruno